Rallin B-ryhmä jutustelu

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
formulastara sanoi:
Ironista kuitenkin on, että B-ryhmäläisillä ei olisi mitään asiaa nykyWRC:n vauhtiin. Tietty nyt ajo-ominaisuudet ovat suhteessa käytettyyn tehoon.

Mitä formuloiden nopeuteen tulee, tässähän on jo muutamana viime vuotena tullut esille, että monilla radoilla kuljettajien niskat ovat kovilla HANSista huolimatta. Eli aika rajoilla mennään ainakin mitä tulee nopeisiin mutkiin.

J.Hunt sanoi:
Väittäsin, että b-ryhmäläinen painelisi nykyaikaisilla alustaratkaisulla karkuun, ainakin asvaltilla. Suurin puute tuolloin oli valtavan tehon saaminen tien pintaan. Ajettavuushan nuissa oli kuulema ihan kauhea. "pysähdy, käännä ja laukaise"

Peugeotissa moottori sijaitsi suoraan kuljettajien takana ilman suurempia tulipeltejä, tämä vain hyvän painojakauman vuoksi. Uskomatonta.

http://uk.youtube.com/watch?v=xokJEbfsDe0


talakem sanoi:
Jaa ei ole ajoominaisuuksia vai? Tottakai perät ja vaihteistot on kehittynyt mutta ihan paskaa väittää että noissa oli jotenkin surkeet ajo-ominaisuudet.


http://uk.youtube.com/watch?v=bRi8CLzfB48
http://uk.youtube.com/watch?v=DqCIQwpdll8&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug


Misa1 sanoi:
Niin ennen oli äijillä ruista ranteissa, nyt sitä tarvitaan niskaan!

Tuostahan on käyty väittelyä miten kävis ku laittais viivalle vanhan B-luokan ja nykykärryn ja lopputulema on se, ettei B-luokan härvelit pärjäisi millään muotoa muualla kuin suoralla!

Ei se riitä, että sais sen voiman siirtymään siihen radan pintaan. Pitäis sitä pitoakin hieman löytyä noin siinäkin mielessä että auto pysyisi radalla sen suuren voiman jyllätessä! Ja sehän ei ole enää B-luokan kärry jos siihen vaihdetaan nykyaikaista alustaa yms.



formulastara sanoi:
Kyllähän noista vaappuvista kotteroista on aika helposti huomattavissa esim. se, että painopiste on todella korkealla.
Tänne siis nämä.

Kyllähän kuskit nuita komeasti vei, mutta ei se tee autojen ajo-ominaisuuksista mitenkään hyviä. Tehoa oli liikaa, se taisi olla suurin syy siihen että alustat ja muut eivät pysyneet oikein matkassa.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
Petri Piira sanoi:
Lancia S4 Estorilissa, anyone? :D
Ei millään jaksais enään. Yhdellä palstalla ratakin oli muuttunut Monzaksi!

" Eli se oli Monzan rata Delta S4 ja Henri Toivonen ja vuosi oli kasi-kuus ja sijoitus samana vuonna ajetussa F1 GP:ssä olisi todellakin ollut kuudes. Selkeesti alan miehet hommissa. (ei ne ykkösetkään tohon aikaan ihan mitään mopoja ollu...) "
Ajettavuuksista vielä. Toivonen ainakin arvosteli S4 ominaisuuksia soralla. Mikkola taas Audin kankeutta.

Mistähän löytyis video Mikkolan ajosta jyväskylästä, ajoi täysin reikäpäässä painien ongelmien kanssa, nousi viimeisellä ek:lla voittoon ja otti askeleen maailmanmestaruuteen. Taisi ajaa Ouninpohjalle ajan, jota ei kukaan rikkonut millään autolla ennenkuin Ouni muutettiin?
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
J.Hunt sanoi:
Ei millään jaksais enään. Yhdellä palstalla ratakin oli muuttunut Monzaksi!



Ajettavuuksista vielä. Toivonen ainakin arvosteli S4 ominaisuuksia soralla. Mikkola taas Audin kankeutta.

Mistähän löytyis video Mikkolan ajosta jyväskylästä, ajoi täysin reikäpäässä painien ongelmien kanssa, nousi viimeisellä ek:lla voittoon ja otti askeleen maailmanmestaruuteen.
Ei niistä mikään ollut täydellinen...

