Sardinian MM-ralli 2023

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14768
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rally-maps.com/Rally-Italia-Sardegna-2023
joka pätkällä vähän jotain muutosta aiempiin paitsi sunnuntain pätkät ja shakedown tasan samat kuin 2021, yleisöpätkä sama kuin 2022. Esim Su Filigosun pätkän alku on viime vuoden Monte Lernon loppu toiseen suuntaan ja sitten 2021 Filigosu alku toiseen suuntaan. 50 kilsan Monte Lerno yhdistelee Monte Lernon ja Monti di Alan reittejä, ja päättyy yleisöalueelle josta Monti di Ala alkoi viime vuonna. Mickys jump n. 19 km kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
En tiedä millä ylisanoilla tuota ekan sivun nimilistaa pitäisi kuvailla, mutta varmaan maistuu penkalla jos sieltä tulee alun neljättäkymmenettä nimimiestä ynnä muut.
 

ssuvik

Well-known member
Liittynyt
24.5.2022
Viestit
186
Hauska lähteä auramiehenä perjantaina tuollaiselle 50km pätkälle. Se on kisa siinä 😅
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
692
Minkä hän takia tuollainen monsteripätkä pitää ajattaa perjantaina?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14768
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikä ero on 3x 17 km pätkällä vs 50 km pätkällä, näin auraamisen näkökulmasta - jos kaikissa pinta olisi lähtökohtaisesti samanlaista?
Tätä itsekin mietin. Toki fakta on, että Sardiniassa on aika paljon kilsoja perjantaina ja Sardinia on yksi vaikeimmista aurauskisoista.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
406
Mikä ero on 3x 17 km pätkällä vs 50 km pätkällä, näin auraamisen näkökulmasta - jos kaikissa pinta olisi lähtökohtaisesti samanlaista?
Ei kai mikään muu kun että henkisesti on vielä kovempi isku hävitä yhdellä pätkällä paljon versus sama aikaero kolmen pätkän aikana.

Isompana ongelmana pidän tämmöstä monsteripätkää teknisten ongelmien ja rengasrikkojen näkökulmasta.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
En tiedä paljonko sillä on merkitystä, mutta lyhyiden pätkien välissä voi harrastaa renkaiden rotaatiota ja vaihtaa esim. eteen vähemmän kulunutta kumia lenkin vikalle pätkälle yms. Onko tuolla sitten juuri vaikutusta auraamisen ja taaempana tulemisen välillä? Kuluuko renkaat auratessa enemmän vai jopa vähemmän?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1054
En tiedä paljonko sillä on merkitystä, mutta lyhyiden pätkien välissä voi harrastaa renkaiden rotaatiota ja vaihtaa esim. eteen vähemmän kulunutta kumia lenkin vikalle pätkälle yms. Onko tuolla sitten juuri vaikutusta auraamisen ja taaempana tulemisen välillä? Kuluuko renkaat auratessa enemmän vai jopa vähemmän?
Järjellä ajatellen ehkä hieman vähemmän. Vähemmän kitkaa niin vähemmän kulumaa.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Järjellä ajatellen ehkä hieman vähemmän. Vähemmän kitkaa niin vähemmän kulumaa.
Tuota itsekin mietin. Ja olisihan sitä voinut ajatella senkin kannalta, että pehmeillä seoksillahan se eka lenkki näissä yleensä ajetaan ja toka sitten kovemmalla.

Voisiko pitkistä pätkistä olla sitten auraajalle teoreettinen hyöty, kun renkaat eivät kulu niin paljoa. Puhtaammalla tiellä tulevilla renkaat kuluvat enemmän ja suorituskyky laskee nyt oletetusti aavistuksen enemmän suhteessa auraajaan. Lyhyillä pätkillä pyöriä pääsisi kierrättämään, jolloin se tasoittaisi kulumaa. No, menee näpertelyn puolelle, mutta tulipahan vain mieleen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1054
Tuota itsekin mietin. Ja olisihan sitä voinut ajatella senkin kannalta, että pehmeillä seoksillahan se eka lenkki näissä yleensä ajetaan ja toka sitten kovemmalla.

Voisiko pitkistä pätkistä olla sitten auraajalle teoreettinen hyöty, kun renkaat eivät kulu niin paljoa. Puhtaammalla tiellä tulevilla renkaat kuluvat enemmän ja suorituskyky laskee nyt oletetusti aavistuksen enemmän suhteessa auraajaan. Lyhyillä pätkillä pyöriä pääsisi kierrättämään, jolloin se tasoittaisi kulumaa. No, menee näpertelyn puolelle, mutta tulipahan vain mieleen.
Tähän toki voi tuoda myös sen, että jos monta lyhyttä pätkää, niin renkaat ovat keskimäärin kylmemmät jonkun aikaa kuin, että tie olisi yhtäjaksoinen ja täten kuluma myös vähempää. Mutta joo, voi olla täysin lillukan varsia nämä..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14768
Sijainti
Tampereen lenkki
Lähtöjärjestys:

1. Rovanperä
2. Tänak
3. Ogier
4. Evans
5. Neuville
6. Lappi
7. Sordo
8. Katsuta
9. Loubet
 
  • Like
Reaktiot: DC

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
692
Hyundain pojilla taas hyvät lähtöpaikat. Evansilla myös hyvä ja eiköhän Ogierinkin paikka jo suht ok ole. Kallella ja Tänakilla vähän vaikeampaa. Varmalla ajolla maaliin ja ottaa ne pisteet mitä on tarjolla, ainakin Kallen osalta, niin mestaruustaisto näyttää hyvältä.
 
Ylös