Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13609
Belgian Grand Prix 1986 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 17.5.1987 Spa-Francorchampsin radalla.

Sen voitti Alain Prost, Ruotsin Stefan Johansson oli toinen ja Andrea de Cesaris oli kolmas huolimatta bensan loppumisesta ruutulipulla ja auton työntämisesityksestä maaliin.

Eddie Cheever oli neljäs ja Japanin Satoru Nakajima oli nyt viideskin ottaen jälleen pisteitä ja ensimmäiset useammat sellaiset Japanille!

Rene Arnoux oli kuudes ja viimeinen pistemies osin mahdollisesti siksikin kun tallikaveri Piercarlo Ghinzanilta ensin väheni ja lopulta loppui polttoaine kokonaan jolloin sitten Ghinzanille tuli pisteetön seiskapaikka kohtaloksi.

Tähän kisaan tarvittiin kaksi starttia jolloin joillakin kuskeilla säilyi polttoaine maaliin asti riittävänä, mutta monella menovesi loppui/oli loppua kesken.

Täydellä mitalla bensa olisi loppunut vieläkin useammalta ja itse asiassa jälleen 'Naka-saniltakin' loppui jälleen bensa ruutulipulle nyt tosin pieneksi eroksi ihan vähän sen jälkeen kun ruutulippu jo heilui eli vielä vähänkin pidemmässä kisassa ne pisteetkin olisi jäänyt saamatta.

Nigel Mansellilla ja Ayrton Sennalla olikin tässä kisassa kieltämättä kolari ja varikkotappelu huomiota herättävä seikka.

Mansellille sijoitukset pisteineen tai voittoineen olisivat olleet elintärkeitä MM-kilpaan kun Nelson Piquet oli tästä kisasta puhuen keskeyttänyt peräti ennen brittiäkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13609
Monacon Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 23.5.1982.

Itse kilpailun voitti FOCA-tallien paluun kunniaksi Riccardo Patrese, Didier Pironi oli toinen ja Andrea de Cesaris oli kolmas.

Kilpailu oli lievästi sanoen lähtökohtaisesti kaikkien aikojen Monaco tai siltä se tuntui kun keskeytyksiä loppumetreillä tapahtui minkä ehti, voittaja Patresekin oli pitkään auto sammuneena ennen uudelleen käyntiin lähtöä, Lotuksen Nigel Mansell kuten Elio de Angelis olisivat voineet voittaa kilpailun kuten myös melkein voittoon tai edes palkinnoille ajanut Derek Daly ennen keskeytystä ja myös Brian Henton olisi toisenlaisin tilantein, etenkin Patresen keskeyttäessä saattanut saada pisteitä.

Etenkin kun palkinnoillekin tuli viime hetkeen asti neljä eri kuskia kunnes de Angelis joutui lähtemään pois ja TV-kuvissa pistejärjestys aina YLE:n lähetystäkin myöten näytti välillä vähän yhtä sun toista!

Tosin kilpailu ei ilman Rene Arnoux'n tai Alain Prostin seinään ajamista olisi koskaan välttämättä ollut niin jännittävä kun oli. Prost tosin pääsi vielä lopputuloksiin seiskapaikalla siinä missä Arnoux ei.

Molemmat kun olivat voittovauhdissa/voittoon menossa ennen keskeytystä.

Tänä päivänä on myös 40 vuotta siitä kun pakollisesti ensin silloisen Course Carin ja myöhemmän Safety Carin puitteissa tuli yhtä pakolliseksi ajaa niillä radan tarkastuskierroksia aina ennen kisaa. Samoin myös tietenkin tuolloin vuodeksi 1982 vietettiin vuosipäivää ensi kertaa siitä kun vuodeksi 1981 juuri Monacoon oli tullut lopulliseksi säännöksi pakollisena lähtöruudukon ennakkotyhjennys selkeästi ennen lähtöä Zolderin 1981 murhenäytelmän välttämiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13609
Monacon Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 31.5.1987.

Kilpailun voitti Ayrton Senna, Brasilian hienon päivän kaksoisvoitoksi täydensi Nelson Piquet kakkostilalla ja Michele Alboreto oli kolmas.

Gerhard Berger oli neljäs, Jonathan Palmer oli viides ja Ivan Capelli oli kuudes ja viimeinen pistemies Marchilla.

Jälleen elintärkeästi Piquetin kannalta ja enemmän kuin tuhoisasti Nigel Mansell keskeytti päivän kisan johdosta turbon paineiden tiputtua liian alas jatkoa varten joskin oli pakoputkikin vaurioitunut ja alkava vaurio oli pumppupyörässä asti eli keskeytys olisi toki voinut tulla sitten myöhemminkin kuin tuli.

Tämä kilpailu oli ensimmäinen Monacon kilpailu mihin ei ollut vanhempien aikojen perinteistä Monacon Aika-ajonkarsintaa käytössä kun lähtöruudukkoon pystyi nyt pistämään 26 autoa entisen 20 auton tai alemmankin sijaan.

Tosin 24 kuljettajaa osallistui autoineen kisaan kun Christian Danner oli julistettu osallistumiskieltoon ja Adrian Campos oli loukkaantunut aiemmin viikonloppuna jolloin sitten tietysti Sid Watkinsin puhein asiaa ei kisaan ollut.

Tämä oli ensimmäinen Monacon kisa sitten vuoden 1981 ilman Keke Rosbergia, mutta Keke oli kuitenkin kommentaattori YLE:n lähetykseen Matti Kyllöselle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13609
Itä-Yhdysvaltain Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 6.6.1982.

Itse kilpailun Detroitissa voitti John Watson, Eddie Cheever oli toinen ja Didier Pironi oli kolmas.

Kilpailu oli lievästi sanoen lähtökohtaisesti kaikkien aikojen Detroit tai siltä se tuntui kun keskeytyksiä tapahtui minkä ehti, punaisia lippuja tuli minkä ehti ja kilpailu ajettiin yhteisaikakilpailunakin.

Erikoista oli sekin seikka, että koko kilpailu oli lievästi sanoen peruuntua tykkänään aiemmin ja kun se ajettiin välttämättä Motor Cityn riihikuivien setelimiesten iloksi niin koko viikonlopun läpivientikin oli yhtä kaaosta tai siltä se ainakin tuntui.

Syitä punaisiin lippuihin riitti aina radan tukkineesta kolarista tulipaloineen siihen, että muun muassa Course Carissa oli väärin viritetty radiotaajuus yhteyksineen jolloin koko turva-autonkin edeltäjä oli täysin hyödytön ennen oikeita taajuuksia!

Keke Rosberg sai kuitenkin autovaurioistaan huolimatta elintärkeitä MM-pisteitä kun täysimittaisessa kilpailussa suomalainen olisi keskeyttänyt hyvin todennäköisesti ennen pitkää.

Ja tämä kaikki tietysti viikonloppuna milloin hallitseva maailmanmestari Nelson Piquet karsiutui kisasta!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13609
Kanadan Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 13.6.1982 Montrealissa.

Itse kilpailun voitti edellisestä kisasta varsin sensaatiomaisesti karsiutunut Nelson Piquet, Riccardo Patrese oli toinen ja John Watson oli kolmas.

Andrea de Cesaris ja Derek Daly olivat jälleen hyvässä vedossa, mutta heiltä loppui polttoaine jolloin he olivat kuutostilalla ja seiskatilalla jolloin de Cesarikselle jäi yksi piste ja Dalylle ei pisteitä.

Keke Rosberg keskeytti viikonloppuna joka tuntui olevan vaikein koko kaudella osin muutenkin etenkin kulisseissa ja ainoan kerran enteilevästi koko kaudella Derek tuntui olevan Kekeä parempi viikonloppuna kun muutoin se kisa oli erittäinkin selvästi suomalaisen eduksi.

Tässä kisassa viimeiseksi ilman sijoitusta maalissa teknisen vaurion hankaloittamana ajanut Brian Henton teki tässä kisassa aikansa 'Hamiltonit' eli sai rata-avustusta nosturinkin muodossa palaten siitä sitten radalle.

Didier Pironi oli ylivoimaisen nopein mies, mutta kolme kierrosta jäljessä ysipaikalla kiitos teknisen vaurion korjauksen varikolla.

Ikävä kyllä tämä kilpailu muistetaan ennen kaikkea nuoren Riccardo Palettin menehtymisestä kun huolimatta lähdön näyttävästä tulipalosta Pironin autoon rajusti osuen siitä mennen vielä kaiteisiin hän ei lähtenyt siinä roihussa vaan Paletti karmealla tavalla keihästyi rattiinsa menehtyen siitä sitten.

Paletti monessa suhteessa oli aikansa Jules Bianchi mitä nyt tosin vieläkin enemmän auton vaikeuksien kanssa Osellalla kamppaillut nuori mies ja tietenkin ilman pisteitä.

Tosin ura F1:ssä ei etenkin ajettujen kisojen suhteen ollut ehtinyt oikein käynnistyä senkään vertaa kun kaikki tämä tapahtui!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8867
F1-uransa puolesta Palettia voisi paremmin verrata Roland Ratzenbergeriin, kun menehtyneistä kuskeista puhutaan. Toki Roland oli tulokaskuskiksi vanha, jo 33-vuotias (siihen aikaan uskotteli, että olisi 31).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13609
Yhdysvaltain Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 21.6.1987.

Tämäkin tapahtui kun Kanadan Grand Prix 1987 ensin siirtyi heinäkuulle, elokuulle, syyskuulle ja lopulta lokakuulle 1987 kunnes se peruttiin kokonaan.

Kun muutoin hieman vaihdellen tilanteen pohjalta alkujaan kisan suhteen Yhdysvaltain kisa olisi ajettu ennen sitä eli 7.6.1987, heti sen jälkeen eli 21.6.1987 kuten kävi ja viimeisenä vaihtoehtona 28.6.1987 kun muut päivämäärät tai ajankohdat F1-kalenterissa järjestäjille eivät oikein käyneet kun Montrealin järjestäjille olisi käynyt päittäin vaihto myös juurikin 14.6.1987 sijaan päivämäärälle 21.6.1987 ennen sitten tietysti vaikeuksia.

Itse kilpailun Detroitissa voitti jälleen Ayrton Senna, Brasilian hienon päivän myös jälleen kaksoisvoitoksi täydensi Nelson Piquet kakkostilalla ja Alain Prost oli kolmas.

Gerhard Berger oli yhtä jälleen neljäs, Nigel Mansell oli viides ja Eddie Cheever oli kuudes ja viimeinen pistemies Arrowsilla.

Lotukselle tämä voitto tulisi jäämään viimeiseksi alkuperäisenä Team Lotuksena vaikka sitä ei silloisenaan voinut tietää.

Kilpailun aikana Senna tosiaan pysähtymättömyydellään voitti, Prostin ei olisi tarvinnut pysähtyä renkaanvaihtoon taipuen kuitenkin siihen tallin tiimiradioviestittelyn jälkeen ja Piquetkin oli pysähtyä siksi uudelleen kun Williams-tallin kisainsinöörille tuli tosiaan yllätyksenä se, että Prostkin pysähtyi.

Etenkin kun Piquetin kisainsinööri oli hämmästynyt Prostin ylipäänsä pysähtyessä kun hän tiesi tämän varikon eniten renkaita säästävämmäksi kuljettajaksi ja siten tietysti vaaraksi Piquetille.

Piquet tosin tällä kertaa kieltäytyi tulemasta varikolle jyrkästi tiimiradiossa heti Prostin pysähtyessä ja uudelleen seuraavalla kierroksella jolloin asia jäi siihen.

Kieltämättä myös Piquetin uusi pysähdys tai myös Prost-Piquet-yhteispysähdys olisi tuonut taktisen lisän kisaan, mutta ei välttämättä voittoa kummallekaan näistä miehistä.

Sija tai pari lisää olisi tosin voinut tulla saaduksi tai menetetyksi tilanteen mukaan heille ja ehkä Prost tosin paremmin renkain osin pysähdyksen oltua tarpeeton muutenkin olisi ollut tietyssä kohtaa kisaa lähempänä Sennaa ja vähäisin todennäköisyyksin kierrosaikoihin peilaten olisi mennyt ohi.

Tämä oli hyödyllinen päätös Piquetille.

Jälleen elintärkeästi Piquetin kannalta ja enemmän kuin tuhoisasti Nigel Mansell oli vaikeuksissa ylivoimaisena paalumiehenä kisaan lähteneenä huonon varikkopysähdyksen, jarruvaurion ja jalkakrampin saattelemana jolloin ne vähätkin pisteet olivat suoranainen ihme kakkostilan valuessa vitospaikaksi. Mansell oli keskeyttää kipujen vuoksi, mutta ajoi maaliin.

Tosin ikinä ei kisa Detroitissa silti välttämättä niin karmea ollut britille kuin mitä oli Monacossa keskeytyksellä johdosta tai miten vielä tulisi vuodeksi 1987 olemaankaan epäonnen suhteen.
 
Ylös