Rallin B-ryhmä jutustelu

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mutta se näyttävyys se näyttävyys... Ei ole WRC autot näyttäviä verrattuna B ryhmän tykkeihin.
Näyttävyyshän on moottoriurheilussa kaiken A ja O. Ajetaanhan esim. aavikoilla autoilla ja pyörillä kovaa, mutta eipä se näytä paljoa miltään verrattuna esim. Toivosen äärirajoilla taiteiluun luisiuissa takavetoisella 037:lla verrattuna. Äänet ovat myös tärkeät; Formuloidenkin suosio takuulla romahtaisi, jos niiden melu tukahdutettaisiin lähes perheautojen tasolle. :cool:
Kuten olen jo aiemmin todennut, jos ensi vuonna tuleviin 1,6-litraisiin WRC-autoihin laitetaan samankokoiset kuristimet kuin nykyisissä 2-litraisissa, on varmaan melko munattomannäköistä ja -kuuloista menoa luvassa. :frown:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Mitä VM:stä käsitin nii kuristin olisi jopa millin pienempi kuin nykyisissä... :thumbfh::thumbfh::thumbfh: Päätös jota en voi käsittää.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8229
Jos näin käy niin auts. Ne nykyistä kovemmat soundit kun olisi paikallaan paitsi shown näyttävyyden niin myös jo ihan turvallisuudenkin takia. Muistuu vaan mieleen jo A-ryhmän ajoilta huippukuskien valittelut siitä, ettei autoista lähde tarpeeksi ääntä jotta katsojat kuulisivat ne tarpeeksi kaukaa. Ja siihen aikaan oli sentään vielä jotain paukkuja autojen soundeissa jäljellä, jos ensi vuonna mennään vielä nykyistäkin lussuimpiin ääniin niin hellureit ja hellät tunteet.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jostain olen ymmärtänyt, että S-ryhmään oli tehojen rajaamiseksi suunniteltu 1,2-litraisia moottoreita. :dunno:
http://www.racecar-engineering.com/articles/rallycar/275877/group-s.html

"In its attempt to regulate a maximum 300bhp, FISA's Group S rules were expected to allow 2.4-litre normally aspirated engines and 1.2-litre forced induction units."

Tuossa on myös yhteenveto kaikkien paitsi Lancian kuskien allekirjoittamasta kirjeestä, missä pyydettiin FISA:a vielä harkitsemaan S-ryhmää, mutta tietyillä kriteereillä joista yksi oli 300 hv raja. Tuosta ymmärtää, että kirje olisi tehty sen jälkeen kun FISA oli jo ainakin periaatteessa päättänyt siirtymisestä A-ryhmään.
 
Viimeksi muokattu:

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
895
http://www.racecar-engineering.com/articles/rallycar/275877/group-s.html

"In its attempt to regulate a maximum 300bhp, FISA's Group S rules were expected to allow 2.4-litre normally aspirated engines and 1.2-litre forced induction units."

Tuossa on myös yhteenveto kaikkien paitsi Lancian kuskien allekirjoittamasta kirjeestä, missä pyydettiin FISA:a vielä harkitsemaan S-ryhmää, mutta tietyillä kriteereillä joista yksi oli 300 hv raja. Tuosta ymmärtää, että kirje olisi tehty sen jälkeen kun FISA oli jo ainakin periaatteessa päättänyt siirtymisestä A-ryhmään.

Toihan olis ollut toimiva tänäkin päivänä, maximeja vaan olis ollut turha ns. laittaa...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kompakysymys...
Mikä oli ensimmäinen B-ryhmän auto, jolla saavutettiin mm-pisteitä?

Teknisesti yksi mielenkiintoisimmista b-ryhmän autoista oli Mazda RX-7. Tietääkö kukaan, että tehtiinkö siintä joku luokittelu spesiaali versio? Perus versiohan taisi olla luokiteltu a-ryhmään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vastaus kompaan

Eikös Lancia Rally 037 ollut 1. B-ryhmäläiseksi luokiteltu? :confused:
(Pitkä Quattro A1 oli vielä 4-ryhmäläinen.)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Lancia 037 oli ehkäpä ensimmäinen täysiverinen b-ryhmäläinen, mutta aika monta 4-ryhmän autoa luokiteltiin b-ryhmään ennen sitä.
Ensimmäinen pisteitä saavuttanut auto oli Porsche 911 SC, jolla Jean-Pierre Ballet tuli yhdeksänneksi Montessa -82 ja sai kaksi pistettä.
-82 oli siirtymä kausi jolloin b-ryhmäläisiä sai jo luokitella. Niillä sai osallistua ralleihin ja kuskeille jaettiin mm-pisteitä, mutta automerkkipisteitä ei niille viellä jaettu.

