Jos mietin tämän vuoden reittiä ja sitä mitä haluaisin siitä nähdä ensi vuonnakin ajettavan näin kuskin näkökulmasta, kun perjantain ja lauantain osalta pääsin ajamaan melkein kaikki pätkät läpi kisakyytiä. Perjantaista jos aloitetaan niin Laukaa on mielestäni todella mitäänsanomaton pätkä, joka joutaisi jo vaihtoon. Aikaisemmin Laukaa on tullut istuttua myös kyydissä eri muodossa, eikä se silloinkaan herättänyt kovin suuria tunteita. Saarikas on muuten ihan kiva, mutta pikkutie menee niin huonoon kuntoon ja selviytymistaisteluksi, joten se pilaa sitten vähän koko fiiliksen muustakin pätkästä. Jossain toisessa muodossa Saarikas voisi toimia paremmin jos tällaisiin muutoksiin on mahdollisuus. Myhinpään olen päässyt ajamaan tänä vuonna molempiin suuntiin, joten siihen saan tehtyä hyvän vertailun. Mielestäni nykyinen Mm-rallin ajosuunta on ehdottamasti makeampi ajaa. En oikein osaa sanoa miksi, vaikka molempiin suuntiin pääsin ajamaan samanlaisissa, hyvissä olosuhteissa. Jotenkin MM-rallissa käytettevä suunta vain miellyttää enemmän. Ruuhimäki nyt on aika peruspätkä muiden joukossa, eikä se itselle herätä kovin suuria tunteita, varsinkin alkuosuus on melko tylsä. Harju on vesilinnalta laskeutumisen jälkeen ihan kamala pätkä. Vuosi vuodelta mutkista tehdään hitaampia ajaa ja keinotekoisesti entistä kapeampia, joten eipä se paljoa rallin ajamiselta tunnu kun pitää hinkata ykkös ja kakkosvaihteella betoniporsaiden ympäri. Muutenkaan sorarenkailla ja alustalla ajaminen asfaltilla ei ole mitään herkkua, mutta se yhdistettynä näin hidasvauhtiseen kokonaisuuteen vie kaiken mielenkiinnon koko pätkästä.
Lauantain osalta en pitänyt Parkkolasta. Pikkutie oli paikoin huonossa kunnossa ja loppuosuus oli turhan nopea ja tylsä. Ehkä mielipiteeseeni vaikuttaa se, että pätkä ei ajollisesti sujunut kovinkaan hyvin. Västilä on hieno pätkä ajaa, vaikka jotenkin, kun sitä on katsojan näkökulmasta on tullut ajeltua läpi, se vaikuttaa jotenkin hieman tylsältä. Kisakyydistä kuitenkin erittäin miellyttävä ja haastava pätkä. Päijälä on myös erittäin hieno pätkä, vaikka se onkin todella paljon hinkattu eikä katsojan näkökulmasta tarjoisi itselle enää mitään uutta. Varsinkin mäntykangas osuus on pätkän parasta antia ajaa lukuisine nypyn ylityksineen. Loppupään pikkutien saisi kuitenkin poistaa, se on sellaista kivien kiertoa eikä se muutenkaan tarjoa ajollisesti sen kummemmin haastetta. Leustusta taas on vähän hankala muodostaa mielipidettä. Osittain ihan kiva pätkä ja toisaalta taas sitten ei niinkään. Alkuosuus ja pätkän toisesta risteysvasurista alkanut pienemmän tien osuus oli mukava vetää, mutta sitten kun taas tultiin isommalle tiellä fiilis laski. Pätkä on jotenkin melko tasapaksu ja helppo, vaikkakaan en tiellä pysynytkään tällä pätkällä, joten kaiketi sitä haastetta sitten kuitenkin löytyy.
Ounia olen ajanut eri yhteydessä niin kesällä kuin talvella ja onhan se hieno pätkä vetää, joten se tietenkin kuuluu mukaan. En oikein osaa sanoa mitä sitten haluaisin nähdä esim. jonkun Laukaan tilalla. Jos nyt mietin edelleen siitä näkökulmasta minkälaista tietyyppiä tykkään ajaa ja mikä on muutenkin miellyttävä ajaa äffäläisellä (ei bemari) niin jokin kokonaisuus mikä ei sisällä Laukaan kaltaisia pitkiä täysillä ajettavia osuuksia tai Ruuhimäen alun kaltaista suora risteys suora kombinaatiota olisi optimi. Teknisemmät ja pienemmät tiet olisivat kaikkein mieluisimpia, mutta ne eivät sitten tulisi todennäköisesti kestämään.