Tänä päivänä 32 vuotta sitten ajettiin Japanin Grand Prix 1992.
Kilpailu ajettiin 25.10.1992 ja sen voitti Riccardo Patrese viimeistä kertaa urallaan, Gerhard Berger oli toinen ja Martin Brundle oli kolmas täydentäen palkintokolmikon.
Andrea de Cesaris oli neljäs, Jean Alesi oli viides ja kuudes ja viimeinen pistemies oli Christian Fittipaldi Minardilla avaten niin uransa oman pistetilin kuin 1970-luvulla syntyneiden F1-ajajien vastaavan aikakauden pistetilin.
Stefano Modena jäi katkerasti Jordanilla pisteittä seiskapaikalle kun kerrankin vauhtia jossain määrin oli autossa rajallisuuteen nähden, mutta polttoaine oli loppua kesken kisan loppupuolella jotenkin sekin sitten auttoi Fittipaldin uran ensi pisteelle.
Kaukana ei ollut Fittipaldilta kaksi pistettä kun eroa Alesiin oli Alesin kisan loppupuolen moottorivaurion seurauksena sen alkaessa pahentua töin tuskin sekuntiakaan ruutulipulla!
Kisa oli myös Jan Lammersin paluukisa lajiin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1982 eli 10 vuoteen. Lammersilla meni melko hyvinkin ajo sinänsä kun oli sinänsä Japanin ajoista tuttu rata, mutta ikävä kyllä tuli myös keskeytys.
Harmillisena piirteenä Berger soitti paljon suutaan McLarenin puhetorvena Williamsin suuntaan kisan jälkeen kun kyse oli vuoden 1991 Suzukan tallimääräyskohun kostosta.
Tuolloin edeltävän vuoden Suzukassa kun Patrese oli soittanut paljon suutaan Williamsin puhetorvena McLarenin suuntaan kisan jälkeen.
Tallimääräyskohu kun oli siis kyseessä ja se loi vuoteen 1991 kuin 1992 oman tietynlaisen häpeäleiman jälleen kerran.
Toisaalta vuoden 1992 mahdollinenkin häpeä siitä tunnettuna tuntui paljon pienemmältä vuosien 1987-1991 ajan häpeätilanteisiin tai kohuihin nähden mitä Suzukan kisa herätti käytännössä joka vuosi.
Ehkä syy miksi oli niin paljon kärjistystä oli siinäkin, että Suzuka joka vuosi aina vuoteen 1991 asti oli jollakin tapaa aina ratkaissut maailmanmestaruuskamppailun vaikkakin huonoimmillaankin vuosien 1991-1992 kohut Suzukassa eivät vain voineet päästä Suzukan 1989-1990 Sennan ja Alain Prostin kolarien ja niistä seuranneiden kohujälkiseurausten tasoon.
Suzuka 1992 oli siitäkin huolimatta siis, että MM-kilvan suhteen kuljettajien ja tallien mestaruus oli jo jaettu niin omalla tavallaan hyvin kilpailukykyinen ja jännittävä kisa nähdä.
Onneksi myös Suzukassa itsessään ei satanut vaikkakin Suzukan lähiseudut saivatkin vuosikymmenen tai vuosikymmenien pahimmat sateet ja myrskytuhot juuri tuolloin.
Toisaalta Suzukan viikonloppuna kylläkin yhdessä vaiheessa satoi ja yksi sessio jouduttiin lopettamaan ennen aikojaan liikasateiden lisäksi myös sumun tultua rata-alueelle. Punainen lippuhan siitä seurasi kun helikopterit eivät voineet lääkintäpuolen tai muunkaan vastaavan sellaisen suhteen nousta ilmaan!
Suzukasta 1992 puhuen aluksi pelättiin yleisökatastrofia, mutta onneksi yleisöä riitti myös vaikka ei ollut maailmanmestari pelissäkään.
