Rallin B-ryhmä jutustelu

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
Löytyykö Henkan viimestä haastattelua ennen kohtalokasta pätkää?

" Tää on todella älytön kilpailu. Me ollaan nyt ajettu yli 4h pikataipaleita eli Jyväskylän suurajojen verran tänään. Et tämmösellä modernilla autolla ni mun mielestä tämmöstä kilpailua ei voi ajaa.
- Tää käy kunnon päälle?
- Tää käy kunnon päälle eikä riitä aivot tähän touhuun."


Ovi kiinni ja pätkälle.. :dunno:

talakem sanoi:
Päähäni ei vieläkään mahdu että FIA salli alumiiniset polttoainesäiliöt noihin.
Lanciassa oli tankkina yhdessä vaiheessa ihan vain säkkimäinen kassi, ihan vaan painon takia.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
talakem sanoi:
Ei niistä mikään ollut täydellinen...

Pelkästä Jyskälästä saa vähän ettiä kun yleensä kokoelmia...
Siis tosta vehkeestä oli 1000hv versio melkeen valmiina... ja toikin nosti jo etupyöriä...

http://uk.youtube.com/watch?v=A-fjjjyOKFQ&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=yJjBzSKN7LE&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=FMKeJ7AEBm4
http://uk.youtube.com/watch?v=LuTc4VIdm-o&feature=related

Otsikko ei ihan pidä paikkansa...
http://uk.youtube.com/watch?v=yyVHj3sHVHQ&feature=related

Tuolla lisää...

http://uk.youtube.com/results?search_query=Audi+Group+B

Toi S1 oli sairaspeli.. Turinin testiä...

http://uk.youtube.com/watch?v=FV9lFCGtwMU&feature=related

No huhhuh, että on hengästyttävää matskua! Kyllä on ollut vauhkoja tyyppejä, jotka noilla on menestyneet. :eek:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
J.Hunt sanoi:
Löytyykö Henkan viimestä haastattelua ennen kohtalokasta pätkää?

" Tää on todella älytön kilpailu. Me ollaan nyt ajettu yli 4h pikataipaleita eli Jyväskylän suurajojen verran tänään. Et tämmösellä modernilla autolla ni mun mielestä tämmöstä kilpailua ei voi ajaa.
- Tää käy kunnon päälle?
- Tää käy kunnon päälle eikä riitä aivot tähän touhuun."


Ovi kiinni ja pätkälle.. :dunno:



Lanciassa oli tankkina yhdessä vaiheessa ihan vain säkkimäinen kassi, ihan vaan painon takia.

http://uk.youtube.com/watch?v=CboL5n5QCr8
http://uk.youtube.com/watch?v=-1RX-qJ-maM&feature=related
Fanit ajaneet prätkällä pätkän myöhemmin läpi...
http://uk.youtube.com/watch?v=zkLH56Jx6qI&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=XTfHQxLSJ9w&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=3FeA3sQGHsU&feature=related

http://uk.youtube.com/watch?v=b0yw0Y9BAIE&feature=related
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8108
Fanit ajaneet prätkällä pätkän myöhemmin läpi...
Totakin tiestöä kun kattoo niin äkkiseltään näyttää siltä kuin samat mutkat tulis uudestaan ja uudestaan moneen kertaan, niin toisensa kaltaisia paikkoja eli ei oo ihme jos Henrillä on puolikuntosena tullu ajatuskatkos tai muistanu paikan väärin jne. Puolikuntoisena tuommosilla teillä maratonkisassa ja vielä tappavan laitteen ratissa, eikä siitä edellisestä kuolonkolarista Korsikalla ollut kulunut kuin vuosi. Tosin jossain vuosikirjassa oli kuskien kommenttia tuosta onnettomuudesta ja siinä mainittiin että ko. paikkaa varten piti nuotteihin merkitä kunnon huomautukst, sen verran vaikea mutka oli kyseessä. Ja joku paikalle saapuneista kuskeista kertoi ettei paikalta löytynyt jarrutusjälkiä, eli eli.. eipä siitä koskaan saada 100% varmuutta mitä siinä oikeasti kävi. Hiljaseksi vaan vetää edelleenkin kun tota karrelle palanutta kehikonraatoa kattoo.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
mjs sanoi:
Hiljaseksi vaan vetää edelleenkin kun tota karrelle palanutta kehikonraatoa kattoo.
Pahinta on se että sekä Henri että Ayrton Senna itse tiesivät että pitäisi pysähtyä ja kieltäytyä ajamasta. Se vaan ei näköjään ollut mahdollista ammatin puolesta.