Pelkästä Jyskälästä saa vähän ettiä kun yleensä kokoelmia...
Siis tosta vehkeestä oli 1000hv versio melkeen valmiina... ja toikin nosti jo etupyöriä...

http://uk.youtube.com/watch?v=A-fjjjyOKFQ&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=yJjBzSKN7LE&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=FMKeJ7AEBm4
http://uk.youtube.com/watch?v=LuTc4VIdm-o&feature=related

Otsikko ei ihan pidä paikkansa...
http://uk.youtube.com/watch?v=yyVHj3sHVHQ&feature=related

Tuolla lisää...

http://uk.youtube.com/results?search_query=Audi+Group+B

Toi S1 oli sairaspeli.. Turinin testiä...

http://uk.youtube.com/watch?v=FV9lFCGtwMU&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17679
Sijainti
East of Eden
Tuossapa eilen lueskellessani vartauksia "B Group vs. WRC" osui eteeni Lancia S4 vertaus Focuksen WRC:hen. Tehoissa WRC vaan jää jälkeen mutta ajo- ym. alustan ominaisuuksissa on parempi.

Kiihtyvyydessä B-ryhmäläinen kuritti 0-100 km/h WRC:tä noin 0,9 sekunnin verran. Kun WRC Focus kiihtyy 3,2 sekunnissa, niin B ryhmäläiseltä siihen menee 2,3 sek.

http://www.stormloader.com/groupb/comparison.html
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
talakem sanoi:
Ei niistä mikään ollut täydellinen...
Eikä minkään ajo-ominaisuuksia voi sanoa hyväksi tänä päivänä. Kiitos videoista, laitoin juuri tilaukseen "Too Fast to Race" dvd:n. :thumbup:




Minkähänlainen tykki tuosta olisi tullut jos olisi teille kerennyt? :tongue:

Pari kuvaa Kankkusen tallista:
http://img266.imageshack.us/my.php?image=kankkusenkokoelma25fy.jpg
http://img272.imageshack.us/my.php?image=kankkusenkokoelma11sf.jpg

Löytyy 2xS1 (toisen osti Mikkolalta), T16, S4...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Micael sanoi:
Tuossapa eilen lueskellessani vartauksia "B Group vs. WRC" osui eteeni Lancia S4 vertaus Focuksen WRC:hen. Tehoissa WRC vaan jää jälkeen mutta ajo- ym. alustan ominaisuuksissa on parempi.

Kiihtyvyydessä B-ryhmäläinen kuritti 0-100 km/h WRC:tä noin 0,9 sekunnin verran. Kun WRC Focus kiihtyy 3,2 sekunnissa, niin B ryhmäläiseltä siihen menee 2,3 sek.

http://www.stormloader.com/groupb/comparison.html
Joo, molemmat luokat on oli säännöillä rajoitettu joten niiden vertailu on typerää. Suurin ero on itse asiassa painoissa. Tommonen 350 kg tekee autoista ihan erilaisia. Tosin toi vääntökäyräkin on kehittynyt. Ja eikai kukaan enään väitä että WCr autoissa on vaan 300 hv?

Päähäni ei vieläkään mahdu että FIA salli alumiiniset polttoainesäiliöt noihin. Eikä kukaan alan ihminen Suomessakaan nostanut mellakkaa asiasta. Joskus arvostelu vaan pettää, ja sillä on seurauksia.
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8109
J.Hunt sanoi:
Mistähän löytyis video Mikkolan ajosta jyväskylästä, ajoi täysin reikäpäässä painien ongelmien kanssa, nousi viimeisellä ek:lla voittoon ja otti askeleen maailmanmestaruuteen. Taisi ajaa Ouninpohjalle ajan, jota ei kukaan rikkonut millään autolla ennenkuin Ouni muutettiin?
Molemmat hommat kyllä tapahtui mutta taisi tuo Ouninpohjan ennätysajo tapahtua vuonna 1985 sillä siipi-Audilla, kun tuo voitto taas taisi olla vuonna -83. Mutta nää on taas näitä pilkunnu.. viilauksia.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Maurice Guaslard, former head of Michelin's rally program, 1986.

Tää on nyt taas niitä mitä ei heti pidä uskoa mutta heppu väittää että S4sella olisi Henkka olisi Estorilissa päässyt F1 kisan lähtöjärjestyksessä kuudenneksi.
No sillon ykkösissä oli välillä tuhat pollea joten kaikkea ei kannata uskoa...

Henri Toivonen drove an S4 around Estoril, the Portuguese Grand Prix circuit, so quickly that he would have qualified sixth for the 1986 Portuguese Grand Prix. Nigel Mansell sampled a Peugeot 205 T16 and said it could out-accelerate his F1 car.

