Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5815
Sijainti
Suonionkatu 1 C
The questions still, remains with almost a 3 minute lead and one day of rallying to go. Why did'nt Henri just stop attacking. Maybe he was in the zone and just wanted to keep his secure lead until the end of day 2.
Or then it was just like Henri said to Markku during the rally, that it all comes so easy. But it's good to remember that it wasn't the first time Henri had such unexplainable accident. There was that near career-ending crash in Costa Smeralda year earlier and also his crash in 1980 1000 Lakes fits well into that category.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1788
Ehkä vain inhimillinen virhe. Henrille sattui lukuisia ulosajoja joista Costa smedalda ja Jyväskylä 85 olivat outoja tapauksia. Myös huonoa tuuria. Olisiko tilanne toinen jos auto olisi ottanut ensimmäisen osuman katto/ nokka/ perä edellä. Joka tapauksessa tälli olisi ollut kova. Sairaalareissu joka tapauksessa.

Hyökkäsikö Henri? Emme kai tiedä. Voi olla, että hän jo varmisteli. Noilla autoilla on kuitenkin pakko ajaa kovaa vaikka ajaisitkin varmistellen. Slick-renkaat täytyy pitää lämpimänä. Aero ei toimi hitaassa ajossa täydellisesti. Vai oliko ulosajon syy varmistelu. Moni kuski sanoo, että minuuttien johtoasemassa on vaikea ajaa, rytmi ja keskittyminen herpaantuu. Kadottiko Henri rytmin tai keskittymisen ajamalla varmistellen?

Oliko Peugeotissa, 037ssa ja Fordissa bensatankit myös penkkien alla?. Audissa tankki oli ainakin suojassa.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
598
Sijainti
pk.seutu
Ehkä vain inhimillinen virhe. Henrille sattui lukuisia ulosajoja joista Costa smedalda ja Jyväskylä 85 olivat outoja tapauksia. Myös huonoa tuuria. Olisiko tilanne toinen jos auto olisi ottanut ensimmäisen osuman katto/ nokka/ perä edellä. Joka tapauksessa tälli olisi ollut kova. Sairaalareissu joka tapauksessa.

Hyökkäsikö Henri? Emme kai tiedä. Voi olla, että hän jo varmisteli. Noilla autoilla on kuitenkin pakko ajaa kovaa vaikka ajaisitkin varmistellen. Slick-renkaat täytyy pitää lämpimänä. Aero ei toimi hitaassa ajossa täydellisesti. Vai oliko ulosajon syy varmistelu. Moni kuski sanoo, että minuuttien johtoasemassa on vaikea ajaa, rytmi ja keskittyminen herpaantuu. Kadottiko Henri rytmin tai keskittymisen ajamalla varmistellen?

Oliko Peugeotissa, 037ssa ja Fordissa bensatankit myös penkkien alla?. Audissa tankki oli ainakin suojassa.
Peugeotissa taisi olla. Fordista en tiedä. Joo muistan itsekin Röhlin sanoneen että Audilla vastaavanlainen onnettomuus ei olisi ollut mahdollinen.
Se kehikko mikä autosta jäi jäljelle taidettiin hävittää melko pian onnettomuuden jälkeen. Miksipä olisi säilytetty? Pohdin vain, jos se olisi, niin mitä nykypäivän onnettomuustutkijat saisivat siitä irti sillä työkalupakilla ja tietotaidolla mikä heillä on käytettävissään. Onhan erilaisten auto-onnettomuuksien(Kin) tutkinta kehittynyt hurjasti liki 40 vuodessa.
Hyökkäsikö Henri? Edellisellä pätkällä ennen onnettomuutta hän ajoi 47 sekunnin pohjat. Eli ainakin siinä hyökättiin ja rajusti.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4735
Sijainti
Salo
Täsmennän sen verran että espanjalaisella foorumilla oli siis kertomus Miki Biasionista kertomassa tämän tarinan jonkin hissekisan lehdistötilaisuudessa, minkä löysin muutama kuukausi ennen kuin Harri kertoi tarinan Urheiluruudussa. Tämän lehtileikkeen taas löysi joku muu tälle foorumille viitisen vuotta sitten.

