Suomen MM-rallin reittispekuloinnit 2026

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17230
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt olenkin malttanut odottaa ainakin kuukauden pidempään kuin yleensä. Ehkä sen takia, että takki on aika tyhjä ideoista ja vaikea ennakoida mitään. Itse näen, että Ounintai jatkaa jossain muodossa. Veikkaan myös Myhinpään suunnan jäävän pois sen perusteella, että 9-tietä remontoidaan Ruuhimäen itäpuolella . Olisiko sen tilalla sitten Äänekoskea, Keuruuta vai enemmän Korpilahtea? Nähtäväksi jää.

Viime vuoden reitti oli hyvä, tykkäsin lauantaissa siitä, että lenkin eka ja vika oli Jämsän pohjoispuolella jolloin saattoi vaihdella niiden välejä. Parkkola oli hyvä lisäys ja monella tavalla muokattavissa, Leustu taas oli vähän turhan vauhdikas. Västilän voisi jo vähintään kääntää. Tykkäsin myös Ounintaista, vaikka se on mielipiteitä jakanut. Perjantailla olisi varmaan eniten remontoitavaa, toivottavasti tuo ysitien remontti nyt aiheuttaa jotain uudistusta. Harjun uusi versio, no, en tiedä, ihan OK kai, ei ole hirveästi väliä ja ainakin hyvä ettei nyt ajettu kahta kierrosta.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17230
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja tässä vielä vähän omaa visiointia:

Joutsan lenkki perjantaille

https://www.mapfab.com/map/AjPI/Rally-Finland-Joutsa-Leg

Oittila (2021)
Mynnilä 13 km versio joka alkaa luoteesta
Leivonmäki eli paikallsiralleista tuttua Pajumäen/Havumäen tiestöä
Ruuhimäki alkaen Ruuhijärventieltä

Tampereen lenkki lauantaille

https://www.mapfab.com/map/AjPM/WRC-Finland-Tampereen-lenkki

Siitama (eri suuntaan kuin yleensä, pikkutielenkki, lopussa kohti ysitietä)
Laitikkala (Hyacenterin 2025 tyylinen paitsi alussa pikkutietä)
Västilä (eri suuntaan, alussa vähän pikkutietä)
Himos (2022 Patajoen alku, 2023 Himoksen loppu)

Ajetaan Siitama, Laitikkala, Västilä ja vielä Siitama toiseen kertaan. Etähuolto Tampereella Kaupin urheilupuistossa. Sitten Laitikkala ja Västilä toiseen kertaan ja Himos. Sieltä kokooma Himoksella jossa taas Ounintain tapaan yleisö saa tavata kuskeja, ja sitten Himos toiseen kertaan.

Sunnuntaina Ounintai normaalisti.

EDIT: Nyt kun mietin niin siirtymien kannalta järkevämpää olisi laittaa Ouni tuonne lauantai-iltaan ja ajaa powerina Himos.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1424
Leustu ja Parkkola käsittääkseni ensi vuonnakin reitillä, joten mitään Tampereen lenkkiä ei liene tulossa. Päijälästä ja Västilästä toivottavasti toinen lähtisi vaihtoon tai ainakin käännettäisiin. Toki kääntämällä toisenkin joutuu kääntämään / muuttamaan. Toivo siis näiden pätkien osalta, että tulee vaihtelua, ehkäpä joku Siitama saattaisi olla jossain universumissa mahdollinen tai oikein jouluaattona Juupajoki, mutta en pidätä hengitystä...

Ihmetetyttää perjantain osalta, jos Laukaata vielä ajetaan samanlaisena. Myhinpää taitaa olla hyvä vetonaula (kuskeille) perjantaille ja vaikka kääntämällä saisi vähän jotain uutta ajatusta tähän.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4151
Nämä aina varauksella, mutta Laukaan pätkällä kuultuna ihan : "Kun tämä ajetaan ensi vuonna"...

Ja siis hieno pätkähän se on, mutta toivoisi vaihtelua. Ja minulla ei ole tietoa arvioida kuinka luotettavan oloinen lähde, mutta osa pitää sitä ainakin varmana.

Itse pidin 2025 reitistä tosi paljon. Harju on vähän tylsä ja ruuhkautuu, lisäksi perjantaille voisi keksiä jotain kokonaan uutta.

