Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Belgian Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 17.5.1987 Spa-Francorchampsin radalla.

Sen voitti Alain Prost, Ruotsin Stefan Johansson oli toinen ja Andrea de Cesaris oli kolmas huolimatta bensan loppumisesta ruutulipulla ja auton työntämisesityksestä maaliin.

Eddie Cheever oli neljäs ja Japanin Satoru Nakajima oli nyt viideskin ottaen jälleen pisteitä ja ensimmäiset useammat sellaiset Japanille!

Rene Arnoux oli kuudes ja viimeinen pistemies osin mahdollisesti siksikin kun tallikaveri Piercarlo Ghinzanilta ensin väheni ja lopulta loppui polttoaine kokonaan jolloin sitten Ghinzanille tuli pisteetön seiskapaikka kohtaloksi.

Tähän kisaan tarvittiin kaksi starttia jolloin joillakin kuskeilla säilyi polttoaine maaliin asti riittävänä, mutta monella menovesi loppui/oli loppua kesken.

Täydellä mitalla bensa olisi loppunut vieläkin useammalta ja itse asiassa jälleen 'Naka-saniltakin' loppui jälleen bensa ruutulipulle nyt tosin pieneksi eroksi ihan vähän sen jälkeen kun ruutulippu jo heilui eli vielä vähänkin pidemmässä kisassa ne pisteetkin olisi jäänyt saamatta.

Nigel Mansellilla ja Ayrton Sennalla olikin tässä kisassa kieltämättä kolari ja varikkotappelu huomiota herättävä seikka.

Mansellille sijoitukset pisteineen tai voittoineen olisivat olleet elintärkeitä MM-kilpaan kun Nelson Piquet oli tästä kisasta puhuen keskeyttänyt peräti ennen brittiäkin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Monacon Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 23.5.1982.

Itse kilpailun voitti FOCA-tallien paluun kunniaksi Riccardo Patrese, Didier Pironi oli toinen ja Andrea de Cesaris oli kolmas.

Kilpailu oli lievästi sanoen lähtökohtaisesti kaikkien aikojen Monaco tai siltä se tuntui kun keskeytyksiä loppumetreillä tapahtui minkä ehti, voittaja Patresekin oli pitkään auto sammuneena ennen uudelleen käyntiin lähtöä, Lotuksen Nigel Mansell kuten Elio de Angelis olisivat voineet voittaa kilpailun kuten myös melkein voittoon tai edes palkinnoille ajanut Derek Daly ennen keskeytystä ja myös Brian Henton olisi toisenlaisin tilantein, etenkin Patresen keskeyttäessä saattanut saada pisteitä.

Etenkin kun palkinnoillekin tuli viime hetkeen asti neljä eri kuskia kunnes de Angelis joutui lähtemään pois ja TV-kuvissa pistejärjestys aina YLE:n lähetystäkin myöten näytti välillä vähän yhtä sun toista!

Tosin kilpailu ei ilman Rene Arnoux'n tai Alain Prostin seinään ajamista olisi koskaan välttämättä ollut niin jännittävä kun oli. Prost tosin pääsi vielä lopputuloksiin seiskapaikalla siinä missä Arnoux ei.

Molemmat kun olivat voittovauhdissa/voittoon menossa ennen keskeytystä.

Tänä päivänä on myös 40 vuotta siitä kun pakollisesti ensin silloisen Course Carin ja myöhemmän Safety Carin puitteissa tuli yhtä pakolliseksi ajaa niillä radan tarkastuskierroksia aina ennen kisaa. Samoin myös tietenkin tuolloin vuodeksi 1982 vietettiin vuosipäivää ensi kertaa siitä kun vuodeksi 1981 juuri Monacoon oli tullut lopulliseksi säännöksi pakollisena lähtöruudukon ennakkotyhjennys selkeästi ennen lähtöä Zolderin 1981 murhenäytelmän välttämiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Monacon Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 31.5.1987.

Kilpailun voitti Ayrton Senna, Brasilian hienon päivän kaksoisvoitoksi täydensi Nelson Piquet kakkostilalla ja Michele Alboreto oli kolmas.

Gerhard Berger oli neljäs, Jonathan Palmer oli viides ja Ivan Capelli oli kuudes ja viimeinen pistemies Marchilla.

