Red Bull Racing 2025 - Uusin eväin uuteen nousuun?

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6116
Menee vähän sivuraiteelle mutta menkööt. Sellainen fiilis itsellä, että ennen oli aika tavanomaistakin, että nopea auto oli vaikea ajaa. Esimerkkinä vielä ysäriltä vaikka 1999 McLaren, 1995 Benetton ja 1995 ja 1994 Williamsit. Coulthard sanoi Williamsin jälkeen, että McLaren oli paljon helpompi ajaa mutta paljon hitaampi. Nykyään kun tekniikka ja suunnittelu on kehittynyt, kaikki hyvät autot ovat jollakin tavalla hyvin käyttäytyviä. Viime vuosien Red Bull on kyllä jonkinmoinen poikkeus tähän.
Ihan sellaiseen optimointiin, niin jos on hyvä ajettava kanttareiden yli, niin takuulla on pehmeä tiukkaan kurviin. Sama, jos kääntyy hyvin, niin se on pois kovavauhtisista kurveista, missä tarvitaan vakautta. Yliohjaava kääntyy paremmin kuin aliohjaava, muttei kukaan halua, että +250 nopeuksissa, että lähtee perä alta. Puskevalla autolla vielä pärjää.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2909
Renkaat tekee aika ison osan tähän kanssa varmasti. Nhykykumit sulaa alle hetkessä, niin pakko on jo senkin takia autojen mennä kuin kiskoilla ja toki kuskien ajaakin siihen malliin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6116
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5611
Pleijeri-Helmut lyö rahoiksi . Jos Verstappen näköjään jo päättänyt etukäteen että Red Bullin auto tulee floppaamaan ja sehän tietää että Verstappenit ovat lähtötelineissä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2909
Kausi on alussa mutta jos nyt erot vähänkään nähdyn kaltaisena pysyy jatkossa, niin kyllähän Max voiton tulee jostain kairaamaan, varmaan useammankin. Mutta sen verran tiukkaa on kyllä kärkitallien osalta että voi hyvin vielä voimasuhteet keikahtaa suuntaan tai toiseen kun aletaan päivityspaketteja tuomaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9931
Sijainti
Helsinki
Potkut tässä vaiheessa kautta kuulostaa älyttömältä. Näin allekirjoittanut blogissa.

Itse antaisin vielä enemmän aikaa tottua uuteen autoon. Kaveri ajaa vasta nyt ensimmäistä täyttä kautta F1:ssä. Mikäli kesäkuuhun mennessä ei ole otteet parantuneet, niin sitten voidaan harkita vaihtoa tai viimeistään kesätauolla.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
529
Perezin potkuja hidasteltiin, Lawsonin hätäillään?

On sitä kuskien lisäksi tallissakin paljon vikaa jos vuosi toisensa jälkeen ei kyetä keräämään kahdella autolla pisteitä. Ei se kuskiruletilla muutu. Pitäisikö sieltä johdosta tai suunnittelusta hakea myös epäonnistujia ja siksi vaihdettavia tyyppejä?

Muuallakin on toki nähty, että urheilijat kantavat vastuun ja johto istuu paikoillaan.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4237
Milloin on viimeksi ollut tallin kakkoskuskit näin pahasti pihalla, kuin mitä Red Bullilla vuoden sisään? 1994 Benettonilla?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15149
Elleivät nämä osoittaudu vääriksi ja toivottavasti eivät tai olisi sitten nyt edes Suzukaan ja ehkä sitten siitä eteenpäin jonkin aikaa niin Liam Lawson tulisi saamaan alennuksen kaiketi Racing Bull-talliin kun eivät välttämättä noin vain kuitenkaan taida (Tai mene ja tiedä?) nostaa testipuolelta Ayumu Iwasaa ajamaan sinne niin Yuki Tsunoda saa viimein sen paikan minkä piti olla aiemmin jo tämän vuoden alussa hänelle tai Carlos Sainz Juniorille ainoa oikea järkevä paikka näistä kahdesta toiselle kuuluen:

Nimittäin Red Bull-tallin kisakuljettajan paikka!

Seuraavat lähteet tästä ovat puhuneet ja maininneet asiasta ainakin hollanniksi kun nämä linkit tulevat tähän alle:

Liam Lawson moet wijken voor Yuki Tsunoda als tweede coureur naast Max Verstappen, Honda betaalt miljoenen voor omstreden rijderswissel bij Red Bull Racing | De Limburger

Kogel door de kerk: Yuki Tsunoda nieuwe teamgenoot Max Verstappen ten koste van Liam Lawson | Autosport | Telegraaf.nl
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15149
Autosportillakin asiasta jo puhutaan, mutta mene ja tiedä ja pitänee odottaa vielä jännityksellä tämän käymistä kenties sitten näin.

Sääli Uuden-Seelannin kannalta, mutta Lawsonille mikäli alennus tulee niin kannattaa ehkä keskittyä siihen ajamiseen siellä alemmassa tallissa jatkossa vähän paremmalla asenteella eikä suunsoittoon tai muuhun maineen nousuun hattuun mitä oli ennen hänen ajaessaan siellä kuten myös tuurilla hyötyen ei vain Tsunodan vaan myös useiden muiden kilpailevien tallienkin kuskien vaikeuksista 'sankariajoissaan' ja etenkin sitten Red Bull-paikan saamisen jälkeen tässä talvella tai kun meni tuurilla joskus niin paljon muka paremmin silloin joissakin harvojen kertojen testeissäkin.

Tässä Autosportin mietteitä:

Lawson's Red Bull future in doubt as team eyes Tsunoda swap for Japan
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15149
Mikäli Tsunoda tosiaan saa paikan Red Bullilta ajatuksella Japanin F1-historian suhteessa ehkä kovimpana näytönpaikkana vaikka ilman muuta parhaimmillaan ajatuksena Takuma Satolla oli joitakin todella kovia näyttöjä kerran parhaimmillaan niin tätä kaikkea ehkä ajatellen paras koskaan oli kieltämättä lopulta toteutumaton Ukyo Katayaman Benetton-siirto joko vuodeksi 1994 tai etenkin vuodeksi 1995 Michael Schumacherin aisapariksi ennen sitten nyt kuitenkin tyytymistä Johnny Herbertiin.

Siinäkin olisi ollut sitä jotakin, mutta Katayamalle kävi tietenkin ikävästi kuten kävi.

Tsunodan tosiaan saadessa paikkansa olisi murheellista kohtalon ivaa, että kaikesta huolimatta kun Ferrarilta joutui sivuun enemmän tai vähemmän niin Carlos Sainz Junior olisi yksi harvoja ja ehkä ainoa todella kovan luokan Red Bull-tallin kuljettajaohjelmaan kuulunut kuljettaja jolla ei olisi urallaan koskaan ollut eikä enää etenkään ikäsyistäkään välttämättä tule olemaan Red Bull-tallin kisakuskin paikkaa!

Espanjalaisen saavutuksista kun ehkä pystyy olemaan montaa mieltä, mutta kaiken La Famiglian ajan karmeiden taktiikkamokien ja monen, monen muun pisteitä syöneiden menetyksien jälkeen olisi kyllä ollut ansaittua olla huipputallissa kun rämpiä pohjalla tai olla ongelmissa Williamsilla.

Toki suunta on nyt ollut oikea ja Melbournen keskeytys esimerkiksi osoittautui kai kaiken jälkeen ihan oikeaksi tekniseksi viaksi sen aiheuttaen, mutta silti mielikuva vaikeuksien ja Alexander Alex Albonin onnenhetkien vuoksi uhkakuvana on noussut ikäväksi tästä huolimatta.

Onnistua paremminkin kun pitäisi.

Ja vaikka Sainz Junior olisikin epäonnistunut jostain kumman syystä Red Bullilla niin ei niin huonosti suhteessa voi epäonnistua kuin miten Sergio 'Checo' Perez epäonnistui. Daniel Ricciardonkin suhteen sitten kun kerran vielä epäonnistuttiin vielä nykyään Racing Bullina tunnetussa tallissa ja kun ikää oli vielä vähäisesti enemmän kuin Perezillä niin se ura päättyi siihen.

Sainz Junior olisi saattanut tuoda myös suoritevarmuutta paremmin ja ollut huonoimmillaankin hyvä 1-3 vuoden varaus talliin kuin odottaa tason kypsymistä ja ottaa turhaa riskiä Lawsonin tai jopa osin Tsunodakin kanssa kuten nyt otetaan.

Tsunodalla osin tietty on enemmän tai vähemmän pakko nyt pitää tietyllä tapaa se pää kylmänä ja toivon mukaan ei nouse vain Lawsonin tapaan maine hattuun. Toisaalta nousi tai ei niin paineet kotiyleisön edessä ovat todella, todella kovat!

Aiemmin kun jopa tukijat Japanissa olivat kylmäkiskoisia tai vaihtoehtoisesti nuo jutut olivat osin englanninkielisen toimittajakunnan propagandaa siitä, että olisivat olleet muka valmiita heittämään Tsunodan 'bussin alle' niin aivan viime aikoina ja jo osin viime vuoden lopulla aiempi mahdollinen närkästyneisyys tai jonkinasteinen pettymys oli jo jäänyt taakse siihen mennessä.

Kun jostakin käsittämättömästä syystä tosiaan mentiin aivan liian paljon nk. Median Valokeila-juttujen vouhotuksen mukaan ja erikoisinta oli kyllä nostaa Lawson tosiaan sitten kisakuljettajaksi noin nopeasti kuin tehtiin!

Muita kuskiehdokkaita toki ei sitten liikoja ole mikäli sitten Tsunoda Suzukan ja lähikisojen aikana olisi huono tai koko loppukauden mikäli tallivaihtoon ei enää enempää Red Bull ryhtyisi toimimaan.

Hadjar ja ellen erehdy niin vähän pidemmässä juoksussa hyvin nuorista tai alempien sarjojen kuljettajista tämä Lindblad ehkä voisi tulla talliin, mutta nämäkin ovat enemmän Racing Bull-talliin sopivia vielä juuri nyt. Lisäksi Lindblad täyttää 18 vuotta vasta Hungaroringin kilpailun aikaan ja olisi yksinkertaisesti mielestäni totta puhuen liian nuori jopa edes Racing Bullille.

Sitten olisi vielä parikin muuta vaihtoehtoa, mutta tässä kai pelätään Luca Badoerin ja Ferrarin vuoden 2009 toisintoa liian paljon:

Nimittäin todella mittavia testikuljettajaveteraaneja siitä urasta puhuen toki myös F1:ssä kisakuskeinakin ajaneita kuljettajia eli Sebastien Buemia ja Jean-Eric Vergnetä!

Tämä kaksikko kun on ajanut vielä aivan viime vuosiin asti mikäli ei kerta kaikkiaan enää ratatestiä niin kuitenkin simulaattoritestejä kuten myös erinäisiä nk. Promootiotestejä.

Buemi tosin täyttää tänä vuonna ennen pitkää 37 vuotta eli olisi Ricciardoakin vanhempi vuodella ja Vergne on samanikäinen Perezin kanssa eli täyttää ennen pitkää tänä vuonna 35 vuotta.

Formula E:tä ja Urheiluautojen MM:n puolella tosin ajavat enemmän.

Niin myös lopulta aivan liian myöhään F1:siin muutenkin päässyt ja siitä luopumaan joutunut nuorempien päivien jopa Red Bull-testaaja eli Brendon Hartley. Hartley tosin täyttää ennen pitkää 36 vuotta kun hän tietysti on Ricciardon ikäinen.

Eli kieltämättä Tsunodan suhteen kun puolet toivoo onnistuvan ja puolet epäonnistuvan niin tilanne kieltämättä on Red Bullilla melkoinen.

Vuoden 1994 Benettonin tilanne oli myös tuulinen, mutta:

Hieman tulee mieleen myös 1980-luvun Brabhamin tuskailu silloisen sopivan kakkoskuskin löytämisessä Nelson Piquetille jota tosin vaikeutti myös Bernie Ecclestonen oleminen vähän turhan äkkivääränä ajoittain liikaakin!

Näin nopeasti tavallaan kesken kauden kuin äkkiä vaihtaen niin mikäli Lawson jäisi sivuun tai ainakin nyt tallipaikan alennukseen niin tietysti oli Verstappen-Kvjat-vaihto, mutta tämän ulkopuolella ja vielä siis tuotakin nopeammin muuan Ivan Capelli vaihtui Jordanilla vuoden 1993 kahden ensimmäisen kilpailun jälkeen sitten Thierry Boutseniin.

Toki tuokin vaihto tehtiin lähinnä vain kun Capellille tuli enemmän tai vähemmän tietynlainen hermoromahdus melkoisen täydellisesti vuoden 1992 traumaattisen Ferrari-vuoden jäljiltä uran loppuessa siihen, Boutsenilta löytyi menettelevän kiitettävä määrä rahaa hänenkin toki oltua jo melkein kokonaan ulkona lajista lähes eläkkeellä ja kun toisaalta Jordanin omat testikuljettajat eli Emanuele Naspetti tai Marco Apicella eivät heti löytäneet rahoja testikuskin rahoistaan ajopaikkoihin niin varhain kaudesta.

Sittemmin vielä Boutsenkin lopetti uransa kesken kauden ja testikuljettajat Apicella ja Naspetti käyttivät vähäisistä määristään ainoat yhden kisan rahansa ja heidän uransa olivat siinä kun myöhemmin ei sponsorivaroja vaikka vuotta 1994 ajatellen löytynyt ja kun muuan Eddie Irvine pystyi sitten ajamaan niin vuoden 1993 lopun kuin etenkin saamaan vuodeksi 1994 riittävät maksuvarat jatkoon asti.

PS. Korjattu ja täydennetty vähän tuota Lindbladin tilannetta katsottuani pojan iän ylipäänsä ja vähän lopullisenkin turhan nuori olisi olemaan kuljettajaehdokas.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4524
Viimeksi muokattu:
Ylös