Työnantajien puolelta moista ei olisi hyvällä katsottu....
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2677
mjs sanoi:
Totakin tiestöä kun kattoo niin äkkiseltään näyttää siltä kuin samat mutkat tulis uudestaan ja uudestaan moneen kertaan
Mikkola on kertonut että on miettinyt tätä teoriaa, pätkällä oli kaksi samalta näyttävää paikkaa, toinen oli vain huomattavasti tiukempi. Henri ajoi myös kuumeessa.

Henrillä on ollut ulosajo paikalla vauhtia 170km/h, muilla n. 90km/h.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
J.Hunt sanoi:
Mikkola on kertonut että on miettinyt tätä teoriaa, pätkällä oli kaksi samalta näyttävää paikkaa, toinen oli vain huomattavasti tiukempi. Henri ajoi myös kuumeessa.

Henrillä on ollut ulosajo paikalla vauhtia 170km/h, muilla n. 90km/h.
Näin varmaan oli mutta ei muuta enään mitään. Markku kyllä varmaan tietää ton paremmin kun Hannu. Tais tulla seuraavana paikalle kun toinen ei ollut koko kisassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deaths_in_motorsports
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8674
Sijainti
Läntinen Suomi
B-ryhmäläisten täyskiellossa heitettiin lapsi pesuveden mukana. Ongelmahan ei todellakaan ollut se, että tehoa ja vauhtia riitti, vaan ongelma oli siinä, että painon säästämiseksi käytettiin materiaaleja, jotka olivat A) Kestävyydeltään luokkaa marenki B) Tulipaloherkkiä kuin bensiini auringossa. Tuohon yhtälöön kun lisätään keskimoottorit ja polttoaineet "kanahäkissä", niin on suoranainen ihme että katastrofeja ei tapahtunut enempää. Autot olivat syttyessään kuin soihtuja, asia jonka J.Kankkunen tiivisti myöhemmin.

FIA:n syyksi on laitettava se, että kalustosta pääsi lopulta kehittymään kuljettajalle ja kartturille täysin hengenvaarallinen yhdistelmä. Turvallisuus oli lähes täysin unohdettu.

Kuljettajathan eivät B-ryhmäläisistä (tai kaavaillusta S-ryhmästä) olisi halunneet luopua, vaan ainoastaan kunnon panostusta turvallisuuteen. B-ryhmäläiset kun olivat korvaaviin A-ryhmäläisiin verrattuna todella pitkään täysin eri planeetalta, em kun olivat luotuja vain ja ainoastaan kilpailemiseen jokaista pienintäkin yksityiskohtaa myöten, eivätkä siviiliautoilun puolelta lainattuja korvikkeita joista on yritetty rakentaa ihanteellista kilpa-autoa.

Vertailut nykyiseen kalustoon ovat suhteettoman epäreiluja. Esimerkki F1: Kenen mieleen tulee verrata aidosti vuoden 1986 Ferrari F186-mallia, esim, Ferrarin tämänvuotiseen F2007-malliin?
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
980
Sijainti
South Park
J.Hunt sanoi:
Henrillä on ollut ulosajo paikalla vauhtia 170km/h, muilla n. 90km/h.

Mun mielestä nää on samanlaisia huhuja ja arvailuja kuin estorilin kierrosaika ja Lancian säkkitankki. Mistään en oo löytäny mitään uskottavaa tietoa noista. Vaan foorumeille ja tyyppien kotisivuille kirjoiteltua "tietoa".