Kilpailussa näytti selviytyvän pitkään maaliin 17 kuljettajaa, mutta ikävä kyllä Nigel Mansell ja Suomen Mika Häkkinen keskeyttivät käytännössä töin tuskin eroavasti samalla kierroksella vain lyhyellä erillismutkan välimatkaerolla ja lopulta vieläpä täysin samaan parkkiin kumpikin sitten pysäyttivät keskeyttäneenä autonsa.
Häkkisellä oli koko vuoden 1992 kisojen juurikin paras esitys menossa koko Lotus-urallaan ennen keskeytystä kun parhaimmillaan oltiin kisan aikana toisena ennen tietenkin jo taattua kolmostilaa ja vielä kaikkein, kaikkein huonoimmillaan (Ja lähinnä mikäli sijojen 4-5 kuljettajat olisivat alkaneet loppupuolella kiriä lähes rataennätysvauhdilla Häkkistä kiinni 9 kierrosta ennen ruutulippua.) Häkkinen olisi voinut vielä pudota siis neljänneksi, mutta tähän ei oikeasti enää uskottu kiitos niin uskomattoman tuntuisen ajon tuona päivänä Suzukassa!
Ja ihan lopussa vaikka Häkkinen olisi luisunut kierrosaikaodotuksissa niin alas niin sitten takaa-ajajien olisi pitänyt pystyä sitten Häkkinen kuitenkin vielä ohittamaan. Ja sehän ei olisi välttämättä ollut niin helppo juttu Mikaa vastaan silloin.
Selostaja Matti Kyllösen tunnelmat Kolmostelevision selostamossa tiedettiin ja tunnettiin miten noissa hienouksissa kävisi, mutta Matista poiketen Keke Rosbergkin kommentaattorina suorastaan tavallisuutta vasten poiketen kieltämättä tuntuvasti korotti ääntään Mikan suorituksen edessä ja ihan vain vähän kaiken tämän jälkeen Keken sitten ihan vallan kerrankin tosissaan innostuttua sitten Häkkinen keskeytti.
Niin hienona Kekekin näki Mikan työn radalla ja sitten kävikin kuten kävi.
17 kuljettajan sijaan maaliin selvisi täten 15 kuljettajaa. Mansellista puhuen hän ajoi paalupaikan ja aivan juuri ennen keskeytystä Mansell ajoi myös kisan nopeimman kierroksen sen jäätyä voimaan ruutulipulle tultaessa kuten myös kisan jälkeen.
On paha sanoa, että aiheuttiko sitten se kisan nopeimman kierroksen ajamisen yrittäminen kuten myös sen 1-5 kierrosta ennen moottoririkkoa jälleen tietyn vaiheen jälkeen tavallista kovempaa ajaminen itse moottoririkon vai ei?
Jäänee omalla tavallaan ikiaikaiseksi arvoitukseksi.
Suzukassa 1992 tuloksia siis upeastikin nähtiin, mutta toisaalta Senna keskeytti äärimmäisen varhain ja samoin varhaiskeskeyttäjiin kuului myös Michael Schumacher.
Voi olla, että ilman heidän keskeytyksiään kuten kävi niin tilanne olisi voinut olla vielä jonkin verran toinen kilpailun kestäessä kuin oli.
Japanin omien miesten suhteen Aguri Suzuki oli kasipaikalla ruutulipulla ja Ukyo Katayama oli 11:sta ja Ukyo-sanin onnistui tämäkin sija napata Ferrarin Ivan Capellin korvanneelta La Famiglian testikuljettajalta eli Nicola Larinilta melko lähellä vasta ruutulippua kun muuten Katayama olisi ollut 12:sta.
Katayamalla oli lisäksi kolari kisapäivänä jo toista kertaa kaudella mainittavasti keskinäisesti Bertrand Gachotin kanssa. Siitä ei päitä silitelty Gerard Larroussen toimesta pätkääkään kun edeltävä mainittava vastaava tilanne oli käynyt jo toteen saman vuoden Montrealissa.
