Rallin B-ryhmä jutustelu

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
B-ryhmäläiset pesevät 10-0 nykyiset wrc:t vauhdista vauhdinhurmaan,ääniin,ja legendaarisuuteen.. Suoranopeudet ja kiihtyvyydet olivat musertavat verrattuna wrc-autoihin,jotka pärjäävät vain 20 vuoden kehitystyön ansiota joka on kohdistunut voimansiirtoon ja alustaan. Mikäli b-ryhmäläisiin olisi laitettu modernit alustat ja 4x4-järjestelmä vaihteistoineen olisivat ne nopeampia kuin formula ykköset. Itseasiassa b-ryhmäläisellähän Toivonen ajoi Estorilissa näytöstyyliin niin kovan ajan että olisi päässyt starttaamaan kutosruusta aika-ajoihin,vaikka Lanciaa ei edes oltu viritetty kummoisemmin asfalttisäätöihin ja ratakin oli Henkalle uusi! Itseasiassa nuo wanhat b-ryhmäläiset kiihtyivät soralla ovempaa 0-100 km/h( noin 2,1-2,3 sekuntia) kuin edes nyypäivän f1-autot asfaltilla(2,5 sek)! Kankkunen sanoi että viimeiset kehitysversiot Pösö 205:sta olivat noin 800 hv teholtaan ja auto suti 4 ekaa vaihdetta asfaltilla neljällä tassulla läpi...

Uskomattomia pelejä,yleisö vaatii lisää tehoa noihin lussuihin wrc-autoihin,kunnon ahdot niin saadaan taas kunnon kilpailua. Ja painoa 300 kg autoista pois,mutta tehdään autot muuten turvallisemmin tällä kertaa=siinä resepti oikeasti arvostettavaan ralliautoiluun takaisin!
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
pendellstock sanoi:
Uskomattomia pelejä,yleisö vaatii lisää tehoa noihin lussuihin wrc-autoihin,kunnon ahdot niin saadaan taas kunnon kilpailua. Ja painoa 300 kg autoista pois,mutta tehdään autot muuten turvallisemmin tällä kertaa=siinä resepti oikeasti arvostettavaan ralliautoiluun takaisin!

Kyllä noilla nykypeleillä mennään jo sen verta perseetöntä vauhtia, että tuskin on kovin paljon enää varaa vauhteja nostaa.
Bosse oli keskiviikkona Huomenta Suomen haastattelussa, jossa hän kertoi wrc-auton kiihtyvyyden olevan alle 5 sekuntia, kirkkaasti. Huippunopeudeksi arvioi 205km/h. Bosse itse sanoi vielä, että huippunopeuden ei tarvitse olla tuon suurempi, kiihtyvyys ja vääntö on huomattavasti tärkeämpiä seikkoja.

1985 Peugeot 205 T16 Group B Specifications - torque 490.81 nm @ 5500 rpm
Peugeot 206 WRC Engine torque: 635Nm @ 4000rpm

Tuollaiset speksit löysin pikaisesti hakemalla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
pendellstock sanoi:
B-ryhmäläiset pesevät 10-0 nykyiset wrc:t vauhdista vauhdinhurmaan,ääniin,ja legendaarisuuteen.. Suoranopeudet ja kiihtyvyydet olivat musertavat verrattuna wrc-autoihin,jotka pärjäävät vain 20 vuoden kehitystyön ansiota joka on kohdistunut voimansiirtoon ja alustaan.
Uskomatonta sontaa kirjoittelet. Toivottavasti et vakavissasi kuitenkaan.
Muistaakseni sorapätkät ajettiin jo vuonna -89 samaa/kovempaa vauhtia kuin B ryhmäläisillä. Kehitys on väistämätöntä.


Mikäli b-ryhmäläisiin olisi laitettu modernit alustat ja 4x4-järjestelmä vaihteistoineen olisivat ne nopeampia kuin formula ykköset.
Ei ikinä mene mikään koppiauto ykköstä kovempaa PISTE.

Itseasiassa b-ryhmäläisellähän Toivonen ajoi Estorilissa näytöstyyliin niin kovan ajan että olisi päässyt starttaamaan kutosruusta aika-ajoihin,vaikka Lanciaa ei edes oltu viritetty kummoisemmin asfalttisäätöihin ja ratakin oli Henkalle uusi!
Juujuu tämä on jo käsitelty. Tosin nyt uutuutena tuli mukaan että lancia oli vieläpä sora-alustalla! :eek: Assusäädöillä ois varmaa tullu paaluaika!

Itseasiassa nuo wanhat b-ryhmäläiset kiihtyivät soralla ovempaa 0-100 km/h( noin 2,1-2,3 sekuntia) kuin edes nyypäivän f1-autot asfaltilla(2,5 sek)! Kankkunen sanoi että viimeiset kehitysversiot Pösö 205:sta olivat noin 800 hv teholtaan ja auto suti 4 ekaa vaihdetta asfaltilla neljällä tassulla läpi...
Tässä on juuri loistoesimerkki siitä mistä ekalla sivulla puhuin. Beeläisten tehot ja suoritusarvot kovenee vaan vuosivuodelta ja tarinat muuttuu entistä huimemmiksi! :thumbup:

Yritetään pitää jutustelu realistisena.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
pendellstock sanoi:
Itseasiassa b-ryhmäläisellähän Toivonen ajoi Estorilissa näytöstyyliin niin kovan ajan että olisi päässyt starttaamaan kutosruusta aika-ajoihin,vaikka Lanciaa ei edes oltu viritetty kummoisemmin asfalttisäätöihin ja ratakin oli Henkalle uusi!
Ei helv...:D

:yuck:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Ainoa tosiasia taitaa tuossa jutussa olla, että Henkka tosiaan ajoi Estorillissä pienen näytösajon.

Vämpylä sanoi:
Tässä on juuri loistoesimerkki siitä mistä ekalla sivulla puhuin. Beeläisten tehot ja suoritusarvot kovenee vaan vuosivuodelta ja tarinat muuttuu entistä huimemmiksi! :thumbup:
Kiihtyvyydestä vielä napsittu sekka pois :eek!: Kyllähän kehitysversioita testattiin varmasti maximi tehoillakin, silloin tuo 800hv ei kuulosta liioiteltulta. Kuka kaivaa jostain sen Kankkusen haastattelun?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
J.Hunt sanoi:
Kiihtyvyydestä vielä napsittu sekka pois :eek!: Kyllähän kehitysversioita testattiin varmasti maximi tehoillakin, silloin tuo 800hv ei kuulosta liioiteltulta. Kuka kaivaa jostain sen Kankkusen haastattelun?
Minä.
Se on tässä:

- Syksyllä 1986 San Remon testien päätteeksi pojat laittoivat pyynnöstäni autoon seuraavan sukupolven turbomoottorin. Autoon asennettiin uudet esilämmitetyt slicksit alle ja ajoin auton testi-EK:n lähtöviivalle, painoin kaasun pohjaan ja nostin kytkimen ylös. Lähtö oli niin raju että minulta ja Piiroselta lensivät kuulokkeet korvilta. Auton pyörät sutivat tyhjää vielä koko kolmosvaihteen ajan - kuivalla asfaltilla! Sillä pelillä ei olisi enää ollut kivaa ajaa rallia, Juha Sanoo"
Eli tehoista ei mainittu mitään ja auto suti kolmoselle saakka.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Täytyy sen verran sanoa että ei ne b-ryhmän autot mitään f1:siä ollut. Nykyään ja on jo monta vuotta ajettu wrc autoilla kovempia pätkäaikoja kuin silloisilla hypertehokkailla autoilla. Nopeita ne oli nelivedon ansiosta paikaltaan lähdettäessä eli ehkä ekat 20 metriä vois mennä tasoihin sen ajan formuloiden kanssa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
No kyllä se varmaan sinne 120-140km/h tienoille menis samoihin tai nopeammin kun sen ajan F1. 200km/h kohdalla F1 jo selvästi edellä.
Toivonen kertoi haastattelussa Lanciansa kiihdytysarvoiksi 0-100. 2.9sek ja 0-200. 9.6sek. Kait silläkin selkä painuu penkkiin. :ahem:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Tuo vertailu tossa linkissä taitaa olla parin vuoden takaa?

Nykyään Focus kiihtyy 0-100 aika tarkalleen 3sek. Ford testasi 3v sitten Tikkakosken lentokentällä huippuja, mutta en perhana muista, paljonko se siellä meni. Myhinpäässä Mikko ajoi 203km/h viime kesänä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sami H sanoi:
Täytyy sen verran sanoa että ei ne b-ryhmän autot mitään f1:siä ollut. Nykyään ja on jo monta vuotta ajettu wrc autoilla kovempia pätkäaikoja kuin silloisilla hypertehokkailla autoilla. Nopeita ne oli nelivedon ansiosta paikaltaan lähdettäessä eli ehkä ekat 20 metriä vois mennä tasoihin sen ajan formuloiden kanssa.
Joustovarat, iskunvaimennus ja ripustukset olivat varmasti kunossa B-ryhmäläisissä. Kehitys on kyllä mennyt eteenpäin vaihteistojen, vaihteensiiron ja perien lukkojen osalta. Ja tottakai renkaiden.

