Rallin B-ryhmä jutustelu

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1017
rFactor ajosimulaattoripelissä tein sellaisen havainnon että kun vertasi audi S1:stä eli sitä kunnon bodyworkin omaavaa ja vuoden -79 McLarenia niin Barcelonan radalla eli sillä missä nykyäänkin f1 kurvaillaan B-luokan tykki pesee ainakin nuo -79 vuoden formulat. Niin itse ajamana kuin myös autopilotin ajamana. Ero on noin 5-7sek kierrosajassa. Testasin ks. pelissä että rullaavalla lähdöllä 100kph audi kerkesi tiettyyn pisteeseen mennessä kelata vauhtia 275kph kun formula 270kph. Molempien downforce oli minimissään ja laatikon pituus säädetty tasan 300kph.

Mitään tekemistä tällä ei ole tosielämän kanssa, mutta ainakin noin ajosimulaattorissa B-luokan rallitykki pystyy pesemään f1 -79. Kauhea tollanen audi on ajaa keskinopeita mutkia, mutta hitaammat menee ihan jees ja mutkista lähtee nelivedon avulla vaivattomammin kun f1. Keskinopeisiin ei vaan voi ajaa lähellekään yhtä nopeasti sisään. Tiukassa kurvissa jos meinaa mennä pitkäksi niin nelipyöräsladissa audi on aika nopeesti takas linjalla ja vauhdilla :D
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Simulaattoreiden ja tosielämän suurin erotaitaa olla jousituksessa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
L4z! sanoi:
Simulaattoreiden ja tosielämän suurin erotaitaa olla jousituksessa.
Pääasiassa siinä, että toinen on simulaattori ja toinen tosielämää.

Nimim. itsekin simupelaaja. Mutta en sentään luule liikoja.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Olinpas tyhmästi heittänyt, että suurin ero jousituksessa. Eihän asia tietenkään näin ole, suurin ero on rahassa ja tietysti itse tilanteessa. Varmaan tuolla jousituksella yritin sanoa, että sen vaikutus on vaikeaa simuloida ja saada se tuntuma simukuskille.

Kyllähän simut tietty antavat osviittaa ja saanut minutkin arvostamaan moottoriurheilua aivan erilailla. Monet luulevat rallin ja formuloiden olevan rämäpäiden lajeja, mutta ovat täysin väärässä. Autoa viedään sulavasti
ja pedaaleja ja rattia kohdellaan hellästi (tarpeen tullen myös aggressiivisesti).

Simuissa huomannut miten herkkää toi ajo on, kisat on pitkiä eikä virheitä saa tulla. Rankkaa ajaa pitkänaikaa lujaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nyt täytyy tehdä yleisluontoinen kysely: Onko kukaan foorumilaisista koskaan saanut kunniaa istua "täysiverisessä" B-ryhmäläisessä pelkääjän paikalla?

Tai: onko joku saanut kunnian ajaa kys. kulkuneuvolla?
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
Black Leopard sanoi:
Nyt täytyy tehdä yleisluontoinen kysely: Onko kukaan foorumilaisista koskaan saanut kunniaa istua "täysiverisessä" B-ryhmäläisessä pelkääjän paikalla?

Tai: onko joku saanut kunnian ajaa kys. kulkuneuvolla?
Kyydissä olen istunut, ajamaan en päässyt. Jossain muussa yhteydessä olen kai tästä maininnutkin.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3032
Sijainti
F1-fanikatsomo
Black Leopard sanoi:
Nyt täytyy tehdä yleisluontoinen kysely: Onko kukaan foorumilaisista koskaan saanut kunniaa istua "täysiverisessä" B-ryhmäläisessä pelkääjän paikalla?

