Rallin B-ryhmä jutustelu

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
Vämpylä sanoi:
Mun mielestä nää on samanlaisia huhuja ja arvailuja kuin estorilin kierrosaika ja Lancian säkkitankki. Mistään en oo löytäny mitään uskottavaa tietoa noista. Vaan foorumeille ja tyyppien kotisivuille kirjoiteltua "tietoa".
Lancialta on itse kerrottu arvioitu vauhti tilanteessa, kirjastosta voipi löytyä alan kirjallisuutta. Säkkitankista en ole varma, jossain muistan nähneeni siitä kyllä kuvan. Tehoistahan on hauska aina huudella. Keskimäärin kai nuissa oli tehoa 4-5 sataan. Kankkunenhan on ainakin kertonut aika hurjia teholukemia niistä uusista evoluutioista joita ei ikinä nähty. "onneksi niillä ei tarvinut ajaa kilpaa" Ei kaikki hurjat jutut ole paskaa vaikka niin luulisikin, useimmat kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
talakem sanoi:
Niin tässäkin.

http://uk.youtube.com/watch?v=7jcj_h9TyFY&feature=related

Tossa RS 200n ajettavuudessa oli jotain pielessä....
Pitää rekisteröityä jotta näkee nuo videot. http://www.youtube.com/watch?v=xokJEbfsDe0 Onko tuo sama video?

Ainoa puu tuossa kaartessa ja siihen osu.

"I saw Toivonen in an interview after what happened in Portugal. He said that the driver of the RS200 was trying to avoid some spectators. For that reason he was not driving the perfect line and crashed. Spectators were crazy then."

B-ryhmäläiset kun olivat korvaaviin A-ryhmäläisiin verrattuna todella pitkään täysin eri planeetalta
"Ei viittinyt ees kypärää päähän pistää"
"Kaasu pohjaan! - on ollu jo lähdöstä asti"
"Vanhasta muistista mutkaan tultaessa piti jarrutuksen jälkeen painaa vielä uudestaa kaasua"
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11037
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Niin, Portugalin onnettomuus ei ole B-ryhmäläisen rakenteesta johtuva, enempikin surkeasta katsojakontrollista.
Hessenissä iskukin oli kova mutta tulipallo siihen päälle fataali.
 

Silk Cut Jaguar

Super Moderator
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3500
talakem sanoi:
Niin tässäkin.

http://uk.youtube.com/watch?v=7jcj_h9TyFY&feature=related

Tossa RS 200n ajettavuudessa oli jotain pielessä....
Kuten ettelbruck jo sanoi, ainoa asia joka tuossakin onnettomudessa oli pielessä oli katsojien maalaisjärki. Parhaiten katsojien älyväpäys tulee esille tässä:

http://youtube.com/watch?v=yyVHj3sHVHQ

Toisaalta, onko tuo nyt niin hirveästi nykypäivään verrattuna muuttunut? Järjestäjien osalta kontrolli varmasti parempaa, mutta aika älyvapaissa paikoissa katsojia näkee edelleen. Suurin ero se, että ennen katsojia oli satoja, nyt vain kymmeniä. Jäänyt mieleen toissa vuodelta Monte Carlo, jossa oli neulansilmämutkan päässä (!) joku katsojaständi. Se suorastaan odotti jonkun vetämistä pitkäksi. Ja kuolihan Meksikossa (tai Argentiinassa tjsp) keväällä yksi naiskatsoja kun jäi auton alle pätkällä, FIA oli muuten aika hiljaa tästä tapauksessa...

J.Hunt sanoi:
"Ei viittinyt ees kypärää päähän pistää"
"Kaasu pohjaan! - on ollu jo lähdöstä asti"
"Vanhasta muistista mutkaan tultaessa piti jarrutuksen jälkeen painaa vielä uudestaa kaasua"
:D :D
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Moottoriurheilu on vaarallista mutta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Toinen pätkä noista tapahtumista. Osa kuskeista ajaa järkevästi melko hiljaa. Ehkä jonkin maratoonin varrella ihmisiä voisi olla noin.

Ja kyllähän tilanteita tulee jatkuvasti kotimaisissakin ralleissa...

http://uk.youtube.com/watch?v=OtMmze0KM6Q

Olen yhä sitä mieltä että nimen omaan RS 200 ajo-ominaisuuksissa oli jotain häikkää varsinkin jos nosti kaasun kesken kaiken niin lähti kylki edellä...

http://uk.youtube.com/watch?v=_hJZ9-jvfaI&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=BTmQdCpnFFo&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=aCZ5FfrpTsk&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=oyQfQiV2tVg&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=EfJy-nPyRCU
http://uk.youtube.com/watch?v=6E4ZpHnSfJs&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=oGjjshCyHrE&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=zCic-GhbIL8&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=PB-dekIcWz8&feature=related


http://uk.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
Kummalliselta näytti tuo ulosajo. En tiedä hajosiko rengas, tai oliko tekniikassa vikaa. Toisaalta, tuollainen ei vaadi kuin kaasun hipaisun/tai hipaisun jättämättä väärällä hetkellä.

