Formula 1 - 2023 - 10 - Itävallan GP

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
883
Tällä voi olla mielenkiintosia seurauksia, tätä sääntöä tullaan lähiaikoina tarkastelemaan suurennuslasin kanssa.
Aivan helvetin typerä että rata edes mahdollistaa ratarajojen ylittämisen ilman haittaa, eikö radan pitäisi olla sellainen että se rankaisee rajan ylittämisestä?
Turvallisuusajattelu edellä on ihan ok, mutta kaikkea ei voida tehdä täydellisen turvalliseksi ilman että jotkut asiat ovat ristiriidassa toisten asioiden kanssa.
Periaatteessa näin, mutta asia ei ole käytännössä ihan yksioikoinen. Monia ratoja käytetään muuhunkin kuin F1:siin tai vastaavaan huippumoottoriurheiluun, ja asiakas- ja sitä myötä rahavirrat voisivat heiketä jos rata on liian rankaiseva ulosajojen muodossa esim. turvallisuuden tai mahdollisten kalustovaurioiden kannalta. Käytännössä tämä karkottaisi muita kilpaluokkia ja ratapäiviä pois asiakkaista. En tosin osaa sanoa mikä näiden ryhmien osuus juuri Red Bull Ringin asiakaskunnasta on, mutta näin yleisesti periaatteena.

Toki on olemassa myös tilapäisiä ratkaisuja joita voitaisiin soveltaa, esim. ns. makkarakanttarit tms. esteet, jotka hidastavat autoja kun ajaudutaan ulos rata-alueelta mutta näistäkin on vissiin valitettu aika ahkeraan kun näitä on sovellettu. Ilmeisesti ovat ihan jo terveyskysymyskin kun voivat pahimmillaan aiheuttaa huomattavaa rasitusta kuskien selille, ja nykyisillä maaefektin takia entistä jäykemmillä jousituksilla ongelma vain korostuu.

Jostain luin ehdotuksen, että autoissa olisi mekanismi jolla voitaisiin alentaa hetkellisesti moottorin tehoa kun ajetaan ulos radalta. Vaikka kuulostaakin äkkiseltään aika keinotekoiselta, niin jos tuo saataisiin toimimaan automaattisesti ja luotettavasti, niin voisi olla yksi keino jolla kuljettajia saataisiin rankaistua ratarajojen ylityksistä turvallisesti ja reaaliajassa.

Mielestäni kansainvälisen F1-striimin selostajat puhuivat ihan asiaa, kun mainitsivat muutamaankin otteeseen, että ne valkoiset viivat eivät liiku mihinkään ja on kuskin tehtävä pysyä niiden sisällä ja säännöt on samat kaikille.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: T.K