Lauantai oli tänä vuonna hieno. Toivottavasti ensi vuonnakin tulisi helposti suoritettavat 2+2 päiviä. Muuten itsellä vielä takki vähän tyhjänä eikä ole mitään muita huhuja osunut niin ei irtoa hahmotelmaa edes reitistä vielä.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
92
Jos mietin tämän vuoden reittiä ja sitä mitä haluaisin siitä nähdä ensi vuonnakin ajettavan näin kuskin näkökulmasta, kun perjantain ja lauantain osalta pääsin ajamaan melkein kaikki pätkät läpi kisakyytiä. Perjantaista jos aloitetaan niin Laukaa on mielestäni todella mitäänsanomaton pätkä, joka joutaisi jo vaihtoon. Aikaisemmin Laukaa on tullut istuttua myös kyydissä eri muodossa, eikä se silloinkaan herättänyt kovin suuria tunteita. Saarikas on muuten ihan kiva, mutta pikkutie menee niin huonoon kuntoon ja selviytymistaisteluksi, joten se pilaa sitten vähän koko fiiliksen muustakin pätkästä. Jossain toisessa muodossa Saarikas voisi toimia paremmin jos tällaisiin muutoksiin on mahdollisuus. Myhinpään olen päässyt ajamaan tänä vuonna molempiin suuntiin, joten siihen saan tehtyä hyvän vertailun. Mielestäni nykyinen Mm-rallin ajosuunta on ehdottamasti makeampi ajaa. En oikein osaa sanoa miksi, vaikka molempiin suuntiin pääsin ajamaan samanlaisissa, hyvissä olosuhteissa. Jotenkin MM-rallissa käytettevä suunta vain miellyttää enemmän. Ruuhimäki nyt on aika peruspätkä muiden joukossa, eikä se itselle herätä kovin suuria tunteita, varsinkin alkuosuus on melko tylsä. Harju on vesilinnalta laskeutumisen jälkeen ihan kamala pätkä. Vuosi vuodelta mutkista tehdään hitaampia ajaa ja keinotekoisesti entistä kapeampia, joten eipä se paljoa rallin ajamiselta tunnu kun pitää hinkata ykkös ja kakkosvaihteella betoniporsaiden ympäri. Muutenkaan sorarenkailla ja alustalla ajaminen asfaltilla ei ole mitään herkkua, mutta se yhdistettynä näin hidasvauhtiseen kokonaisuuteen vie kaiken mielenkiinnon koko pätkästä.

Lauantain osalta en pitänyt Parkkolasta. Pikkutie oli paikoin huonossa kunnossa ja loppuosuus oli turhan nopea ja tylsä. Ehkä mielipiteeseeni vaikuttaa se, että pätkä ei ajollisesti sujunut kovinkaan hyvin. Västilä on hieno pätkä ajaa, vaikka jotenkin, kun sitä on katsojan näkökulmasta on tullut ajeltua läpi, se vaikuttaa jotenkin hieman tylsältä. Kisakyydistä kuitenkin erittäin miellyttävä ja haastava pätkä. Päijälä on myös erittäin hieno pätkä, vaikka se onkin todella paljon hinkattu eikä katsojan näkökulmasta tarjoisi itselle enää mitään uutta. Varsinkin mäntykangas osuus on pätkän parasta antia ajaa lukuisine nypyn ylityksineen. Loppupään pikkutien saisi kuitenkin poistaa, se on sellaista kivien kiertoa eikä se muutenkaan tarjoa ajollisesti sen kummemmin haastetta. Leustusta taas on vähän hankala muodostaa mielipidettä. Osittain ihan kiva pätkä ja toisaalta taas sitten ei niinkään. Alkuosuus ja pätkän toisesta risteysvasurista alkanut pienemmän tien osuus oli mukava vetää, mutta sitten kun taas tultiin isommalle tiellä fiilis laski. Pätkä on jotenkin melko tasapaksu ja helppo, vaikkakaan en tiellä pysynytkään tällä pätkällä, joten kaiketi sitä haastetta sitten kuitenkin löytyy.