Suomessakin on nähty kuinka katsojat hankkiutuu kameroidensa kanssa tyhmiin paikkoihin, tiukkiin ulkokaarteisiin, neulansilmiin, hyppyreiden taakse..
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8108
J.Hunt sanoi:
Kummalliselta näytti tuo ulosajo. En tiedä hajosiko rengas, tai oliko tekniikassa vikaa. Toisaalta, tuollainen ei vaadi kuin kaasun hipaisun/tai hipaisun jättämättä väärällä hetkellä.
Jos puhuit tuosta Portugalin vuoden -86 kuolonkolarista niin muistaakseni kuski eli Santos sanoi tehneensä korjausliikkeen väistäessään tiellä ollutta katsojaa ja peli olisi sen jälkeen karannut käsistä ja suoraan yleisön sekaan. En ole varma näkyykö tuossa Youtube-videolla mitään väistöliikettä vai tapahtuiko se sitten jo aikaisemmin kameran kuvakulman ulkopuolella.

Mutta järjetöntä meininkiähän tuo katsojameininki ko. kisassa oli, vaikka itsellä olisi ollut kuinka mahdollisuus päästä näkemään B-ryhmäläisiä kosketusetäisyydeltä niin sen verran olisi ainakin itsellä ollut itsesuojeluvaistoa jäljellä että ei helevatassa kyllä ainakaan ulkokaarteeseen olisi menty seisomaan.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
Mielenkiintoisia linkkejä:

Audi s1 register: http://audis1.no.sapo.pt/20carsonly.htm

Kankkusen Celica kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1984toyotacelicaturbo.htm

Alen S4 kunnostettu ja myyty.
http://www.mat.fi/project1986lanciadeltas4.htm
http://www.mat.fi/forsale_lancia_delta_s4.htm

Mikkolan 83 Quattro kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1983audiouattroa2.htm

Kankkusen 92 Delta kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1992lanciadeltahf.htm

Myytävä: http://www.carclassic.com/stock.asp?StockID=100009

Kyllä Suomessakin osataan... Kankkunenhan on käyttänyt kyseisen pajan taitoja useissa autoissaan. Tuota Celicaa huhupuheitten mukaan laitettiin kolme vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
J.Hunt sanoi:
Kummalliselta näytti tuo ulosajo. En tiedä hajosiko rengas, tai oliko tekniikassa vikaa. Toisaalta, tuollainen ei vaadi kuin kaasun hipaisun/tai hipaisun jättämättä väärällä hetkellä.

Suomessakin on nähty kuinka katsojat hankkiutuu kameroidensa kanssa tyhmiin paikkoihin, tiukkiin ulkokaarteisiin, neulansilmiin, hyppyreiden taakse..
Jos katsot nauhan vielä niin juuri ennen onnettomuutta oikealla puolella tietä kävelee pari tyyppiä jotka lähtivät jo aikaisemmin ilmeisesti liikkeelle.

Santos tuli kyllä ihan päin persetää tohon mutkaan. Teknistä vikaa ei autosta ainakaan julkisesti löydetty.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8674
Sijainti
Läntinen Suomi
Selkäpiitä karmii seurata katsojien toimintaa ennen - ja osin vielä nykyäänkin. Kuljettajat lataavat menemään niin paljon kuin autosta lähtee ja yleisö on suoraan "kosketusetäisyydellä" :thumbfh: :nope:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8674
Sijainti
Läntinen Suomi
Kun tutkii vuosina 1985 ja 1986 tehtyjä tulevaisuuden näkymiä B-ryhmän osalta, niin voi vain todeta, että todella surkeaa että koko luokka päätettiin lopettaa lopullisesti ja täysin. Autotehtaille kun paljon parempaa ja ihanteellisempaa sarjaa on vaikea kuvitella ja kuljettajatkin kannattivat ainoastaan muutoksia.

Rallin MM-sarjan kiinnostus oli tuolloin ennätyksellisen laajaa. Mukanahan olivat mm: Peugeot, Audi, Lancia, Austin Rover (MG), Opel, Renault, Ford, Mazda ja Citroen. Lisäksi mukaan olivat tulossa mm: Ferrari, Mitsubishi, Toyota ja Porsche.

B-ryhmän kanssa yhdessä kaadettu Ryhmä S olisi ollut entistäkin suurempi harppaus eteenpäin. Kun ennen vaadittiin 200 autoyksilöä luokitukseen (evoluutioversioon riitti 20 kpl.) niin uudessa ryhmässä luokitteluun ei olisi alunperinkään vaadittu kuin vaatimattomat kymmenen kappaletta autoja. Toisaalta hevosvoimat olisi (siis virallisesti paperilla, kuten aina) rajattu 300 hevosvoimaan ja turvallisuuteen olisi panostettu huomattavasti aikaisempaa perusteellisemmin.