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Radan mielenkiintoisin anti on juuri se kohta missä kuskit rikkovat viivoja ennen maaliviivaa.
Kyllä pitäisi saada radan ylläpitäjien saada muokattua mutka-osuus sellaiseksi että kuskit pystyisivät välttämään ylityksiä jatkossa enemmän, jotta ei nähtäisi tämän päivästä sählinkiä.
Itse kisaan sen verran että tämän päivän Verstappen ylivoiman perusteella vain tekninen vika tai erhe tulee estämään Red Bulleja voittamasta kaikkia kisoja. Vauhti ero on vaan jokaisella osa-alueella Red Bullin eduksi tällä hetkellä.
Ferrari sai vihdoin viimein päivitykset toimimaan tänä viikonloppuna Leclercin kakkostilan myötä ilmeisesti tuulitunnellissa saatiin auton downforcen kohdallaan.
Bottaksen kisa oli taputeltu avauskierroksen jälkeen ajettuaan Tsunodan auton osien yli ja eikä pisteille olisi ollut asiaa muutenkaan Alfa Romeon vauhdin vuoksi.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2497
Onhan se kuskillekin perseestä, jos ei kisan aikana tule mitään, vaan kisan jälkeen kourallinen rangaistuksia. Ocon ei ainakaan rangaistusta saanut, mutta en muista millään tuliko varoitusta? Vaikea muuttaa tapoja, jos tuomaristo ei puutu ajallaan.
Tätä samaa tuli juuri pohdittua. Näinköhän nähdään vielä jotain vastaprotesteja tuosta, että nyt annettiin oletettavasti rangaistuksia ilman että on edes varoiteltu ennakkoon. Eihän sekään ihan reilupeli ole, jos joillekin on kuitenkin heiluteltu mustavalkolippua jne ja sen jälkeen osanneet ajaa viivojen sisällä. Riippuu toki varmaan siitä miten ne säännöt on muotoiltu
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8494
Sijainti
Helsinki
Tätä samaa tuli juuri pohdittua. Näinköhän nähdään vielä jotain vastaprotesteja tuosta, että nyt annettiin oletettavasti rangaistuksia ilman että on edes varoiteltu ennakkoon. Eihän sekään ihan reilupeli ole, jos joillekin on kuitenkin heiluteltu mustavalkolippua jne ja sen jälkeen osanneet ajaa viivojen sisällä. Riippuu toki varmaan siitä miten ne säännöt on muotoiltu
Ocon kyllä sai varoituksia ja sakkoja, nämä näkyivät ruudun ylälaidan grafiikoissakin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5720
Ocon kyllä sai varoituksia ja sakkoja, nämä näkyivät ruudun ylälaidan grafiikoissakin.
Ocon sai unsafe release -rangaistuksen kisan aikana. Saa korjata, jos olen väärässä, mutta ei mielestäni ratarajoista saanut?
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Periaatteessa näin, mutta asia ei ole käytännössä ihan yksioikoinen. Monia ratoja käytetään muuhunkin kuin F1:siin tai vastaavaan huippumoottoriurheiluun, ja asiakas- ja sitä myötä rahavirrat voisivat heiketä jos rata on liian rankaiseva ulosajojen muodossa esim. turvallisuuden tai mahdollisten kalustovaurioiden kannalta. Käytännössä tämä karkottaisi muita kilpaluokkia ja ratapäiviä pois asiakkaista. En tosin osaa sanoa mikä näiden ryhmien osuus juuri Red Bull Ringin asiakaskunnasta on, mutta näin yleisesti periaatteena.

Toki on olemassa myös tilapäisiä ratkaisuja joita voitaisiin soveltaa, esim. ns. makkarakanttarit tms. esteet, jotka hidastavat autoja kun ajaudutaan ulos rata-alueelta mutta näistäkin on vissiin valitettu aika ahkeraan kun näitä on sovellettu. Ilmeisesti ovat ihan jo terveyskysymyskin kun voivat pahimmillaan aiheuttaa huomattavaa rasitusta kuskien selille, ja nykyisillä maaefektin takia entistä jäykemmillä jousituksilla ongelma vain korostuu.

Jostain luin ehdotuksen, että autoissa olisi mekanismi jolla voitaisiin alentaa hetkellisesti moottorin tehoa kun ajetaan ulos radalta. Vaikka kuulostaakin äkkiseltään aika keinotekoiselta, niin jos tuo saataisiin toimimaan automaattisesti ja luotettavasti, niin voisi olla yksi keino jolla kuljettajia saataisiin rankaistua ratarajojen ylityksistä turvallisesti ja reaaliajassa.

Mielestäni kansainvälisen F1-striimin selostajat puhuivat ihan asiaa, kun mainitsivat muutamaankin otteeseen, että ne valkoiset viivat eivät liiku mihinkään ja on kuskin tehtävä pysyä niiden sisällä ja säännöt on samat kaikille.
Tottahan turiset, ratoja käytetään myös monen muun sarjan käyttöön.