Tai: onko joku saanut kunnian ajaa kys. kulkuneuvolla?
Itse olen saanut kunnian istua Markku Alénin kyydissä Lancia 037 autossa.
Ikää itellä oli n.10v, Faija oli tuolloin Lancian edustajana ja olin päässyt hänen kanssaan johonki hässäkkään messiin. Tapahtumien kulkua en muista/tiedä mutta pienen pätkän pääsin Alénin kyydissä :) Sain myös nimmarin korttiin mutta nuorena idioottina/tyhmänä olin hävittänyt/tuhonnut sen :jaska:

En tiedä johtuuko siitä että pääsin kyytiin mutta olen aina pitänyt Martini Lancian 037 -autoa kaikkien aikojen kauniinpana ralliautona. :thumbup:

En tiedä mistä kisasta tämä suraava pätkä on mutta lienee vuodelta -86 jossa Toivonen (R.I.P) ja Alén keskustelevat Lancian (Delta S4) ongelmista
http://www.youtube.com/watch?v=jK0XGQ6vBfU
Keskustelu löytyy kohdasta 1:32
keskustelusta saattaa olla viitteitä miksi korsikalla ei näkynyt jarrutusjälkiä...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8241
-Teme- sanoi:
En tiedä mistä kisasta tämä suraava pätkä on mutta lienee vuodelta -86 jossa Toivonen (R.I.P) ja Alén keskustelevat Lancian (Delta S4) ongelmista
http://www.youtube.com/watch?v=jK0XGQ6vBfU
Keskustelu löytyy kohdasta 1:32
keskustelusta saattaa olla viitteitä miksi korsikalla ei näkynyt jarrutusjälkiä...
Ainakin tuo Henkan ja Alénin keskustelu oli Montesta -86. Ihme ettei S4:sta mällätty tuona vuonna useampaan otteeseen noitten vikojensa takia, Henkan onnettomuus taisi olla ainut vakavampi tapaus sillä autolla.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11194
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tosta Lancia 037:sta vielä; en oo kaikkia noita ehtinyt katsoa läpi mutta onkos jossain kuvaa 1985 Montesta jossa Lancioihin vaihdettiin renkaat kesken EK:ta? Aika huimaa touhua pistää huoltopiste pitkän pätkän varteen mutta kaksvetoisella oli käytettävä konsteja 205:ia vastaan.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
ettelbruck sanoi:
Tosta Lancia 037:sta vielä; en oo kaikkia noita ehtinyt katsoa läpi mutta onkos jossain kuvaa 1985 Montesta jossa Lancioihin vaihdettiin renkaat kesken EK:ta? Aika huimaa touhua pistää huoltopiste pitkän pätkän varteen mutta kaksvetoisella oli käytettävä konsteja 205:ia vastaan.
Tuolloinhan sai tuoda helikopterilla osiakin pätkälle milloin vain.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
Olen seuraillut rallia, autojen kehittymistä ja kuskeja jo -60 luvulta lähtien, aina sieltä Timo Mäkisen ja muiden suurten suomalaisten varhaisista Monten ajoista lähtien.

Pikku poikana ollessani Timo suuri oli todellinen idoli ikäisteni kavereiden keskuudessa ja Morris Cooper S sen ajan ehdoton ykkösauto. Timoa käytiin katsomassa oman paikkakuntamme jäärata-ajoissa, kuinka hän koirankopillaan pesi sen ajan Vilkkaan Mese 300:sen, ja Junior Vilkaan Bemarin jäällä miten tahtoi. Ralleissakin Cooper näytti usein närhen värkit sen ajan tehokkaille Porscheille ja muille isommilleen.

Olipa Timo siihen aikaan perhetuttummekin ja kävi muutenkin kyläilemässä luonamme aina silloin tällöin. Ja voi että, kun tämä pikkupoika oli sitten ylypiä kun sai tuntea sen ajan suuruuden, ja kaverit tietty kateellisia :) Mulla oli naama ku Naantalin aurinko aina Timon tullessa meille.

Sitten tuli Escortit ja Morriksen aikakausi päättyi. Escortista tulikin sittemmin yksi kaikkien aikojen parhaista ja menestyneimmistä autoista erityisesti rallipoluilla. T.Mäkinenkin ajeli Escolla ralleja ja jäärataa.