Katayama oli myös keskeyttää kisapäivänä kun joko Gachotin ja hänen välillään olleen kolarin jälkiseurauksena tai muuten vain hänellä oli tullut autoon jäähdytinvaurio ja auton ongelmia lisäsi myöhemmin tullut öljyjäähdyttimen vaurioituminen sen sitten ollessa hajoamispisteessä ruutulipulla kuten suurin piirtein vähän ennen Mansellin ja Häkkisen keskeytystä autoon tullut yleinen öljyvuotokin.
Katayaman onneksi oli öljyvuoto melko lievä, mutta riittävä silti tuomaan oman vaaransa kisapäivänä ainakin tiettyihin mutkiin.
Larini olikin sitten 12:sta, mutta Ferrarilla Suzukassa oli kyllä nöyryytysten päivä kun ei kisan kestäessä tunnuttu välillä pysyvän Tyrrellin, Minardin, Dallaran tai vaikkapa Katayaman Venturi-Larroussen edellä ja sitäkin useammin tunnuttiin pysyvän jopa takana!
Edes Alesi ei ollut tästä säännöstä poikkeus vaikka sentään lopulta olikin pisteillä Lariniin nähden.
Roland 'Rolle' Bruynseraede lajin Virallisena Lähettäjänä kieltäytyi lähettämästä kisan aikana Safety Caria radalle huolimatta kisan loppumetrejä kohti useiden pienempien tallien tallipäälliköiden valittamasta radan liukkaudesta huolimatta ja etenkin kun kierroksen 44 Mansellin ja Häkkisen keskeytyksistä kuten myös Katayaman autosta oli alkanut eräisiin mutkiin valua liiankin paljon öljyä tiettyihin kohtaa rataa.
Eniten öljyä sisältäneimmät paikat ja syy miksi välillä kisassa heilui öljyvaroitus/vesivaroitus-lippu tutun puna-keltaisena tai kelta-punaisena raidakkaan sellaisena olivat Suzukan S-mutkat juurikin niillä alueilla minkä ehtivät Mansell ja Häkkinen läpi ajaa ennen keskeytyksiään ja Dunlopin Mutka lähempänä Suzukan pienempää nk. Itärataa sen huoltoautoille usein tarkoitettua oikaisureittiä ollutta ulostuloreittiä eli aluetta minne Senna oli keskeyttänyt kisan alussa ja minkä läheisille alueille eniten alkoi hyvin kisan lopulla valua öljyä liikaakin Katayaman autosta.
Suzukaan 1992 oli myös vielä pari erikoisuutta sellaisenaan:
Toisena näistä Sennalla oli kypärässään pieni Japanin lippua mukaileva kuvio ja lisäksi Hondan erityinen kiitoslätkä kun kyseisesti puhuen Honda vetäytyi tai aikoi vetäytyä F1:stä vuoden 1992 päätteeksi joten Sennalla oli täten pieni kiitoksen osoitus tätä vasten kypärässään ja muuna tekstikiinnityksenä autossaankin japanilaisin merkein viikonloppuna näin.
Viimeinen erikoisuus oli, että Sennalla oli myös tarkoitus mikäli hän koskaan olisi voittanut Japanin Grand Prixin 1992 niin heiluttaa ruutulipun jälkeisellä kunniakierroksella tutun Brasilian lipun sijaan Japanin lippua Suzukassa.
Sennalla kun oli Japanin lippu autossaan juuri tuolloin sitä tarkoitusta varten.
Sennalla kun joskus hyvin harvoin erikoistilanteita varten oli tosiaan tapana ottaa muitakin lippuja autoonsa tai heiluttaa muitakin lippuja jonkun hänelle tuomana kuin vain Brasilian lippuja.
Murheellisin ja tunnetuin erikoistilanne tapahtumattomana koskaan olisi ollut teoreettinen Imolan voitto 1994 eloon jäädessä:
Senna olisi heiluttanut Itävallan lippua ruutulipun jälkeisellä kunniakierroksella nk. Mustana Viikonloppuna menehtyneen Roland 'Rolle' Ratzenbergerin muistoksi, mutta toisin kävi...