Vaikka valkoiset viivat eivät liiku mihinkään ja on kuljettajan tehtävä pysyä niiden sisällä, kertoo myös erikoista tarinaa se että kisan aikana järjestelmä antoi 1200 hälytystä ratarajojen rikkomisesta.
Se että ratarajoja voi näin huoletta ylittää ei pitäisi olla mahdollista, Monacossa oltaisiin jo aika monesti kerätty hiilikuituromua radalta jos ratarajoja rikottaisiin tällä tahdilla.
Jos siinä on tie, joku siitä ajaa vaikka kuinka olisi kiellettyä, infrarakentamisessa jo niin monasti nähty asia, ilmeisesti sama pätee F1 kisoissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
Ratarajoja koskevan säännön epämääräinen tulkinta pilaa formuloita tällä hetkellä. Sen vaikutus ulottuu myös tiimiradioon, kun nyt Itävallassa käytännössä kuultiin vain kuljettajien kyräilyä ratarajojen rikkomisesta. Ala-arvoista viihdettä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
Ocon kyllä sai varoituksia ja sakkoja, nämä näkyivät ruudun ylälaidan grafiikoissakin.
Tuomaristo tutkii asioita omalla tahdillaan ja varoitukset ja rangaistukset jaetaan sitä mukaa, kun rikkeitä on ehditty käsitellä. Esimerkiksi Hamilton taisi saada rankkunsa melko pitkälti liukuhihnalta, kun hän rikkoi ratarajoja tusinan kertaa heti kisan alussa, kun tuomaristo ei edes vielä tutkinut ratarajojen rikkomisia. En usko, että hänellekään varsinaisesti annettiin varoitusta, koska rangaistus seurasi varmaan jostain rikkeestä, joka oli tapahtunut jo ennen virallisen varoituksen antamista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
Mielestäni kansainvälisen F1-striimin selostajat puhuivat ihan asiaa, kun mainitsivat muutamaankin otteeseen, että ne valkoiset viivat eivät liiku mihinkään ja on kuskin tehtävä pysyä niiden sisällä ja säännöt on samat kaikille.
Kummallisesti tiehen suherrettujen valkoisten viivojen sisällä "on vain pysyttävä", mutta jos aletaan puhua soraesteistä, niin yhtäkkiä niiden välttäminen onkin mahdotonta eikä soraa voi edes harkita, koska joku tumpelo kuitenkin rikkoisi autonsa. Vinkki: älä aja soralle! Helppoa!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
FIA on kertonut kisan jälkeen, että ratarajoja rikottiin mahdollisesti yli 1200 kertaa. Tästä syystä kaikkia tapauksia ei ole käsitelty ja rangaistuksiakin on varmasti jäänyt jakamatta. On se vaan kumma, että valkoisten viivojen välissä on helppo ajella, mutta jostain syystä niiden yli on vetänyt keskimäärin jokainen kuski jokaisella kierroksella. (70 kierrosta * 20 autoa = 1400 kisakierrosta)

Of the 20 drivers, only Mercedes racer George Russell and Aston Martin's own Fernando Alonso escaped without at least one incident of a track limits violation - the vast majority of which occurred through the high-speed right-handers of Turns 9 and 10.

The FIA has revealed that this led to over 1200 cases of cars being reported to race control for potentially leaving the confines of the circuit by having all four wheels stray beyond the painted white lines.

Due to the influx of reports creating an "unprecedented situation", the governing body has acknowledged that it was unable to review all potential infringements during the grand prix.
https://www.motorsport.com/f1/news/fia-unable-to-review-1200-potential-f1-track-limit-offences-in-austrian-gp/10490769/
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
Russellin pienoinen taantuma näyttää piristymisen merkkejä sekä pääkoppa joka on aiheuttanut huolestuneita ajatuksia kesti ainakin vielä jotenkin kun oli tänä viikonloppuna Mersukuskeista se joka näytti suuntaa niin sprintissä kuin kisassa, joten pakkopaita Görgille joutuu vielä toistaiseksi odottamaan.

