Rallin B-ryhmä jutustelu

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
L4z! sanoi:
Nykyään ajetaan kokoajan täysiä, ennen säästeltiin autoa. Tietysti jokainen arvostaa lajia erilailla.
Ei ainakaan minun nähteni ole -70, -80 -90 -luvuillakaan "säästelty".

Mikkola totesi joskus S1:stä, että "välillä tuntui kuin olisi itse ollut autosta ulkona. Tunne oli epätodellinen". Tämä toteamus Ouninpohjasta.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Sitten viela nykypaivana tahkotaan samoja patkia 2-5 kertaa niin ei se nyt kauheita kuskeilta vaadi. Nuotit pystyy tekemaan niin hyvin etta pahimmat paikat on taysin tiedossa (paitsi uudet rallit, Marcus Irlanti). Tietenkin 80-luvulla harjoittelu oli ihan eri luokassa.
Samaten nykyiset pelit on paljon helpompia ajaa aarirajoilla (typerat vaihdelapyskat, esim) kuin ennen vanhaan. 80-luvulla autoja joutui heittamaan mutkiin ja tekemaan toita ohjaamossa. Nykyisia onboardeja kun katsoo niin kuskeilla on ihan rento fiilis. Ei tartte katsoa kuin 90-luvun alun onboardeja niin kuskit joutuu ajaan autoa ihan eri intensiivilla.

Meikalaisen mielipide on etta nykyajan aktiiviset autot ovat todella tylsia katsoa. Paluu mekaaniseen aikakauteen olisi paikallaan. Joutuis kuskitkin hommiin. En tieda onko talla spekulaatiolla mitaan merkitysta mutta jotenkin tuntui etta esim. Colinin hiipuminen kulki kasi kadessa autojen tekniikan kehittymisen kanssa aktiiviseen suuntaan.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
7son7 sanoi:
Sitten viela nykypaivana tahkotaan samoja patkia 2-5 kertaa niin ei se nyt kauheita kuskeilta vaadi. Nuotit pystyy tekemaan niin hyvin etta pahimmat paikat on taysin tiedossa (paitsi uudet rallit, Marcus Irlanti). Tietenkin 80-luvulla harjoittelu oli ihan eri luokassa.
Samaten nykyiset pelit on paljon helpompia ajaa aarirajoilla (typerat vaihdelapyskat, esim) kuin ennen vanhaan. 80-luvulla autoja joutui heittamaan mutkiin ja tekemaan toita ohjaamossa. Nykyisia onboardeja kun katsoo niin kuskeilla on ihan rento fiilis. Ei tartte katsoa kuin 90-luvun alun onboardeja niin kuskit joutuu ajaan autoa ihan eri intensiivilla.
Tuossa se pointti ehkä juuri onkin. Ennen jouduttiin välttämään riskejä. Nykyään ei voi edes riskillä onnistuessaan voittaa. Kuskin täytyy yksinkertaisesti olla hiottu timantti. Semmonen näyttävä sivuluisu kuin ennen, on nykyään ajovirhe. Ajat muuttuu, tilanne nopeudet ovat kovempia, joten kuskienkin täytyy olla kovempia. Vaikka on autojen ajettavuuksissa eroja, niin silti nopeus on se elementti mikä tekee kilpaa ajamisesta niin vaikean. Aika kultaa teidän muistot.

Aina on tietysti poikkeuksia, mutta nyt puhutaan yleistäen.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
L4z! sanoi:
Tuossa se pointti ehkä juuri onkin. Ennen jouduttiin välttämään riskejä. Nykyään ei voi edes riskillä onnistuessaan voittaa. Kuskin täytyy yksinkertaisesti olla hiottu timantti. Semmonen näyttävä sivuluisu kuin ennen, on nykyään ajovirhe. Ajat muuttuu, tilanne nopeudet ovat kovempia, joten kuskienkin täytyy olla kovempia. Vaikka on autojen ajettavuuksissa eroja, niin silti nopeus on se elementti mikä tekee kilpaa ajamisesta niin vaikean. Aika kultaa teidän muistot.

Aina on tietysti poikkeuksia, mutta nyt puhutaan yleistäen.
Mie oon kyllä erimieltä. B-ryhmäläinen oli niin paljon vaikeampi ajettava kuin nykypäivän wrc. Lisäksi ajettiin yöllä ja rallien päivätahti oli hurja. Vertaa esimerkiksi incar-pätkiä, alkaa huomaamaan sen eron mitä tulee auton viemiseen. Nykyään on viiksivaihteet, sähköset kytkimet, lähtöautomatiikka...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
L4z! sanoi:
Tuossa se pointti ehkä juuri onkin. Ennen jouduttiin välttämään riskejä. Nykyään ei voi edes riskillä onnistuessaan voittaa. Kuskin täytyy yksinkertaisesti olla hiottu timantti. Semmonen näyttävä sivuluisu kuin ennen, on nykyään ajovirhe. Ajat muuttuu, tilanne nopeudet ovat kovempia, joten kuskienkin täytyy olla kovempia. Vaikka on autojen ajettavuuksissa eroja, niin silti nopeus on se elementti mikä tekee kilpaa ajamisesta niin vaikean. Aika kultaa teidän muistot.