Ounia olen ajanut eri yhteydessä niin kesällä kuin talvella ja onhan se hieno pätkä vetää, joten se tietenkin kuuluu mukaan. En oikein osaa sanoa mitä sitten haluaisin nähdä esim. jonkun Laukaan tilalla. Jos nyt mietin edelleen siitä näkökulmasta minkälaista tietyyppiä tykkään ajaa ja mikä on muutenkin miellyttävä ajaa äffäläisellä (ei bemari) niin jokin kokonaisuus mikä ei sisällä Laukaan kaltaisia pitkiä täysillä ajettavia osuuksia tai Ruuhimäen alun kaltaista suora risteys suora kombinaatiota olisi optimi. Teknisemmät ja pienemmät tiet olisivat kaikkein mieluisimpia, mutta ne eivät sitten tulisi todennäköisesti kestämään.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1690
Sijainti
Porvoo
Oma kutina on että perjantai kokee uudistusta, mutta lauantai on aikalailla sama kuin viime vuonna mutta ehkä käännettynä ja parkkolan nimimuutoksella. Ouni varmasti ajellaan samantapaisesti kuin tänä vuonna. Sen verran haastatteluja ja kommentteja tuli kuskeilta, että olivat varmasti tyytyväisiä tuohon.

Heitetääs oma visio. Toivottavasti Laukaa joutaa vihdoin tauolle. Palsankylä tuskin palaa (maanomistaja juttuja), vaikka voisi hyvin sopia tuohon Äänekosken kaveriksi.
Torstai :
SD : Ruuhimäki
Ek1 : Harju 1

Perjantai :
Ek2 : Vesala-Kuohu 1
Ek3 : Mökkiperä 1
Ek4 : Äänekoski 1
Ek5 : Ruuhimäki 1
Ek6 : Vesala-Kuohu 2
Ek7 : Mökkiperä 2
Ek8 : Äänekoski 2
Ek9 : Ruuhimäki 2
EK10 : Harju 2

Lauantai :
Ek11 : Leustu 1
Ek12 : Päijälä 1
Ek13 : Västilä 1
Ek14 : Moksi 1
Ek15 : Leustu 2
Ek16 : Päijälä 2
Ek17 : Västilä 2
Ek18 : Moksi 2

Sunnuntai :
Ek19 : Ouninpohja 1
Ek20 : Ouninpohja 2
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
947
Sijainti
Pohjois-Karjala
Laukaan "safariosuutta" ei ole toiseen suuntaan vielä ajettukaan eli periaatteessa vielä kerran ajosuunnan kääntämällä saa uutta latua muutaman kilometrin + safariosuuden. Sinänsä lähtö/maalin sijainnit melko samat, kun ne ovat toimineet molemmin päin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17230
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuulin semmosen huhun että ens vuonna MM-ralleissa pitäis olla 25% reitin pituudesta pätkiä eli Jyskäläänkin se tekisi aikamoista remonttia kun nyt pätkiä on ollut 21-22 prossaa...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1690
Sijainti
Porvoo
Kuulin semmosen huhun että ens vuonna MM-ralleissa pitäis olla 25% reitin pituudesta pätkiä eli Jyskäläänkin se tekisi aikamoista remonttia kun nyt pätkiä on ollut 21-22 prossaa...
Etähuollolla tuonkin saisi Suomesta korjattua, kun ei tarvitsisi aina saahaa takaisin Jyväskylään, varsinkin lauantaisin.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2691
#Tampereenlenkki -haaveilut on jo foorumin jokavuotinen käsite, joten pidetään siitä edelleen kiinni. Josko ensi vuonna?

Vaikka Päijälä onkin yksi rallin hienoimmin järjestetyistä pätkistä, niin vaihto tekisi hiljalleen poikaa. Tai edes sitten toiseen suuntaan, siitäkin on jo taas useampi vuosi mennyt. Saman pesuveden mukana varmaan toki myös Västilä menisi kiertoon. Samoin Laukaassa on pyöritty nyt jo ihan riittävästi.

