Mikäli Tsunoda tosiaan saa paikan Red Bullilta ajatuksella Japanin F1-historian suhteessa ehkä kovimpana näytönpaikkana vaikka ilman muuta parhaimmillaan ajatuksena Takuma Satolla oli joitakin todella kovia näyttöjä kerran parhaimmillaan niin tätä kaikkea ehkä ajatellen paras koskaan oli kieltämättä lopulta toteutumaton Ukyo Katayaman Benetton-siirto joko vuodeksi 1994 tai etenkin vuodeksi 1995 Michael Schumacherin aisapariksi ennen sitten nyt kuitenkin tyytymistä Johnny Herbertiin.
Siinäkin olisi ollut sitä jotakin, mutta Katayamalle kävi tietenkin ikävästi kuten kävi.
Tsunodan tosiaan saadessa paikkansa olisi murheellista kohtalon ivaa, että kaikesta huolimatta kun Ferrarilta joutui sivuun enemmän tai vähemmän niin Carlos Sainz Junior olisi yksi harvoja ja ehkä ainoa todella kovan luokan Red Bull-tallin kuljettajaohjelmaan kuulunut kuljettaja jolla ei olisi urallaan koskaan ollut eikä enää etenkään ikäsyistäkään välttämättä tule olemaan Red Bull-tallin kisakuskin paikkaa!
Espanjalaisen saavutuksista kun ehkä pystyy olemaan montaa mieltä, mutta kaiken La Famiglian ajan karmeiden taktiikkamokien ja monen, monen muun pisteitä syöneiden menetyksien jälkeen olisi kyllä ollut ansaittua olla huipputallissa kun rämpiä pohjalla tai olla ongelmissa Williamsilla.
Toki suunta on nyt ollut oikea ja Melbournen keskeytys esimerkiksi osoittautui kai kaiken jälkeen ihan oikeaksi tekniseksi viaksi sen aiheuttaen, mutta silti mielikuva vaikeuksien ja Alexander Alex Albonin onnenhetkien vuoksi uhkakuvana on noussut ikäväksi tästä huolimatta.
Onnistua paremminkin kun pitäisi.
Ja vaikka Sainz Junior olisikin epäonnistunut jostain kumman syystä Red Bullilla niin ei niin huonosti suhteessa voi epäonnistua kuin miten Sergio 'Checo' Perez epäonnistui. Daniel Ricciardonkin suhteen sitten kun kerran vielä epäonnistuttiin vielä nykyään Racing Bullina tunnetussa tallissa ja kun ikää oli vielä vähäisesti enemmän kuin Perezillä niin se ura päättyi siihen.
Sainz Junior olisi saattanut tuoda myös suoritevarmuutta paremmin ja ollut huonoimmillaankin hyvä 1-3 vuoden varaus talliin kuin odottaa tason kypsymistä ja ottaa turhaa riskiä Lawsonin tai jopa osin Tsunodakin kanssa kuten nyt otetaan.
Tsunodalla osin tietty on enemmän tai vähemmän pakko nyt pitää tietyllä tapaa se pää kylmänä ja toivon mukaan ei nouse vain Lawsonin tapaan maine hattuun. Toisaalta nousi tai ei niin paineet kotiyleisön edessä ovat todella, todella kovat!
Aiemmin kun jopa tukijat Japanissa olivat kylmäkiskoisia tai vaihtoehtoisesti nuo jutut olivat osin englanninkielisen toimittajakunnan propagandaa siitä, että olisivat olleet muka valmiita heittämään Tsunodan 'bussin alle' niin aivan viime aikoina ja jo osin viime vuoden lopulla aiempi mahdollinen närkästyneisyys tai jonkinasteinen pettymys oli jo jäänyt taakse siihen mennessä.
Kun jostakin käsittämättömästä syystä tosiaan mentiin aivan liian paljon nk. Median Valokeila-juttujen vouhotuksen mukaan ja erikoisinta oli kyllä nostaa Lawson tosiaan sitten kisakuljettajaksi noin nopeasti kuin tehtiin!
Muita kuskiehdokkaita toki ei sitten liikoja ole mikäli sitten Tsunoda Suzukan ja lähikisojen aikana olisi huono tai koko loppukauden mikäli tallivaihtoon ei enää enempää Red Bull ryhtyisi toimimaan.