Jälleen elintärkeästi Piquetin kannalta ja enemmän kuin tuhoisasti Nigel Mansell keskeytti päivän kisan johdosta turbon paineiden tiputtua liian alas jatkoa varten joskin oli pakoputkikin vaurioitunut ja alkava vaurio oli pumppupyörässä asti eli keskeytys olisi toki voinut tulla sitten myöhemminkin kuin tuli.

Tämä kilpailu oli ensimmäinen Monacon kilpailu mihin ei ollut vanhempien aikojen perinteistä Monacon Aika-ajonkarsintaa käytössä kun lähtöruudukkoon pystyi nyt pistämään 26 autoa entisen 20 auton tai alemmankin sijaan.

Tosin 24 kuljettajaa osallistui autoineen kisaan kun Christian Danner oli julistettu osallistumiskieltoon ja Adrian Campos oli loukkaantunut aiemmin viikonloppuna jolloin sitten tietysti Sid Watkinsin puhein asiaa ei kisaan ollut.

Tämä oli ensimmäinen Monacon kisa sitten vuoden 1981 ilman Keke Rosbergia, mutta Keke oli kuitenkin kommentaattori YLE:n lähetykseen Matti Kyllöselle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Itä-Yhdysvaltain Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 6.6.1982.

Itse kilpailun Detroitissa voitti John Watson, Eddie Cheever oli toinen ja Didier Pironi oli kolmas.

Kilpailu oli lievästi sanoen lähtökohtaisesti kaikkien aikojen Detroit tai siltä se tuntui kun keskeytyksiä tapahtui minkä ehti, punaisia lippuja tuli minkä ehti ja kilpailu ajettiin yhteisaikakilpailunakin.

Erikoista oli sekin seikka, että koko kilpailu oli lievästi sanoen peruuntua tykkänään aiemmin ja kun se ajettiin välttämättä Motor Cityn riihikuivien setelimiesten iloksi niin koko viikonlopun läpivientikin oli yhtä kaaosta tai siltä se ainakin tuntui.

Syitä punaisiin lippuihin riitti aina radan tukkineesta kolarista tulipaloineen siihen, että muun muassa Course Carissa oli väärin viritetty radiotaajuus yhteyksineen jolloin koko turva-autonkin edeltäjä oli täysin hyödytön ennen oikeita taajuuksia!

Keke Rosberg sai kuitenkin autovaurioistaan huolimatta elintärkeitä MM-pisteitä kun täysimittaisessa kilpailussa suomalainen olisi keskeyttänyt hyvin todennäköisesti ennen pitkää.

Ja tämä kaikki tietysti viikonloppuna milloin hallitseva maailmanmestari Nelson Piquet karsiutui kisasta!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kanadan Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 13.6.1982 Montrealissa.

Itse kilpailun voitti edellisestä kisasta varsin sensaatiomaisesti karsiutunut Nelson Piquet, Riccardo Patrese oli toinen ja John Watson oli kolmas.

Andrea de Cesaris ja Derek Daly olivat jälleen hyvässä vedossa, mutta heiltä loppui polttoaine jolloin he olivat kuutostilalla ja seiskatilalla jolloin de Cesarikselle jäi yksi piste ja Dalylle ei pisteitä.

Keke Rosberg keskeytti viikonloppuna joka tuntui olevan vaikein koko kaudella osin muutenkin etenkin kulisseissa ja ainoan kerran enteilevästi koko kaudella Derek tuntui olevan Kekeä parempi viikonloppuna kun muutoin se kisa oli erittäinkin selvästi suomalaisen eduksi.

Tässä kisassa viimeiseksi ilman sijoitusta maalissa teknisen vaurion hankaloittamana ajanut Brian Henton teki tässä kisassa aikansa 'Hamiltonit' eli sai rata-avustusta nosturinkin muodossa palaten siitä sitten radalle.

Didier Pironi oli ylivoimaisen nopein mies, mutta kolme kierrosta jäljessä ysipaikalla kiitos teknisen vaurion korjauksen varikolla.