The Group B Era
"Rallying has reached a point such that the speed limitation is the profile of the road. If everything goes right for the drivers, there is no more than two or three seconds of difference on a stage. Which means the judge is not the car, the tires, or the drivers - it is the road. They cannot go any faster!"

- Maurice Guaslard, former head of Michelin's rally program, 1986.






Rallying today is growing in leaps and bounds; More manufacturers than ever are taking part in the world rally championship, and even more are participating in various national championships. Last year, 16.5 million people spectated at the 14 rounds of the WRC, the highest live attendance figure of any form of motorsport. The drivers are among the best in the world, and the cars are extremely quick and very entertaining to watch.

But there was a time when rallying was very different. The early 1980s saw a category created specifically for manufacturers who wanted to show off their engineering capabilities; Group B was born. The Group B rally supercars quickly evolved into 500+ horsepower, four-wheel-drive chest-thumping beasts with space frames, kevlar bodywork, and many other high-tech pieces. The cars reached a point where many wondered if the cars had reached a point where the drivers could not fully control them. For instance, the Lancia Delta S4 could accelerate from 0 to 100 km/h in 2.3 seconds on a gravel road. Henri Toivonen drove an S4 around Estoril, the Portuguese Grand Prix circuit, so quickly that he would have qualified sixth for the 1986 Portuguese Grand Prix. Nigel Mansell sampled a Peugeot 205 T16 and said it could out-accelerate his F1 car. And, perhaps most impressive (frightening?), the driver's reaction times were cut in half compared with previous rally cars. The Group B rally cars and their pilots were the stuff of which legends are made.

This is their story.
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8109
ettelbruck sanoi:
"83 toiseks viimeisellä EK:lla...:p
Sekin vielä. :p Mutta oli miten oli, kyllä Hannu käskytti Audia Jyskälässä tyylillä. Harmittaa vain ettei Walter Röhrl uskaltanut ottaa osaa ko. kisaan ennen kaikkea B-ryhmän aikana ja vielä sillä siipi-Audilla, olisiko skandinaavien voittoputki Suurajoissa katkennut jo silloin - jää arvailujen varaan.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11123
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Niinpä... Kuten Mikkola sanoi, varsin usein Walterin pahin vastus oli Walter itse. Uskaltautui sentään Suomeen kerran ajamaan rallia mutta selkeästi ennen huippuvuosiaan. Ja Ruotsin rallissakin pärjäsi pallille asti vaikkei mielestään osannut ajaa lumella
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
ettelbruck sanoi:
Niinpä... Kuten Mikkola sanoi, varsin usein Walterin pahin vastus oli Walter itse. Uskaltautui sentään Suomeen kerran ajamaan rallia mutta selkeästi ennen huippuvuosiaan. Ja Ruotsin rallissakin pärjäsi pallille asti vaikkei mielestään osannut ajaa lumella
Sille oli selkäranka kuulemma niin tärkeä ettei edes harkinnut. Ja lumella ei halunnut ajaa kun nojaaminen penkkaan oli sen mielestä onnettomuus...
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8109
Niillä määrillä, mitä silloin ennen vanhaan Jyskälää varten harjoiteltiin ja nuotitettiin niin olisi Walterkin varmasti ennen pitkää ehtinyt suomalaisten kyytiin. Vai mitenkäs on, harjoittelivatko "silloin ennen" myös ulkomaalaiset kuskit yhtä paljon Suurajojen reittiä kuin suomalaiset? Itsellä ei tarkkaa kuvaa tuosta hommasta ole, eli johtuiko suomalaisten ylivoima ko. rallissa osittain myös siitä että reittiä tahkottiin ennakkoon selvästi enemmän kuin ulkomaan vieraat?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Waltteri olis kyllä pärjännyt. Ajoi aina puhtaita linjoja. Ja olis sillä ollut kilpailukykyistä kalustoakin jos olisi muutaman kerran yrittänyt. Mutta ei halunnut. Henkka sitten veti niin lujaa Opelilla että Waltteri lopetti hävittyään jopa asfaltilla...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
Hyvä suomenkielinen pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=guRVHAhpmfY

Salonen on kyllä meikäläisen lemppari. Löysällähän oli myös unique tuhkakuppi autossa, saattoi ajella yhdellä kädellä ja polttaa norttia samalla.


"Vaihdekepillähän määrätään sorakaaren pituus"



Ketkäs ne siellä onkaan.. :)
 
Ylös