Pidän mahdollisena että Henkka ei ole ollut istuimessaan auton palon lopussa, mutta ehkä tuo sankaritarina on sitten se osuus joka perustuu kunkin uskomuksiin.
Sitä sankaritarinaa en minäkään ihan täysillä osta. Autosta ulos sinkoutuminen voi kyllä olla mahdollista, sivulasit on kaiketi olleet pleksiä kurkistusluukuin.

Ranskankielinen artikkeli, jos oikein tihrustin, kertoo ruumiin olleen kahden metrin päässä autosta ajovarusteet sulaneena.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1788
Hyökkäsikö Henri? Edellisellä pätkällä ennen onnettomuutta hän ajoi 47 sekunnin pohjat. Eli ainakin siinä hyökättiin ja rajusti.
Mutta oliko esim Saby saanut jo käskyn varmistella tai olivatko muut jo hidastaneet kun olivat todenneet, että ei ole mitään mahdollisuuksia Henkan vauhtiin? Joten voiko olla mahdollista, että nuo 47sek pohjat tulivat ihan normaali suorituksella.

Henkkahan ajoi Korsikalla aiemmin vain kerran vuonna 81 joten hänellä ei ollut tuoretta kokemusta edellisiltä vuosilta. Tämä saattoi olla kohtalokasta ja tuo Corten pätkähän ajettiin ainakin parina edellisenä vuonna myös.....
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1788
Sitä sankaritarinaa en minäkään ihan täysillä osta. Autosta ulos sinkoutuminen voi kyllä olla mahdollista, sivulasit on kaiketi olleet pleksiä kurkistusluukuin.

Ranskankielinen artikkeli, jos oikein tihrustin, kertoo ruumiin olleen kahden metrin päässä autosta
ajovarusteet sulaneena.
Tämä lehtiartikkeli ja mm. Harrin mukaan mekaanikkojen kertomukset siitä että ruumis oli auton ulkopuolella varmaan on se juttu josta Harrilla on muistijälki. Sen täytyy sitten olla tulkintaa onko Henri ollut vielä hengissä auton ulkopuolella ollessaan, faktaahan ei ole. Harrihan kertoi tuon sankaritarinan lähes faktana jota se ei tiettävästi ole. Varmaankin jos tutkimukset olisi tehty asianmukaisesti tämän olisi voinut selvittää, mutta nythän Lancialla oli kiire tuhota kaikki todisteet. Kun katsoo esim Vatasen Korsikan ja Argentiinan onnettomuuksia, niin ovet jotka oli myös täysin muovia ovat lentäneet pois autosta ja tuohon aikaan sivutörmäys turvakaari oli matala. Todennäköisempänä pidän että vöiden sulaminen on se syy miksi Henri oli auton ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4735
Sijainti
Salo
Kun katsoo esim Vatasen Korsikan ja Argentiinan onnettomuuksia, niin ovet jotka oli myös täysin muovia ovat lentäneet pois autosta ja tuohon aikaan sivutörmäys turvakaari oli matala. Todennäköisempänä pidän että vöiden sulaminen on se syy miksi Henri oli auton ulkopuolella.
Tämä toki tulee muistaa, että nykyautoihin ei ole tilanne mitenkään verrattavissa. Nykyäänhän ei ole pelkkä sivukaari vaan monesti sivukaari on verhoiltu komposiittisella "ponttoonilla" ja lisäksi penkin korvaläpät pitävät nykyään kuljettajan paremmin paikallaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1788
Ajankohtainen asia myös lehtihyllyssä, pitää kopaista mukaan kun osuu kohdille:

Artikkeli luettu. Ei sinänsä mitään uutta. Harri toteaa, että kaasupoljin on mennyt lattiasta läpi ja jumittunut. Hän toteaa, että tämä asia on todettu tutkimuksissa. Tämähän tarkoittaisi, että kyseessä olisi siis 100% totuus eli on olemassa joitain henkilöitä Lancialla jotka tietävät totuuden jota ei ole koskaan julkaistu.

