Red Bull Racing 2025 - Uusin eväin uuteen nousuun?

Jeep CJ-5

Member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
16
Honda on sanonut jo kauden alla että nyt on Tsukin aika ottaa ohjat omasta urasta ja että Hondakaan ei voi loputtomiin tasoitella tietä. Honda ei maksa ajeluista muissa talleissa ja Astonilla on muita suunnitelmia. Alonson tilalle ostetaan Verstappenia tai Russellia.
Aston Martin F1 Team tarvitsee yksinomistajalta eli Lawrance Strollilta kapitaalia, viimeisin tieto vuodelta 2023 kertoi että F1 Team teki tappiota 25,3 milj. puntaa. Vuonna 2022 tappiota tuli vajaa 60 milj. puntaa. Eli positiivisesti tappio puolittui.

Mutta emotehdas tekee karmaisevaa tappiota, viime vuonna tappiota 299milj. puntaa ja yhtiöllä on velkaa reilu miljardi puntaa. Ja autot eivät käy kaupaksi. Jos Tsunoda menee Astonille voisi ajatella Hondan tuovan maksimissaan saman kuin Honda tarjosi Red Bullille eli 10 milj. euroa. Toisaalta tallin omistajan Lawrence Strollin varallisuus oli 2024 laskettu arvoon 3,9miljardia dollaria. Aston Martin tehtaan suurin omistaja on kiinalaisen Geely -konsernin CEO Shu Fu Li. Toiseksi suurin omistaja autotehtaalla on Saudi-Arabian kuningasperheen sijoitusrahasto Public Investment Fund. Eli fyrkkaa kyllä on, mutta onko halua sijoittaa ja uskoa tulevaisuuteen?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2909
Aston on sinne juuri isolla rahalla hommannut Neweyn suunnittelemaan mestaruustason autoa. Ihan satavarmasti niitä tuon satsauksen hedelmiä ei kyllä lähdetä millään Tsunoda-Stroll -kokoonpanolla tavoittelemaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5884
Aston Martin F1 Team tarvitsee yksinomistajalta eli Lawrance Strollilta kapitaalia, viimeisin tieto vuodelta 2023 kertoi että F1 Team teki tappiota 25,3 milj. puntaa. Vuonna 2022 tappiota tuli vajaa 60 milj. puntaa. Eli positiivisesti tappio puolittui.

Mutta emotehdas tekee karmaisevaa tappiota, viime vuonna tappiota 299milj. puntaa ja yhtiöllä on velkaa reilu miljardi puntaa. Ja autot eivät käy kaupaksi.
F1-tallillla ja automerkillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Se on samanlainen nimisponsorin rooli kuin aiemmin Red Bullilla heidän kanssaan. Lawrence Stroll sai oikeuden käyttää nimeä F1-tallinsa kanssa ostettuaan osuuden automerkistä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4535
Kuka on muuten kaikkien aikojen japanilaiskuski?Takuma Sato??
Kolme japanilaista kuljettajaa on ajanut F1:ssä kerran podiumille; Aguri Suzuki Suzukassa 1990, Takuma Sato Indianapolisissa 2004, sekä Kamui Kobayashi Suzukassa 2012.

Takuma Sato on kuitenkin myös kaksinkertainen Indy 500-voittaja, joten nostaisin hänet kaikkien aikojen japanilais-kuljettajaksi.

Tai sitten Ukyo Katayaman, koska oli Mika Salon tiimikaveri Tyrrellillä. 😉

Saa nähdä, tuleeko Tsunodasta neljäs japanilainen podium-mies, vai käykö niinkuin Lawsonille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15153
Kolme japanilaista kuljettajaa on ajanut F1:ssä kerran podiumille; Aguri Suzuki Suzukassa 1990, Takuma Sato Indianapolisissa 2004, sekä Kamui Kobayashi Suzukassa 2012.

Takuma Sato on kuitenkin myös kaksinkertainen Indy 500-voittaja, joten nostaisin hänet kaikkien aikojen japanilais-kuljettajaksi.