Tehot kasvoivat ja sitten tuli aika RS:n ja tehot nousivat sinne 170 -180 hv:n paikkeille ja taas suomalaiset niittivät mainetta Fordeillaan joka puolella rallimaailmaa. Tehoja piti saada lisää ja niinpä kehitettiin BDA. Koska tähtiperä Cortinasta ei ollut ralleihin, kehitettiin sen Lotus -koneen pohjalta ensin 1800 cc BDA, josta tulikin legenda. Suomalaisista Vatanen ajoikin sillä sitten maailmanmestariksi. Tehoja sen ajan BDA:sta saatiin noin 230 + hv ja sehän oli valtaisa märä siihen aikaan. Muillakin oli kyllä tehoja, mutta ajettavuudeltaan Escort pesi ne kaikki muut kilpailijansa, ja tietenkin suomalaisen käskemänä. Ajoivathan toki muutkin DBA:lla mutta mieleen on jäänyt erityisesti Arin sen aikaiset ajolinjat ja ajon näyttävyys.

Escon jatkettua menestystään tulikin sitten vanhojen I- ja II- sekä IV -ryhmäläisten jälkeen uusi luokka, B -ryhmä. Escortkin nousi tuohon superautojen ryhmään juurikin tuolla BDA koneellaan. Tehoja niistä saatiin aluksi n. 230+ hv ja kun sekään ei tuntunut vuosien saatossa riittävän, kehiteltiin aina vaan tehokkaampia koneita. Autojen korit ja mallit perustuivat toistaiseksi tuotantoautoihin, eikä niitä juuri viritelty sen enempää, kuin että turvakaaret, turvatankit ja muutamia muita lisukkeita ralleja varten.

Sitten B -ryhmästä tulikin oikeastaan ensimmäinen ns. super -luokka ralleihin. Tehoja nostettiin ja autoja kevennettiin, ja taas suomalaiset näyttivät osaamistaan maailman rallipoluilla. Autot olivat erittäin nopeita. Audi S1, Lancia, Metro jne. olivat riisuttuja ja varta vasten ralleihin rakennettuja erikoismalleja. Alettiin tinkiä turvallisuudestakin nopeuden kustanuksella. Oikeastaan ei tingitty, vaan kun ei ollut vielä näyttöä, mitä voisi sattua, niin tehoja lisää ja auton rakenne mahdollisimman kevyeksi. Autoista tuli putkirunkoisia ja lasikuitukatteisia sora formuloita.

Tuo B -ryhmän aikakausi on ainakin mulle jäänyt erityisesti mieleen juurikin noiden huippuautojen takia. Toki -70 luvun takavetoiset sen ajan huimine tehoineen ja näyttävine ajolinjoineen olivat mukavaa katsottavaa, mutta B -ryhmän superautot toivat ralliin sitten aimo annoksen lisää näyttävyyttä, ja kuuluvuutta.

Muutama paha onnettomuus herätti rallimaailman ja hätäisesti päätettiin hylätä koko B- ryhmä ja superautot. Tottakai on selvää, että noiden onnettomuuksien seurauksena otettiin paljon takapakkia autojen kehityksessä. Myös turvallisuuden takia oli syytäkin harkita koko systeemiä uudestaan. Olisi vain pitänyt kehitellä tuosta B -ryhmästä turvallisempi, vai olisikohan se sittenkään ollut mahdollista, ehkä ei sittenkään.

A -ryhmä sitten tulikin tilalle ja taas, ketkäs muutkaan, kuin suomalaiset, siellä kärjessä. A- ryhmä olikin sitten aika "tyhjä" superautojen aikakauden jälkeen ja tuntui kuin olisi palattu kivikaudelle.

A -ryhmäkin sai vuosien saatossa jäädä ja nyt osattiinkin sitten suunnitella tehokas, turvallinen ja nopea ralliohjus, tuli WRC. Tehoja puolet vähemmän kuin aikanaan B -ryhmän kilpureissa, mutta ajo- ja moottorinominaisuudet huomioiden varsin hyviä ja nopeita ja luotettaviakin. Suomalaisten aikakausi vähintään joka toisen vuoden mestarina onkin sitten taaksejäänyttä elämää.

Kaikkein eniten minua on siis koskettanut B -ryhmän aikakausi. Ne autot!!! ne kuskit!!! ne äänet!!!, ne vaan toivat ralliin sitä jotain, sitä, jota ralleissa ei enää ole. Kyllähän tuota WRC:täkin tule katsottua ja seurattua ja Jyskälässäkin vuosi vuoden jälkeen käytyä, mutta fiilis ei vaan ole enää sitä, mitä se oli Super -autojen aikakaudella. Jotain sitä jäi kaipaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Löytyihän täältä kokemuksia, kuten vähän arvelinkin :thumbup: :)

Itsehän en valitettavasti ole päässyt (vielä ;) ) kokemaan aidon B-ryhmän "superauton" vauhtia.