Ikävä kyllä tämä kilpailu muistetaan ennen kaikkea nuoren Riccardo Palettin menehtymisestä kun huolimatta lähdön näyttävästä tulipalosta Pironin autoon rajusti osuen siitä mennen vielä kaiteisiin hän ei lähtenyt siinä roihussa vaan Paletti karmealla tavalla keihästyi rattiinsa menehtyen siitä sitten.

Paletti monessa suhteessa oli aikansa Jules Bianchi mitä nyt tosin vieläkin enemmän auton vaikeuksien kanssa Osellalla kamppaillut nuori mies ja tietenkin ilman pisteitä.

Tosin ura F1:ssä ei etenkin ajettujen kisojen suhteen ollut ehtinyt oikein käynnistyä senkään vertaa kun kaikki tämä tapahtui!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9170
F1-uransa puolesta Palettia voisi paremmin verrata Roland Ratzenbergeriin, kun menehtyneistä kuskeista puhutaan. Toki Roland oli tulokaskuskiksi vanha, jo 33-vuotias (siihen aikaan uskotteli, että olisi 31).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Yhdysvaltain Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 21.6.1987.

Tämäkin tapahtui kun Kanadan Grand Prix 1987 ensin siirtyi heinäkuulle, elokuulle, syyskuulle ja lopulta lokakuulle 1987 kunnes se peruttiin kokonaan.

Kun muutoin hieman vaihdellen tilanteen pohjalta alkujaan kisan suhteen Yhdysvaltain kisa olisi ajettu ennen sitä eli 7.6.1987, heti sen jälkeen eli 21.6.1987 kuten kävi ja viimeisenä vaihtoehtona 28.6.1987 kun muut päivämäärät tai ajankohdat F1-kalenterissa järjestäjille eivät oikein käyneet kun Montrealin järjestäjille olisi käynyt päittäin vaihto myös juurikin 14.6.1987 sijaan päivämäärälle 21.6.1987 ennen sitten tietysti vaikeuksia.

Itse kilpailun Detroitissa voitti jälleen Ayrton Senna, Brasilian hienon päivän myös jälleen kaksoisvoitoksi täydensi Nelson Piquet kakkostilalla ja Alain Prost oli kolmas.

Gerhard Berger oli yhtä jälleen neljäs, Nigel Mansell oli viides ja Eddie Cheever oli kuudes ja viimeinen pistemies Arrowsilla.

Lotukselle tämä voitto tulisi jäämään viimeiseksi alkuperäisenä Team Lotuksena vaikka sitä ei silloisenaan voinut tietää.

Kilpailun aikana Senna tosiaan pysähtymättömyydellään voitti, Prostin ei olisi tarvinnut pysähtyä renkaanvaihtoon taipuen kuitenkin siihen tallin tiimiradioviestittelyn jälkeen ja Piquetkin oli pysähtyä siksi uudelleen kun Williams-tallin kisainsinöörille tuli tosiaan yllätyksenä se, että Prostkin pysähtyi.

Etenkin kun Piquetin kisainsinööri oli hämmästynyt Prostin ylipäänsä pysähtyessä kun hän tiesi tämän varikon eniten renkaita säästävämmäksi kuljettajaksi ja siten tietysti vaaraksi Piquetille.

Piquet tosin tällä kertaa kieltäytyi tulemasta varikolle jyrkästi tiimiradiossa heti Prostin pysähtyessä ja uudelleen seuraavalla kierroksella jolloin asia jäi siihen.

Kieltämättä myös Piquetin uusi pysähdys tai myös Prost-Piquet-yhteispysähdys olisi tuonut taktisen lisän kisaan, mutta ei välttämättä voittoa kummallekaan näistä miehistä.

Sija tai pari lisää olisi tosin voinut tulla saaduksi tai menetetyksi tilanteen mukaan heille ja ehkä Prost tosin paremmin renkain osin pysähdyksen oltua tarpeeton muutenkin olisi ollut tietyssä kohtaa kisaa lähempänä Sennaa ja vähäisin todennäköisyyksin kierrosaikoihin peilaten olisi mennyt ohi.

Tämä oli hyödyllinen päätös Piquetille.

Jälleen elintärkeästi Piquetin kannalta ja enemmän kuin tuhoisasti Nigel Mansell oli vaikeuksissa ylivoimaisena paalumiehenä kisaan lähteneenä huonon varikkopysähdyksen, jarruvaurion ja jalkakrampin saattelemana jolloin ne vähätkin pisteet olivat suoranainen ihme kakkostilan valuessa vitospaikaksi. Mansell oli keskeyttää kipujen vuoksi, mutta ajoi maaliin.