Alonson heikohkon sprintin jälkeen näytti jälleen tasaisuutensa ja jatkaa kanadalaisen maksukuskitallikaverinsa dominointia jota palkallisilta kuskeilta yleensä odotetaankin. Tai no tässä tapauksessa maksukuski varmaan lievähkö termi, ehkä kultalusikkalisenssi osuvampi. Faija vähän jyrähti ja kloppi hetkeksi skarppaantui kunnes joutui taas espanjalaiseen mankeliin. No ehkä se vauhti ja tasaisuus sieltä löytyy vielä kunhan se ranne tuosta paranee.

Mukava myös nähdä Leclerciltä onnistuminen tuoden Ferrarin kauden toisenkin podiumsijoituksen.
 

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
87
Jos RB:tä ei huomioida, niin kyllähän tuolla oikeasti ajettiin kilpaa. Melkein kaikissa kuski- ja autoryhmissä. Välillä vähän osuen mutta ei liikaa. Ratana Red Bull Ring (aik. A1-Ring) on vähän tylsähkö monien DRS-alueiden takia mutta kyllä keskisektorillakin nähtiin oikeita taisteluita. Lauantain sprintissä pieni kosteus radalla nosti vielä viihdearvoa mukavasti, jota olisi tietty saanut olla sunnuntainakin.

Valtterin ajot - miten sen nätisti sanoisi. Miten on mahdollista, että ensin tallin taktiikka on aina vähän sinne päin ja yleensä väärään suuntaan? Lisäksi miten onnistuukin osumaan niihin muista autoista tippuviin romuihin? Ja sen jälkeen Alfa on täysin mahdoton ajettava? No, VSC:n aikana olisi voinut muuttaa taktiikkaa mutta ilmeisesti kun joku taktiikka valitaan, niin siinä pysytään sitten viimeiseen asti ja soveltaminen unohdetaan täysin. Ei kannattaisi aika-ajojen jälkeen antaa haastatteluissa mainintoja, että yritetään kympin sakkiin, kun viidentoista parhaan joukkoonkin on vain säkällä mahdollisuudet. Mahtaako Audi katsella nopeampia kuskeja...
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
Syy Hamiltonin ratarajarikkoihin löytyi. Kuskilla ei luonnollisesti ollut osuutta asiaan.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lewis-hamilton-arsyyntyi-farssikisan-kantelupukille-meni-itse-ulos-ainakin-kymmenen-kertaa/8731550#gs.2okezf

Omat rikkeensä Hamilton kuittasi auton huonoksi ajettavuudeksi. Mercedes yritti varikolla lisä siipien ilmanvastusta, mikä tuottikin tulosta.

– Auto alkoi vähitellen pysyä radalla, mutta en todellakaan odottanut siitä noin pahaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Russellin pienoinen taantuma näyttää piristymisen merkkejä sekä pääkoppa joka on aiheuttanut huolestuneita ajatuksia kesti ainakin vielä jotenkin kun oli tänä viikonloppuna Mersukuskeista se joka näytti suuntaa niin sprintissä kuin kisassa, joten pakkopaita Görgille joutuu vielä toistaiseksi odottamaan.

Alonson heikohkon sprintin jälkeen näytti jälleen tasaisuutensa ja jatkaa kanadalaisen maksukuskitallikaverinsa dominointia jota palkallisilta kuskeilta yleensä odotetaankin. Tai no tässä tapauksessa maksukuski varmaan lievähkö termi, ehkä kultalusikkalisenssi osuvampi. Faija vähän jyrähti ja kloppi hetkeksi skarppaantui kunnes joutui taas espanjalaiseen mankeliin. No ehkä se vauhti ja tasaisuus sieltä löytyy vielä kunhan se ranne tuosta paranee.