Nuo tähänkin topiciin lisätyt kuvat Lancia ECV2:stä antavat kieltämättä herkullisen lähtötilanteen spekuloinnille rallin tulevaisuuden suhteen, mikäli MM-sarjassa olisi vuodesta 1987 lähtien ajettukin A-ryhmäläisten sijaan S-ryhmäläisillä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
714
Black Leopard sanoi:
Kun tutkii vuosina 1985 ja 1986 tehtyjä tulevaisuuden näkymiä B-ryhmän osalta, niin voi vain todeta, että todella surkeaa että koko luokka päätettiin lopettaa lopullisesti ja täysin. Autotehtaille kun paljon parempaa ja ihanteellisempaa sarjaa on vaikea kuvitella ja kuljettajatkin kannattivat ainoastaan muutoksia.

Rallin MM-sarjan kiinnostus oli tuolloin ennätyksellisen laajaa. Mukanahan olivat mm: Peugeot, Audi, Lancia, Austin Rover (MG), Opel, Renault, Ford, Mazda ja Citroen. Lisäksi mukaan olivat tulossa mm: Ferrari, Mitsubishi, Toyota ja Porsche.

B-ryhmän kanssa yhdessä kaadettu Ryhmä S olisi ollut entistäkin suurempi harppaus eteenpäin. Kun ennen vaadittiin 200 autoyksilöä luokitukseen (evoluutioversioon riitti 20 kpl.) niin uudessa ryhmässä luokitteluun ei olisi alunperinkään vaadittu kuin vaatimattomat kymmenen kappaletta autoja. Toisaalta hevosvoimat olisi (siis virallisesti paperilla, kuten aina) rajattu 300 hevosvoimaan ja turvallisuuteen olisi panostettu huomattavasti aikaisempaa perusteellisemmin.

Nuo tähänkin topiciin lisätyt kuvat Lancia ECV2:stä antavat kieltämättä herkullisen lähtötilanteen spekuloinnille rallin tulevaisuuden suhteen, mikäli MM-sarjassa olisi vuodesta 1987 lähtien ajettukin A-ryhmäläisten sijaan S-ryhmäläisillä.
Tämä saataisi näkyä arkiautoissakin. Siis se kehitys mikä S-sarjalaisten kautta olisi tavallisiin autoihin saatu tuotua.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
J.Hunt sanoi:
Mielenkiintoisia linkkejä:

Audi s1 register: http://audis1.no.sapo.pt/20carsonly.htm

Kankkusen Celica kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1984toyotacelicaturbo.htm

Alen S4 kunnostettu ja myyty.
http://www.mat.fi/project1986lanciadeltas4.htm
http://www.mat.fi/forsale_lancia_delta_s4.htm

Mikkolan 83 Quattro kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1983audiouattroa2.htm

Kankkusen 92 Delta kunnostettu.
http://www.mat.fi/project1992lanciadeltahf.htm

Myytävä: http://www.carclassic.com/stock.asp?StockID=100009

Kyllä Suomessakin osataan... Kankkunenhan on käyttänyt kyseisen pajan taitoja useissa autoissaan. Tuota Celicaa huhupuheitten mukaan laitettiin kolme vuotta.
Joo hienoa että noita vanhoja kunnostetaan ja säilyy...

Oli siellä tuttujakin kilpapelejä....
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
talakem sanoi:
Joo hienoa että noita vanhoja kunnostetaan ja säilyy...

Oli siellä tuttujakin kilpapelejä....
Katsoitko kuvia ennen valmistumista? Aivan uskomatonta entisöintiä. Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään miksi nuo harvat ehjät yksilöt on nykyisin aika hyvässä hoidossa. Kankkunen on sanonut Pösönsä olevan "muutaman miljoonan euron arvoinen". Pösöjä ei nimittin montaa enään taida olla. Peugeotin tehdaskin on ainakin yhden omansa polttanut. Tuollaisen moottorin käynnistäminen on varmaan aina aika riski näinä päivinä, varaosia ei ole ja bensan oltava jotain muuta kuin tavallista 100 oktaanista.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
J.Hunt sanoi:
Katsoitko kuvia ennen valmistumista? Aivan uskomatonta entisöintiä. Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään miksi nuo harvat ehjät yksilöt on nykyisin aika hyvässä hoidossa. Kankkunen on sanonut Pösönsä olevan "muutaman miljoonan euron arvoinen". Pösöjä ei nimittin montaa enään taida olla. Peugeotin tehdaskin on ainakin yhden omansa polttanut. Tuollaisen moottorin käynnistäminen on varmaan aina aika riski näinä päivinä, varaosia ei ole ja bensan oltava jotain muuta kuin tavallista 100 oktaanista.
Jep, uskomatonta kärsivällisyyttä täytyy olla.
 
Ylös