Tai sitten Ukyo Katayaman, koska oli Mika Salon tiimikaveri Tyrrellillä. 😉

Saa nähdä, tuleeko Tsunodasta neljäs japanilainen podium-mies, vai käykö niinkuin Lawsonille.
Siinä neljäntenä japanilaisena palkinnoilla olossa jäätiin Abu Dhabissa neljä vuotta sitten kauden päätöksessä vaivaiset 0,519 sekuntia kolmostilan mennessä Carlos Sainz Juniorille.

Vertailuksi muu lähin palkintomies periaatetason vertailussa eli Satoru Nakajima jäi Adelaidessa 1989 myös kauden päätöksessä kaikesta osoittamastaan taitoajostaan huolimatta palkinnoilla olosta 4,648 sekuntia kolmostilan mennessä Riccardo Patreselle.

Eli ilman ääri-ihmeitä ja toki mikäli Red Bull saa auton muutoin toimimaan niin Yuki varmaankin nähdään palkintokorokkeella pakostakin urallaan jossakin kohtaa edes kerran.

Etenkin kun muutenkin Tsunoda on edelleen varsin nuori tänä vuonna 25 vuotta täyttävänä. Ei ole ihan vielä täyttänyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15153
Tässä kaikessa Tsunodan Yukiin tai Liam Lawsoniin liittyvässä kohussa erikoisuutena ja ongelmana on sekin seikka, että mikäli vahvistusta tulee näihin Lawsonin alennuksiin ja Tsunodan ylennyksiin Red Bullia koskien niin heillä molemmilla olisi ollut mutkien kautta voimassa tämän vuoden Red Bullia tai Red Bullin alaisuudessa olevaa kilpatallia eli käytännössä F1:n osalta siis ainakin koskien Racing Bullia koskeva sopimus.

Sen päätteeksi on tavallaan paha sanoa kummankaan tulevaisuudesta juurikaan mitään aivan täysin varmaa. Muu homma olisi tietysti tässä voinut olla se, että Tsunoda olisi ajamassa Suzukan vain näytteeksi sponsoreille Red Bullilla ja sitten Lawson palaisi vielä 'viimeistä tilaisuutta' varten yhden tai enintään muutaman kilpailun ajaksi vielä Red Bullille.

Näin ei kuitenkaan näytä olevan.

Lisäksi ainakin jossain oli myös niin, että kun mikäli tämä vaihto todella tapahtuu niin enää ehkä tämän vuoden puolella ei enää oltaisi suorittamassa muuta vaihtoa. Ja tämä siis mikäli nyt Suzukan Tsunodan ajatus Red Bullilla ei ole pelkästään sitten vain PR-temppu ja hyvin vakava viimeinen varoitus Lawsonille vauhdin parantumisen löytymisestä sitten esimerkiksi muutenkin parempaan rataan missä kai Lawson olisi ollut vahvoilla eli Sakhiriin ja vähän vielä siitä eteenpäin ajattaen.

Muuten mikäli tulisi käymään näin kuin ehkä on niin molemmat tavallaan ajavat tulevaisuudestaan. Honda tosiaan voi innostua tukemaan tilanteen mukaan Tsunodaa jälleen enemmän ennen kaikkea ihan mahtavimman onnistumisen tullessa kerrankin ehdottomasti Japanin moottoriurheilun etua palvellen vastoin sanojaan vetäytymisistä ynnä muusta, mutta muuten tuki kyllä loppuu aiemman masennusmaisen puheen mukaisesti ehkä tämän vuoden jälkeen Hondan keskittyessä ehkä Iwasaan tai muuhun japanilaisnuoreen auttaen ehkä vielä vähäisesti Tsunodaa vaikkapa Aston Martin-paikan löytämisessä sitten joskus tai kun Alonso jäisi viimein eläkkeelle.

Onnistua tässä tietysti pitää joka tapauksessa.

Aivan heti tai lähes heti vaikka Suzukan jälkeenkin? Aina parempi!

Vasta jossain kauden puolivälillä sitten lopusta puhumattakaan? Se voi tilanteesta riippuen olla vielä hyväksyttävissä, mutta muutoin todella huono juttu jatkoa ajatellen!