Tosin ikinä ei kisa Detroitissa silti välttämättä niin karmea ollut britille kuin mitä oli Monacossa keskeytyksellä johdosta tai miten vielä tulisi vuodeksi 1987 olemaankaan epäonnen suhteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Hollannin Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 3.7.1982 Zandvoortissa.

Itse kilpailun voitti Didier Pironi, Nelson Piquet oli toinen ja Keke Rosberg oli kolmas.

Kun murheita tuli ennen pitkää niin tämä jäi Pironin uran viimeiseksi voitoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ranskan Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 5.7.1987.

Itse kilpailun Paul Ricardissa voitti Nigel Mansell, Nelson Piquet oli toinen ja Alain Prost oli kolmas.

Ayrton Senna oli neljäs, Teo Fabi oli viides ja Philippe Streiff oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Kisassa Piquetilla ja Prostilla oli teknisiä murheita ja autovaurioita minkä mennessä riittävän pahoiksi olisi voinut palkinnot mennä vähän alemmaksi ja pisteille päästä vielä myös Jonathan Palmer ja Stefan Johansson heidän sitten jäätyä pisteittä sijoille 7 ja 8.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Englannin Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 12.7.1987.

Itse kilpailun Silverstonessa voitti hyvinkin ikimuistoisesti Suomessakin suorana näytetyssä kisassa Nigel Mansell, Nelson Piquet oli toinen ja Ayrton Senna oli kolmas.

Satoru Nakajima oli Hondan moottorien nelosvoiton täydentäen neljäs, Derek Warwick oli viides ja Teo Fabi oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Maaliin ei juuri muita päässyt tai ei hyväksytty lopputuloksiin.

Sijoille 7, 8 ja 9 pääsivät Thierry Boutsen, Jonathan Palmer ja Pascal Fabre kun kymppipaikalle ei selkeän keskeyttänyt Philippe Streiff päässyt eikä ajaenkaan olisi periaatetasolla päässyt sille sijalle kuin miten maaliin tultiin ja kun Martin Brundle laskettiin vielä Streiffinkin taakse huolimatta ajamisesta kyllä vielä, mutta 11 kierrosta voittajaa jäljessä jolloin sijoitus olisi voinut olla muutenkin hyväksyttäessä enintään yhdestoista.

Viikonlopulle erikoista oli ollut muun muassa se, että Piercarlo Ghinzani suljettiin viikonlopulta sunnuntain kisaan kun hänelle suoritettiin Virallisessa Harjoituksessa välitankkaus kielletyllä alueella!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä vuonna aiemmin muiden kiireiden takia mainitsematta jääneestä Englannin Grand Prixistä 1982 tuli kuluneeksi 40 vuotta kun se ajettiin Brands Hatchin radalla 18.7.1982.

Niki Lauda voitti, Didier Pironi oli toinen ja Patrick Tambay oli kolmas.

Elio de Angelis oli neljäs, Derek Daly oli viides ja Alain Prost oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Suomen Keke Rosberg sai uransa ensimmäisen paalupaikan, mutta keskeytti ja kisan muita huomioita oli Brabhamin kohuttu, selvän taktinen välitankkaus yritykselläkin, Brian Hentonin nopein kierros kisassa kuten kasipaikka maalissakin ja Derek Warwickin sankarointi kisassa ennen keskeytystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ranskan Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 25.7.1982.

Paul Ricardin radalla ajetun kisan voitti Renaultin tallimääräyskohussa käskyjä noudattamatta jättänyt Rene Arnoux, Alain Prost oli toinen ja Didier Pironi oli kolmas.

Tämä jäikin murheiden myötä ennen pitkää Pironin viimeiseksi palkinnoksi kuten pistesijaksikin F1:ssä.

Patrick Tambay oli neljäs täydentäen täten Ranskan neloisvoiton, Keke Rosberg oli viides ja Michele Alboreto oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Muuna huomiona Brands Hatchin suhteen loukkaantunutta kättään entisestään kipeyttänyt Nigel Mansell Lotuksen suhteen oli poissa kilpailusta.

Kun ykköstestaaja Roberto Morenoa Zandvoortin läksytyksen myötä kiellettiin ajamasta niin Lotuksen kakkotestaaja Geoff Lees ajoikin sitten tämän kisan lopulta jäähyväiseksi lajiin osoittautuneena.

Lees pääsi kisaan, mutta kisaruoste näkyi kun enemmän järkeä olisi ollut ajaa Brandsin kotikisassa vaikka sitten kolmannessa autossa näin jälkikäteen.

Lees täten oli 12:sta maalissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Saksan Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 26.7.1987.

Itse kilpailun Hockenheimissa voitti Nelson Piquet, Stefan Johansson oli toinen tullen näyttävästi kolmella pyörällä maaliin tuoden McLarenille TAG-Porsche-ajan moottoreiden 50:n palkintosijan ja Ayrton Senna oli kolmas.

Philippe Streiff oli neljäs, Jonathan Palmer oli viides ja Phillippe Alliot oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Maaliin ei juuri muita päässyt tai ei hyväksytty lopputuloksiin jolloin se tarkoitti keskeytysrikkainta kilpailua sitten Detroitin 1984!

Itse asiassa vain kaksi kuljettajaa, mutta näistäkin vain toinen eli jopa voitossa kiinni ja huonoimmillaankin kakkostilalla kiinni ollut Alain Prost hyväksyttiin lopputuloksiin seiskapaikalle keskeytyksestä huolimatta ja Martin Brundle ajoi maaliin pääsemättä lopputuloksiin hyväksymättä kun voittaja Piquetiin eroa oli 10 kierroksen verran maalissa ja muutoin sijoitus olisi ollut kasipaikka tai tietysti riittävin kirin ja kierrosmäärin myös seiskapaikka Prostin sijaan.

Tämä oli jälleen huono juttu Nigel Mansellille, sillä Mansell johti kisaa ennen keskeytystä tai oli toinen jolloin käytännössä Piquet jälleen peri hyvän sijan tai voiton kaudella 1987 Mansellin ja nyt Hockenheimissa myös Prostin epäonnen kustannuksella.

Yleensäkin Piquet nyt vasta edes voitti vuonna 1987 tässä vaiheessa ja siirtyi täten myös siinä vaiheessa eli kauden puolivälissä Montrealin sen vaiheen ajamattomuuskysymyksen ja lopulta pysyvän ajamattomuuden nimissä viimein MM-johtoon!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Saksan Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 8.8.1982.

Itse kilpailun Hockenheimissa voitti Patrick Tambay, Rene Arnoux oli toinen ja Keke Rosberg oli kolmas.

Michele Alboreto oli neljäs, Bruno Giacomelli oli viides ja Marc Surer viimeisestä ruudusta ajaneena oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Mitä nyt katkerasti Brian Henton ja Roberto Guerrero eivät olleet jäännöspisteestä etäällä seiskapaikalla ja kasipaikalla.

Etenkin jälkimmäinen kun ajoi viittä vaille kilpailukyvytöntä Ensignin autoa!

Paalupaikkamies Didier Pironi säilyi hengissä onneksi auton takapään kärsittyä ensin kovimman mahdollisen osuman.

Siinä missä Gilles Villeneuven aiemman kauden kovin mahdollinen Zolderin kolarin osuma tuli etupäähän lähtökohtaisen kuolettavasti ja kuoleman varmisti ulos lentäminen autosta tietenkin verkkoaidan tolpan kerroksiin osumisen ja lopullisen kuolettavan niskaviillon myötä.

Ura Pironilla oli täten ohi mitä nyt myöhemmin yrityksiä palata toki vielä oli.

Ferrarille tilanne oli lopullisesti kamala aiemman vuoden pohjalta etenkin Pironin kolarin jälkeen ja vetäytyminen oli tulla ennen Franco Linin melkoisen voimakasta mielialan nostopuhetta kyynelehtivälle, hermorauniona olevalle Marco Piccininille tietenkin myös Maranello-soitolla kyydittäen sitten päälle.

Siihen nähden miten viikonloppuna kävi aluksi oli sen päätös jo vuodesta 1977 asti tavallaan La Famiglialla olleelta, mutta sopimukseltaan vasta vuodeksi 1982 sinne lunastetulta Patrick Tambaylta loistojuttu tämä temppu ensivoittoineen saavuttaa!

Pironin ohella myös Niki Lauda oli poissa viikonlopulta puhuen kun hänen ranne meni ylikipeäksi ajamista varten.

Muuten kisa muistetaan Nelson 'Piruetti' Piquetin potkunyrkkeilyesityksestä Eliseo Salazaria kohtaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Unkarin Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 9.8.1987.

Itse kilpailun Hungaroringissa voitti Nelson Piquet, Brasilian hienon päivän kaksoisvoitoksi täydensi Ayrton Senna kakkostilalla ja Alain Prost oli kolmas.

Thierry Boutsen oli neljäs, Riccardo Patrese oli viides ja Derek Warwick influenssan ja sidekalvontulehduksen kanssa kamppailevana oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Nigel Mansell olisi voinut voittaa kisan, mutta löystynyt pyöränmutteri aiheutti renkaan irtoamisen. Keskeytyksestä huolimatta Mansell sai viimeisen eli 14:sta sijan maalissa lopputuloksiin.

Täten Piquet johti 7:llä pisteellä Sennaan nähden MM-kilpaa ja Manselliin ja Prostiin nähden yhtä paljon eli 18:sta pisteellä.

Kun Piquet oli juuri voittanut yleensäkin edellisen kilpailun eli Hockenheimin yhteydessä siirtyen siellä myös tuolle vuodelle myös ensi kerran MM-kärkeen tuon säilyttäen sitä pidentäen niin tuossa vaiheessa kuten lopulta MM-kilvassa osin muutenkaan, niin ei Piquetin tuurimenestys voinut olla näkymättä.

Etenkin Mansellin ja osin myös Prostin epäonnenkaan kustannuksella.

Mansell oli myös lähtenyt paalupaikalta jälleen yhteen menestyksekkääseen, mutta lopputulokseltaan murheelliseen kisaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Itävallan Grand Prix 1982 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 15.8.1982

Österreichringin/Zeltwegin/Neue Zeltwegin nimellä tunnetulla radalla ajetun kilpailun voitti äärimmäisen täpärästi, lyhimmillään tuskin voittoautojen väliin edes mahtuneen sanomalehden mittaisella välillä toiseksi tulleeseen nähden Elio de Angelis.

Eliolle voitto oli ensimmäinen ja Colin Chapmanin ajan viimeinen Lotukselle kun jälkimmäiselle tuli menehtyminen vuoden lopulle sitä kohden.

Lakki Chapmanilta oli tosin lentää päästä väärälle miehellekin:

Keke Rosbergille ensivoitto sisälinjalla oli taattu etenkin kun ihan lopussa de Angeliksen auto luisti välillä täpäränkin näköisesti onneksi kolaria aiheuttamatta, mutta yksiselitteisesti kiihdytyksen puitteissa maalilinja tuli rahtusen liian ajoissa eteen ja matka loppui uran täpärimpään toiseen sijaan!

Joissakin videokuvakulmissa Rosbergin auto näytti olevan jopa rahtusen de Angeliksen autoa edellä, mutta ikävä kyllä kaikkiaan kun pituuskulmat, linjakulmat ja muut olennaiset hyvin täpärät seikat oli katsottu etenkin todella tiukkojen loppukiihdytysten jälkeen videonauhoilta niin voitto meni Eliolle sittenkin Keken sijaan.

Keke oli kuitenkin lähempänä voittoa kuin koskaan aiemmin, MM-johtokin oli nyt käden ulottuvilla ja nyt sen voittoineen ennustettiin olevan parhaimmillaan heti suomalaisella seuraavaan kisaan.

Jacques Laffite oli kolmas, kisan potentiaalinen voittaja Patrick Tambay oli hyvinkin selkeän voiton/palkintosijan selvästi pilanneen rengasrikon jälkeen neljäs, Niki Lauda oli viides ja Mauro Baldi oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Chico Serra oli seitsemäs ja viimeinen täysin selkeästi ajamalla maaliin tullut mies kun Alain Prostille merkittiin kasipaikka ja John Watsonille ysipaikka maalissa keskeytyksistä huolimatta.

Näistä erikoisin oli tuomariston päätös myöntää Watsonille sijoitus 9 kierrosta voittajaa jäljessä kun raja oli 7 kierrosta.

Prostin keskeytys oli merkittävä myös Nelson Piquetin keskeytyksen ja Riccardo Patresen keskeytyksen ohella voittoa/palkintoa ajatellen kisan kärkikaksikolle ja samoin myös MM-kilvan kannalta Watsonin keskeytys.

Viimeinen muu päivän keskeytys lopullisen selvänä eli Brian Hentonin oli siitä murheellinen, että kerrankin Henton ajoi Tyrrellillä erittäinkin selkeää hyvää kisaa ollen yhtä hyvin selkeästi viidentenä, matkalla nelostilalle ja palkinnoillekin ennen kuin venttiilin vasaman jousi sanoi sopimuksen irti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Itävallan Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 16.8.1987.

Österreichringin/Zeltwegin/Neue Zeltwegin nimellä tunnetulla radalla ajetun viimeisen kilpailun voitti Nigel Mansell, Nelson Piquet oli toinen, Teo Fabi oli kolmas Benettonilla kuten myös Benettonilla Thierry Boutsen oli neljäs, Ayrton Senna oli viides ja Alain Prost oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Itse kilpailu oli nopea kun se käyntiin saatiin, mutta itse lopullinen lähtö kolmantena sellaisena viivästyi pitkälti yli kahden tunnin verran kun lähtökolareita ongelmineen riitti muissa lähdöissä!

Ruotsin Stefan Johansson ajoi toden totta ikimuistoisen viikonlopun.

Ikävä kyllä ei välttämättä menestyksellisistä syistä johtuen vaan siitä, että viikonloppuna F1-autolla tuli peurakolari, itse kisassakin välillä kitkuteltiin taas kolmella pyörällä ja kaiken päätteeksi kisan aikana Johanssonille tuli vielä varikko-onnettomuus onneksi ilman hengenvaarallisen vakavampaa loukkaantumista!

Johansson oli lopulta seitsemäs eli juuri pisteiden ulkopuolella.

Tuo Johanssonin varikko-onnettomuus meni seuraavalla tavalla:

Johansson survaisi dramaattisesti kaasun pohjaan Ron Dennisin merkistä ja osui dramaattisen näköisesti McLarenin renkaanvaihtajaan joka loukkaantui tilanteessa jonkin verran. Onneksi mekaanikolla ei kuitenkaan ollut osuman rajuudesta huolimatta luita rikki vaikkakin pahoja mustelmia ja verinaarmuja oli ympäri kehoa.

Sisäisen verenvuodon pelossa riskejä ei otettu ja loukkaantunut mekaanikko lennätettiin myöhemmin sairaalaan jatkotutkimuksiin.

Martin Brundle hylättiin lopputuloksista 14:sta tilalta, Jonathan Palmer peri sen sijan ja erikoisesti Pascal Fabrelle ei myönnetty viimeistä sijaa eli 15:sta huolimatta sen olemisesta vielä rajojen sisällä eli seitsemässä kierroksessa voittajaa jäljessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Sveitsin Grand Prix 1982 kuitenkin Ranskan maaperällä Dijon-Prenoisin radalla ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 29.8.1982.

Suomen Keijo Keke Rosberg otti uransa ensimmäisen F1-voiton hyvänä korvauksena tuolloista kahta viikkoa sitten eli 15.8.1982 ajettua Österreichringin kilpailun viime hetken voiton menetystä vasten.

Ensimmäinen F1-voitto Suomelle tarkoitti tietysti samalla ensi kertaa Keken siirtymistä samalla kertaa MM-johtoon mitä nyt Rion hylätyillä pisteillä tilanne olisi tapahtunut aiemmin kuten Österreichringin pisteinkin sitä myötävaikuttaessa mahdollisella voitolla.

Kun Keke siirtyi MM-johtoon niin myöskään Hockenheimissa 7.8.1982 loukkaantunut, 8.8.1982 olleesta kilpailusta poissa ollut, edelleen sairaalassa silloin ollut Didier Pironi ei voinut enää mitenkään edes sairaalasta käsin voittaa maailmanmestaruutta vuodelle 1982.

