CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 14964
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 33 vuotta Australian Grand Prixistä 1991.
Kilpailu ajettiin 3.11.1991 Adelaiden radalla.
Kilpailun voitti myös paalupaikalta lähtenyt Ayrton Senna, Nigel Mansell oli toinen ja Gerhard Berger oli kolmas täydentäen palkintokolmikon.
Tai oikeammin palkintokaksikon:
Mansell kun sai polvensa ja nilkkansa sijoiltaan loukkaantuen molempiaan jalkojaan muutenkin vioittaen jossain määrin vaikutuksia jatkoonkin jättäen siis melkoisen pahoin kyllä sadesäässä hitaassa vauhdissa, mutta murheellisesti erittäin vaarallisessa ellei peräti hengenvaarallisessa osumakulmassa siinä kohtaa rataa missä osuttiin keskeyttäen!
Berger sai ajettua voimaan jääneen kisan nopeimman kierroksen juuri ennen punaista lippua yhdessä ruutulipun kanssa minkä takia sen voimaan jättämisestäkin kiistaa riitti ennen sitten päätöstä pitää Bergerin aika voimassa.
Eikä tuloksista tehty protestia edes 31.12.1991 mennessä jolloin tulokset jäivät voimaan sellaisinaan erikoisuuksista huolimatta.
Pistemiehistä puhuen Nelson Piquet uransa viimeiseen kilpailuun oli neljäs, Riccardo Patrese oli viides ja Gianni Morbidelli Alain Prostin lähdettyä lopulta sapattivuodelleen 1992 etuajassa Ferrarin tuuraavana kuljettajana oli kuudes ja viimeinen pistemies.
Ennen vuotta 2021 ja Belgian Spa-Francorchampsia ja sen tunnettua farssia tämä oli lyhin ja on edelleen lyhin järkevästi aloitettu ja sinänsä pitkänäkin ajettu F1-kilpailu.
Tosin kaatosade päivänä oli niin suuri kisaan, että edes Goodyearinkaan sadekelinrenkaat huomattavan, huomattavan paljon vettä poistavina eivät voineet luonnon mahdille tuona kisapäivänä mitään!
Pisteet vähemmän yllättäen puolitettiin ja 20 autoa merkittiin lopputuloksiin kun muutama vähemmän oli jo seinässä, mutta lopputulosten tultua otetuksi kierrokselta 14 useampaa kierrosta aikaisemmin sai muun muassa Mansell olla siis lopputuloksissa kakkonen vaikka punaista lippua yhdessä ruutulipun kanssa ei voinutkaan nähdä loukkaantumiseltaan.
Lopputuloksiin tai maaliin pääsivät siis myös Suomen JJ Lehto ja Mika Häkkinen sijoilla 12 ja 19.
Roland 'Rolle' Bruynseraede yritti kaikkensa kisan käynnistämiseksi, mutta puheista puhumatta, kun maanantaikilpailua ei lopulta haluttu ja kun yleisökin alkoi jossain määrin kapinoida paikalta poistuen niin kilpailu päätettiin.
Päivänä jolloin koko Australian Grand Prixiä 1991 ei olisi pitänyt sellaisenaan ikinä ajaa tai se olisi pitänyt siirtää maanantain tai vasta silloisen viikon päästä vaikka siirrettynä kauden päätöksenä.
Kun näin tehtiin niin vähätkin keskeyttäneet kuljettajat siis keskeyttivät.
Kisa oli Piquetin ohella myös Japanin Satoru Nakajiman uran viimeinen kilpailu ikävä kyllä keskeytyksellä.
Kilpailu ajettiin 3.11.1991 Adelaiden radalla.
Kilpailun voitti myös paalupaikalta lähtenyt Ayrton Senna, Nigel Mansell oli toinen ja Gerhard Berger oli kolmas täydentäen palkintokolmikon.
Tai oikeammin palkintokaksikon:
Mansell kun sai polvensa ja nilkkansa sijoiltaan loukkaantuen molempiaan jalkojaan muutenkin vioittaen jossain määrin vaikutuksia jatkoonkin jättäen siis melkoisen pahoin kyllä sadesäässä hitaassa vauhdissa, mutta murheellisesti erittäin vaarallisessa ellei peräti hengenvaarallisessa osumakulmassa siinä kohtaa rataa missä osuttiin keskeyttäen!
Berger sai ajettua voimaan jääneen kisan nopeimman kierroksen juuri ennen punaista lippua yhdessä ruutulipun kanssa minkä takia sen voimaan jättämisestäkin kiistaa riitti ennen sitten päätöstä pitää Bergerin aika voimassa.
Eikä tuloksista tehty protestia edes 31.12.1991 mennessä jolloin tulokset jäivät voimaan sellaisinaan erikoisuuksista huolimatta.
Pistemiehistä puhuen Nelson Piquet uransa viimeiseen kilpailuun oli neljäs, Riccardo Patrese oli viides ja Gianni Morbidelli Alain Prostin lähdettyä lopulta sapattivuodelleen 1992 etuajassa Ferrarin tuuraavana kuljettajana oli kuudes ja viimeinen pistemies.
Ennen vuotta 2021 ja Belgian Spa-Francorchampsia ja sen tunnettua farssia tämä oli lyhin ja on edelleen lyhin järkevästi aloitettu ja sinänsä pitkänäkin ajettu F1-kilpailu.
Tosin kaatosade päivänä oli niin suuri kisaan, että edes Goodyearinkaan sadekelinrenkaat huomattavan, huomattavan paljon vettä poistavina eivät voineet luonnon mahdille tuona kisapäivänä mitään!
Pisteet vähemmän yllättäen puolitettiin ja 20 autoa merkittiin lopputuloksiin kun muutama vähemmän oli jo seinässä, mutta lopputulosten tultua otetuksi kierrokselta 14 useampaa kierrosta aikaisemmin sai muun muassa Mansell olla siis lopputuloksissa kakkonen vaikka punaista lippua yhdessä ruutulipun kanssa ei voinutkaan nähdä loukkaantumiseltaan.
Lopputuloksiin tai maaliin pääsivät siis myös Suomen JJ Lehto ja Mika Häkkinen sijoilla 12 ja 19.
Roland 'Rolle' Bruynseraede yritti kaikkensa kisan käynnistämiseksi, mutta puheista puhumatta, kun maanantaikilpailua ei lopulta haluttu ja kun yleisökin alkoi jossain määrin kapinoida paikalta poistuen niin kilpailu päätettiin.
Päivänä jolloin koko Australian Grand Prixiä 1991 ei olisi pitänyt sellaisenaan ikinä ajaa tai se olisi pitänyt siirtää maanantain tai vasta silloisen viikon päästä vaikka siirrettynä kauden päätöksenä.
Kun näin tehtiin niin vähätkin keskeyttäneet kuljettajat siis keskeyttivät.
Kisa oli Piquetin ohella myös Japanin Satoru Nakajiman uran viimeinen kilpailu ikävä kyllä keskeytyksellä.