Riippuu paljon myös siitä, että missä kisassa mahdollinen onnistuminen tapahtuu ja jaksaako nk. Median Valokeila sitten osua Yukiin ja sitä myötä viimein myös suitsuttaa japanilaista kerrankin ansaitusti.

Lawsonilla taas:

Tavallaan kaikki voi olla menetettävänä ja nähdään taas uusi joskin ehkä sivistyneempi loppu Daniil Kvjatin vastaavasta urasta sitten 'alennuksen' jälkeen, mutta ihan parhaimmillaan mikäli Red Bullilla tosiaan kaikki olisi enemmänkin sitten autoperäistä vikaa todella enemmän kuin kuljettajavikaa niin voi olla Lawsonille alennus jopa eduksi käännettävä juttu jossakin kohtaa!

Mikäli ei Racing Bullilla kuten ajoittain hyvin sairaalla ja verraten narsistisen oloisella Red Bullilla yleensäkään niin muissa talleissa kyllä!

Aivan kuten Tsunoda piti ilman tallin muita perseilyjä Lawsonin takanaan viime vuonna niin kyllä Lawsonin jos edes puoliksi välillä omien kehupuheidensa mukainen kaveri on niin pitäisi pystyä pitämään sitten kyllä vielä itseäänkin suurempi keltanokka Hadjar kurissa ja takanaan.

Tämä toki ellei sitten Racing Bull perseile myös Lawsonin taktiikat viime vuoden tapaan joskin tuolloin Lawsonille niitä vain sattui vähemmän kuin Tsunodalle.

Ja toisin kuin Tsunodalla on ollut niin Lawson vieläkin on melko nuori tapaus lajissa kaikkiaan juurikin Liamin eduksi Yukia nuorempana.

Ei ole ainakaan samaa riippakiveä olevinaan niin ikitestaajana ja sitten ikärasismin takia lajista pois joutuneen maanmies Brendon Hartleyn tapaan Liam Lawsonilla.

Nähtäväksi jää toki tämä kaikki.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15153
Red Bullilla varmaankin kun on ollut niin kohu aivan viime päivinä niin Liam Lawsonista kuin Yuki Tsunodasta niin kaikki tämä kohu olisi ainakin ollut osin vältettävissä mikäli Sergio 'Checo' Perez olisi voinut jäädä ajamaan Red Bullille vielä tämän kauden alun ajaksi viimeiseksi tilaisuudekseen muuten kuin hyvästä alusta huolimatta uran käytännössä lopettanut muu surkea vuosi olisi ollut takana päin ja toivon mukaan paremmin käsitelty talvikauden aikana kuin mitä siihen mennessä muut kaudet olivatkaan huipputallissa.

Vahinko vain, että edellisinä muina 'huonoiksi' sanotuilla kausilla Perez ei ikinä ollut niin huono kuin miten viime vuonna oli. Välillä tragikoomisesti jopa oli parempikin, mutta silloin kun Max Verstappen oli liian ylhäisessä yksinäisyydessä niin se sitten nähtiin vain niin liian huonoksi kuin nähtiin paineiden kasvaessa liikaa ja lopputulos oli se mikä oli.

Juuri tuossa tapauksessa, että Perez olisi jäänyt niin koko ajan kohua sitten hänen siirrostaan syrjään olisi juuri nyt puheena vähemmän yllättäen!

Toisaalta hieman huvittuneesti talvikaudella Perez ilmoitti 'hintansa' minkä johdosta hän ei vaatisi korvauksia Red Bullilta muuten potkuistaan tai suostuisi muilla tavoin sitten kuitenkin vastoin sopimustaan väistämään sivuun tätä kautta koskien ajojen suhteen vaikka kai noissakin 'neuvotteluissa' päästiin sopuun siitä, että jäädessäänkin talliin tietyksi aikaa hän ei olisi ajanut enää metriäkään vuonna 2026 näiden viime vuoden huonouksien jälkeen.