Aina on tietysti poikkeuksia, mutta nyt puhutaan yleistäen.

Jaa,kumpaakohan vaatii enemmän niin fyysisellä kuin henkisellä puolella ajaa korpimetsän läpi kaasu pohjassa mahd.kovaa jotta voisi voittaa rallin:

a.) 950 kg painavaa putkirunkoista, tehostamatonta 700 hv ohjusta josta ei löydy pienintäkään elektronista apua kuskille,vai

b.) satoja kiloja painavampaa, puolet tuota ralliohjusta tehottomampaa läpeensä tehostettua nappivaihteilla toimivaa tietokonein ladattua autoa(eli WRC:tä)

Varsinkin kun ennen rallit kesti vieläpä pidempään ja jouduttiin ajamaan yölläkin ja reitit oli monesti vaarallisempia kuin nykyään. Kyllä mä sanoisin,että nyky WRC:t on lastenleikkiä noihin legendaarisiin B-ryhmän ralleihin verrattuna kuskin kannalta. Juha Kankkunenhan on ajanut kummallakin autolla kilpaa paljon, ja aika hyvin tiivistänyt asian: "Onhan näissä wrc-autoissa hyvä alusta ja jousitus, mutta ei näissä kyllä moottoria ole ollenkaan. B-ryhmän autolla oltiin joka suorallakin äärirajoilla että pysyykö enää tielläkään kun tehoa oli niin paljon".
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Totta totta. Suuri muutos on kuitenkin paluu "normaali" renkaisiin, eli muussit haviaa. Tama pakostakin tiputtaa vauhteja kun oikomista joutuu pakostakin vahentamaan. Ennen muussiaikakautta monen hepun ralli oli ohi kun rengas majahti. Piti ajaa vahan paallakin jotta auto pysy kasassa.

Muusiaikakaudella ralli meni enempai siihen kymmenyskisaamiseen, eli vahan kuin rata-ajoa yleisilla teilla. Jokaisessa mutkassa piti vetaa maximilla. Ensi vuonna ei touhu enaa pelaa, joten rallikin palaa edes vahan siihen perinteiseen ajatusmalliin, eli nopeus/kestavyys/jarki/rajoitettu riskinotto-menttaliteettiin. Nyt se on vahan sita etta joka maalissa kuuluttaja suu vaahdossa tsekkaa renkaita ja ilmoittaa kinka monta vannetta on ottanut invaa ja rengasta on muussilla.

Mielenkiintoista nahda kuka nopeammin loytaa sen vauhdin milla auton saa maaliin asti ilman suuria ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Ehkä nykyäänkin jos halutaan tuota näyttävyyttä takaisin (mitä ei ole ollut vuosiin) niin voisi tuota elektroniikka vähentää huomattavasti. Keppivaihde takaisin vaikkakin plus/miinus(h-kaavioon tuskin paluuta) mutta kuitenkin ja lukot mekaanisiksi ja turbot pois...ai miksi no vapari kone kiertää ja laulaa aivan toiseen malliin kuin nuo nykyiset hissukat. 2.4 vaparilla sais tuon 330-350 heppaa taatusti ja auton kuulisi jo ennemmin kuin nykyisen wrc:n(100m) päästä. Ilmeisesti kaksivetoisiin ei ole paluuta mutta miltä kuulostaisi takaveto 2.4 vapari? Junioriluokka säilyisi etuvetoisena ja 1600.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Kyllä turbo pitää olla ja neliveto. Vaihteistolla ei ole väliä, mutta elektroniikkaa voisi karsia. Autossa ei tarvitsisi olla yhtään prosessoria mikä vaikuttaisi auton hallintaan. Jyväskylän kisoissa on aina sitä näyttävyyttä ja hurjuutta, koska rata on niin hullu (aivan hullu myös nykyään), mutta sit noi auton levyset asvalttipätkät ovat tietty meille suomalaisille outoa katseltavaa.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
7son7 sanoi:
Totta totta. Suuri muutos on kuitenkin paluu "normaali" renkaisiin, eli muussit haviaa. Tama pakostakin tiputtaa vauhteja kun oikomista joutuu pakostakin vahentamaan. Ennen muussiaikakautta monen hepun ralli oli ohi kun rengas majahti. Piti ajaa vahan paallakin jotta auto pysy kasassa.

Muusiaikakaudella ralli meni enempai siihen kymmenyskisaamiseen, eli vahan kuin rata-ajoa yleisilla teilla. Jokaisessa mutkassa piti vetaa maximilla. Ensi vuonna ei touhu enaa pelaa, joten rallikin palaa edes vahan siihen perinteiseen ajatusmalliin, eli nopeus/kestavyys/jarki/rajoitettu riskinotto-menttaliteettiin. Nyt se on vahan sita etta joka maalissa kuuluttaja suu vaahdossa tsekkaa renkaita ja ilmoittaa kinka monta vannetta on ottanut invaa ja rengasta on muussilla.

Mielenkiintoista nahda kuka nopeammin loytaa sen vauhdin milla auton saa maaliin asti ilman suuria ongelmia.
Se on loppujen lopuksi sama mihin suhteuttaa koska TÄYSIÄ on aina TÄYSIÄ. Alonso sano formuloiden siirtyessä V8:hin, että aina on vaikeaa ajaa täysiä. B-ryhmäläisillä oli mielestäni enemmän virhemarginaalia. Ja älkää nyt käsittäkö siten, etten arvostaisi menneitä aikoja, luulen vaan, että muut arvostavat niitä aikoja väheksyen nykypäivää.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8242
Uudesta McKleinin GroupB-kirjasta bongasin tällaisen sitaatin, ihan kuskin mielipide sen ajan laitteista:

"The more power you have the more skill the driver needs to handle it.
...
I liked these cars, they were great to drive, so much power, but it was a hard job. To concentrate at that speed for such long events was very demanding, no comparison to anything before that time or after.

The speed after about 1996 onwards is up again to a similar average, but it is now smoother to drive these modern cars, much easier.
All these Group B cars had indifferent handling but the Peugeot was the best of them."

-Juha Kankkunen-

Että semmosta. Juhalla saattaa olla vähän lähempää kokemuspohjaa asiasta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8242

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Nyt täytyy tehdä yleisluontoinen kysely: Onko kukaan foorumilaisista koskaan saanut kunniaa istua "täysiverisessä" B-ryhmäläisessä pelkääjän paikalla?

Tai: onko joku saanut kunnian ajaa kys. kulkuneuvolla?
Vuonna 1984, setäni oli hommanut meille kyydit Laajavuoresta Myllyjärvelle johonkin rotarytapahtumaan. Laajavuoren pihassa iskettiin 9-vuotias Alenin kyytiin Lancia 037:n ja tulomatkalla sama homma takaisin Vatasen kyydissä pösö 205:llä, oli siinä pikkupoika huuli pyöreänä....
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
422
Sijainti
Lievestuore
No esim 86 vuoden jyskälässä oli 20 ek kilsaa enemmän kun tän vuoden vastaavassa. Luulen ettei siinä pahemmin kerenny säästellä jos meinas pärjätä.
Ja siitä olen täysin varma että kun tuolloin autosta otettiin kaikki irti ja työnnettiin se äärirajoille, niin se oli huomattavasti vaativampaa kuin nyt.

Ja tuolloin autoa sai huoltaa vapaammin niin en nyt tiiä oliko se nyt loppujen lopuksi niin suuressa määrin varmistelua ja auton säästelyä kun voisi luulla.
Aivan 80-luvun alku ja sitä aikaisemmat onkin sitten toinen juttu.

Niin ja lisätään vielä että hyvin harvoin tänäkään vuonna ajettiin täysillä viimeistä päivää. Ei kauhean usein edes toista.
No on ne ollut lyhyitä pätkiä,kun vuonna -86 sentään ajettiin 48 erikoiskoetta,ja sinä vuonna tuli sääntö,ettei pätkän keskituntinopeus saa ylittää 120 km/h,jolloin ne joutu tekemään pikkuteistä osan pätkistä,näin ne ajat muuttuu.:alppu:
 

LewisSucks

Active member
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
37
Paljos noitte B-ryhmäläiste huippu nopeudet olikaa??

Ja vaikka ne ei nyt pärjääkkään sen ajan ykkösille iha joka asiassa ni onhan se ihan eri ajaa radalla ku jossain mettässä puitten keskellä se vauhti on paljon hurjempaa
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Paljos noitte B-ryhmäläiste huippu nopeudet olikaa??

Ja vaikka ne ei nyt pärjääkkään sen ajan ykkösille iha joka asiassa ni onhan se ihan eri ajaa radalla ku jossain mettässä puitten keskellä se vauhti on paljon hurjempaa
"Suuret mestarit"-kirjassa on Kankkusen kohdalla juttu, jossa kerrotaan tilanteesta, jossa Juha ohitti 0-auton. Siinä yhteydessä sanottiin, että pögötti oli säädetty kulkemaan 215.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
http://www.groupbrally.com/

Monikos on tutustunut tuon sivuston cars osioon kunnolla? Suosittelen..

Löysin sieltä jonkin verran uutta tietoa ja yllätyin kuinka moni autotehdas oli suunnitellut(mutta ei kilpaillut) B-ryhmän ajokkeja. Jos B-ryhmää olisi jatkettu, olisi rallin-mm sarja todennäköisesti ollut melkoisessa nosteessa vuosina '87 ja '88, jotka nyt B ja (S)-ryhmän kieltämisen takia melko laimeiksi.
 
Ylös