ettelbruck
Well-known member
Black Leopard sanoi:Autot olivat syttyessään kuin soihtuja, asia jonka J.Kankkunen tiivisti myöhemmin.
http://www.youtube.com/watch?v=7zyhcdSTnTE
Ja huom, tuossa sitten ihan oikeasti ihminen kuolee.
Black Leopard sanoi:Autot olivat syttyessään kuin soihtuja, asia jonka J.Kankkunen tiivisti myöhemmin.
Lancialta on itse kerrottu arvioitu vauhti tilanteessa, kirjastosta voipi löytyä alan kirjallisuutta. Säkkitankista en ole varma, jossain muistan nähneeni siitä kyllä kuvan. Tehoistahan on hauska aina huudella. Keskimäärin kai nuissa oli tehoa 4-5 sataan. Kankkunenhan on ainakin kertonut aika hurjia teholukemia niistä uusista evoluutioista joita ei ikinä nähty. "onneksi niillä ei tarvinut ajaa kilpaa" Ei kaikki hurjat jutut ole paskaa vaikka niin luulisikin, useimmat kyllä.Vämpylä sanoi:Mun mielestä nää on samanlaisia huhuja ja arvailuja kuin estorilin kierrosaika ja Lancian säkkitankki. Mistään en oo löytäny mitään uskottavaa tietoa noista. Vaan foorumeille ja tyyppien kotisivuille kirjoiteltua "tietoa".
Niin tässäkin.ettelbruck sanoi:
Pitää rekisteröityä jotta näkee nuo videot. http://www.youtube.com/watch?v=xokJEbfsDe0 Onko tuo sama video?talakem sanoi:Niin tässäkin.
http://uk.youtube.com/watch?v=7jcj_h9TyFY&feature=related
Tossa RS 200n ajettavuudessa oli jotain pielessä....
"Ei viittinyt ees kypärää päähän pistää"B-ryhmäläiset kun olivat korvaaviin A-ryhmäläisiin verrattuna todella pitkään täysin eri planeetalta
Ei ole.J.Hunt sanoi:Pitää rekisteröityä jotta näkee nuo videot. http://www.youtube.com/watch?v=xokJEbfsDe0 Onko tuo sama video?
Ei, kyseessä on Portugalin onnettomuus. Kannattaa ihmeessä rekisteröityä Youtubeen, vinkkinä vaan.J.Hunt sanoi:Pitää rekisteröityä jotta näkee nuo videot. http://www.youtube.com/watch?v=xokJEbfsDe0 Onko tuo sama video?
Kuten ettelbruck jo sanoi, ainoa asia joka tuossakin onnettomudessa oli pielessä oli katsojien maalaisjärki. Parhaiten katsojien älyväpäys tulee esille tässä:talakem sanoi:Niin tässäkin.
http://uk.youtube.com/watch?v=7jcj_h9TyFY&feature=related
Tossa RS 200n ajettavuudessa oli jotain pielessä....
J.Hunt sanoi:"Ei viittinyt ees kypärää päähän pistää"
"Kaasu pohjaan! - on ollu jo lähdöstä asti"
"Vanhasta muistista mutkaan tultaessa piti jarrutuksen jälkeen painaa vielä uudestaa kaasua"
Jos puhuit tuosta Portugalin vuoden -86 kuolonkolarista niin muistaakseni kuski eli Santos sanoi tehneensä korjausliikkeen väistäessään tiellä ollutta katsojaa ja peli olisi sen jälkeen karannut käsistä ja suoraan yleisön sekaan. En ole varma näkyykö tuossa Youtube-videolla mitään väistöliikettä vai tapahtuiko se sitten jo aikaisemmin kameran kuvakulman ulkopuolella.J.Hunt sanoi:Kummalliselta näytti tuo ulosajo. En tiedä hajosiko rengas, tai oliko tekniikassa vikaa. Toisaalta, tuollainen ei vaadi kuin kaasun hipaisun/tai hipaisun jättämättä väärällä hetkellä.
Jos katsot nauhan vielä niin juuri ennen onnettomuutta oikealla puolella tietä kävelee pari tyyppiä jotka lähtivät jo aikaisemmin ilmeisesti liikkeelle.J.Hunt sanoi:Kummalliselta näytti tuo ulosajo. En tiedä hajosiko rengas, tai oliko tekniikassa vikaa. Toisaalta, tuollainen ei vaadi kuin kaasun hipaisun/tai hipaisun jättämättä väärällä hetkellä.
