Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4379
Vetteli tulee myöhäisimpänä höyrypäänä mieleen, yritti pari kertaa urallaan kouluttaa, mutta eihän ne hyvin päätyneet osumien tai tuomaroinnin vuoksi. Ehkä nykyään kuskien käytös on enemmän suurennuslasin alla, ja sosiaalisen median aikakaudella rumasta käytöksestä tulee rumaa palautetta.
Irvine ei totellut sinisiä lippuja Japanissa 1993, niin kisan jälkeen kävi Senna sitten lyömässä Irvineä. Nykyaikakautena some räjähtäisi ja lyöjä joutuisi varmaan yhdyskuntapalveluun...
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
688
Sijainti
Västra Götaland
Menneiltä vuosilta tulee mieleen 82 Saksan gp, jossa Venezuelan Eliseo Salazar kilkkasi Nelson Piquetin ulos radalta. Tästä raivostuneena Piquet kävi nyrkein Salazarin päälle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Menneiltä vuosilta tulee mieleen 82 Saksan gp, jossa Venezuelan Eliseo Salazar kilkkasi Nelson Piquetin ulos radalta. Tästä raivostuneena Piquet kävi nyrkein Salazarin päälle.
Tämä, ja oli sitten myös Serra vs Boesel Kanadassa 1982, jotka ihan kunnolla vaihtoivat iskuja keskenään. Alla linkissä videolla tapaus.

Nykyään tulisi varmaan kilpailukieltoa.


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Screenshot_20251017_183528_Instagram.jpg

Vaikka Ferrari on valovoimaisin Formula 1-tiimi, tiimi, jolla on paljon historiaa ja legendaa, on ollut useita kausia, jolloin Ferrari ei ole voittanut kaudella yhtään GP-kisaa.

Onko tämä kausi 2025 yksi näistä? Vielä on aikaa voittaa GP, mutta taitaa olla vaikea tehtävä tällä hetkellä. Kuljettajissa ei ole vikaa, sekä Hamilton että Leclerc ovat kovanluokan rattimiehiä, mutta Ferrarin auto ei tunnu pärjäävän McLarenille, Mercedekselle, eikä edes Verstappenin Red Bullille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Tällä viikolla ajetaan sitten Meksikon GP.

Piastri on kyllä kummasti menettänyt otettaan viime kisoissa. Itselleni tulee takaumia Ferrari-kaksikosta Räikkönen-Massa kaudelta 2008, kun Kimi oli parempi alkukaudesta, mutta kun autoa muutettiin, Massa pärjäsi paremmin.

Näinköhän McLarenilla on myös muutettu autoa Norrikselle paremmin sopivaksi nyt?


Suomen kansalaisuuden omaavista kuljettajista Nico Rosberg on ainoa, joka on tähän mennessä onnistunut Meksikon GP:n voittamaan. Tämä tapahtui kaudella 2015. Tästä alkoi samalla Nico Rosbergin seitsemän peräkkäisen kilpailun voittoputki.

Kaudella 2016 Nico Rosberg ajoi toiseksi Meksikon GP:ssä.

Valtteri Bottas on ajanut Meksikossa kolmesti podiumille, kausina 2015, 2017 ja 2019. Kauden 2015 podium tuli Williamsilla, muut sitten Mercedeksen ratissa.

Kimi Räikkönen on ajanut Meksikossa kahdesti podiumille, kausina 2017 ja 2018. Kummatkin tulivat tietysti Ferrarilla.

Kauden 2015 Meksikon GP:ssä nähtiin suomalaisittain melko kuumottava tilanne, kun Bottas ja Räikkönen taistelivat keskenään podiumista. Tilanne johti kolariin ja Kimin keskeytykseen. Muistetaan vielä, että vain pari kisaa aiemmin Venäjän GP:ssä Bottas ja Räikkönen olivat tuolloinkin kolaroineet podium-taistelussa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Meksikon GP:ssä vuonna 2016 nähtiin Vettelin Ferrarin, sekä Red Bull-kaksikon Verstappenin ja Ricciardon välinen taistelu podium-paikasta.


vettel-verstappen-ricciardo.jpg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5169
Sijainti
Vantaa
Kaudesta 2003 jäi eniten kaihertamaan Belgian GP:n puuttuminen. Räkä olisi aivan hyvin voinut ottaa voiton siellä ja sitä kautta MM-sarja olisi ollut vieläkin jännittävämpi. Schumi olisi luultavasti ollut toinen tai kolmas, Montoya myös toinen tai kolmas. Pikkuveli varmaan neljäs. Kaiken kaikkiaan erittäin harmi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Kaudesta 2003 jäi eniten kaihertamaan Belgian GP:n puuttuminen. Räkä olisi aivan hyvin voinut ottaa voiton siellä ja sitä kautta MM-sarja olisi ollut vieläkin jännittävämpi. Schumi olisi luultavasti ollut toinen tai kolmas, Montoya myös toinen tai kolmas. Pikkuveli varmaan neljäs. Kaiken kaikkiaan erittäin harmi.
Mikähän muuten oli syynä tuon kauden Span kisan kalenteriin puuttumisessa? Kuitenkin kaudella 2002 siellä ajettiin ja taas kaudella 2004.

Tuon aikakauden Kimi Räikkönen olisi ollut kyllä kova luu Span radalla, niinkuin myöhemmin voitetut neljä Span kisaa osoittivat.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10953
Sijainti
Helsinki
Mikähän muuten oli syynä tuon kauden Span kisan kalenteriin puuttumisessa? Kuitenkin kaudella 2002 siellä ajettiin ja taas kaudella 2004.
Belgian hallitus päätti tupakkamainoskiellon voimaantulosta 1.8.2003 alkaen. Bernie ei pitänyt tästä, kuten ei myöskään suurin osa talleista. Tuohon aikaan kuudella tallilla kymmenestä oli tupakkamerkki pääsponsorina. Samasta syystä vuoden 1999 kilpailu oli myös peruuntua, kunnes tallit suostuivat tupakkalogojen sensurointiin. Tuona viikonloppuna hallituksen työntekijät valvoivat kiellon noudattamista. Muuten olisi tulleet isot mätkyt talleille.

Tupakkamainoskiellon vuoksi Itävallan GP pudotettiin vuoden 2004 kalenterista. Heinäkuun lopussa 2005 tuli voimaan EU:n laajuinen tupakkamainoskielto ja vuoden 2007 jälkeen tupakkalogoja ei ole F1-autoissa nähty.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Nyt on todellista herkkua tarjolla. Nimittäin virallinen F1-sometili on tehnyt puolen tunnin videon Mika Häkkisen uran kohokohdista kypärakamerasta käsin kuvattuna.


image.jpg


Aiemmin vastaavanlaisen videon F1-sometili on tehnyt myös Kimi Räikkösestä.


images.jpeg

Myös Valtteri Bottaksesta.


images (1).jpeg

Ja myös Nico Rosbergista.


images (2).jpeg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2025
Sijainti
Vyborg
Tänään tuli kuluneeksi 18 vuotta Kimi Räikkösen maailmanmestaruudesta Brasiliassa 2007.
Mikä parasta se mestaruus tuli Ferrarilla eli sarjan ikonisimmassa tallilla silloin. Samalla vihdoin tuli se kauan odotettu titteli.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4992
Tänään tuli kuluneeksi 18 vuotta Kimi Räikkösen maailmanmestaruudesta Brasiliassa 2007.
Mikä parasta se mestaruus tuli Ferrarilla eli sarjan ikonisimmassa tallilla silloin. Samalla vihdoin tuli se kauan odotettu titteli.
Pari kertaa se olikin ollut lähellä. Kausilla 2003 ja 2005.

Muistan miten sunnuntai aamuna F1:stä seurannut kaverini kysyi, että uskoinko Kimin mahdollisuuksiin voittaa maailmanmestaruus (siis juuri sinä päivänä vuonna 2007, kun Kimi sen voitti).

Totesin kaverilleni, ettei taida olla mitään jakoa. Miten iloinen olinkaan sitten illalla kilpailun jälkeen. Ei harmittanut yhtään, että olin ollut väärässä Kimin mahdollisuuksista 😄
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15724
Menneiltä vuosilta tulee mieleen 82 Saksan gp, jossa Venezuelan Eliseo Salazar kilkkasi Nelson Piquetin ulos radalta. Tästä raivostuneena Piquet kävi nyrkein Salazarin päälle.
Chilen ja ei Venezuelan.

Menikö ristiin Johnny Cecotton kanssa ja hän ajoi F1:ssä lopulta vuosina 1983-1984?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15724
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 35 vuotta Japanin Grand Prixistä 1990.

Brasilian F1-historian 11:sta ja näihin päiviin viimeinen kaksoisvoitto oli kuitenkin Benetton-tallin ensimmäinen vastaava ja järjestys Brasilian kaksoisvoitossa oli yllättävä eli Nelson Piquet-Roberto Moreno ja tätä täydensi ehdottomasti päivän muu suurin sankari kotiyleisön eteen eli Japanin Aguri Suzuki kolmostilallaan Lola-Larrousse-Lamborghinillaan!

Toki kaikki tämä oli mahdollinen monen, monen ongelmallisen ja suurkuohuttavan tapahtuman jälkeen mitä tapahtui niin McLareneille, Ferrareille kuin myös Willamseille!

Kuohuttavin näistä oli tietenkin moneen, moneen lukemattomaan kertaan muistettu, Suomessakin suurta huomiota saanut Ayrton Sennan ja Alain Prostin välinen kolari missä Senna varmisti maailmanmestaruuden varsinkin kun koskaan eivät Roland 'Rolle' Brunyseraede tai japanilainen maakohtainen virallinen lähettäjä 'Rollen' apulaisena koskaan näyttäneet sitä punaista lippua 2:n kierroksen sisään lähdöstä ja viimeistään ennen 3:tta kierrosta!

Sittenhän sitä olisi päässyt vielä vara-autoilla lähtemään uudestaan kisaan ja siten lopullisesti toteamaan Sennan täysi syyllisyys tai myös oletettu 'syyttömyys'.

Senna ajoi paalupaikankin kisaan vain tehdäkseen mitä teki tuottaen medianäytelmän ja jälleen toista vuotta, nyt huomattavan varmemmin silloisen mitan mukaan itselleen pysyvän kilpailukiellon lajiin yhtä silloisen edeltävän vuoden Suzukan kohuun nähden mitä vuodeksi 1989 oli tapahtunut.

Siitä tuli pitkä talvikauden näytelmä myöskin...

Piquet, Moreno tietenkin loukkaantuneen ja uransa sen myötä lopettamaan joutuneen Italian Alessandro Sandro Nanninin korvaajana ja Suzuki siis oli palkintokolmikko.

Riccardo Patrese oli neljäs ajaen myös kilpailun nopeimman kierroksen, Thierry Boutsen oli viides ja Japanin Satoru Nakajima täydensi päivän japanilaismenestystä kotikisaan olemalla kuudes ja viimeinen pistemies.

Paljon, paljon muitakin muistoja voisi puhua tästä kilpailusta kuten Lotus-testimies Johnny Herbertin hienosta ajosta pitkästä aikaa kisassakin ennen keskeytystä ja Suomen Mika Häkkisen pääsystä tietenkin Lotuksen testikuljettajaksi, mutta se jääköön toiseen kertaan ja yhteyteen.
 
Ylös