Rallin B-ryhmä jutustelu

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
En nyt oikein ymmärrä? Toivonen jätti taakseen suurimman osan F1-autoista B-ryhmän pedolla näytösajossa Estorilissa.. Sopii kokeilla hirvosten paljonko tulisi pataan kun yrittäisi samaa WRC:llä. Esimakua saa youtubesta, mm.juuri Focus WRC:llä kiertävät rataa formulaa vastaan. Veikkaan että yli puoli minuuttia jäisi heti.

Eikä ihme kun WRC:n tehot huitelee perheautoluokassa (jopa satoja prosentteja vähemmän kuin B-ryhmäläisissä villeimmillään) ja painoa on parin täysikokoisen kassakaapin verran B-ryhmäläisiä enemmän.

Siinä ei paljon sähköiset mehunannostelulaitteet, elektroniset ajonvakausjärjestelmät ja ilmastoinnit WRC-kopissa paina kun raakaa voima kiihdyttää vieressä (jopa soralla!) 2,5 sekuntia 0-100 km/h ja loppua ei näy kun voimaa on niin valtavasti.
Tarkotus oli sanoa sitä että nää nykyäijät menee kuitenki WRC:llä todistetusti kovempaa pätkää kohden kun aikanaan mentiin B-ryhmän autoilla.

Pakko kyllä antaa tunnustus sulle, tunnut olevan sellanen kaveri joka todella uskoo asiaansa :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
http://www.youtube.com/watch?v=9XeoO4qXsB8
Sanremo86 haastattelussa Vatanen ja Fiorio.
Haastattelun aiheet mm.
-Vatasen paluu
-autojen tehot
-87vuodelle tulevat autot ja säännöt
Vatanen puhui asiaa tuossa ollessaan huolissaan valmistajien puolesta A-ryhmään siirryttäessä. Moni merkki (mm. Ford, Lancia ja MG) olivat juuri saaneet aikaiseksi B-ryhmän kilpurinsa, koska uskoivat lajiin. A-ryhmään siirryttäessä ei noita keskimoottorihirviöitä voinut edes käyttää pohjana uudelle autolle, siksipä B-ryhmän aikaisista pinnalla olleista merkeistä ainoastaan Ford ja Lancia jatkoivat. Usein olen ihmetellyt Audinkin vetäytymistä. Quattronhan olisi etumoottorisena vakioautoon pohjautuvana saanut helpoiten muutettua A-ryhmäläiseksi. :dunno:
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
135
Sijainti
Jyväskylä
Safari 1987
1 Hannu Mikkola Fin Audi 200 Quattro A
Arne Hertz Swe
2 Walter Röhrl Frg Audi 200 Quattro A
Christian Geistdörfer Frg

Ei ne olleet Audilla ihan toimettomia...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu ja olihan Audilla myöhemmin montakin ei-niin-virallista yritystä A-ryhmään. Edesmennyt Airikkalan Pena usein torppasi nyky-Audin konstruktion soveltuvuuden suoraan ralliin. En nyt muista mitä enkkutermiä käytti... Kuitenkin fysiikkaan se liittyi... Olisiko auto sitten liian etupainoinen, mene ja tiedä?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Liian suuri auton pystyakselin suuntainen hitausmomentti oli Penan torppaamisen syy. Kun painava moottori lepää etuakselin etupuolella on se kaukana auton painopisteestä. Tästä seuraa se, että auto on kankea kääntymään ja sen jälkeen kun se alkaa kääntymään, niin sitä on vaikea saada suoristumaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olen etsiskelyt tossa noita sääntöjä/rajoituksia/määräyksiä mitä B-ryhmän autoissa oli...Kauhean tarkaa tietoa ei tunnu löytyvän,vaikka onhan sitä puhuttu että ei ne kovin tarkkoja olutkaan:D
no kumminkin ainoa minkä löysin wikipedian lisäksi on FIA:n sivuilta löytyvä juttu http://www.fia.com/resources/documents/991499716__Hist_App_J_86_Art_256_a.pdf

kirjoittakaa tänne jos tiedätte jonkun paremman sivun:confused:
Tuossa olikin selitettynä painorajat, joita olen joskus muistellut:
WEIGHT
Touring Cars (Gr. A) Cars are subjected to the following minimum weight
Scale in relation to their cubic capacity.up to
1,000 cm3 : 580 kg
1,300 cm3 : 675 kg
1,600 cm3 : 750 kg
2,000 cm3 : 820 kg
2,500 cm3 : 890 kg
3,000 cm3 : 960 kg
4,000 cm3 : 1,000 kg
5,000 cm3 : 1,235 kg
over 5,000 cm3 : 1,300 kg

B-ryhmäläisistä teki osittain vaarallisia se, että koska pienempi moottori salli pienemmän omapainon, kävivät pienet moottorit täysillä ahdettuina tulikuumina muovikorisissa hökötyksissä.