Suomessakin on nähty kuinka katsojat hankkiutuu kameroidensa kanssa tyhmiin paikkoihin, tiukkiin ulkokaarteisiin, neulansilmiin, hyppyreiden taakse..
Tämä saataisi näkyä arkiautoissakin. Siis se kehitys mikä S-sarjalaisten kautta olisi tavallisiin autoihin saatu tuotua.Black Leopard sanoi:Kun tutkii vuosina 1985 ja 1986 tehtyjä tulevaisuuden näkymiä B-ryhmän osalta, niin voi vain todeta, että todella surkeaa että koko luokka päätettiin lopettaa lopullisesti ja täysin. Autotehtaille kun paljon parempaa ja ihanteellisempaa sarjaa on vaikea kuvitella ja kuljettajatkin kannattivat ainoastaan muutoksia.
Rallin MM-sarjan kiinnostus oli tuolloin ennätyksellisen laajaa. Mukanahan olivat mm: Peugeot, Audi, Lancia, Austin Rover (MG), Opel, Renault, Ford, Mazda ja Citroen. Lisäksi mukaan olivat tulossa mm: Ferrari, Mitsubishi, Toyota ja Porsche.
B-ryhmän kanssa yhdessä kaadettu Ryhmä S olisi ollut entistäkin suurempi harppaus eteenpäin. Kun ennen vaadittiin 200 autoyksilöä luokitukseen (evoluutioversioon riitti 20 kpl.) niin uudessa ryhmässä luokitteluun ei olisi alunperinkään vaadittu kuin vaatimattomat kymmenen kappaletta autoja. Toisaalta hevosvoimat olisi (siis virallisesti paperilla, kuten aina) rajattu 300 hevosvoimaan ja turvallisuuteen olisi panostettu huomattavasti aikaisempaa perusteellisemmin.
Nuo tähänkin topiciin lisätyt kuvat Lancia ECV2:stä antavat kieltämättä herkullisen lähtötilanteen spekuloinnille rallin tulevaisuuden suhteen, mikäli MM-sarjassa olisi vuodesta 1987 lähtien ajettukin A-ryhmäläisten sijaan S-ryhmäläisillä.
Joo hienoa että noita vanhoja kunnostetaan ja säilyy...J.Hunt sanoi:Mielenkiintoisia linkkejä:
Audi s1 register: http://audis1.no.sapo.pt/20carsonly.htm
Kankkusen Celica kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1984toyotacelicaturbo.htm
Alen S4 kunnostettu ja myyty.
http://www.mat.fi/project1986lanciadeltas4.htm
http://www.mat.fi/forsale_lancia_delta_s4.htm
Mikkolan 83 Quattro kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1983audiouattroa2.htm
Kankkusen 92 Delta kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1992lanciadeltahf.htm
Myytävä: http://www.carclassic.com/stock.asp?StockID=100009
Kyllä Suomessakin osataan... Kankkunenhan on käyttänyt kyseisen pajan taitoja useissa autoissaan. Tuota Celicaa huhupuheitten mukaan laitettiin kolme vuotta.
Katsoitko kuvia ennen valmistumista? Aivan uskomatonta entisöintiä. Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään miksi nuo harvat ehjät yksilöt on nykyisin aika hyvässä hoidossa. Kankkunen on sanonut Pösönsä olevan "muutaman miljoonan euron arvoinen". Pösöjä ei nimittin montaa enään taida olla. Peugeotin tehdaskin on ainakin yhden omansa polttanut. Tuollaisen moottorin käynnistäminen on varmaan aina aika riski näinä päivinä, varaosia ei ole ja bensan oltava jotain muuta kuin tavallista 100 oktaanista.talakem sanoi:Joo hienoa että noita vanhoja kunnostetaan ja säilyy...
Oli siellä tuttujakin kilpapelejä....
Jep, uskomatonta kärsivällisyyttä täytyy olla.J.Hunt sanoi:Katsoitko kuvia ennen valmistumista? Aivan uskomatonta entisöintiä. Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään miksi nuo harvat ehjät yksilöt on nykyisin aika hyvässä hoidossa. Kankkunen on sanonut Pösönsä olevan "muutaman miljoonan euron arvoinen". Pösöjä ei nimittin montaa enään taida olla. Peugeotin tehdaskin on ainakin yhden omansa polttanut. Tuollaisen moottorin käynnistäminen on varmaan aina aika riski näinä päivinä, varaosia ei ole ja bensan oltava jotain muuta kuin tavallista 100 oktaanista.