Rallin B-ryhmä jutustelu

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Siis vuonna -82..
nelos ryhmässä ei saanu käyttää niin paljoa kevyt osia kuin b-ryhmässä.
auton valmistus minimi 400kpl kun taas B:ssä 200kpl ja Evo verioita ei tarvinnu kun min.20kpl.
4-ryhmäläinen piti perustua semmoiseen autoon josta voi tehdä massatuotantoa.
B-ryhmäläiset olivat täysin kilpureita niiden ei tarvinnut perustua massa tuotantoon.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
http://www.youtube.com/watch?v=8hn5hGxUDRo&feature=player_embedded
Tässä videossa,alussa näkyy Alenin haastattelu jossa hän kertoo...kerran jo menneen Peugeotin tiimiin suutus päissään, kun lancia "vitkasteli" neliveto auton tekoo ja palannut takasin kun luvattiin että auto tehdään!!!!????Tämä oli aivan uutta!!!
millon tämä hyppy tapahtu...Salosen neuvottelu aikoihin???oliko Todh ottanu/saanu Markun houkuteltua tiimiin....Fiorio sai Markun viälä Takasin Lupauksilla neliveto autosta/asemalla tiimissä/rahalla?
lapin testi tapahtu 03.11.1985 videon testin mukaan?
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
http://www.youtube.com/watch?v=8hn5hGxUDRo&feature=player_embedded
Tässä videossa,alussa näkyy Alenin haastattelu jossa hän kertoo...kerran jo menneen Peugeotin tiimiin suutus päissään, kun lancia "vitkasteli" neliveto auton tekoo ja palannut takasin kun luvattiin että auto tehdään!!!!????Tämä oli aivan uutta!!!
millon tämä hyppy tapahtu...Salosen neuvottelu aikoihin???oliko Todh ottanu/saanu Markun houkuteltua tiimiin....Fiorio sai Markun viälä Takasin Lupauksilla neliveto autosta/asemalla tiimissä/rahalla?
lapin testi tapahtu 03.11.1985 videon testin mukaan?
Markku oli siirtymässä Peugeotille kaudeksi 1986, kun näytti siltä, että Lancian nelivetoprojekti (joka oli käynnistynyt jo 1984) vaan venyy ja venyy.

Eli Salosen Peugeotille tuloon tällä ei ollut mitään vaikutusta.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Nopea kehityshän tapahtui itseasiassa parin vuoden sisään, mutta kehitys kokonaisuudessaan alkoi jo vuosikymmenen alussa. Ensin tuli Audi Quattro vuonna 1980, joka oli muuten täysin normaali ralliauto, mutta se oli vain varustettu vallakumouksellisella nelivedolla. Tämän jälkeen tuli Lancia Rally 037, Lancia Beta Monte Carlon pohjalta kehitelty ralliohjus muovikorilla, putkirungolla ja keskimoottorilla - mutta takavetoisena. Peugeot yhdisti Lancian ja Audin hyvät ominaisuudet, kehitti itse lisää ja näin oli täydellinen B-Ryhmäläinen syntynyt: Peugeot 205 Turbo 16/EVO2; Putkirunko, muovikori, keskimoottori, neliveto ja kompakti pieni ja kevyt koko (tärkeänä lisäarvona helppo huollettavuus). Tämä siis kauden 1984 loppupuolella. Tuon jälkeen homma lähtikin käsistä vuosina 1985 ja varsinkin 1986. Kaikki kun seurasivat Peugeotin esimerkkiä ja toivat uuden kaluston kentälle samalla kaavalla.

Periaatteessahan aina Henri Toivosen Korsikan onnettomuuteen asti kaikki tapahtuneet pahimmat ulosajot olivat "normaaleja" rallionnettomuuksia (mm, Bettega, Vatanen ja Santos) ilman että niistä olisi tehty (tai pystytty tekemään) tarpeellisia johtopäätöksiä autojen turvattomuudesta ulosajoissa. Ajettavuushan kalustossa oli toki enemmän kuin kohdallaan, mutta tehojen räjähdysmäisesti kasvaessa, myös virheiden mahdollisuus ja ulosajojen seuraukset kasvoivat. Kukaan ei siis tuntunut tulevan ajatelleeksi sitä, että putkirungolla varustetut muovikorit, sisältäen tankit, moottorit ja miehistön, eivät pahemman ulosajon mahdollisesti sattuessa tarjoa juurikaan minkäänlaista suojaa miehiställe, joka oli kirjaimellisesti ansassa.
Onko tietoa kritisovatko kuskit/karturit tätä "kilpavarustelua" jo ennen Toivosen onnettomuutta??
Ite muistelisin että toivonen olisi itse näin tehnyt mutta faktaa tälle en ole löytänyt??
Tiziano Siviero(Biassionin kartturi ) kritisoi tiätääkseni ainakin jälki käteen talleja ja Fisa tästä....vertasi touhua "venäläiseen rulettiin muummuassa".
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Onko tietoa kritisovatko kuskit/karturit tätä "kilpavarustelua" jo ennen Toivosen onnettomuutta??
Ite muistelisin että toivonen olisi itse näin tehnyt mutta faktaa tälle en ole löytänyt??
Tiziano Siviero(Biassionin kartturi ) kritisoi tiätääkseni ainakin jälki käteen talleja ja Fisa tästä....vertasi touhua "venäläiseen rulettiin muummuassa".
Eivät kritisoineet - ainakaan suuremmin. Hullua yleisöä ja äärimmäisen raskaita kilpailuja kylläkin. Bettegan onnettomuuden jälkeen kalustonkin turvallisuudesta alettiin toki myös puhua enemmän, mutta teknisen kehityksen jalkoihin tuo asia jäi pahasti. Mielenkiintoista on myös huomata se, että B-ryhmän viimeisen ja hurjimman kehityskauden avannut Peugeot 205 T16 E(vo)2 teki ensiesiintymisensä nimenomaan Korsikalla 1985.

Jos nyt halutaan jossitella B-ryhmän mahdollisella kehityksellä ilman Korsikan tapahtumia vuonna 1986, niin voi uskoa että rajat olisivat tehopuolella tulleet vastaan ilman pahoja onnettomuuksiakin. Seuraavan sukupolven tehot olisivat kulkeneet n. 700-800(+) hevosvoiman tienoilla ja tuo olisi ollut silloisella alusta- ja rengaskehityksellä liikaa. Audihan taisi ajaa testiä jopa 1000 hevosvoiman koneella, mutta kuljettajat sanoivat auton olleen ajokelvoton.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Eivät kritisoineet - ainakaan suuremmin. Hullua yleisöä ja äärimmäisen raskaita kilpailuja kylläkin. Bettegan onnettomuuden jälkeen kalustonkin turvallisuudesta alettiin toki myös puhua enemmän, mutta teknisen kehityksen jalkoihin tuo asia jäi pahasti. Mielenkiintoista on myös huomata se, että B-ryhmän viimeisen ja hurjimman kehityskauden avannut Peugeot 205 T16 E(vo)2 teki ensiesiintymisensä nimenomaan Korsikalla 1985.

Jos nyt halutaan jossitella B-ryhmän mahdollisella kehityksellä ilman Korsikan tapahtumia vuonna 1986, niin voi uskoa että rajat olisivat tehopuolella tulleet vastaan ilman pahoja onnettomuuksiakin. Seuraavan sukupolven tehot olisivat kulkeneet n. 700-800(+) hevosvoiman tienoilla ja tuo olisi ollut silloisella alusta- ja rengaskehityksellä liikaa. Audihan taisi ajaa testiä jopa 1000 hevosvoiman koneella, mutta kuljettajat sanoivat auton olleen ajokelvoton.
kyllähän tuon ymmärtää autot todella repii noilla tehoilla!!
kyllä se varmaan oli juuri niin että Alustan kehitys ei tainnu pysyä Moottori kehityksen mukan

Muistaakseni Lancialla oli kanssa prototyyppi 1987 vuoden B-ryhmäläisestä,,jossa olisi ollut n.1000HV ja kori olisi valmistettu hiilikuidusta.:eek!:

Jossakin kirjassa mainittin että Kankkunen olisi jonkun testien päätteeksi pyytäny mekaanikkoja laittamaan autoon Turbon (TaiTurbot??) joka olisi tullut käyttöön 1987 B-ryhmäläisessä.
Kankkusen mukaan luurit lensi päästä ja auton kaikki neljäpyörää suti vielä kolmosvaihteella:D

ajettavuus noissa B-ryhmäläisissä kai oli se isoin ongelma,,, vähän autosta riippuen:dunno:
-Pösöllä ajaneet kuskit olivat sitä mieltä että auto on hyvä ja tasapainonen auto ajaa...
-Lancialla Alen oli sitä mieltä että 037 oli hyvä auto ajaa ja korvas sillä paljon nelivedon puutetta.S4 oli hyvä ajettava soralla ja lumella..asvaltilla ei alusta oikeen pelannu..vaikka kyllähän Toivonen sitä aikansa kuskasi todella lujaa asvaltilla...
-Audi oli aikansa edelläkävijä tietyn aikaa,mutta siitä tuli liian kankea ja painava verrattuna kilpailijoihinsa jotka olivat keskimootorillisia ja kevyempiä.
"Paukkuva ohjus" S1 oli Hannu Mikkolan mukaan Hienopeli ajaa siipien ja Mielettomän tehonsa ansiosta...Mutta painojakauma oli auton ongelma,..Audi ei voinut/halunnut? siirtyä kuulemma keskimoottori autoon..Vaikkakin prototyyppi tästäkin oli olemassa!!
-RS200 jäi ainakin itelle vähän mystiseksi vehkeeksi..väläytteli muutaman kerran hyvää vauhtia mutta olisiko tästä tullut kova haastaja Lancialle ja pösölle seuraavana vuonna jos olisi jatkettu??
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Eivät kritisoineet - ainakaan suuremmin. Hullua yleisöä ja äärimmäisen raskaita kilpailuja kylläkin. Bettegan onnettomuuden jälkeen kalustonkin turvallisuudesta alettiin toki myös puhua enemmän, mutta teknisen kehityksen jalkoihin tuo asia jäi pahasti. Mielenkiintoista on myös huomata se, että B-ryhmän viimeisen ja hurjimman kehityskauden avannut Peugeot 205 T16 E(vo)2 teki ensiesiintymisensä nimenomaan Korsikalla 1985.

Jos nyt halutaan jossitella B-ryhmän mahdollisella kehityksellä ilman Korsikan tapahtumia vuonna 1986, niin voi uskoa että rajat olisivat tehopuolella tulleet vastaan ilman pahoja onnettomuuksiakin. Seuraavan sukupolven tehot olisivat kulkeneet n. 700-800(+) hevosvoiman tienoilla ja tuo olisi ollut silloisella alusta- ja rengaskehityksellä liikaa. Audihan taisi ajaa testiä jopa 1000 hevosvoiman koneella, mutta kuljettajat sanoivat auton olleen ajokelvoton.
Henri Toivonen itse kritisoi koko B-ryhmä hypetystä niinkin aikaisin kun jo 1982. "Jos nämä B-Ryhmän autot nyt ensi vuonna tulevat, eikä sääntöjä ja turvamääräyksiä kiristetä seurauksena on katastrofi. Henri ajoi tuolloin 4-ryhmään luokiteltua Opel Ascona 400:sta." Murheellista oli että, tämä kaikki konkretisoitui Henri Pauli Toivosen kohdalla, joutumisena sen katastrofin traagiseksi uhriksi.

Audillakin homma karkasi hieman käsistä S1:n siipiversion kanssa. Siivet vain pitivät sen S1:n kunnolla hallinnassa Jyväskylässä. Siinä oli ehkä 550 hevosvoimaa tuolloin käytössä. Tehtaita oli tuolloin 1983-86 mukana huomattavasti enemmän kuin nyt. Toyotastakin tuli merkittävä Rallitiimi oikeastaan "Whistling Pigin" eli Toyota Celica Twincam Turbon myötä, jolla voitettiin kolme kertaa Safari-ralli ja Norsunluurannikko. Juha Kankkunen loi "Afrikan Tähti" maineensa vuoden 1985 voitoilla Norsunluurannikolla ja Safari-rallissa. Korsikan Ralli oli raskain MM-sarjassa ajaa koska siinä ajettiin niin hirvittävän paljon Pikataival kilometrejä. Pikiksiä oli reitistä yli 1000 kilometriä ja siirtymiä kai parisataa päälle vajaassa kolmessa päivässä.

Se oli ennen turbojakin rankka. Kun asvalttia väännettiin, Markku Alén onnistui kahdesti voittamaan siellä. Ja valitsi aikanaan Vauhdin Maailmassa olleeseen Elämäni kisa sarjaan. Tarinakseen juuri rankan mutta voittoisan Korsikan MM-rallin 1983. Joka todellakin oli sitä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Se oli ennen turbojakin rankka. Kun asvalttia väännettiin, Markku Alén onnistui kahdesti voittamaan siellä. Ja valitsi aikanaan Vauhdin Maailmassa olleeseen Elämäni kisa sarjaan. Tarinakseen juuri rankan mutta voittoisan Korsikan MM-rallin 1983. Joka todellakin oli sitä.
Joo, 037:ssa ei tainnut vielä olla edes ohjaustehostinta.. Ei kuulemma jaksanut juuri matkatavaroitaan kantaa tuon -83 kisan jälkeen. :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Audillakin homma karkasi hieman käsistä S1:n siipiversion kanssa. Siivet vain pitivät sen S1:n kunnolla hallinnassa Jyväskylässä. Siinä oli ehkä 550 hevosvoimaa tuolloin käytössä..
Sanovat, että ennen konerikkoa Mikkolan autosta väännettiin turboruuvi kaakkoon ja Hannu ajoi sen Ouninpohjan ennätysajan noin 700 hv:n tehoilla. Jos tuo huhu pitää paikkansa, niin täytyy vain hattua nostaa Hannulle.
Kisaan lähtiessä Jyskälässä oli 500 hv ja sitten San Remossa Röhrlin sanojen mukaan 535. Tuskin autosta kovin usein revittiin yli tuon 550 hevosvoimaa kuitenkaan, kun taas Peugeotissa ja Lanciassa kolkuteltiin 600 hv:n rajoja varsinkin loppukaudesta -86.

Eipä siis ole ihme, että Audi tippui kyydistä, kun painoa oli noin 150 kg enemmän, tehoa suunnilleen saman verran ja auto kankea kääntymään. Silti aika hyvin Röhrlkin paikkasi tilannetta hanskallaan San Remossa ja Montessakin ennen rengasrikkoaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
Tuota videoo kun katsoo ja kuuntelee,niin ei puudu vehkeet kun vaihtaa isompaa silmään.

http://www.kewego.fr/video/iLyROoafJGH8.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
kyllähän tuon ymmärtää autot todella repii noilla tehoilla!!
kyllä se varmaan oli juuri niin että Alustan kehitys ei tainnu pysyä Moottori kehityksen mukan

Muistaakseni Lancialla oli kanssa prototyyppi 1987 vuoden B-ryhmäläisestä,,jossa olisi ollut n.1000HV ja kori olisi valmistettu hiilikuidusta.:eek!:

Jossakin kirjassa mainittin että Kankkunen olisi jonkun testien päätteeksi pyytäny mekaanikkoja laittamaan autoon Turbon (TaiTurbot??) joka olisi tullut käyttöön 1987 B-ryhmäläisessä.
Kankkusen mukaan luurit lensi päästä ja auton kaikki neljäpyörää suti vielä kolmosvaihteella:D

ajettavuus noissa B-ryhmäläisissä kai oli se isoin ongelma,,, vähän autosta riippuen:dunno:
-Pösöllä ajaneet kuskit olivat sitä mieltä että auto on hyvä ja tasapainonen auto ajaa...
-Lancialla Alen oli sitä mieltä että 037 oli hyvä auto ajaa ja korvas sillä paljon nelivedon puutetta.S4 oli hyvä ajettava soralla ja lumella..asvaltilla ei alusta oikeen pelannu..vaikka kyllähän Toivonen sitä aikansa kuskasi todella lujaa asvaltilla...
-Audi oli aikansa edelläkävijä tietyn aikaa,mutta siitä tuli liian kankea ja painava verrattuna kilpailijoihinsa jotka olivat keskimootorillisia ja kevyempiä.
"Paukkuva ohjus" S1 oli Hannu Mikkolan mukaan Hienopeli ajaa siipien ja Mielettomän tehonsa ansiosta...Mutta painojakauma oli auton ongelma,..Audi ei voinut/halunnut? siirtyä kuulemma keskimoottori autoon..Vaikkakin prototyyppi tästäkin oli olemassa!!
-RS200 jäi ainakin itelle vähän mystiseksi vehkeeksi..väläytteli muutaman kerran hyvää vauhtia mutta olisiko tästä tullut kova haastaja Lancialle ja pösölle seuraavana vuonna jos olisi jatkettu??
Protojahan taisi olla monillakin talleilla, mutta ei noita lähellekään kisakäyttöä tuollaisilla tehoilla olisi voinut tuoda. Kankkusen netissäkin pyörivä tarina on vuoden 1986 San Remon testeistä. Jos Peugeotin maineikas 205 E2 painoi tuolloin n. 890 kiloa ja tuosta olisi vielä karsittu keventämällä "liiat pois" niin kohtahan autossa olisi ollut sama määrä hevosvoimia ja kiloja.

Jos "suurten" Peugeotin ja Lancian haastajista puhutaan, niin Audin ongelmahan taisi olla se, että he olisivat tarvinneet kokonaan uuden auton pysyäkseen kilpailussa mukana, mutta siihen tehdas ei jostain syystä halunnut panostaa. S1 oli kompromissi (eikä huono sellainen), mutta ei vakava kilpailija kahdelle suurimmalle.

Ford puolestaan oli vasta pääsemässä kunnolla vauhtiin projektinsa kanssa, kun sarja jo vedettiin "alta pois". Jos jatkettu olisi, niin tehtaan rallihistorian ja tietotaidon tuntien menestystä olisi tullut. Potentiaalia RS200-mallissa olisi ollut.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Jos "suurten" Peugeotin ja Lancian haastajista puhutaan, niin Audin ongelmahan taisi olla se, että he olisivat tarvinneet kokonaan uuden auton pysyäkseen kilpailussa mukana, mutta siihen tehdas ei jostain syystä halunnut panostaa. S1 oli kompromissi (eikä huono sellainen), mutta ei vakava kilpailija kahdelle suurimmalle.
Audi Sportilla oli jo valmiit suunnitelmat ja prototyypit keskimoottoriautosta, mutta Audin ylin johto ei antanut lupaa projektin aloittamiselle. Autoa kuitenkin suunniteltiin ja testattiin sikariportaan tietämättä, kunnes tehdas pisti pillit pussiin. Rahoitus olisi joka tapauksessa ollut tiukemmassa vuoden 1985 jälkeen, vaikka Audi olisi mukana jatkanutkin...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Ilmeisestikin tästä Audin Group S -protosta kyse:



 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Heitetäänpä tämä tännekin, jos vaikka herättäisi jotakin keskustelunaiheita/mielipiteitä/muisteloita tuosta aikakaudesta, autoista jne.:

Väsäsin sekalaisista materiaaleista ja lähteistä tällaisen reilu kymmenminuuttisen tribuuttipätkän omistettuna ralliautoilun hulluimmalle aikakaudelle, musiikin tähän pätkään ovat säveltäneet 80-luvun hullut insinöörit omissa pajoissaan. :p

http://www.youtube.com/watch?v=ozntieZs8Bg

Tosiaan tarkoituksena ei ollut tehdä mitään kronologisesti etenevää pätkää jossa jokainen vuosi, auto, kuski ja kisa on esillä yhtä paljon, vaan sellainen oman makuni mukainen fiilistelypätkä jossa tunnelma säilyy yllä. Saa haukkua jos syytä ilmenee.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ Olipahan aivan mahtava video, kiitos.

Tuossa Henkan onnettomuus topicissa oli puhuttu mm. Antti Syvälahden omaelämänkerrallisesta Moottoriurheilu vei miehen. Harva muistaa, että Vatanenkin kävi todella lähellä kuolemaa Argentiinan onnettomuudessaan:

 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^ Itse rupesin lukeen Vesa Väisäsen kirjoittamaa kirjaa vatasesta...täytyy lukasta läpi ja katsoa tuleeko jotain kommentoitavaa...tähän juttuun:D
täytys kans löytää toi Syvälahden kirja jostain...
Kyselin tätä tuola Toivosen topicissa, mutta kysytään nyt vielä täälläkin Tietääkö joku faktaa siitä että minkälaista polttoainetta B-ryhmän autoissa käytettiin/kokeiltiin?
Toinen on Jarrujen materiaali
ei oikeen tuppaa löytymään tietoa noihin mistään mistään...tai sitten en osaa etsiä:jaska:
 
Ylös