Ihan typerää verrata 20v takaisia pätkäaikoja tämänpäiväisiin. Väitän että jos tollaseen 960 kg painavaan keskimoottoriseen B-ryhmäläiseen pantas nykyaikaiset renkaat ja lukot, WRC autoja ei edes näkyisi peruutuspeilistä...

B-ryhmäläisten vika oli se että ne olivat yksinkertaisesti liian rajuja pelejä ralleihin yleisillä teillä. Se myytti ajo-ominaisuuksista yleistyksenä on huuhaata.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
RITA#28 sanoi:
Tuo vertailu tossa linkissä taitaa olla parin vuoden takaa?
Jos tuota mun linkkausta meinaat, niin todennäköisesti. Ainakin kuvasta päätellen, vanhan mallinen Focus ja vanhat värit.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
PeeVee79 sanoi:
Jos tuota mun linkkausta meinaat, niin todennäköisesti. Ainakin kuvasta päätellen, vanhan mallinen Focus ja vanhat värit.
Joo sitä tarkotin. Meinasin kuvan perusteella ja eikös Focuksessa oo nykyään vaan 5vaihteinen aski?:doubtful:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
980
Itse pidän hyvinkin mahdollisena että Henkka on näytösajossa ajanut kovempaa kuin sen ajan F1. Nykypäivän F1 on kehittynyt sanotaanko aivan erilaiseksi autoksi kuin 80-luvun alkupuolen F1. Tuolloin F1 oli mekaaninen pito huomattavasti suurempi suhteessa aeroon kuin nykyään. Olisiko jollain kaivaa speksejä tuolloisista F1.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Coni sanoi:
Itse pidän hyvinkin mahdollisena että Henkka on näytösajossa ajanut kovempaa kuin sen ajan F1. Nykypäivän F1 on kehittynyt sanotaanko aivan erilaiseksi autoksi kuin 80-luvun alkupuolen F1. Tuolloin F1 oli mekaaninen pito huomattavasti suurempi suhteessa aeroon kuin nykyään. Olisiko jollain kaivaa speksejä tuolloisista F1.
Niin hienolta kun se kuulostaisikin... Ei vaan voi pitää paikkaansa.

http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=1264 :eek:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Niiinpä. Kyllä se F1 vauhti sille tarkoitetulla radalla on jotain ihan muuta kuin beeläisellä. Silloinkin.

http://www.youtube.com/watch?v=fCc40VpWmEQ

En osaa kuvitella Lancia S4 tuonne suhaamaan sekaan. Ratahan on melkoisen nopea ja Lancian huiput varmaa maximissaan 220km/h. Turpiin tulee ja reilusti.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Huomattava ero on etenkin renkaissa. Ja täytyy muistaa että ykköset ovat ykköset. Jos joku muu laji ajaa kovempaa kuin ykköset niin sitä ei kauaa katota tai sallita. Typerä väitellä aina niistä B-ryhmäläisistä. Nykyään mielestäni ralli vaati paljon enemmän kykyjä kuin silloin 80-luvulla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
L4z! sanoi:
Nykyään mielestäni ralli vaati paljon enemmän kykyjä kuin silloin 80-luvulla.
Olen erimieltä :ahem:

EDIT huomatkaa viestin lähetysaika. Tuli oikeesti vahingossa =)
 
Viimeksi muokattu:

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Nykyään ajetaan kokoajan täysiä, ennen säästeltiin autoa. Tietysti jokainen arvostaa lajia erilailla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
L4z! sanoi:
Nykyään ajetaan kokoajan täysiä, ennen säästeltiin autoa. Tietysti jokainen arvostaa lajia erilailla.
No esim 86 vuoden jyskälässä oli 20 ek kilsaa enemmän kun tän vuoden vastaavassa. Luulen ettei siinä pahemmin kerenny säästellä jos meinas pärjätä.
Ja siitä olen täysin varma että kun tuolloin autosta otettiin kaikki irti ja työnnettiin se äärirajoille, niin se oli huomattavasti vaativampaa kuin nyt.

Ja tuolloin autoa sai huoltaa vapaammin niin en nyt tiiä oliko se nyt loppujen lopuksi niin suuressa määrin varmistelua ja auton säästelyä kun voisi luulla.
Aivan 80-luvun alku ja sitä aikaisemmat onkin sitten toinen juttu.

Niin ja lisätään vielä että hyvin harvoin tänäkään vuonna ajettiin täysillä viimeistä päivää. Ei kauhean usein edes toista.
 
Ylös