Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5810
Sijainti
Suonionkatu 1 C
The questions still, remains with almost a 3 minute lead and one day of rallying to go. Why did'nt Henri just stop attacking. Maybe he was in the zone and just wanted to keep his secure lead until the end of day 2.
Or then it was just like Henri said to Markku during the rally, that it all comes so easy. But it's good to remember that it wasn't the first time Henri had such unexplainable accident. There was that near career-ending crash in Costa Smeralda year earlier and also his crash in 1980 1000 Lakes fits well into that category.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1780
Ehkä vain inhimillinen virhe. Henrille sattui lukuisia ulosajoja joista Costa smedalda ja Jyväskylä 85 olivat outoja tapauksia. Myös huonoa tuuria. Olisiko tilanne toinen jos auto olisi ottanut ensimmäisen osuman katto/ nokka/ perä edellä. Joka tapauksessa tälli olisi ollut kova. Sairaalareissu joka tapauksessa.

Hyökkäsikö Henri? Emme kai tiedä. Voi olla, että hän jo varmisteli. Noilla autoilla on kuitenkin pakko ajaa kovaa vaikka ajaisitkin varmistellen. Slick-renkaat täytyy pitää lämpimänä. Aero ei toimi hitaassa ajossa täydellisesti. Vai oliko ulosajon syy varmistelu. Moni kuski sanoo, että minuuttien johtoasemassa on vaikea ajaa, rytmi ja keskittyminen herpaantuu. Kadottiko Henri rytmin tai keskittymisen ajamalla varmistellen?

Oliko Peugeotissa, 037ssa ja Fordissa bensatankit myös penkkien alla?. Audissa tankki oli ainakin suojassa.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
596
Sijainti
pk.seutu
Ehkä vain inhimillinen virhe. Henrille sattui lukuisia ulosajoja joista Costa smedalda ja Jyväskylä 85 olivat outoja tapauksia. Myös huonoa tuuria. Olisiko tilanne toinen jos auto olisi ottanut ensimmäisen osuman katto/ nokka/ perä edellä. Joka tapauksessa tälli olisi ollut kova. Sairaalareissu joka tapauksessa.

Hyökkäsikö Henri? Emme kai tiedä. Voi olla, että hän jo varmisteli. Noilla autoilla on kuitenkin pakko ajaa kovaa vaikka ajaisitkin varmistellen. Slick-renkaat täytyy pitää lämpimänä. Aero ei toimi hitaassa ajossa täydellisesti. Vai oliko ulosajon syy varmistelu. Moni kuski sanoo, että minuuttien johtoasemassa on vaikea ajaa, rytmi ja keskittyminen herpaantuu. Kadottiko Henri rytmin tai keskittymisen ajamalla varmistellen?

Oliko Peugeotissa, 037ssa ja Fordissa bensatankit myös penkkien alla?. Audissa tankki oli ainakin suojassa.
Peugeotissa taisi olla. Fordista en tiedä. Joo muistan itsekin Röhlin sanoneen että Audilla vastaavanlainen onnettomuus ei olisi ollut mahdollinen.
Se kehikko mikä autosta jäi jäljelle taidettiin hävittää melko pian onnettomuuden jälkeen. Miksipä olisi säilytetty? Pohdin vain, jos se olisi, niin mitä nykypäivän onnettomuustutkijat saisivat siitä irti sillä työkalupakilla ja tietotaidolla mikä heillä on käytettävissään. Onhan erilaisten auto-onnettomuuksien(Kin) tutkinta kehittynyt hurjasti liki 40 vuodessa.
Hyökkäsikö Henri? Edellisellä pätkällä ennen onnettomuutta hän ajoi 47 sekunnin pohjat. Eli ainakin siinä hyökättiin ja rajusti.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4732
Sijainti
Salo
Täsmennän sen verran että espanjalaisella foorumilla oli siis kertomus Miki Biasionista kertomassa tämän tarinan jonkin hissekisan lehdistötilaisuudessa, minkä löysin muutama kuukausi ennen kuin Harri kertoi tarinan Urheiluruudussa. Tämän lehtileikkeen taas löysi joku muu tälle foorumille viitisen vuotta sitten.

Pidän mahdollisena että Henkka ei ole ollut istuimessaan auton palon lopussa, mutta ehkä tuo sankaritarina on sitten se osuus joka perustuu kunkin uskomuksiin.
Sitä sankaritarinaa en minäkään ihan täysillä osta. Autosta ulos sinkoutuminen voi kyllä olla mahdollista, sivulasit on kaiketi olleet pleksiä kurkistusluukuin.

Ranskankielinen artikkeli, jos oikein tihrustin, kertoo ruumiin olleen kahden metrin päässä autosta ajovarusteet sulaneena.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1780
Hyökkäsikö Henri? Edellisellä pätkällä ennen onnettomuutta hän ajoi 47 sekunnin pohjat. Eli ainakin siinä hyökättiin ja rajusti.
Mutta oliko esim Saby saanut jo käskyn varmistella tai olivatko muut jo hidastaneet kun olivat todenneet, että ei ole mitään mahdollisuuksia Henkan vauhtiin? Joten voiko olla mahdollista, että nuo 47sek pohjat tulivat ihan normaali suorituksella.

Henkkahan ajoi Korsikalla aiemmin vain kerran vuonna 81 joten hänellä ei ollut tuoretta kokemusta edellisiltä vuosilta. Tämä saattoi olla kohtalokasta ja tuo Corten pätkähän ajettiin ainakin parina edellisenä vuonna myös.....
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1780
Sitä sankaritarinaa en minäkään ihan täysillä osta. Autosta ulos sinkoutuminen voi kyllä olla mahdollista, sivulasit on kaiketi olleet pleksiä kurkistusluukuin.

Ranskankielinen artikkeli, jos oikein tihrustin, kertoo ruumiin olleen kahden metrin päässä autosta
ajovarusteet sulaneena.
Tämä lehtiartikkeli ja mm. Harrin mukaan mekaanikkojen kertomukset siitä että ruumis oli auton ulkopuolella varmaan on se juttu josta Harrilla on muistijälki. Sen täytyy sitten olla tulkintaa onko Henri ollut vielä hengissä auton ulkopuolella ollessaan, faktaahan ei ole. Harrihan kertoi tuon sankaritarinan lähes faktana jota se ei tiettävästi ole. Varmaankin jos tutkimukset olisi tehty asianmukaisesti tämän olisi voinut selvittää, mutta nythän Lancialla oli kiire tuhota kaikki todisteet. Kun katsoo esim Vatasen Korsikan ja Argentiinan onnettomuuksia, niin ovet jotka oli myös täysin muovia ovat lentäneet pois autosta ja tuohon aikaan sivutörmäys turvakaari oli matala. Todennäköisempänä pidän että vöiden sulaminen on se syy miksi Henri oli auton ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4732
Sijainti
Salo
Kun katsoo esim Vatasen Korsikan ja Argentiinan onnettomuuksia, niin ovet jotka oli myös täysin muovia ovat lentäneet pois autosta ja tuohon aikaan sivutörmäys turvakaari oli matala. Todennäköisempänä pidän että vöiden sulaminen on se syy miksi Henri oli auton ulkopuolella.
Tämä toki tulee muistaa, että nykyautoihin ei ole tilanne mitenkään verrattavissa. Nykyäänhän ei ole pelkkä sivukaari vaan monesti sivukaari on verhoiltu komposiittisella "ponttoonilla" ja lisäksi penkin korvaläpät pitävät nykyään kuljettajan paremmin paikallaan.
 
Ylös