Ja nyt kun mietin, niin samoja toiveita taisin esittää vuosi takaperin kun 2025-reitistä haaveiltiin.
 

heigo32

Member
Liittynyt
30.5.2013
Viestit
15
Sijainti
JKL
Vaatisiko reitti hiukan isompaa uudistamista tässä kohtaa? ehkä petäjäveden-keuruun lenkki perjantaille, esim urria, jukojärvi ässämäki. Sunnuntaille lisää kilometrejä toisen erikoiskokeen muodossa, mielestäni yksi erikoiskoe kahteen kertaan (vaikka onkin yksi parhaista) ei kyllä oikein vakuuta termillä "supersunnuntai" Lauantailta ainakin parkkola pois ja himos tilalle. Entä mikä mahtaa olla humalamäen tilanne nykyisin? sekin olis kova perjantaille jos reittu suuntautuisi petäjävesi-keuruu akselille, tai miksei mökkiperäkin. Salliiko muuten nykyiset säännöt etähuoltoa missään muodossa?
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
4016
Sijainti
JKL
Vähän isompaa uudistusta kaipaisin minäkin. Jos saisin valita niin tämän vuoden reitistä pitäisin Parkkolan ja Ounin. Leustukin saisi olla, mutta pidempänä. Saarikas on pätkänä ihan ok, mutta yllättävän huonoon kuntoon meni joten ei itketä vaikka sekin jäisi pois. Itäsuunta kärsii tuosta Lievestuorella olevasta Kuopio-Mikkeli tien eritasoliittymä työmaasta, eli siellä yleisön liikkuminen on haasteellista, toki ei mahdotonta. Noin yleisesti tässä ketjussa olleista pätkistä Mökkiperä taitaa olla kesällä hieman hankala saada rallikäyttöön ja Palsankylä ilmeisesti Toyotalle luvitettu. Vaheri-Himos olis kyllä itselle mieleinen mikäli onnistuisi. Vaikka 2009 alku ja loppu sitten laskettelurinteen kautta. Konnevedellä Jouhtikylä voisi olla yksi mahdollinen uusi-vanha joka voisi tehdä paluun. Siihen voisi Saarikkaan kanssa ehkä rakentaa sellaisen lenkin ettei tarvitse mennä 9-tielle tuon tietyön taakse välttämättä ollenkaan... (Saarikas-Jouhtikylä-Laukaa(tai Lankamaa)-Ruuhimäki???)
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1392
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Siihen voisi Saarikkaan kanssa ehkä rakentaa sellaisen lenkin ettei tarvitse mennä 9-tielle tuon tietyön taakse välttämättä ollenkaan... (Saarikas-Jouhtikylä-Laukaa(tai Lankamaa)-Ruuhimäki???)
Kyllä se Ruuhimäkeen vaikuttaa väkisellä jotenkin kun VT13 risteys on työn alla. Vaikka siirtymän kikkailisi Toivakan kautta, niin vähintään yleisöön. Sitä en sitten tiedä, putoaisiko Ruuhimäki siltikään pois listalta. Järjestelykysymyshän se tietyön haitta kyseisellä puolella viikollakin on.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17230
Sijainti
Tampereen lenkki
Vaheri-Himos olis kyllä itselle mieleinen mikäli onnistuisi. Vaikka 2009 alku ja loppu sitten laskettelurinteen kautta. Konnevedellä Jouhtikylä voisi olla yksi mahdollinen uusi-vanha joka voisi tehdä paluun. Siihen voisi Saarikkaan kanssa ehkä rakentaa sellaisen lenkin ettei tarvitse mennä 9-tielle tuon tietyön taakse välttämättä ollenkaan... (Saarikas-Jouhtikylä-Laukaa(tai Lankamaa)-Ruuhimäki???)
Toi olis just paras Vaheri-Himos, tai edes Patajoen pätkien alkua. Jouhtikylä on kyllä niin puskapätkä syrjässä niukkojen väliteiden pääsä etten usko. Mutta ehkä Äänekoski palaisi? Lankamaa? Ja tuolta suunnalta voisi jatkaa Petäjävedelle, vaikka onkin vaikea keksiä korvaajaa Mökkiperälle, ellei sitten Ässämäki…