Vuosien varrella kun on seurannu keskusteluja ja huhuja aiheesta nii B ryhmäläisten tehot vaan kasvaa ja ennätykset hurjistuu entisestään :D ja samalla turvallisuusvarusteet huononevat ja ajettuvuus menee niin vituralleen ettei ees suoralla tiellä pysyis. Joskus yhdellä foorumilla puhuttiin että S4:ssä oli ollu sormen paksuiset turvakaaret ja taidettiin mainita myös tuo säkkitankki. :ahem:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
980
Sijainti
South Park
Black Leopard sanoi:
Kuljettajathan eivät B-ryhmäläisistä (tai kaavaillusta S-ryhmästä) olisi halunneet luopua, vaan ainoastaan kunnon panostusta turvallisuuteen. B-ryhmäläiset kun olivat korvaaviin A-ryhmäläisiin verrattuna todella pitkään täysin eri planeetalta, em kun olivat luotuja vain ja ainoastaan kilpailemiseen jokaista pienintäkin yksityiskohtaa myöten, eivätkä siviiliautoilun puolelta lainattuja korvikkeita joista on yritetty rakentaa ihanteellista kilpa-autoa.

Tämä on juuri se asia jonka vuoksi tietyllä tapaa ihannoin noita laitteita. :cool:
Ja tykkään katsella tarkkoja ja yksityiskohtaisia kuvia niiden teknisistä ratkaisuista.
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8108
talakem sanoi:
Näin varmaan oli mutta ei muuta enään mitään. Markku kyllä varmaan tietää ton paremmin kun Hannu. Tais tulla seuraavana paikalle kun toinen ei ollut koko kisassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deaths_in_motorsports
Taisi muuten olla Salonen joka tuota hommaa fundeerasi jossain muistelojutussa, eikä Mikkola. Ja Löysähän oli mukana tuolloin Korsikalla. Taas sitä pilkunviilausta. Anteeksi. :eek:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Black Leopard sanoi:
B-ryhmäläisten täyskiellossa heitettiin lapsi pesuveden mukana. Ongelmahan ei todellakaan ollut se, että tehoa ja vauhtia riitti, vaan ongelma oli siinä, että painon säästämiseksi käytettiin materiaaleja, jotka olivat A) Kestävyydeltään luokkaa marenki B) Tulipaloherkkiä kuin bensiini auringossa. Tuohon yhtälöön kun lisätään keskimoottorit ja polttoaineet "kanahäkissä", niin on suoranainen ihme että katastrofeja ei tapahtunut enempää. Autot olivat syttyessään kuin soihtuja, asia jonka J.Kankkunen tiivisti myöhemmin.

FIA:n syyksi on laitettava se, että kalustosta pääsi lopulta kehittymään kuljettajalle ja kartturille täysin hengenvaarallinen yhdistelmä. Turvallisuus oli lähes täysin unohdettu.

Kuljettajathan eivät B-ryhmäläisistä (tai kaavaillusta S-ryhmästä) olisi halunneet luopua, vaan ainoastaan kunnon panostusta turvallisuuteen. B-ryhmäläiset kun olivat korvaaviin A-ryhmäläisiin verrattuna todella pitkään täysin eri planeetalta, em kun olivat luotuja vain ja ainoastaan kilpailemiseen jokaista pienintäkin yksityiskohtaa myöten, eivätkä siviiliautoilun puolelta lainattuja korvikkeita joista on yritetty rakentaa ihanteellista kilpa-autoa.

Vertailut nykyiseen kalustoon ovat suhteettoman epäreiluja. Esimerkki F1: Kenen mieleen tulee verrata aidosti vuoden 1986 Ferrari F186-mallia, esim, Ferrarin tämänvuotiseen F2007-malliin?

Näin hän se oli. Tosin tekniikan edistyminen (ahtaminen) yllätti FIAn housut kintuissa ykkösissä ja ralleissa. Mutta jokasessa niistä huippuralliautosta istui kotimainen kuski evätkä kieltäytyneet puikottamasta. Kuljettajien mielestä ne eivät olleet vaikeita tai turvattomia kunhan tehot pysyisivät hallinnassa. Nykyajan renkailla olisivat vielä parempia/turvallisempia.