Micael sanoi:
A -ryhmäkin sai vuosien saatossa jäädä ja nyt osattiinkin sitten suunnitella tehokas, turvallinen ja nopea ralliohjus, tuli WRC. Tehoja puolet vähemmän kuin aikanaan B -ryhmän kilpureissa, mutta ajo- ja moottorinominaisuudet huomioiden varsin hyviä ja nopeita ja luotettaviakin.
WRC:hän perustettiin nimenomaan autotehtaiden houkuttelemiseksi ja niiden toiveiden pohjalta. Valitettavasti tuo ei mielestäni ole edelleenkään lainkaan tarpeeksi suuri parannus entiseen A-ryhmään, sillä kalusto pohjautuu edelleen siviiliautoihin.

Kyllä kaluston tulisi ralliautoilunkin kuninkuusluokan puolella olla joka kohdastaan joltain muulta kuin jokakodin perusautojen pohjalta rakennettuja kilpaversioita ;)

Edempänä oli kuvia Lancian suunnittelemasta ECV2-mallista kaavailtuun S-ryhmään, seuraavana Audin vastine; Sport Quattro RS 002:

http://www.audipassion.com/univers_audi/concept_cars/groupe_s/index.php
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
Black Leopard sanoi:
Löytyihän täältä kokemuksia, kuten vähän arvelinkin :thumbup: :)

Itsehän en valitettavasti ole päässyt (vielä ;) ) kokemaan aidon B-ryhmän "superauton" vauhtia.




WRC:hän perustettiin nimenomaan autotehtaiden houkuttelemiseksi ja niiden toiveiden pohjalta. Valitettavasti tuo ei mielestäni ole edelleenkään lainkaan tarpeeksi suuri parannus entiseen A-ryhmään, sillä kalusto pohjautuu edelleen siviiliautoihin.

Kyllä kaluston tulisi ralliautoilunkin kuninkuusluokan puolella olla joka kohdastaan joltain muulta kuin jokakodin perusautojen pohjalta rakennettuja kilpaversioita ;)

Edempänä oli kuvia Lancian suunnittelemasta ECV2-mallista kaavailtuun S-ryhmään, seuraavana Audin vastine; Sport Quattro RS 002:

http://www.audipassion.com/univers_audi/concept_cars/groupe_s/index.php

Myös kustannuksilla on osansa asiassa. Nykyään ralli on tehdastallien ammattilaisten temmellyskenttää huipputasolla ja kovin vaikea sinne on päästä, jos ei ole rahaa tai todella varakkaita ja tunnettuja taustajoukkoja, ennenkuin valmistaja maksaa suorituksista ja ajamisesta. Hyvä ajotaito ei enää yksin riitä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Black Leopard sanoi:
Kyllä kaluston tulisi ralliautoilunkin kuninkuusluokan puolella olla joka kohdastaan joltain muulta kuin jokakodin perusautojen pohjalta rakennettuja kilpaversioita ;)

Edempänä oli kuvia Lancian suunnittelemasta ECV2-mallista kaavailtuun S-ryhmään, seuraavana Audin vastine; Sport Quattro RS 002:

http://www.audipassion.com/univers_audi/concept_cars/groupe_s/index.php
Ehkä oli hyvä ettei noilla alettu ajamaan puiden välissä.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
-ekat muistikuvat ralli reissusta ovat 86 jyväskylästä,muistan vieläkin elävästi b-ryhmän pyssyjen paukkeen,se oli aikaa se!!! etenkin mg metron "rääkynää" tuskin unohtaa ikänä.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
ettelbruck sanoi:
Se oli se turboton B-ryhmäläinen, tästähän oli tuolla "moottorien tehottomuus"-toikissa

-näin oli,ja ääni oli karsea,turbo pyssyt "huus" hiukka hiljempaa.
 
Ylös