Samoin Harri kertoo faktana Henkan olleen pelastamassa Crestoa kunnes räjähdys on heittänyt auton ulkopuolelle, mutta tätähän ei voi vahvistaa koska ei liene silminnäkijöitä tälle tapahtumalle. Ainoat mahdolliset silminnäkijät lienevät paikalle saapuneet kanssakilpailijat, mutta he eivät liene kertoneet tällaista tapahtuneen
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4040
Onhan nuo käyty jo aiemmin läpi. Monella on teorioitaan, joita pitävät "faktoina". Totuutta ei ole varmana saatu eikä varmaan saadakkaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5815
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Artikkeli luettu. Ei sinänsä mitään uutta. Harri toteaa, että kaasupoljin on mennyt lattiasta läpi ja jumittunut. Hän toteaa, että tämä asia on todettu tutkimuksissa. Tämähän tarkoittaisi kyseessä olisi siis 100% totuus eli on olemassa joitain henkilöitä Lancialla jotka tietävät totuuden jota ei ole koskaan julkaistu.

Samoin Harri kertoo faktana Henkan olleen pelastamassa Crestoa kunnes räjähdys on heittänyt auton ulkopuolelle, mutta tätähän ei voi vahvistaa koska ei liene silminnäkijöitä tälle tapahtumalle. Ainoat mahdolliset silminnäkijät lienevät paikalle saapuneet kanssakilpailijat, mutta he eivät liene kertoneet tällaista tapahtuneen
Kyseessä oli siis uudelleenjulkaisu alunperin vuonna 2016 ilmestyneestä jutusta. Erilaisia spekulaatioita on vuosien saatossa esitetty ties kuinka monta, enemmän ja vähemmän uskottavien tahojen toimesta. Ja kunnes jokin niistä virallisesti vahvistetaan - ei kannata pidättää hengitystä - onnettomuuden syyksi, ne myös pysyvät spekulaatioina.

Ja tarkoitus ei ole siis missään nimessä vähätellä Harrin kertomaa tästä perhettään kohdanneesta tragediasta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1788
Kyllähän tuo oli ainakin kirjoitettu siihen muotoon, että asia on absoluuttinen totuus. Harrin mukaan asia on tutkittu ja todettu. Jos artikkelissa olisi kirjoitettu, että tämä kaasupoljin teoria on mahdollinen totuus, niin se antaisi mahdollisuuden myös muille teorioille. Ne ketkä tietää totuuden, vie sen hautaan, luulisin.

Valitettavasti se virallinen totuus on "syy tuntematon" joten vain se on virallinen totuus.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
598
Sijainti
pk.seutu
Niin. Jos kaasupoljinteoria on tutkittu ja aukottomasti todistettu ja todettu onnettomuuden aiheuttajaksi, miksi FIA ja / tai Lancia eivät järjestäneet tiedotustilaisuutta asiasta? Kun virallisesti keissi on yhä avoin ja sellaiseksi myös jää.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1399
Varmaan 95% ulosajoista johtuu kuljettajan virheestä, eli vauhti arvioitu väärin mutkan luonteeseen nähden, niin jotenkin vähän jännä tämä narratiivi, että Henkan ulosajo yritetään leipoa joksikin muuksi syyksi. Puhumattakaan, kun kommenttien mukaan kyseessä oli kunnon runkipaikka. No myytin leipomista väkisin... Tokihan yksityiskohdat olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1788
Niin. Jos kaasupoljinteoria on tutkittu ja aukottomasti todistettu ja todettu onnettomuuden aiheuttajaksi, miksi FIA ja / tai Lancia eivät järjestäneet tiedotustilaisuutta asiasta? Kun virallisesti keissi on yhä avoin ja sellaiseksi myös jää.
FISA lienee ollut silloin Fiat yhtymän taskussa. Tiedättehän, Lancialla oli aina omat säännöt. Lanciaa haluttiin suojella koska olivat silloin samaa Fiat perhettä kuin Ferrari. Lypsylehmää ei haluttu ampua. Keissi haluttiin lakaista maton alle. Siksi oli helppoa jättää se avoimeksi. Kuljettajathan ovat vain pelimerkkejä isojen poikien pelilaudalla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4040
Olihan ennen kaikenlaista pelailua, mutta kyllä kannattaa joku järki silti pitää noissa salaliitoissakin.
 
Ylös