Miten ne tankit jäi huomioimatta?

Nämä autot kiellettiin yleisiltä teiltä mutta sallittiin turvatankittomat neliveto autot + 400 hv tehoineen ihmisten keskelle. Sukupolvi vaihtu samat virheet...

http://www.ddavid.com/formula1/floria.htm
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
980
Sijainti
South Park
J.Hunt sanoi:
Mistähän löytyis video Mikkolan ajosta jyväskylästä, ajoi täysin reikäpäässä painien ongelmien kanssa, nousi viimeisellä ek:lla voittoon ja otti askeleen maailmanmestaruuteen. Taisi ajaa Ouninpohjalle ajan, jota ei kukaan rikkonut millään autolla ennenkuin Ouni muutettiin?
Part 1 http://uk.youtube.com/watch?v=T-7Eryiy7BE

Part 2 http://uk.youtube.com/watch?v=UKDPhguJXiA&feature=related

Ja ounin ennätystosiaan tuli siipiquattro S1:llä vasta 2 vuotta myöhemmin.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
980
Sijainti
South Park
talakem sanoi:
Mutta jokasessa niistä huippuralliautosta istui kotimainen kuski evätkä kieltäytyneet puikottamasta. Kuljettajien mielestä ne eivät olleet vaikeita tai turvattomia kunhan tehot pysyisivät hallinnassa. Nykyajan renkailla olisivat vielä parempia/turvallisempia.
Jeps niinhän se oli.
Salonen peugeotista ohjaustehostimen tultua:

"Oikeastaan kuskin ei tarvinnut tehdä muuta kuin huolehtia että hyökkäsi kurviin tarpeeksi kovaa, jotta auton takapään sai irti. Sen jälkeen sitä oli yhtä helppo hallita kuin mitä tahansa tavallista takavetoista autoa. Minä todella tykkäsin siitä"

Ja evo 2:sta:

"Uusi auto oli tietysti entistäkin parempi. Se kiihtyi aivan uskomattomasti. Renkaat suttasivat tyhjää vielä kolmosellakin"

Ja:

"Heti alusta asti valitin ettei 205:ssä ollut tuhkakuppia. Sitten tuli kehitysversio, eikä siinäkään ollut tuhkista!" :D

Lainaukset kirjasta Suuret mestarit.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17676
Sijainti
East of Eden
Vämpylä sanoi:
Part 1 http://uk.youtube.com/watch?v=T-7Eryiy7BE

Part 2 http://uk.youtube.com/watch?v=UKDPhguJXiA&feature=related

Ja ounin ennätystosiaan tuli siipiquattro S1:llä vasta 2 vuotta myöhemmin.
Muistuu mieleen kun olin katsojana tuolla.

Alenia pidän kaikkien aikojen parhaana takavetoisen kuskina, härnäsihän hän jo tuolloin nelivetoisia ja ajeli Lanciallaan pohjiakin nelivetoisten nenän edestä. Alenin ajolinjat ja nopeus oli upeaa katsottavaa ja Lancia 037 kenties kaikkien aikojen paras takavetoinen B -ryhmäläinen.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Micael sanoi:
Muistuu mieleen kun olin katsojana tuolla.

