Rallin B-ryhmä jutustelu

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ tuossa linkissä kun edellinen postaus käsitteli Lanciaa ja mjs postasi juuri videotopiciin hienoja Henkkaa käsitteleviä videoita, niin niin..

Monesti kelannut tuota Lancia Martini tiimin asetelmaakin. Alén oli menestynyt tallissa jo vuosia ja siten erittäin arvostetussa asemassa. Henkka tuli talliin vasta '84, oli pian loukkaantuneena ja muutenkaan ei mennyt ihan putkeen heti. Väkisinkin saa sellaisen fiiliksen, että Henkka halusi ´86 todella näyttää, myös tiimin sisällä ja siten horjuttaa Alénin ykkösasemaa. Alén oli voittanut Korsikan '83 ja '84, Henkka taas oli tunnettu menestyneenä rata-autoilijana. Voisin olettaa, että Henkka halusi nimenomaan Korsikalla voittaa tallikaverinsa, Korsikan tuplavoittajan, ja näyttää tiimille. Ennen onnettomuuttaan Henkka oli johdossa, joka olisi todennäköisesti riittänyt jo helposti varmisteluun.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Voisin olettaa, että Henkka halusi nimenomaan Korsikalla voittaa tallikaverinsa, Korsikan tuplavoittajan, ja näyttää tiimille. Ennen onnettomuuttaan Henkka oli johdossa, joka olisi todennäköisesti riittänyt jo helposti varmisteluun.
Näin se varmasti oli. Alkukauden kisoissa Alénilla oli jatkuvia ongelmia autonsa kanssa, mutta vaikka laitteet vihdoin toimivat Korsikalla, niin Markku ei silti ehtinyt Henkan vauhtiin missään vaiheessa.

Vai alkoiko kenties itsesuojeluvaisto kolkuttaa Alénilla? Puheet ennen kisaa ja sen aikana viittasivat siihen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
Lanciaan ja Markkuun liittyen, sattuipa löytymään tuubista tällainen ainakin itselle ennenäkemätön kuusiminuuttinen pätkä Lancian testeistä Suomen sorateillä kesällä 1986, Markku hyppyyttää äs-nelosta testitiellä kuinkas muuten kuin isoa kovaa. Samalla Markku kertaa mitä kaikkea ropleemaa auton kanssa alkukauden aikana oli siihen mennessä ehtinyt tulla vastaan.
http://www.youtube.com/watch?v=K1ds98jqwRo
 

Thefirst

Well-known member
Liittynyt
4.10.2004
Viestit
109
Lanciaan ja Markkuun liittyen, sattuipa löytymään tuubista tällainen ainakin itselle ennenäkemätön kuusiminuuttinen pätkä Lancian testeistä Suomen sorateillä kesällä 1986, Markku hyppyyttää äs-nelosta testitiellä kuinkas muuten kuin isoa kovaa. Samalla Markku kertaa mitä kaikkea ropleemaa auton kanssa alkukauden aikana oli siihen mennessä ehtinyt tulla vastaan
näyttäisi olevan 1986 kausikoosteesta
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro

Oliko Citroen huono B-ryhmän auto vai oliko puute vain nopeista kuljettajista? Käyttivät kait ranskalaisia kuskeja siihen aikaan.
Ruotsissa 1986 taisivat olla hitaampia kuin a-ryhmän silloiset kärkiautot eli vapaastihengittävät Audit.
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Mielestäni Citikka ei ollut aivan niin huono auto kuin siitä annetaan ymmärtää. Eittämättä surkein nelivetoisista B-ryhmäläisistä, mutta erityisesti J-C Andruetin käsissä ehtivä peli.

Montessa ajeli helposti kymmenen joukkoon pätkäajoissa ennen keskeyttämistään. Ruotsissa kuudes, joka oli ensikertalaiselta lähes sensaatio. Toki hävisi A-ryhmäläiselle, mutta kun muistetaan Stigun suoritus 80 Quattrolla 1983, niin huomaamme, ettei a-ryhmäläinen jäänyt Ruotsin oloissa kovin pahasti B-ryhmäläisen jalkoihin. Viimeisessä esiintymisessään Akropoliksessa Andruet ajeli alkupätkillä viiden joukkoon, kunnes auto hajosi.

Joten: epäluotettava, ruma, hitaahko, mutta silti hatunnoston arvoinen yritys.



Ja Visa 1000 Pistes oli luokkansa paras auto! :D:D



EDIT: Ja taitaa tuo Alenin testi olla peräisin Video Stylen 1986 Akropolis-nauhan jälkitäytteistä. (Samalla nauhalla muuten kovaa puhetta ennen rallia Kankkusen ja Alenin suulla Korsikan jälkimainingeissa rallin tulevaisuudesta...)
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
B-ryhmä

Kuinkas tuo B-ryhmä ihan virallisesti määritellään? Siis mikä teki autosta juuri B-ryhmään luokiteltavan? Ainakin autojen pakolliset valmistusmäärät oli kai pieniä ja tekniikan osalta oli jotain sääntöjä. Vuonna-82 nähtiin kai ensimmäiset B-ryhmän autot, mutta se taisi olla vasta sellainen siirtymävuosi, jolloin autoja vasta rakennettiin. Lancia oli ainut kärkitalli, jolla oli B-ryhmäläinen jo vuonna -82. Vanhoja MM-rallien lähtöluetteloita katsoessa B-ryhmäläisiä löytyy myös muutamilta yksityiskuljettajilta jo vuonna-82, mitenkäs tämä on selitettävissä? Vuoden-83 alusta vanhat kakkos-ja nelosryhmät ym. lopetettiin ja siirryttiin kokonaan B-, A- ym. kirjaimilla merkittyihin luokkiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kuinkas tuo B-ryhmä ihan virallisesti määritellään? Siis mikä teki autosta juuri B-ryhmään luokiteltavan? Ainakin autojen pakolliset valmistusmäärät oli kai pieniä ja tekniikan osalta oli jotain sääntöjä. Vuonna-82 nähtiin kai ensimmäiset B-ryhmän autot, mutta se taisi olla vasta sellainen siirtymävuosi, jolloin autoja vasta rakennettiin. Lancia oli ainut kärkitalli, jolla oli B-ryhmäläinen jo vuonna -82. Vanhoja MM-rallien lähtöluetteloita katsoessa B-ryhmäläisiä löytyy myös muutamilta yksityiskuljettajilta jo vuonna-82, mitenkäs tämä on selitettävissä? Vuoden-83 alusta vanhat kakkos-ja nelosryhmät ym. lopetettiin ja siirryttiin kokonaan B-, A- ym. kirjaimilla merkittyihin luokkiin.
Ei vuonna 1982 todellakaan ollut muita varsinaisia B-ryhmäläisiä kuin Lancian juuri näyttämölle tuoma 037. Muut olivat nelosryhmäläisiä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18434
Ei niinkään Rallin B-ryhmän kysymys tämä seuraava: Eli kun B-ryhmän aikakausi Rallin MM-sarjassa päättyi 1986 kauden loputtua, niin B-ryhmän autojahan nähtiin Dakar aavikkoralleissa sen jälkeen, omien tietojeni mukaan Citroen oli Dakarissa B-ryhmän kalustolla olevalla Citroen ZX Rallye Raid autolla vuoden 1997 loppuun asti pitääkö paikkaansa?, ainakin VM 95 lehdessä kerrottiin Citroen Dakar auton pohjautuvan B-ryhmän kalustoon, varmaan samalla mentiin seuraavat kaksi kautta.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Ei niinkään Rallin B-ryhmän kysymys tämä seuraava: Eli kun B-ryhmän aikakausi Rallin MM-sarjassa päättyi 1986 kauden loputtua, niin B-ryhmän autojahan nähtiin Dakar aavikkoralleissa sen jälkeen, omien tietojeni mukaan Citroen oli Dakarissa B-ryhmän kalustolla olevalla Citroen ZX Rallye Raid autolla vuoden 1997 loppuun asti pitääkö paikkaansa?, ainakin VM 95 lehdessä kerrottiin Citroen Dakar auton pohjautuvan B-ryhmän kalustoon, varmaan samalla mentiin seuraavat kaksi kautta.
muistelen,että B-ryhmän peugeotilla ajettiin vielä tämän (-86) jälkeenkin ainakin saksassa?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Tietääkö / Muistaako kukaan mikä oli Ari Vatasen sopimustilanne? Arihan ajoi 87 Jyväskylässä Ford Sierralla (en muista ajoiko muita mm-tason ralleja tuona vuonna), mutta jos b-ryhmää ei olisi lopetettu ja Peugeot olisi jatkanut mm-sarjassa, olisiko Arilla ollut paikka tallissa Kankkusen ja Salosen kanssa?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tietääkö / Muistaako kukaan mikä oli Ari Vatasen sopimustilanne? Arihan ajoi 87 Jyväskylässä Ford Sierralla (en muista ajoiko muita mm-tason ralleja tuona vuonna), mutta jos b-ryhmää ei olisi lopetettu ja Peugeot olisi jatkanut mm-sarjassa, olisiko Arilla ollut paikka tallissa Kankkusen ja Salosen kanssa?
Varmasti olisi jatkanut Pösöllä, jos talli ei olisi vetäytynyt. Arille maksettiin täyttä palkkaa myös silloin kun hän oli loukkaantuneena.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Ei niinkään Rallin B-ryhmän kysymys tämä seuraava: Eli kun B-ryhmän aikakausi Rallin MM-sarjassa päättyi 1986 kauden loputtua, niin B-ryhmän autojahan nähtiin Dakar aavikkoralleissa sen jälkeen, omien tietojeni mukaan Citroen oli Dakarissa B-ryhmän kalustolla olevalla Citroen ZX Rallye Raid autolla vuoden 1997 loppuun asti pitääkö paikkaansa?, ainakin VM 95 lehdessä kerrottiin Citroen Dakar auton pohjautuvan B-ryhmän kalustoon, varmaan samalla mentiin seuraavat kaksi kautta.
En osaa sanoa nyt että mihin asti olivat mukana mutta käsittääkseni se perustui juurikin tuttuun 205T16 malliin.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Jostain olen lukenu, että esim. Kankkusen tulo Peugeotille oli sen tulos, että Alén viime hetkellä ei tullutkaan. Oli kai tulossa koska oli '85 turhautunut 037kaan, eikä heti uskonut S4:sen toimivan. Viimeistään RAC varmaan muutti ajatukset. Vatanenhan loukkaantumisensa jälkeen ajoi mm. 0 autoa San Remossa ja tuloshan tiedetään :wink: Se minne "vanha" Ari lopulta katosi on itselleni jäänyt aina hämäräksi. Lienee niin usein kuultu stoori, eli onnettomuus vei parhaan terän?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Jostain olen lukenu, että esim. Kankkusen tulo Peugeotille oli sen tulos, että Alén viime hetkellä ei tullutkaan. Oli kai tulossa koska oli '85 turhautunut 037kaan, eikä heti uskonut S4:sen toimivan. Viimeistään RAC varmaan muutti ajatukset. Vatanenhan loukkaantumisensa jälkeen ajoi mm. 0 autoa San Remossa ja tuloshan tiedetään :wink: Se minne "vanha" Ari lopulta katosi on itselleni jäänyt aina hämäräksi. Lienee niin usein kuultu stoori, eli onnettomuus vei parhaan terän?
Luullakseni kuvio meni niin, että Juhalle oli Peugeotilla luvattu ainakin Brittein avoin sarja joka tapauksessa + valikoituja MM-koitoksia. Alénin jääminen Lancialle avasi Kankkuselle sitten ovet MM-sarjan voittotaisteluun asti. Markku kai saatiin pidettyä lopulta italialaistiimissä "perhesyihin" vedoten ja sillä, että S4:sta tehtäisiin juuri sellainen kuin Alén haluaisi.

Ja ehkä Vatasen ei enää uskottu palaavan ralleihin siinä vaiheessa kun Alénin sopimusta hierottiin... Toisaalta Todtin määräyksestä 205:sta alettiin suunnitella kytkinpoljinvapaata versiota siltä varalta, että Ari palaisi, mutta ilman toimivaa jalkaterää.
Kyllähän Vatanen ajoittain väläytteli vauhtiaan onnettomuuden jälkeenkin, mutta ei ajanut täyttä MM-sarjaa kilpailukykyisellä autolla rysäyksen jälkeen (eikä itseasiassa sitä ennenkään kuin ainoastaan 1981....)
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
b-ryhmä vuonna-82

Ei vuonna 1982 todellakaan ollut muita varsinaisia B-ryhmäläisiä kuin Lancian juuri näyttämölle tuoma 037. Muut olivat nelosryhmäläisiä.

Mitäs tuo sitten tarkoittaa kun esim. Monte carlon-82 lähtöluettelossa löytyy numerolla 16 Jean-Pierre Ballet B-ryhmän Porschella ja numerolla 17 Alain Coppier B-ryhmään luokitellulla Citroen Visalla?? Samanlaisia tapauksia löytyy lisääkin, mm. n:eek: 25 ja 38? Lähtöluettelo löytyy ainakin juwra.com-sivulta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
Oliko Citroen huono B-ryhmän auto vai oliko puute vain nopeista kuljettajista? Käyttivät kait ranskalaisia kuskeja siihen aikaan.
Tullut taas selailtua tuota Kleinin&Davenportin kirjaa B-ryhmästä ja siinä Citikan BX 4TC:n olemus on tiivistetty sanoilla "too heavy, lacked power and understeered stubbornly". Heppoja raskaasta pulkasta löytyi 380 mikä oli auttamattoman vähän voittajapeleihin verrattuna.

Harmi että kirjaan ei ole saatu kyseiseen autoon liittyviä kommentteja niiltä jotka autoa ajoivat, mutta auton rekordi kertoo kyllä noin muutenkin kaiken. Viimeiseksi jääneessä MM-visiitissä Akropolis-rallissa kaksi Citikkaa keskeytti jo avauspätkällä jousituksen takia ja kolmas auto jätti leikin kesken kakkospätkällä. Ei varmasti ollut vaikea päätös vetää töpseli seinästä sen projektin osalta.


Lainausta kirjasta ko. Citikkaan liittyen:

The rally car was to retain the hydro-pneumatic suspension of BX as this was something that Citroen thought they knew a lot about from their years in rallying with the DS. The engine was a 2,141cc version of the Peugeot XU engine used in the standard car and consequently had a bigger bore/stroke ratio than the 1,775cc engine of Peugeot T16.
..
With rather less development for the BX 4TC than its Group B sister T16, plus the fact that it had just one overhead camshaft and eight valves, it meant that despite the use of a similar KKK turbocharger and K-jetronic injection, the BX 4TC was less powerful with a quoted output of 380bhp. Its 4WD system was also much less sophisticated than that of the T16 with no differential.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro

Kyllähän tuo näyttäisi, että citruunalla oli vanhempaa tekniikkaa kuin muilla ja vielä lisättynä omilla vanhoilla kokeiluilla. Jousitus ei tainnut toimia oikein missään vaiheessa. Ainakin he olivat pari vuotta myöhässä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tullut taas selailtua tuota Kleinin&Davenportin kirjaa B-ryhmästä
Osaisitko neuvoa muita hyviä B-Ryhmää käsitteleviä teoksia? Voisi tilailla vaikka itselle joululahjaksi :thumbup:

Tosin esim. tuon ajan Rallycourset ovat hinnaltaan tavoittamattomissa, monesti yli 100 euroa/kpl + postarit.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
Osaisitko neuvoa muita hyviä B-Ryhmää käsitteleviä teoksia? Voisi tilailla vaikka itselle joululahjaksi :thumbup:
Eipä ole tullut hankittua muita kyseiseen aikakauteen keskittyneitä opuksia, toisin sanoen ei ole tullut vastaan muita vastaavia opuksia. Silloin niinä vuosina ilmestyneet kausikirjat on varmaan sitten oma stoorinsa, jos jossain vaiheessa alkaa olla liikaa tuohta hyppysissä niin ehkä sitten voi alkaa keräillä niitäkin opuksia talteen. :p

Tuossa Kleinin&Davenportin kirjan karvalakkiversiossa mainostetaan jotain 800-sivuista Owner´s Editionia joka spekseistä päätellen tekee kaikki muut B-ryhmän opukset turhiksi, jos se kirja joskus valmistuu. Nimittäin kirjan nettisivuista päätellen projekti on edelleen kesken, ja hinta, se on kohdillaan.
http://thegroupbbook.com/

Eli jos tuo joskus ilmestyy niin se on varmastikin se the kirja B-ryhmästä, kaikki muut on turhia lärpäkkeitä ton rinnalla.

# over 800 pages
# 2 volumes in a high-quality slip case
# extra large size of 35 x 33 cm
# round about 3000 pictures
 
Ylös