Tänä päivänä onkin tullut kuluneeksi 30 vuotta Brasilian Grand Prixistä 1994 kun 27.3.1994 iloja ja suruja sisältänyt kausi kaikessa huomattavuudessaan käynnistyi.
Michael Schumacher voitti kilpailun, mutta ajoittain tuolloin ei vielä oikein voinut tietää Schumin tulevasta todellisesta hallinnasta paljonkaan jos mitään.
Ja vaikka olisi jotain tiennyt niin ei sitä silti liian suureksi uskottu.
Olihan voitto Interlagosissa vasta uran kolmas ja tuntui edelleen melko kilpailutaktiselta tuurivoitolta, mutta mikäli näin niin se ajattelu alkoi nyt olla hyvin vähissä maineeltaan kun Benettonin kehittyneisyyden arvon muisti vuosien 1992-1993 välisellä ajalla vuodeksi 1994 ja sääntömuutokset silloin vain paransivat tilannetta kuin mitä olisi ollut ilman sääntömuutoksia.
Saksassakin asenne oli vielä kovin empiväistä ja herääminen tietyllä tapaa mediassa menestyksessä tuntui olevan ehkä jopa hitaampaa kuin mitä tulisi olemaan suhteessa Suomessa muutaman vuoden kuluttua vuosille 1997-1998 miettien noiden vuosien hyvin loppua ja hyvin alkua.
Voittoa Schumilta epäiltiin vieläkin välillä kovin onnenkantamoiseksi eli vähän samaan tapaan kuin miten oli suhteessa vuoden 1997-1998 talvikauden Suomessa ollut myönteisestikin toki ajatellen Mika Häkkisen ensivoiton jälkeisessä tunnelmassa näin lyhyesti sitä verraten.
Damon Hill oli toinen heti mestaruustaistelua ajatellen ennen pitkää vaikka sitä ei silloin voinut niin tietää selvästi ja Jean Alesi oli kolmas.
Suomen Mika Häkkinen keskeytti jo kierroksella 13, mutta silti kilpailu oli varsin seurattu Suomessa kaikesta huolimatta kun aiemmin oli ajateltu katsojalukujen laskevan TV-lähetysten suhteen kun JJ Lehto oli loukkaantunut Benettonilla talvitesteissä ja oli toipumislomalla.
Jolloin testikuljettaja eli Hollannin Jos Verstappen teki debyyttinsä suoraan huipputallissa siinä missä veteraanikuski myös Hollannista eli Jan Lammers ikävä kyllä jäi ja tuli jäämään väistämättä ennen pitkää rannalle mitä F1-ajoihin tuli kaudeksi vaikka Simtek ja Pacific pyörivät vaihtoehtoina pitkälti iän ja rahapussin suuruuden vuoksi siinä vaiheessa.
Olihan Lammersilla toki lahjojakin, mutta ikävä kyllä ne nähtiin enemmän nuorempien päivien juttuna ja tietysti kun viimeksi oli ollut ajoja vuodeksi 1992 F1:siin kun ei vuoden 1993 ajoista myöskään silloisessa March-tallin romahduksesta mitään tullut niin tyhjästä oli paha nyhjäistä.
Ayrton Senna olisi selkeänä paalupaikkamiehenä kuten myös kisaa johtaneena voinut voittaa kilpailun tai olla hyvin kilpailukykyinen kakkostilan mies ennen kuin hupsu ulosajo pilasi kaiken turhan näkyvästi aloittaen murheellisen paineita tuoneen ajanjakson pahentumisen mikäli niitä ei ollut jo tarpeeksi ennen kauttakin.
Senna oli vielä todella ivallisesti koko kotikisansa viimeinen keskeyttäjä. Tätä aiemmin kun oli jo nähty Eddie Irvinen piikkiin ennen pitkää mennyt valtava joukkokolarisarja minkä myötä myös Verstappen, Martin Brundle ja Eric Bernard pitkästä aikaa lajiin kunnolla kisoihinkin palanneena joutuivat keskeyttämään.
Brasilian kisan tuomaristo koko lajin yleispäällikkötuomarin sanalla pistivät Eddie Irvinelle kilpailukiellon voimaan ja valitusta tuli Eddie Jordanilta sen väistämättä, mutta tuolloin vielä kovin yllättävästi pitkästä aikaa itse asiassa valituksen pahentaessa tuomiota pikemmin kuin lieventäessä sitä.
Jolloin Irvine saikin kerralla olla kolmekin kisaa sivussa Interlagosin törppöilystä eteenpäin.
Brundle Häkkisen uutena tallikaverina McLarenilla ja toisessa huipputallissa kahden vuoden sisään ollessaan Benettonin vuoden 1992 jälkeen teki historiaa olemalla ensimmäinen sääntöjen jälleen sallimaan välitankkaukseen pysähtynyt kuljettaja varikolle sitten Tyrrellin Danny Sullivanin ja Kyalamin 1983 kisan loppukierroshetkien.
Normaalisti en isommin videota laittaisi, mutta olkoon tämän kerran ja kun löytyi niin pieni pätkä tunnelmointia Interlagosin 1994 kisan suhteen tulee tähän alle:
F1 Brazil 1994: Senna spins (MTV3) (youtube.com)