Rallin B-ryhmä jutustelu

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro

tuli vastaan outo "kaksipaikkainen" 4wd...

Specificatons: * Homologation: 01.12.1982 (B229)

Engine Specifications: * Engine: 1971cc V6 Cylinder

Tekstin mukaan kyseinen kapistus oli ensin 4-ryhmäläinen ja sitten luokieltiin b-ryhmään.
504 pick-up.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tuo "Owner's Edition" vaikuttaa kyllä lähes pakko-ostokselta kunhan se joskus ilmestyy. Saa nähdä miten kirjoja riittää, kun määrät on näköjään melko rajallisia.. Asiaa ja hintaa sen sijaan kyllä riittää varmasti :D
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mitäs tuo sitten tarkoittaa kun esim. Monte carlon-82 lähtöluettelossa löytyy numerolla 16 Jean-Pierre Ballet B-ryhmän Porschella ja numerolla 17 Alain Coppier B-ryhmään luokitellulla Citroen Visalla?? Samanlaisia tapauksia löytyy lisääkin, mm. n:eek: 25 ja 38? Lähtöluettelo löytyy ainakin juwra.com-sivulta.
B-ryhmäläisiksi on näemmä merkitty myös pari Renault Alpinea, yksityisten Audi Quattroja ja yksi Honda Civic. Todella erikoista etten sanoisi.

Mainitut Porschet ja Citroenit ehdittiin kyllä luokitella B-ryhmäläisiksi Monte Carloon tultaessa, mutta mistään uusista laitteistahan (911 ja Visa) ei kummankaan tehtaan kohdalla ollut kysymys.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
B-ryhmäläisiksi on näemmä merkitty myös pari Renault Alpinea, yksityisten Audi Quattroja ja yksi Honda Civic. Todella erikoista etten sanoisi.

Mainitut Porschet ja Citroenit ehdittiin kyllä luokitella B-ryhmäläisiksi Monte Carloon tultaessa, mutta mistään uusista laitteistahan (911 ja Visa) ei kummankaan tehtaan kohdalla ollut kysymys.
Mitenköhän ilmoittautumissääntö meni tuohon aikaan? Nykypäivänäkin vielä tehdään tuota näiden nautiskelijoiden keskuudessa että ilmoittaudutaan pienemmän ryhmän autolla A-ryhmään. Näin varmistetaan pienempi lähtönumero -> parempikuntoiset tiet.

Toisaalta nykyään N-ryhmäläinenhän voidaan ilmoittaa ryhmään A, koska N on A:n lisäluokitus. Onko laitteet ollu sitten nelosryhmäläisiä tms. joka jollain sääntökohdalla voitiin ilmoittaa ryhmään B?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
^Alpine kaksipaikkaisena ja takamoottorisena urheiluautona periaatteessa on oikeassa ryhmässä (tosin vuoden etuajassa), mutta Quattroja ja Hondaa voi vain ihmetellä edelleen.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Pitkästä aikaa tuli katsottua kotimainen Superautojen aika osat 1 & 2 ja täytyy kyllä sanoa, että vaikka paljon on tullut nähtyä ulkomaista uutta ja vanhaa videotuotantoa B-Ryhmästä, niin kyllä arvostan tämän paketin laadullisesti edelleen melko korkealle. Sen aikaiseksi tuotannoksi tavoitettu fiilis ja leikkaus on uskomattoman menevää ja mukaansa tempaavaa :thumbup:

Sanottakoon vielä, että ykkösosassa mielestäni Salonen antoi rivien välistä ymmärtää, että Vatasen onnettomuuskin saattoi osittain johtua tallin sisäisestä "valtataistelusta". Sillä Ari oli keskeyttänyt 4 edellistä kisaa, ennen Uutta Seelantia, jossa sitten Salosella ja Vatasella oli koko rallin ajan tiukka taistelu, jonka Salonen lopulta voitti. Seuraava ralli oli Argentiina, jossa Ari:n onnettomuus oli heti alussa, muistaakseni EK2. Jostain muistan myös lukeneeni, että katsojien mukaan Ari tuli täysillä kohtaan, johon mm. Salonen oli hiljentänyt. Liekö ollut Arilla pakkovoiton fiilis Argentiinaan mentäessä? Ari oli kuitenkin dominoinut '84 loppu kautta sekä voittanut '85 kaksi ensimmäistä kilpailua.

Noita B-Ryhmän ajan kuljettajavalintoja on tullut myös pohdittua toisinaan. Esim. miksi Todt halusi '85 Peugeotille nimenomaan Salosen? Koska auto oli selvä voittaja, tuskin halukkaista tulijoista oli pulaa? Myöskin suomalaisten suuri määrä huippupaikoilla tuntuu oudolta markkinoinnin näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Pitkästä aikaa tuli katsottua kotimainen Superautojen aika osat 1 & 2 ja täytyy kyllä sanoa, että vaikka paljon on tullut nähtyä ulkomaista uutta ja vanhaa videotuotantoa B-Ryhmästä, niin kyllä arvostan tämän paketin laadullisesti edelleen melko korkealle. Sen aikaiseksi tuotannoksi tavoitettu fiilis ja leikkaus on uskomattoman menevää ja mukaansa tempaavaa :thumbup:

Sanottakoon vielä, että ykkösosassa mielestäni Salonen antoi rivien välistä ymmärtää, että Vatasen onnettomuuskin saattoi osittain johtua tallin sisäisestä "valtataistelusta". Sillä Ari oli keskeyttänyt 4 edellistä kisaa, ennen Uutta Seelantia, jossa sitten Salosella ja Vatasella oli koko rallin ajan tiukka taistelu, jonka Salonen lopulta voitti. Seuraava ralli oli Argentiina, jossa Ari:n onnettomuus oli heti alussa, muistaakseni EK2. Jostain muistan myös lukeneeni, että katsojien mukaan Ari tuli täysillä kohtaan, johon mm. Salonen oli hiljentänyt. Liekö ollut Arilla pakkovoiton fiilis Argentiinaan mentäessä? Ari oli kuitenkin dominoinut '84 loppu kautta sekä voittanut '85 kaksi ensimmäistä kilpailua.

Noita B-Ryhmän ajan kuljettajavalintoja on tullut myös pohdittua toisinaan. Esim. miksi Todt halusi '85 Peugeotille nimenomaan Salosen? Koska auto oli selvä voittaja, tuskin halukkaista tulijoista oli pulaa? Myöskin suomalaisten suuri määrä huippupaikoilla tuntuu oudolta markkinoinnin näkökulmasta.
Ite kans kattelin ton paketin taas kerran eilen:thumbup:
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Noita B-Ryhmän ajan kuljettajavalintoja on tullut myös pohdittua toisinaan. Esim. miksi Todt halusi '85 Peugeotille nimenomaan Salosen? Koska auto oli selvä voittaja, tuskin halukkaista tulijoista oli pulaa? Myöskin suomalaisten suuri määrä huippupaikoilla tuntuu oudolta markkinoinnin näkökulmasta.
Muistelisin jostain lukeneeni, että Salonen oli aika varma ja hänen piti olla se joka tuo ainakin auton maaliin. Toi sitten vaan ehkä hieman nopeammin.:ahem:
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Jos mennään taas hypotisoinnin puolelle, niin minkä (tuolla esiteltyjen) tallien/autojen uskoisitte olleen mukana kaudella '87 mikäli b-ryhmää ei olisi kielletty?

Itse pitäisin hyvinkin mahdollisena: Audi, Citroën, Daihatsu, Ford, Lancia, Mitsubishi, Peugeot, Renault, Rover ja Toyota.
Monesti näyttää unohtuneen, että B-ryhmä olisi joka tapauksessa poistunut MM-sarjasta kauden 1987 jälkeen. FISA ehti ilmoittaa jo ennen Korsikan onnettomuutta, että kauden 1987 jälkeen B-ryhmän autoilla ei saisi enää osallistua MM-sarjan kilpailuihin. Tämä johtui tietysti siitä, että S-ryhmä oli tarkoitus lanseerata kaudeksi 1988.
Itse olen melko varma, että vaikkei B-ryhmää olisi kielletty jo kaudeksi 1987, ei yksikään tehdas olisi tuonut MM-sarjaan enää uutta B-ryhmän autoa, vaan katseet olisi suunnattu jo S-ryhmään. Esim. Opelillahan oli jo melko valmis S-ryhmän Kadett. Toyotan nelivetoinen olisi saattanut olla ainoa B-ryhmäläinen, joka olisi ehtinyt debytoida MM-sarjassa jo 1987.

Esim. moniko muistaa, että Mitsun neliveto B-tykki teki debyyttinsä '86 RAC:ssä, eli ei kovin hyvään aikaan.
Starion 4WD teki debyyttinsä jo Mille Pistes-rallissa 1984 Lasse Lammen ajamana. Mitsubishi oli vuonna 1986 (ennen B-ryhmän kieltämistä) kaiketi suunnannut jo kaiken kehitystyönsä A-ryhmän Starion-projektiin.
Tuo kuva on mielestäni vuoden 1984 RAC:sta, jossa Lampi oli mukana vielä luokittelemattomalla Starionilla 0-auton tehtävissä.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
. Esim. miksi Todt halusi '85 Peugeotille nimenomaan Salosen? Koska auto oli selvä voittaja, tuskin halukkaista tulijoista oli pulaa
Itselle on jäänyt se kuva sen ajan julkaisuja luettua että sopimustilanne oli sellainen ettei muiden tallien huiput olleet käytettävissä eli Löysään oli tyytyminen ns. Näin muistelisin, korjatkoon joku jos löytyy lisädataa.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Itselle on jäänyt se kuva sen ajan julkaisuja luettua että sopimustilanne oli sellainen ettei muiden tallien huiput olleet käytettävissä eli Löysään oli tyytyminen ns. Näin muistelisin, korjatkoon joku jos löytyy lisädataa.
Todt halusi nimen omaan Salosen pösölle,ja Salonen tais kyllä haluta itekkin siirtyä sinne koska sielä oli nelivetoauto mitä nissanilla ei ollu luvassa..näin muistelisin jostain kirjasta lukeneeni.
Samaisessa kirjassa oli juttu yhdestä sopimus ehdosta minkä Salonen oli saanut soppariin mikä kuvaa hyvin "Löysää" "sovituista asioista pidetään kiinni!".
Eli salonen sai lentää pösön piikkiin kilpailuihin..Tms.1luokassa ja tästä syystä meinasi yksi kisa tai testi reissu jäädä,kun saloselle sanottiin kentällä et ei ollu tilaa 1luokassa olisi joutunut meneen turistiluokkaan...Löysä päätti lähtee kotio kun muut kuskit kömpi turistiluokkaan...Todt sai tiedon tästä ja järjesti salosen paikanpäälle 1luokassa:D Ei ole enään tota kirjaa mulla eli jos joku omistaa niin saa korjata...

"Löysän" hyvästä huumorista kertoo hyvin juttu kun,pösön insinöörit kysy kokemuksia uudesta autosta,johon salonen vastas,että ihan ok mutta tuhkakuppi puuttu:thumbup:Ei insinöörit oikeen kuulemma ymmärtänyt...
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Itselle on jäänyt se kuva sen ajan julkaisuja luettua että sopimustilanne oli sellainen ettei muiden tallien huiput olleet käytettävissä eli Löysään oli tyytyminen ns. Näin muistelisin, korjatkoon joku jos löytyy lisädataa.
Ensimmäisen kerran Todt otti yhteyttä Saloseen Akropolis-rallin aikoihin 1984, joten ilmeisesti siinä tilanteessa "Löysä" oli jo Todtin ykkösehdokas. Salosen ura oli ollut käytännössä koko 1980-luvun alun sivuraiteilla, koska Datsun/Nissan ei kyennyt tarjoamaan kilpailukykyistä kalustoa. Se kuitenkin tiedettiin jo Fiat-vuosilta, että vauhtinsa puolesta Salonen on aivan maailman kärkeä ja olihan Timo voittanut 2-ryhmän Datsunilla Uuden-Seelannin rallin 1980.

Mitä muita vaihtoehtoja Todtilla olisi sitten kaudeksi 1985 ollut? Henkka Toivosella oli tarjottu jo kaudeksi 1984 Peugeot-sopimusta, mutta Henkka oli tuolloin kieltäytynyt kunniasta. Markku Alenilla oli mielestäni sopimus Lancian kanssa kauden 1985 loppuun, joten hän ei tullut kysymykseen, kuten ei tullut myöskään Walter Röhrl, jolla niin ikään oli jo valmis sopimus seuraavasta kaudesta Audin kanssa. En ole varma, mikä oli Stig Blomqvistin tai Hannu Mikkolan sopimustilanne tuolla hetkellä, mutta saattaa hyvinkin olla, että Todt halusi nimenomaan katsoa Salos-kortin ennen heitä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Mitä muita vaihtoehtoja Todtilla olisi sitten kaudeksi 1985 ollut? Henkka Toivosella oli tarjottu jo kaudeksi 1984 Peugeot-sopimusta, mutta Henkka oli tuolloin kieltäytynyt kunniasta. Markku Alenilla oli mielestäni sopimus Lancian kanssa kauden 1985 loppuun, joten hän ei tullut kysymykseen, kuten ei tullut myöskään Walter Röhrl, jolla niin ikään oli jo valmis sopimus seuraavasta kaudesta Audin kanssa. En ole varma, mikä oli Stig Blomqvistin tai Hannu Mikkolan sopimustilanne tuolla hetkellä, mutta saattaa hyvinkin olla, että Todt halusi nimenomaan katsoa Salos-kortin ennen heitä.
Arvelenpa että Toivonen joutui kieltäytymään Peugeot-paikasta, kun Rothmans ei päästänyt häntä sinne. Muistelen, ettei meinannut päästä Lanciallekaan samasta syystä..
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1289
Noita B-ryhmän videoita katsellessa tulee mieleen kysymys, että miksi näissä vehkissä ei pystynyt käyttämään käsijarrua käännöksissä? Oliko se korvattu jonkunlaisella seisontajarrun tapaisella joka otti tasauspyörästöön? B-ryhmäläisissä keskilukkokin oli vissiin erittäin tiukka?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3540
Sijainti
JKL
Noita B-ryhmän videoita katsellessa tulee mieleen kysymys, että miksi näissä vehkissä ei pystynyt käyttämään käsijarrua käännöksissä? Oliko se korvattu jonkunlaisella seisontajarrun tapaisella joka otti tasauspyörästöön? B-ryhmäläisissä keskilukkokin oli vissiin erittäin tiukka?
Se on nimenomaan tuon keskilukon takia. Kun voimansiirto on "yhtäpuuta" niin käkkärin nykäiseminen lukitsee kaikki renkaat eikä pelkästään takarenkaita. Ongelma poistuu sillä että keskilukko vapautetaan kun käkkäriä nykäistään(=elekrtoninenlukko/aktiivilukko).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mitenköhän ilmoittautumissääntö meni tuohon aikaan? Nykypäivänäkin vielä tehdään tuota näiden nautiskelijoiden keskuudessa että ilmoittaudutaan pienemmän ryhmän autolla A-ryhmään. Näin varmistetaan pienempi lähtönumero -> parempikuntoiset tiet.

Toisaalta nykyään N-ryhmäläinenhän voidaan ilmoittaa ryhmään A, koska N on A:n lisäluokitus. Onko laitteet ollu sitten nelosryhmäläisiä tms. joka jollain sääntökohdalla voitiin ilmoittaa ryhmään B?
Wanhat nelosryhmäläiset luettiin automaagisesti B-ryhmään kun numeroryhmistä siirryttiin ABN luokitukseen. Vanhoista VeeÄmmistä näkee kuinka kotimaisissa ralleissa oli muutama hassu urquattro, Sillankorvan Räksä, jokunen Lada VFTS ja niiden seurana liuta aikanaan 4-ryhmään luokiteltuja välikoppa Eskoja ja pari Talbot Lotaria.

Vastaavasti 2-ryhmän Eskot ajoivat A-ryhmässä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
.

Mutta kuitenkin MM-rallien lähtöluettelossa löytyy pääasiassa nelosryhmäläisiä, mm. tehdas-audit. Miksei sitten kaikki nelosryhmäläiset siirtynyt automaattisesti B-ryhmään? Vain muutamia yksityiskuskeja ja Lanciat? Vai oliko se niin, että halutessaan sai ilmoittautua ryhmään B, jos ajoi nelosryhmän autolla? Suurin osa kuitenkin ajoi yhä nelosryhmässä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mutta kuitenkin MM-rallien lähtöluettelossa löytyy pääasiassa nelosryhmäläisiä, mm. tehdas-audit. Miksei sitten kaikki nelosryhmäläiset siirtynyt automaattisesti B-ryhmään? Vain muutamia yksityiskuskeja ja Lanciat? Vai oliko se niin, että halutessaan sai ilmoittautua ryhmään B, jos ajoi nelosryhmän autolla? Suurin osa kuitenkin ajoi yhä nelosryhmässä.


Siis vuonna -82..
 
Ylös