Tänä päivänä 40 vuotta sitten 3.11.1985 Suomen Keke Rosberg voitti Australian Grand Prixin Adelaidessa, Jacques Laffite oli toinen ja Philippe Streiff oli kolmas.
Ivan Capelli oli neljäs, Ruotsin Stefan Johansson oli viides ja Gerhard Berger oli kuudes ja viimeinen pistemies.
Huub Rothengatter oli seitsemäs, selvästi toiseksi viimeinen ja kaikkiaan kolmanneksi viimeinen maaliin päässyt kuljettaja, Pierluigi Martini oli kahdeksas, selvästi viimeinen ja kaikkiaan toiseksi viimeinen maaliin päässyt kuljettaja ja Martin Brundle oli yhdeksäs ja kaikkiaan viimeinen maaliin päässyt kuljettaja, mutta häntä ei laskettu lopputuloksiin.
Paalupaikkamies Ayrton Senna keskeytti kilpailun ja vain silkka onni oli hetkeen brasilialaisen typerimmässä ja hurjapäisimmässä kilpailussa estänyt häntä keskeyttämästä ja hänen synteihinsä kuului kolaroida muun muassa kisan voittaja Rosbergin kanssa kesken kisan täysin vailla järkeä, ymmärrystä ja tietysti hän kolaroi arvoidun kisavoittajan eli tuolloin mahdollisesti kolmatta kertaa voittavan myös Keken tavoin Williamsia ajavan Nigel Mansellin pihalle kisasta!
Turhan kiihkeän ajaminen ja viikonlopun kohumiehenä taas toiminut Senna jäi mieleen myös melko... Sanotaanko nyt aika säälittävän tasoisesta muille ajajille taas kerran piruiluistaan ja Gilles Villeneuven leikkimisyrityksestä ajaa ilman etusiipeä radalla ja tämäkin oli oikeasti äärimmäisen vaaralista temppuilua taas lajin muita kuljettajia, brassin omaa turvallisuutta ja lajituomaristoa kohtaan!
Sennan osalta voitiin puhua aivan tai melkein aivan täysin kuin Keken viimeisenkin voittokerran eli Detroitin uusinnasta samalta vuodelta sillä kaiken tuon levottoman perseilyn jälkeen kisassaan Senna oli jälleen myös kuten Detroitissa niin kisan viimeinen keskeyttäjä.
Rosbergilta ei onneksi särkynyt mitään, suomalainen lähti taktisesti Kyalamin voitonmenetysvirheestään oppineena kolmen pysähdyksen sijaan tarkoituksellisella neljän pysähdyksen taktiikalla kisaan ja hän ajoi myös kisan nopeimman kierroksen.
Erittäin murheellista oli, että tämä voitto ja kisan nopein kierros jäi Keken viimeiseksi hänen urallaan.
Tämä kilpailu oli monille jäähyväiskilpailu omalla tavallaan kuten muun muassa McLarenin Niki Laudalle ja hyvin meni hänelläkin ennen keskeyttämistä jaetusti kolmanneksi viimeisenä kilpailussa yhdessä Derek Warwickin kanssa kun toiseksi viimeisenä keskeytti Michele Alboreto ja viimeisenä jo mainittu Senna.
Tässä kilpailussa olisi ollut viimeistä kertaa lajissa virallinen lupa ajattaa siis kolmansia kuljettajia autoineen yhtä selvällä, reilulla pisteoikeudella, mutta kukaan talli ei vain kerta kaikkiaan sitten voinut murheellisesti tarttua tarjoukseen.
Varmaan taas pelättiin karsintoja, ahtautta varikkosuoralla tai milloin vähän mitäkin vaikka Adelaiden järjestäjät olivat ilman muuta valmiita omaan ensikilpailuunsa päästämään 27 autoa kisaan mikäli tarvetta olisi ollut ja kun Zakspeed-tallia ja RAM-tallia ei ollut Adelaidessa niin 25 autoa kuljettajineen olivatkin kisassa mukana kun Kyalamista taukoa pitäneet Ligier-talli ja Renault-talli palasivat Adelaideen.
Renault-talli ja Alfa Romeo-talli poistuivat entisinä suurtalleina tai halukkaina sellaisina jälkimmäisen tapauksessa melkoisen erittäinkin vähin äänin.
Keken viimeinen Williams-voitto povasi niin paljon oletuksin hyvää McLaren-vuotta 1986, mutta tietyllä tapaa se oli vain niin virhe kun jäämällä Williamsille melkein varmasti tai Laudan sittenkin ajaessa vielä vuoden 1986 muulla tapaa McLarenilla olisi voinut Kekelle tulla MM-kilvan kakkostila tai jopa se uran toinen maailmanmestaruus jonkin verran jo lajista enemmän ymmärtäväisempään Suomeen kuin vuoden 1982 ensimmäisen ja ainoan maailmanmestaruuden kohdalla.