Alenia pidän kaikkien aikojen parhaana takavetoisen kuskina, härnäsihän hän jo tuolloin nelivetoisia ja ajeli Lanciallaan pohjiakin nelivetoisten nenän edestä. Alenin ajolinjat ja nopeus oli upeaa katsottavaa ja Lancia 037 kenties kaikkien aikojen paras takavetoinen B -ryhmäläinen.
Eihän niitä muita vakavasti otettavia enään siinä vaiheessa ollut.
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8108
Alenin kaksi voittoa Korsikalla 037:lla on kyllä edelleen todella kovassa arvossa kun ajattelee miten suomalaiset on sitä ennen ja sen jälkeenkin asvaltilla pärjänneet. Muistanko oikein vai onko Mäkisen Katalonian (vai oliko San Remon) voitto jostain 90-luvun lopulta se viimeisin asvalttivoitto? Marcuksen Monte-voittoa ei kai varsinaisen asvalttikisan voitoksi lasketa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
mjs sanoi:
Alenin kaksi voittoa Korsikalla 037:lla on kyllä edelleen todella kovassa arvossa kun ajattelee miten suomalaiset on sitä ennen ja sen jälkeenkin asvaltilla pärjänneet. Muistanko oikein vai onko Mäkisen Katalonian (vai oliko San Remon) voitto jostain 90-luvun lopulta se viimeisin asvalttivoitto? Marcuksen Monte-voittoa ei kai varsinaisen asvalttikisan voitoksi lasketa.
No olisi niitä voittoja varmaan useampiakin asfaltilta. Ensinnäkin Peugeotin rengasvalinta taannoin oli katastofi. Näkihän sen kun yksityis tiimeissä autot oikealla renkaalla kulki.

Loeb kun ei olisi kisoissa niin melkein kaikki asfaltti rallit olisi menneet Markukselle. Vanhemmista kuskeista ei nyt spekuloida.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8674
Sijainti
Läntinen Suomi
talakem sanoi:
Näin hän se oli. Tosin tekniikan edistyminen (ahtaminen) yllätti FIAn housut kintuissa ykkösissä ja ralleissa. Mutta jokasessa niistä huippuralliautosta istui kotimainen kuski evätkä kieltäytyneet puikottamasta. Kuljettajien mielestä ne eivät olleet vaikeita tai turvattomia kunhan tehot pysyisivät hallinnassa. Nykyajan renkailla olisivat vielä parempia/turvallisempia.

Miten ne tankit jäi huomioimatta?

Nämä autot kiellettiin yleisiltä teiltä mutta sallittiin turvatankittomat neliveto autot + 400 hv tehoineen ihmisten keskelle. Sukupolvi vaihtu samat virheet...

http://www.ddavid.com/formula1/floria.htm
Nopea kehityshän tapahtui itseasiassa parin vuoden sisään, mutta kehitys kokonaisuudessaan alkoi jo vuosikymmenen alussa. Ensin tuli Audi Quattro vuonna 1980, joka oli muuten täysin normaali ralliauto, mutta se oli vain varustettu vallakumouksellisella nelivedolla. Tämän jälkeen tuli Lancia Rally 037, Lancia Beta Monte Carlon pohjalta kehitelty ralliohjus muovikorilla, putkirungolla ja keskimoottorilla - mutta takavetoisena. Peugeot yhdisti Lancian ja Audin hyvät ominaisuudet, kehitti itse lisää ja näin oli täydellinen B-Ryhmäläinen syntynyt: Peugeot 205 Turbo 16/EVO2; Putkirunko, muovikori, keskimoottori, neliveto ja kompakti pieni ja kevyt koko (tärkeänä lisäarvona helppo huollettavuus). Tämä siis kauden 1984 loppupuolella. Tuon jälkeen homma lähtikin käsistä vuosina 1985 ja varsinkin 1986. Kaikki kun seurasivat Peugeotin esimerkkiä ja toivat uuden kaluston kentälle samalla kaavalla.

Periaatteessahan aina Henri Toivosen Korsikan onnettomuuteen asti kaikki tapahtuneet pahimmat ulosajot olivat "normaaleja" rallionnettomuuksia (mm, Bettega, Vatanen ja Santos) ilman että niistä olisi tehty (tai pystytty tekemään) tarpeellisia johtopäätöksiä autojen turvattomuudesta ulosajoissa. Ajettavuushan kalustossa oli toki enemmän kuin kohdallaan, mutta tehojen räjähdysmäisesti kasvaessa, myös virheiden mahdollisuus ja ulosajojen seuraukset kasvoivat. Kukaan ei siis tuntunut tulevan ajatelleeksi sitä, että putkirungolla varustetut muovikorit, sisältäen tankit, moottorit ja miehistön, eivät pahemman ulosajon mahdollisesti sattuessa tarjoa juurikaan minkäänlaista suojaa miehiställe, joka oli kirjaimellisesti ansassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös