Suomen MM-rallin reittispekuloinnit 2026

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17229
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt olenkin malttanut odottaa ainakin kuukauden pidempään kuin yleensä. Ehkä sen takia, että takki on aika tyhjä ideoista ja vaikea ennakoida mitään. Itse näen, että Ounintai jatkaa jossain muodossa. Veikkaan myös Myhinpään suunnan jäävän pois sen perusteella, että 9-tietä remontoidaan Ruuhimäen itäpuolella . Olisiko sen tilalla sitten Äänekoskea, Keuruuta vai enemmän Korpilahtea? Nähtäväksi jää.

Viime vuoden reitti oli hyvä, tykkäsin lauantaissa siitä, että lenkin eka ja vika oli Jämsän pohjoispuolella jolloin saattoi vaihdella niiden välejä. Parkkola oli hyvä lisäys ja monella tavalla muokattavissa, Leustu taas oli vähän turhan vauhdikas. Västilän voisi jo vähintään kääntää. Tykkäsin myös Ounintaista, vaikka se on mielipiteitä jakanut. Perjantailla olisi varmaan eniten remontoitavaa, toivottavasti tuo ysitien remontti nyt aiheuttaa jotain uudistusta. Harjun uusi versio, no, en tiedä, ihan OK kai, ei ole hirveästi väliä ja ainakin hyvä ettei nyt ajettu kahta kierrosta.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17229
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja tässä vielä vähän omaa visiointia:

Joutsan lenkki perjantaille

https://www.mapfab.com/map/AjPI/Rally-Finland-Joutsa-Leg

Oittila (2021)
Mynnilä 13 km versio joka alkaa luoteesta
Leivonmäki eli paikallsiralleista tuttua Pajumäen/Havumäen tiestöä
Ruuhimäki alkaen Ruuhijärventieltä

Tampereen lenkki lauantaille

https://www.mapfab.com/map/AjPM/WRC-Finland-Tampereen-lenkki

Siitama (eri suuntaan kuin yleensä, pikkutielenkki, lopussa kohti ysitietä)
Laitikkala (Hyacenterin 2025 tyylinen paitsi alussa pikkutietä)
Västilä (eri suuntaan, alussa vähän pikkutietä)
Himos (2022 Patajoen alku, 2023 Himoksen loppu)

Ajetaan Siitama, Laitikkala, Västilä ja vielä Siitama toiseen kertaan. Etähuolto Tampereella Kaupin urheilupuistossa. Sitten Laitikkala ja Västilä toiseen kertaan ja Himos. Sieltä kokooma Himoksella jossa taas Ounintain tapaan yleisö saa tavata kuskeja, ja sitten Himos toiseen kertaan.

Sunnuntaina Ounintai normaalisti.

EDIT: Nyt kun mietin niin siirtymien kannalta järkevämpää olisi laittaa Ouni tuonne lauantai-iltaan ja ajaa powerina Himos.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1423
Leustu ja Parkkola käsittääkseni ensi vuonnakin reitillä, joten mitään Tampereen lenkkiä ei liene tulossa. Päijälästä ja Västilästä toivottavasti toinen lähtisi vaihtoon tai ainakin käännettäisiin. Toki kääntämällä toisenkin joutuu kääntämään / muuttamaan. Toivo siis näiden pätkien osalta, että tulee vaihtelua, ehkäpä joku Siitama saattaisi olla jossain universumissa mahdollinen tai oikein jouluaattona Juupajoki, mutta en pidätä hengitystä...

Ihmetetyttää perjantain osalta, jos Laukaata vielä ajetaan samanlaisena. Myhinpää taitaa olla hyvä vetonaula (kuskeille) perjantaille ja vaikka kääntämällä saisi vähän jotain uutta ajatusta tähän.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4151
Nämä aina varauksella, mutta Laukaan pätkällä kuultuna ihan : "Kun tämä ajetaan ensi vuonna"...

Ja siis hieno pätkähän se on, mutta toivoisi vaihtelua. Ja minulla ei ole tietoa arvioida kuinka luotettavan oloinen lähde, mutta osa pitää sitä ainakin varmana.

Itse pidin 2025 reitistä tosi paljon. Harju on vähän tylsä ja ruuhkautuu, lisäksi perjantaille voisi keksiä jotain kokonaan uutta.

Lauantai oli tänä vuonna hieno. Toivottavasti ensi vuonnakin tulisi helposti suoritettavat 2+2 päiviä. Muuten itsellä vielä takki vähän tyhjänä eikä ole mitään muita huhuja osunut niin ei irtoa hahmotelmaa edes reitistä vielä.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
92
Jos mietin tämän vuoden reittiä ja sitä mitä haluaisin siitä nähdä ensi vuonnakin ajettavan näin kuskin näkökulmasta, kun perjantain ja lauantain osalta pääsin ajamaan melkein kaikki pätkät läpi kisakyytiä. Perjantaista jos aloitetaan niin Laukaa on mielestäni todella mitäänsanomaton pätkä, joka joutaisi jo vaihtoon. Aikaisemmin Laukaa on tullut istuttua myös kyydissä eri muodossa, eikä se silloinkaan herättänyt kovin suuria tunteita. Saarikas on muuten ihan kiva, mutta pikkutie menee niin huonoon kuntoon ja selviytymistaisteluksi, joten se pilaa sitten vähän koko fiiliksen muustakin pätkästä. Jossain toisessa muodossa Saarikas voisi toimia paremmin jos tällaisiin muutoksiin on mahdollisuus. Myhinpään olen päässyt ajamaan tänä vuonna molempiin suuntiin, joten siihen saan tehtyä hyvän vertailun. Mielestäni nykyinen Mm-rallin ajosuunta on ehdottamasti makeampi ajaa. En oikein osaa sanoa miksi, vaikka molempiin suuntiin pääsin ajamaan samanlaisissa, hyvissä olosuhteissa. Jotenkin MM-rallissa käytettevä suunta vain miellyttää enemmän. Ruuhimäki nyt on aika peruspätkä muiden joukossa, eikä se itselle herätä kovin suuria tunteita, varsinkin alkuosuus on melko tylsä. Harju on vesilinnalta laskeutumisen jälkeen ihan kamala pätkä. Vuosi vuodelta mutkista tehdään hitaampia ajaa ja keinotekoisesti entistä kapeampia, joten eipä se paljoa rallin ajamiselta tunnu kun pitää hinkata ykkös ja kakkosvaihteella betoniporsaiden ympäri. Muutenkaan sorarenkailla ja alustalla ajaminen asfaltilla ei ole mitään herkkua, mutta se yhdistettynä näin hidasvauhtiseen kokonaisuuteen vie kaiken mielenkiinnon koko pätkästä.

Lauantain osalta en pitänyt Parkkolasta. Pikkutie oli paikoin huonossa kunnossa ja loppuosuus oli turhan nopea ja tylsä. Ehkä mielipiteeseeni vaikuttaa se, että pätkä ei ajollisesti sujunut kovinkaan hyvin. Västilä on hieno pätkä ajaa, vaikka jotenkin, kun sitä on katsojan näkökulmasta on tullut ajeltua läpi, se vaikuttaa jotenkin hieman tylsältä. Kisakyydistä kuitenkin erittäin miellyttävä ja haastava pätkä. Päijälä on myös erittäin hieno pätkä, vaikka se onkin todella paljon hinkattu eikä katsojan näkökulmasta tarjoisi itselle enää mitään uutta. Varsinkin mäntykangas osuus on pätkän parasta antia ajaa lukuisine nypyn ylityksineen. Loppupään pikkutien saisi kuitenkin poistaa, se on sellaista kivien kiertoa eikä se muutenkaan tarjoa ajollisesti sen kummemmin haastetta. Leustusta taas on vähän hankala muodostaa mielipidettä. Osittain ihan kiva pätkä ja toisaalta taas sitten ei niinkään. Alkuosuus ja pätkän toisesta risteysvasurista alkanut pienemmän tien osuus oli mukava vetää, mutta sitten kun taas tultiin isommalle tiellä fiilis laski. Pätkä on jotenkin melko tasapaksu ja helppo, vaikkakaan en tiellä pysynytkään tällä pätkällä, joten kaiketi sitä haastetta sitten kuitenkin löytyy.

