Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5952
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eri tahojen spekulointia ralliautoilun sen hetkisestä tilasta ja tulevaisuudesta Korsikan jälkeisen suruajan ollessa vielä päällä. Tässä myös vähintään epäsuorasti vahvistetaan Sebastian Lindholmin keikka Ford RS200:lla vuoden 1986 Jyskälässä.





VM 8/86
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
698
Sijainti
Västra Götaland
Harryman kritisoi slikseillä ajoa. Vatasen Korsika onnettomuuteen saattoi olla osuutta hiekasta asfaltilla jolloin sliksit menettivät kaiken pidon. Onko tällä yhteyttä Bettegan ja Henrin onnettomuuksiin jää arvailun varaan. 86 Korsikalla oli satanut paljon ennen rallia, oliko hiekkaa valunut vuorilta tielle?
Oli. Muistan haastattelun, jossa Henkka ennen kilpailun alkua itsekin puhui asiasta, kun Timo Pulkkinen kysyi häneltä, että ilmeisesti tykkäät asfaltista? "Kyllä mä asfaltista pidän, mut nyt täällä on satanu viime päivät aika reippaasti ja sade on tuonut tuolta vuorilta hiekkaa tielle. Eli täällä ei varsinaisesti puhdasta asfalttia hirveesti oo."
Jotenkin noin.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5952
Sijainti
Suonionkatu 1 C
B-ryhmän viimeisen mestaruuden dramaattinen kabinettiratkaisu herätti suuria tunteita. 12 MM-rallia 12 kuukauteen urakoineella Markulla meni ymmärrettävästi ja syystäkin kuppi nurin.


IL 19.12.1986

Sivuhuomiona täytyy todeta, että Markun hengästyttävä kauden 1986 ohjelma vain oikeastaan tiivistyi loppua kohden. RAC:sta käytännössä suoraan Olympukseen ja kun ralli siellä päättyi sunnuntaina 7.12., piti lauantaina 13.12. olla Italiassa ajamassa Bettegan muistokisassa. Kovin montaa yötä ei ole tuossa välissä tarvinut kotona käydä nukkumassa. Ja jos tässä ei ollut vielä tarpeeksi, niin palatessa Italiasta Kööpenhaminan kautta Helsinkiin, joutui Markun kone tekemään pakkolaskun Etelä-Ruotsissa polttoainetankissa havaitun vuodon takia. Markku odotti Kalmarin kentällä kuusi tuntia, koko yön, kunnes korvaava kone noukki matkustajat ja matka jatkui Helsinkiin. Ja koska aikataulu tällä tavalla venyi, suuntasi ralliammattilainen kodin sijasta suoraan Rovaniemelle, jossa jo odottivat Lancian testimiehistö, uusi A-ryhmän Delta ja Ruotsin testit. Hurjaa touhua.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5952
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuon vuoden 1986 Olympus-rallin dokumentoiti ewrc:ssä on muuten hyvä esimerkki siitä, miten vaarallista on, kun joku kirjaa vain pätkätulokset sinne. Tässähän näyttää, että Kankkunen johti kisaa vaivaisella viidellä sekunnilla, kun enää kaksi pätkää oli ajamatta. Kaikkien aikojen loppuhuipennus B-ryhmän finaalissa siis! Paitsi että ei ihan. Todellisuudessa Kankkuselle - joka kyllä johti kisaa siihen saakka - jouduttiin vaihtamaan akku toisen päivän ensimmäisen pätkän jälkeen, josta tuli minuutin verran at-pisteitä. Kokonaan toinen juttu toki on, miten huima taistelu kisan voitosta olisi ilman näitä at-pinnoja tullutkaan...
 
Ylös