Täten mestaruus tulisi olemaan toinen silloisin miettein joka tapauksessa eli eri kuljettajalle menevä kun sitä oli siihen mennessä oikeastaan koko loppukevään ja etenkin koko kesän 1982 ajan hehkutettu menneen/menevän Pironille.

Rosberg oli menettää voittonsa kun ruutulippumies oli heiluttaa 'vahingossa' voiton Alain Prostille ja siitä tempusta tuli ruutulippumiehelle ja Williamsin Peter Collinsille käsikähmäkin!

Lopulta kyllä Rosbergille voittolippu heilui ja sillä hyvä eli Rosberg voitti, Prost oli toinen ja Niki Lauda oli kolmas kuten myös kiinni MM-kilvan pääpotissa eli mestaruudessa myös etenkin Zolderin protestipisteet huomioiden.

Nelson Piquet oli neljäs, Riccardo Patrese oli viides ja Elio de Angelis oli Österreichringin hyvin viime hetken kisavoittajana kuudes ja viimeinen pistemies.

Muuten kisassa ei erityisemmin sinänsä tapahtunut erikoisempia joskin Patrick Tambay vetäytyi hermopinteen takia kisasta ja Nigel Mansell ajoi kasipaikalle viimeisestä ruudusta edellään Michele Alboreto jälkimmäisen mennessä seiskapaikalle.

Mansellilla oli tappelu Brian Hentonin kanssa viikonloppuna kun Henton oli Mansellin mielestä tuottaa hänelle karsiutumisen lähtöruudukosta.

Mansellin paahteisen, huippuohituksiakin sisältäneen päivän päätteeksi taakse jäi myös Keken tallikaveri eli Derek Daly ysipaikalle maalissa!

Myös toinen MM-kilvan kärkinimi ja kesän 1982 muu haastaja Kekeäkin mielikuvissa edellä mestariksi eli John Watson oli karmaisevankin heikosti 13:sta päivänä jääden tosiaan Mansellin taakse ja jolloin Rosberg voitti!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Italian Grand Prix 1987 ajettiin tänään tasan 35 vuotta sitten 6.9.1987.

Itse kilpailun Monzassa voitti Nelson Piquet, Brasilian hienon päivän kaksoisvoitoksi täydensi Ayrton Senna kakkostilalla ja Nigel Mansell oli kolmas.

Gerhard Berger oli neljäs, Thierry Boutsen oli viides ja Stefan Johansson oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Täten Piquet johti 14:sta pisteellä Sennaan nähden MM-kilpaa ja Manselliin nähden eli 20:llä pisteellä.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Dijonin kisa taisi olla kauden ainut, missä Daly päihitti Keken aika-ajoissa. Muistan jossain törmänneeni epämääräiseltä kuuluvaan väitteeseen, että tämäkin olisi ollut eräänlainen "vahinko". Sen mukaan Daly olisi ajovirheen johdosta oikaissut jossain kohtaa radalla mutta tuomaristossa ei huomannut tilannetta ja aikaa ei hylätty. (BTW: Kauden muut tallikaverit Carlos Reutemann (2 kisaa) ja Mario Andretti (1 kisa) hävisivät kisoissaan aika-ajoissa Kekelle.)

Onko kukaan kuullut mitään luotettavaa vahvistusta voiko tuo väite Dalyn aika-ajotuloksesta pitää paikkaansa?
Vanhojen tilastojen mukaan aika-ajojen 15 nopeimmasta 12 ajoi parhaimman tuloksensa ensimmäisissä aika-ajoissa ja vain 3 toisessa. Heistä Patrese ja Piquet tiputtivat ajastaan noin pari kymmenystä, kun taas Daly paransi aikaansa sekunnilla.

Muistikuvieni mukaan edelleen tarinan jatkoksi peiteselitykseksi Dalyn parantuneelle vauhdille olisi annettu hänen käyttämät etusiivet. Williamsin maaefekti oli sen verran toimiva, että tavallisesti sen kauden aikana Keke ei etusiipiä käyttänyt mutta tuon seurauksena olisi hänkin kokeillut etusiipiä kisaan, koska ei ollut ollut aika-ajoissa tyytyväinen auton balanssiin.
 
Ylös