Hadjar ja ellen erehdy niin vähän pidemmässä juoksussa hyvin nuorista tai alempien sarjojen kuljettajista tämä Lindblad ehkä voisi tulla talliin, mutta nämäkin ovat enemmän Racing Bull-talliin sopivia vielä juuri nyt. Lisäksi Lindblad täyttää 18 vuotta vasta Hungaroringin kilpailun aikaan ja olisi yksinkertaisesti mielestäni totta puhuen liian nuori jopa edes Racing Bullille.
Sitten olisi vielä parikin muuta vaihtoehtoa, mutta tässä kai pelätään Luca Badoerin ja Ferrarin vuoden 2009 toisintoa liian paljon:
Nimittäin todella mittavia testikuljettajaveteraaneja siitä urasta puhuen toki myös F1:ssä kisakuskeinakin ajaneita kuljettajia eli Sebastien Buemia ja Jean-Eric Vergnetä!
Tämä kaksikko kun on ajanut vielä aivan viime vuosiin asti mikäli ei kerta kaikkiaan enää ratatestiä niin kuitenkin simulaattoritestejä kuten myös erinäisiä nk. Promootiotestejä.
Buemi tosin täyttää tänä vuonna ennen pitkää 37 vuotta eli olisi Ricciardoakin vanhempi vuodella ja Vergne on samanikäinen Perezin kanssa eli täyttää ennen pitkää tänä vuonna 35 vuotta.
Formula E:tä ja Urheiluautojen MM:n puolella tosin ajavat enemmän.
Niin myös lopulta aivan liian myöhään F1:siin muutenkin päässyt ja siitä luopumaan joutunut nuorempien päivien jopa Red Bull-testaaja eli Brendon Hartley. Hartley tosin täyttää ennen pitkää 36 vuotta kun hän tietysti on Ricciardon ikäinen.
Eli kieltämättä Tsunodan suhteen kun puolet toivoo onnistuvan ja puolet epäonnistuvan niin tilanne kieltämättä on Red Bullilla melkoinen.
Vuoden 1994 Benettonin tilanne oli myös tuulinen, mutta:
Hieman tulee mieleen myös 1980-luvun Brabhamin tuskailu silloisen sopivan kakkoskuskin löytämisessä Nelson Piquetille jota tosin vaikeutti myös Bernie Ecclestonen oleminen vähän turhan äkkivääränä ajoittain liikaakin!
Näin nopeasti tavallaan kesken kauden kuin äkkiä vaihtaen niin mikäli Lawson jäisi sivuun tai ainakin nyt tallipaikan alennukseen niin tietysti oli Verstappen-Kvjat-vaihto, mutta tämän ulkopuolella ja vielä siis tuotakin nopeammin muuan Ivan Capelli vaihtui Jordanilla vuoden 1993 kahden ensimmäisen kilpailun jälkeen sitten Thierry Boutseniin.
Toki tuokin vaihto tehtiin lähinnä vain kun Capellille tuli enemmän tai vähemmän tietynlainen hermoromahdus melkoisen täydellisesti vuoden 1992 traumaattisen Ferrari-vuoden jäljiltä uran loppuessa siihen, Boutsenilta löytyi menettelevän kiitettävä määrä rahaa hänenkin toki oltua jo melkein kokonaan ulkona lajista lähes eläkkeellä ja kun toisaalta Jordanin omat testikuljettajat eli Emanuele Naspetti tai Marco Apicella eivät heti löytäneet rahoja testikuskin rahoistaan ajopaikkoihin niin varhain kaudesta.
Sittemmin vielä Boutsenkin lopetti uransa kesken kauden ja testikuljettajat Apicella ja Naspetti käyttivät vähäisistä määristään ainoat yhden kisan rahansa ja heidän uransa olivat siinä kun myöhemmin ei sponsorivaroja vaikka vuotta 1994 ajatellen löytynyt ja kun muuan Eddie Irvine pystyi sitten ajamaan niin vuoden 1993 lopun kuin etenkin saamaan vuodeksi 1994 riittävät maksuvarat jatkoon asti.
PS. Korjattu ja täydennetty vähän tuota Lindbladin tilannetta katsottuani pojan iän ylipäänsä ja vähän lopullisenkin turhan nuori olisi olemaan kuljettajaehdokas.