eli vaikka Laukaa-Lankamaa-Äänekoski-Ässämäki tai Urria-Ässämäki-Lankamaa-Laukaa
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1690
Sijainti
Porvoo
Vähän isompaa uudistusta kaipaisin minäkin. Jos saisin valita niin tämän vuoden reitistä pitäisin Parkkolan ja Ounin. Leustukin saisi olla, mutta pidempänä. Saarikas on pätkänä ihan ok, mutta yllättävän huonoon kuntoon meni joten ei itketä vaikka sekin jäisi pois. Itäsuunta kärsii tuosta Lievestuorella olevasta Kuopio-Mikkeli tien eritasoliittymä työmaasta, eli siellä yleisön liikkuminen on haasteellista, toki ei mahdotonta. Noin yleisesti tässä ketjussa olleista pätkistä Mökkiperä taitaa olla kesällä hieman hankala saada rallikäyttöön ja Palsankylä ilmeisesti Toyotalle luvitettu. Vaheri-Himos olis kyllä itselle mieleinen mikäli onnistuisi. Vaikka 2009 alku ja loppu sitten laskettelurinteen kautta. Konnevedellä Jouhtikylä voisi olla yksi mahdollinen uusi-vanha joka voisi tehdä paluun. Siihen voisi Saarikkaan kanssa ehkä rakentaa sellaisen lenkin ettei tarvitse mennä 9-tielle tuon tietyön taakse välttämättä ollenkaan... (Saarikas-Jouhtikylä-Laukaa(tai Lankamaa)-Ruuhimäki???)
Samaa mieltä että voitaisiin suunnata koilliseen Jyväskylästä. Siellähän olisi Äänekoski, Saarikas, Konnevesi, Sirkkamäki, Kalliokoski (?) Myhinpää, Lankamaa ja Laukaa eli olisihan tuolla pätkiä mistä valita. Ehkä Kuukanpää, Äijälä ja Valkola voidaan laskea pois, kun eivät ehkä enää tänä päivänä sovellu käyttöön, mutta siis tuolla on paljon erikoiskokeita ja teitä mitä voisi yhdistellä ja käyttää.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
890
Tuo Päijälä nousee nyt vuosittain puheenaiheeksi, eikä syyttä. Se on varmasti järjestäjälle "helpoimpia" pätkiä järjestää, kun tuntuu että on aina paikallisten toimesta parhaiten hoidettu EK ja osaamista löytyy. Itse olen kuitenkin miettinyt seuraavia:

- Miksi vuoden 2018 versio kohti Poikuskulmaa jäi vain vuoden kokeiluksi? Meneekö nuo ei-valtiontiet liian pieneksi ja huonokuntoiseksi?
- Voisiko Ounintaihin yhdistää aamun aloituspätkäksi (ei ehkä väliin, jotta yleisölle riittää non-stop-viihdettä?) joku tuon Päijälän alueen pätkä, joka voisi sitten olla sellaista pienempää baanaa, kuten tuo Poikus- tai vaikka Pirttikulma? Vai söisikö tämä järjestely liikaa järjestyksenvalvojakoneistoa Ounilta?

Kuten rivien välistä voi lukea, niin Päijälä kaipaa mielestäni jotain uutta tai uusvanhaa twistiä, kuten tietty myös Västiläkin. Ounintaihin en päässyt osallistumaan viime vuonna, mutta sivustaseuraajana kaipaisin jonkun vähemmän ajetumman, vaikka lyhyenkin pätkän siihen sunnuntaihin lisää mielenkiintoa tuomaan.

Ja tuo Himoksen alue lauantain yleisörysämagneetiksi toimisi varmasti ihan hyvin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
4016
Sijainti
JKL
Kyllä se Ruuhimäkeen vaikuttaa väkisellä jotenkin kun VT13 risteys on työn alla. Vaikka siirtymän kikkailisi Toivakan kautta, niin vähintään yleisöön. Sitä en sitten tiedä, putoaisiko Ruuhimäki siltikään pois listalta. Järjestelykysymyshän se tietyön haitta kyseisellä puolella viikollakin on.
Toki siitä joutuisi vähintään kilpailijat ajamaan, mutta suurin osa yleisöstä jäisi Jyväskylän puolelle tietyötä. Mahdollinen, mutta epätodennäköinen kuitenkin mielestäni...

Harju joutaisi välillä myös hetkeksi huilaamaan ja mulle kelpaisi Killerikin pitkästä aikaa...
 
Ylös