Tänä päivänä on kulunut 30 vuotta Euroopan Grand Prixistä 1994.
Kilpailu ajettiin 16.10.1994 Jerezin radalla Espanjassa.
Kilpailun voitti Michael Schumacher kilpailukieltonsa kärsineenä olemalla tätä ennen paalupaikalla sunnuntain kilpailuun ja ajaen myös kilpailun nopeimman kierroksen nimiinsä, Damon Hill oli toinen ja Suomen Mika Häkkinen oli kolmas täydentäen palkintokolmikon.
Eddie Irvine oli neljäs, Gerhard Berger oli viides ja Heinz-Harald Frentzen oli kuudes ja viimeinen pistemies, mutta vain vaivaisen kahden kymmenyksen turvin ruutulipulla ennen Ukyo Katayamaa sitten japanilaisen tyydyttyä todella viime hetkellä pisteettömään seiskapaikkaan!
Kilpailu jäi viimeiseksi myös Andrea de Cesarikselle urallaan Sauberin ratissa kun vuoden 1994 ihan lopulle tuntui olevan epäselvyyttä, väärinkäsitystä ja huhua liikkeellä oikeastaan vähän joka suuntaan Sauberilla.
Yksi syy tietysti oli de Cesariksen uran loppupuolelle kääntymisen tai lähtökohtaisesti lopun syynä sekin, että ihmeitä hänellä ei ollut jäädä ilman silloisia sponsoreita ja suuria summia kovinkaan suuresti ehdolla ajamaan Sauberilla vuodeksi 1995.
Ja muutama muu talli vieläkin hieman epäselvästi lähinnä puolivillaisesti häntä yritti maanitella vielä ajamaan, mutta oli kyllä myös valmis hylkäämään oitis kun vain rahat kelpasivat niille talleille enemmän kuin itse mies.
Siltä ainakin välillä tuntui.
Suomen JJ Lehdonkin ajot näytti ajetuilta loppuun kun Benettonilta jäätiin taas sivuun Jos Verstappenin ajaessa ainakin vielä kerran kaudella tallin kisapuolella ja Ligier-paikka meni Johnny Herbertille eikä Benetton ollut halukas päästämään häntä Ligierille erikseen tai myöskään nimellisenä Lotukselle vaan sinne siirtyi vielä erillisellä yhden kisan sopimuksen ajaksi Eric Bernard normaalimmin Ligieriä ajaneena.
Lisäksi niin Herbertin, Bernardin kuin Lehdon suhteen heitäkään ei aluksi haluttu ajamaan vaan tallin testikuski, alkukaudesta lähtien jossain määrin aina ajoja odottanut Frank Lagorce, mutta tuolloin vielä kilpailulupa ihan kunnollisenakin kisakuljettajana jäi byrokratian uhriksi.
Philippe Adams jäi myös ulos kuvioista kun rahajuttujen kanssa tuli ongelmia tai mainejuttu oli omanlaisensa jolloin sitten toipumislomansa viimein vietettyään Alessandro Alex Zanardi tuli takaisin ajamaan Lotuksella.
Williams-talli oli sotkussaan McLarenin kanssa David Coulthardista vuoden 1995 suhteen ja täten Nigel Mansell ajoi muutenkin kolme viimeistä vuoden 1994 F1-kisaa.
Jerezissä Mansellin kisa meni kaikkein heikoiten kaikista vuoden 1994 keikkakilpailuista vaikka jopa siinäkin ainakin alkuvaiheissa kisaa ennen kaikkia vaikeuksia, osumia tai yksinkertaisia omiakin virheitä jossain määrin oli pientä toivoa hyvästäkin kisasta!
Tosin olihan välissä ollut pitkä tauko Magny-Coursin jälkeen eikä ollut suhteessa aivan niin paljon testiä kuin miten olisi ollut toivottavaa.
Jerez tuli ratana kalenteriin vain kun Buenos Aires peruttiin ja kun sitten kerta kaikkiaan ei suostuttu Englannin Doningtonin uusintakilpailuun tai Saksan Nürburgringin paluukilpailuun.
Vielä muu viimeinen seikka oli se, että Jerezissä oltiin kilpailijoihinsa nähden enemmän testattu varalisenssiluokan kilparadaksi vuoden 1994 säännöillä ja myös kun erinäisiä muutoksia rataan oltiin jo tehty ennen F1-paluuta ensi kerran sitten vuoden 1990.
Ikävämpänä puolena radalle tuli shikaanit ja kavennusta hidastuksineen verrattuna alkuperäiseen edes aavistuksen nopeampaan versioon.
Jerez oli varsinkin vanhassa muodossaan sarjan hitain keskinopea rata ja samalla ylivoimaisesti nopein sarjan hitaista radoista.
Ohitusmahdollisuudet kaventuivat myös tai siltä ainakin vaikutti vuoteen 1990 asti käytössä olleeseen rataan verrattuna.
Viimeinen muu juttu tietenkin oli, että Jereziin ei vain tarvinnut niin paljon lajin ja Imolan 1994 jälkeisten turvallisuuden juttujen vuoksi tehdä erinäisiä muita juttuja niin paljon myös hyvinkin rajuihin muutoksiin mukautuvien isäntienkin toimesta.
Toisin kuin Doningtoniin ja Nürburgringille olisi jouduttu todella lyhyessä ajassa tekemään rajujakin muutoksia joihin järjestäjillä noille radoille ei ollut haluja niitä tehdä eikä oikein oikeasti saada aikaan siinä laajuudessa kun kysyttiin!
Muuna juttuna viikonlopulta puhuen David Brabham oltiin hylätä koko viikonloppuna kun oli niin kilpailuviikonlopulla punnitukseen menon kieltäytymisiä ja muutamaa muutakin seikkaa, mutta lopulta niistä selvittiin. Muutoin Bertrand Gachot olisi päässyt sunnuntain kilpailuun Pacificilla, mutta näin ei käynyt.
Jerezin kisan pääteeksi 1994 ivallista oli, että Nigel Mansell keskeytti päivän viimeisenä kuljettajana sinänsä ja maaliin ruutulipulle selvisi 19 autoa kuljettajineen päivineen.