Mukava myös nähdä Leclerciltä onnistuminen tuoden Ferrarin kauden toisenkin podiumsijoituksen.
On tuo Hallikainen ihme heppu. Ura koomikkona voisi olla menestyksekkäämpi kuin laulajana. Hän alkaa välittömästi keulimaan ja tavara valuu lahkeeseen, kun George pääsee lopputuloksissa Hamiltonin edelle tämän rangaistusten takia, vaikka todellisuudessa Yrjö-reppana on pudonnut jo aikaa sitten tallikaverinsa vauhdista. Jos kyyti ei riitä, niin se ei vain riitä. Onhan tuo nähty jo monessa kisassa. Russelin ja Hallikaisen yhteisprojekti, Hamiltonin ajaminen eläkkeelle, näyttää ainakin tällä haavaa ottaneen huomattavaa takapakkia.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos RB:tä ei huomioida, niin kyllähän tuolla oikeasti ajettiin kilpaa. Melkein kaikissa kuski- ja autoryhmissä. Välillä vähän osuen mutta ei liikaa. Ratana Red Bull Ring (aik. A1-Ring) on vähän tylsähkö monien DRS-alueiden takia mutta kyllä keskisektorillakin nähtiin oikeita taisteluita. Lauantain sprintissä pieni kosteus radalla nosti vielä viihdearvoa mukavasti, jota olisi tietty saanut olla sunnuntainakin.

Valtterin ajot - miten sen nätisti sanoisi. Miten on mahdollista, että ensin tallin taktiikka on aina vähän sinne päin ja yleensä väärään suuntaan? Lisäksi miten onnistuukin osumaan niihin muista autoista tippuviin romuihin? Ja sen jälkeen Alfa on täysin mahdoton ajettava? No, VSC:n aikana olisi voinut muuttaa taktiikkaa mutta ilmeisesti kun joku taktiikka valitaan, niin siinä pysytään sitten viimeiseen asti ja soveltaminen unohdetaan täysin. Ei kannattaisi aika-ajojen jälkeen antaa haastatteluissa mainintoja, että yritetään kympin sakkiin, kun viidentoista parhaan joukkoonkin on vain säkällä mahdollisuudet. Mahtaako Audi katsella nopeampia kuskeja...
Tarkennusta hieman. Ei pidä turhaan yleistää, koska toinen RB täytyy huomioida. Sehän ajoi koko kisan ajan kilpaa. Toinenkin ajoi hetken aikaa tallin ihmeellisen taktiikan ansiosta, mutta se kilpa oli aika nopeasti ohi. Eli Reb Bull ei ole ylivoimainen. Verstappen+Red Bull -yhdistelmä on.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
On tuo Hallikainen ihme heppu. Ura koomikkona voisi olla menestyksekkäämpi kuin laulajana. Hän alkaa välittömästi keulimaan ja tavara valuu lahkeeseen, kun George pääsee lopputuloksissa Hamiltonin edelle tämän rangaistusten takia, vaikka todellisuudessa Yrjö-reppana on pudonnut jo aikaa sitten tallikaverinsa vauhdista. Jos kyyti ei riitä, niin se ei vain riitä. Onhan tuo nähty jo monessa kisassa. Russelin ja Hallikaisen yhteisprojekti, Hamiltonin ajaminen eläkkeelle, näyttää ainakin tällä haavaa ottaneen huomattavaa takapakkia.
Hamilton ollut kyllä Mersukuskeista parempi tällä kaudella tähän mennessä, ei sitä ole kieltämistä, vakuuttavaa tekemistä moninkertaiselta maailmanmestarilta. On myös tallikaverina varmasti kova pala ajaa vastaan, jota ei ihan niin peitotakkaan joka kausi. Huipputalleissa kun noita maksukuskeja harvoin on tallikaverina niin on taso vähän kovempaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4668
Kummallisesti tiehen suherrettujen valkoisten viivojen sisällä "on vain pysyttävä", mutta jos aletaan puhua soraesteistä, niin yhtäkkiä niiden välttäminen onkin mahdotonta eikä soraa voi edes harkita, koska joku tumpelo kuitenkin rikkoisi autonsa. Vinkki: älä aja soralle! Helppoa!
Cuution kommentti Hamiltonin valituksiin, ettei auto käänny 9. ja 10. mutkaan.
- Aja hiljempaa! 🤷🏻‍♂️👍
 
Ylös