Tallien unelmana olisi ollut kai rakentaa moottoriltaan 1ltr auto, jossa olisi ollut 500-600hv ja painoa vain tuo vaaditut 580kg.
Taivas tietää millaisia surmanloukkuja tuollaiset hirmut olisivat olleet. :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Jos nuo painot meni koneen koon mukaan,niin ihmetyttää MG Metron konsepti,eihän noilla painoeroilla ollut pienintäkään mahdollisuutta Lanciaa ja Pösöä vastaan :confused:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
B-Ryhmän viimeineiset vuodet rallin mm-tasolla.
Lähde: Ralliautoilun vuosikirja 1986-87
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Kuvia kovalevyn kätköistä...
Monte Carlon ralli1986. Siviili auton ja H.Toivosen kolari
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

Tour de corce Ari Vatanen 1985?
[/URL][/IMG]
[/URL][/IMG]

Henri Toivonen

 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Upeita kuvia ja kertomuksia:thumbup: Kiitos näistä!

kyllä tulee kylmät väreet kun lukee noita artikkeleita.. kaikenlaisella kalustolla kilpailleet mestarismiehet toteavat yhteen ääneen, etteivät ole koskaan saaneet sellaista kunniaa ajaa kuin B-ryhmän pedot tarjosivat. Voimaa oli kuin pienessä kylässä.

Harmi että asiankulku meni kuin meni: ensin järjestäjät ja liitot töpeksivät vuosikausia päästäen yleisön tielle jne ja sitten ku tapahtui jotain niin ylireagoitiin voimakkaasti ja kiellettiin kaikki palauttaen ralliautoilun huippuluokka kertarysäyksellä siviiliautoja vastaavaan menoon (A-ryhmään, jonka autoja kuskit pitivät naurettavina "Ei näitä kehtaa ajaa kypärä päässä"-sen ajan menoa lainatakseni).

Nythän noista ajoista ei ole kovin paljon urheilullisesti edetty ja autojen painot edelleen WRC-luokassa miltein panssarivaunutasoa ja tehotkin lähellä perheautolukemia. Vain alustassa,renkaissa ja voimansiirrossa on annettu lupaa kehitykselle, muttei noilla millään paikata sitä tyhjiötä jonka tehokkaiden moottorien ja autojen keveyden kieltäminen lajiin toivat A-sarjan myötä jo aikanaan. Tähän olisi helppo reagoida: sallitaan alempi minimipaino ja siirrytään vauvaluokan kuristimista miesten turboteknologiaan. Tämän voisi tehdä hallitusti ja turvallisesti jo v. 2010, koska noista herkästi syttyvistä magnesiumkehikkoisista lasikuitupulkista joissa tankitkin kuskin penkin alla, on siirrytty jo "vähän erilaiseen maailmaan".
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kiitoksia erityisesti tuosta suomenkielisestä Lancia ECV-jutusta.
Edelleen minulle on arvoitus, miksi tuosta tehtiin vielä tämä 2-versio, joka ei enää mitenkään muistuttanut Deltaa, jos S-ryhmä kerta kiellettiin ennekuin 1. mallia voitiin ottaa käyttöön:

Olisi kiva vielä joskus kuulla Triflux-moottorin ääntä edes videolta.
Jostain olen ymmärtänyt, että S-ryhmään oli tehojen rajaamiseksi suunniteltu 1,2-litraisia moottoreita. :dunno:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Noissa taulukoissa jäin ihmettelemään mm. siipi-Quattron painoa, joksi ilmoitettiin 1300 kiloa, kun taas Graham Robsonin Rally Giants -kirjassa E2:n painona oli 1090 kg. Hyvin on heittoa eri tietolähteissä... :eek!:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Tarkotus oli sanoa sitä että nää nykyäijät menee kuitenki WRC:llä todistetusti kovempaa pätkää kohden kun aikanaan mentiin B-ryhmän autoilla.

Pakko kyllä antaa tunnustus sulle, tunnut olevan sellanen kaveri joka todella uskoo asiaansa :thumbup:
Mutta se näyttävyys se näyttävyys... Ei ole WRC autot näyttäviä verrattuna B ryhmän tykkeihin.
 
Ylös