Niin paljon taisi Red Bullin pomoja ottaa kaaliin, että maksoivat kaiketi Perezille sitten poissa pysymisestä. Eikä niillä hinnoilla Perezkään aio palata kun ura loppuu siihen tai sitten ehkä olisi vielä yksi vuosi nyt sapattivapaan jälkeen Cadillacilla ehkä tiedossa.

Mikäli Tsunoda tosin epäonnistuisi ja Lawson ei enää saisi palata tai uutta tilaisuutta niin tiedä tuosta, että nähtäisiinkö Perez ajamassa vielä kerran sitten yksi uran muu mahdollinen viimeinen eläkeajo vaikkapa tämän vuoden Mexico Cityn kilpailussa?

Yksi kisahan se tietysti vain olisi ellei sitten muilla tavoin epäonni ja epätoivo iskisi Red Bullin päättäjiin vielä kerran niin kovin, että Perez sitten ajaisi muun loppuvuoden ja sitten olisikin kyllä ajot ohi jossakin kohtaa.

Mexico Cityn homma mikäli Perez mitenkään siellä Red Bullilla tai vaikka sitten Racing Bullilla huvin vuoksi nähtäisiin olisi kieltämättä vähän kuin Hector Rebaqueen ajelut vuoden 1986 Mexico Cityn paluukisassa Brabhamilla kolmannessa autossa yleisön villitsemistä koskevia terveisiä varten suoritettuna ennen kisaa!

Rebaqueen murheeksi kun F1-kisa Mexico Cityyn peruuntui 1980-luvun alkuvuosina aina hänen ajaessaan Brabhamin kisakuskinakin, mutta vanhemman ajan IndyCar-kisat siellä kyllä pidettiin kun pidettiin vuosina 1980-1981 F1-kisojen paikalla ennen kuin vuodeksi 1982 peruuntui sekin joka tapauksessa sinnekin.
 

kakkepekkeli

New member
Liittynyt
2.3.2025
Viestit
4
Mexico Cityn homma mikäli Perez mitenkään siellä Red Bullilla tai vaikka sitten Racing Bullilla huvin vuoksi nähtäisiin olisi kieltämättä vähän kuin Hector Rebaqueen ajelut vuoden 1986 Mexico Cityn paluukisassa Brabhamilla kolmannessa autossa yleisön villitsemistä koskevia terveisiä varten suoritettuna ennen kisaa!

Rebaqueen murheeksi kun F1-kisa Mexico Cityyn peruuntui 1980-luvun alkuvuosina aina hänen ajaessaan Brabhamin kisakuskinakin, mutta vanhemman ajan IndyCar-kisat siellä kyllä pidettiin kun pidettiin vuosina 1980-1981 F1-kisojen paikalla ennen kuin vuodeksi 1982 peruuntui sekin joka tapauksessa sinnekin.
Millä helvetin lailla tän kauden Red bulliin liittyy joku vitun rebaquen 1980 luvun ajelut :DDDDD idiootti
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5884

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4170
Joo, olihan tuon Lawsonin nosto vähän hätiköityä. Ukkelilla ei ollut meriittejä eikä kokemusta. Vähän sellainen tukka hyvin -kaveri. Tsunodalla on edes jälkimmäistä. Nyt sitten nähdään, onko Juki yhtä kova rattimies kuin kiukuttelija.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5619
Japanin Jukan kokemusta suitsutetaan nyt. Tiedotuksesta vähän paistaa siltä että Lawson oli autonsäätämisestä pihalla kuin lumiukko eikä luottoa löytynyt että olisi pystynyt jatkossa vinkuroivaa autoa kuskaamaan siedettävästi.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5619
Aikamoista puuhastelua kaikin puolin Red Bullilta. Jos olisi vakavasti otettava organisaatio, niin päitä alkaisi pikkuhiljaa tippumaan.
Tallipäälliköllä edessä vielä oikeuskeissi koskien omia perseilyjä. Olisivat antaneet aikoinaan kenkää ja pesti Wheatleylle niin tiedä vaikka olisi avainhenkilöitä pysynyt tallissa. Nyt siellä ollaan Hornerin hehkuttaman Wachen autojen kanssa ongelmissa.
 
Ylös