Ounia olen ajanut eri yhteydessä niin kesällä kuin talvella ja onhan se hieno pätkä vetää, joten se tietenkin kuuluu mukaan. En oikein osaa sanoa mitä sitten haluaisin nähdä esim. jonkun Laukaan tilalla. Jos nyt mietin edelleen siitä näkökulmasta minkälaista tietyyppiä tykkään ajaa ja mikä on muutenkin miellyttävä ajaa äffäläisellä (ei bemari) niin jokin kokonaisuus mikä ei sisällä Laukaan kaltaisia pitkiä täysillä ajettavia osuuksia tai Ruuhimäen alun kaltaista suora risteys suora kombinaatiota olisi optimi. Teknisemmät ja pienemmät tiet olisivat kaikkein mieluisimpia, mutta ne eivät sitten tulisi todennäköisesti kestämään.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1689
Sijainti
Porvoo
Oma kutina on että perjantai kokee uudistusta, mutta lauantai on aikalailla sama kuin viime vuonna mutta ehkä käännettynä ja parkkolan nimimuutoksella. Ouni varmasti ajellaan samantapaisesti kuin tänä vuonna. Sen verran haastatteluja ja kommentteja tuli kuskeilta, että olivat varmasti tyytyväisiä tuohon.

Heitetääs oma visio. Toivottavasti Laukaa joutaa vihdoin tauolle. Palsankylä tuskin palaa (maanomistaja juttuja), vaikka voisi hyvin sopia tuohon Äänekosken kaveriksi.
Torstai :
SD : Ruuhimäki
Ek1 : Harju 1

Perjantai :
Ek2 : Vesala-Kuohu 1
Ek3 : Mökkiperä 1
Ek4 : Äänekoski 1
Ek5 : Ruuhimäki 1
Ek6 : Vesala-Kuohu 2
Ek7 : Mökkiperä 2
Ek8 : Äänekoski 2
Ek9 : Ruuhimäki 2
EK10 : Harju 2

Lauantai :
Ek11 : Leustu 1
Ek12 : Päijälä 1
Ek13 : Västilä 1
Ek14 : Moksi 1
Ek15 : Leustu 2
Ek16 : Päijälä 2
Ek17 : Västilä 2
Ek18 : Moksi 2

Sunnuntai :
Ek19 : Ouninpohja 1
Ek20 : Ouninpohja 2
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
946
Sijainti
Pohjois-Karjala
Laukaan "safariosuutta" ei ole toiseen suuntaan vielä ajettukaan eli periaatteessa vielä kerran ajosuunnan kääntämällä saa uutta latua muutaman kilometrin + safariosuuden. Sinänsä lähtö/maalin sijainnit melko samat, kun ne ovat toimineet molemmin päin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17229
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuulin semmosen huhun että ens vuonna MM-ralleissa pitäis olla 25% reitin pituudesta pätkiä eli Jyskäläänkin se tekisi aikamoista remonttia kun nyt pätkiä on ollut 21-22 prossaa...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1689
Sijainti
Porvoo
Kuulin semmosen huhun että ens vuonna MM-ralleissa pitäis olla 25% reitin pituudesta pätkiä eli Jyskäläänkin se tekisi aikamoista remonttia kun nyt pätkiä on ollut 21-22 prossaa...
Etähuollolla tuonkin saisi Suomesta korjattua, kun ei tarvitsisi aina saahaa takaisin Jyväskylään, varsinkin lauantaisin.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2691
#Tampereenlenkki -haaveilut on jo foorumin jokavuotinen käsite, joten pidetään siitä edelleen kiinni. Josko ensi vuonna?

Vaikka Päijälä onkin yksi rallin hienoimmin järjestetyistä pätkistä, niin vaihto tekisi hiljalleen poikaa. Tai edes sitten toiseen suuntaan, siitäkin on jo taas useampi vuosi mennyt. Saman pesuveden mukana varmaan toki myös Västilä menisi kiertoon. Samoin Laukaassa on pyöritty nyt jo ihan riittävästi.

Ja nyt kun mietin, niin samoja toiveita taisin esittää vuosi takaperin kun 2025-reitistä haaveiltiin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1689
Sijainti
Porvoo
Kangasniemenlenkkikin voisi nostaa taas päätään, kun se 2022 oli lähellä toteutua.
 
Ylös