Sinänsä hassu juttu, mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin 4-ryhmän säännöillä viritetty Porsche 911 SC oli itseasiassa kilpailukykyisempi, kuin b-ryhmän säännöillä viritetty. Ainakin niin kauan kunnes 911 SC:stä tehtiin evoluutiomalli 911 SCRS.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Ajan kirjamateriaali on toisella paikkakunnalla mutta uskoisin että RX-7:aa ei luokiteltu A-ryhmään. Vain 323:ia.
Itellä olisi myös samanmoinen muistikuva:idea: mutta, en nyt kyllä löytäny mitään todisteita tämän väitteen tueksi... netistä löytyvä sivu....tuossakin on class merkinnän kohdalla vain ?? (1308cc x 2.0 = 2615cc)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ajan kirjamateriaali on toisella paikkakunnalla mutta uskoisin että RX-7:aa ei luokiteltu A-ryhmään. Vain 323:ia.
Kyllä FIA:n lista näyttää 5713 Mazda Savanna RX-7 luokiteltu 1 ryhmään ja sama luokittelu siirretty a-ryhmään. http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/F1738402CD97FDC3C125739A0053B6F9/$FILE/HomologatedForms-SortedByMake&Model.pdf

Muistaakseni joku ajoi vuonna -83 british openia A-ryhmän Mazda RX-7:lla.
Jos oikein ymmärrän, niin taitaakin olla siten, että 1,3l moottorilla varustettu RX-7 on luokiteltu B-ryhmään ja pienempi A:han. Jännää kuitenkin, että 135 hp vakio koneesta saadaan virittämällä 300hp ja vielläpä luotettava sellainen.
Hämää vähän tuo "1308cc x 2.0 = 2615cc". Oliko sitten niin, että Wankel moottoreilla oli jonkinnäköinen kerroin?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11192
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Muistaakseni joku ajoi vuonna -83 british openia A-ryhmän Mazda RX-7:lla.
Totta tosiaan, Chris Lordin wankel oli A-ryhmäläinen! Itse tuli nähtyä vain B-ryhmän pelejä.

Toisaalta netti on täynnä tarinoita joissa valitellaan Mazdan haluttomuutta kehittää RX-7:aa A-ryhmään, Ausseissa ainakin olis kai ollut kiinnostuneisuutta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
B-ryhmän MG Metrohan oli Williamsin F1-tallin suunnittelema ja itse suunnittelutyö tehtiin jo 1981. Tehtaalla meni kuitenkin vuosia saada auto tuotantoon.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Voisiko joku vähän selventää minulle tuota Audi quattron luokittelu asiaa? Netissä on niin paljon virheellistä tietoa.

4-ryhmän quattrohan perustui katuautoon, jossa oli rautainen lohko ja 10 venttiiliä.
Oliko b-ryhmää varten sitten tehty 200 kappaleen erikoismalli? Eikös b-ryhmän A1 ja A2 quattroissa ollut alumiininen lohko? Noin iso muutos tuskin menisi evoluutio mallina läpi? Montako venttiiliä A quattroissa oli?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
B-ryhmän MG Metrohan oli Williamsin F1-tallin suunnittelema ja itse suunnittelutyö tehtiin jo 1981. Tehtaalla meni kuitenkin vuosia saada auto tuotantoon.
B-ryhmän kohdallahan tapahtui tunnetusti se hölmöys, että monet tallit saivat 4-vetoautonsa kisoihin mukaan vasta kaudelle -86 (MG:n lisäksi mm. Ford ja Lancia, vaikkakin S4:lla ehdittiin voittaa RAC -85) kun luokka eli sekavaa ja traagista viimeistä vuottaan. :frown:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
B-ryhmäläinen Harjulla

Jyväskylän Suurajojen 60-vuotisjuhlassa ajaa Harjun näytösajoss ainakin yksi b-ryhmäläinen ralliauto. Tapahtuma on 09.07.2010. Listalla on hienoja pelejä, monessa on RS-tyyppimerkintä, kuten tuossa B-ryhmäläisessäkin.

Levittäkää sanaa

makka
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Totta tosiaan, Chris Lordin wankel oli A-ryhmäläinen! Itse tuli nähtyä vain B-ryhmän pelejä.

Toisaalta netti on täynnä tarinoita joissa valitellaan Mazdan haluttomuutta kehittää RX-7:aa A-ryhmään, Ausseissa ainakin olis kai ollut kiinnostuneisuutta.
vuonna-83 ruotsin rallissa oli Bror Danielsson RX-7:lla ryhmä A ja vuonna -85 sama kisa Ingvar Carlsson B ryhmäläisellä.rotsalaisilla on ollt näköjään kiinnostusta tähän laitteeseen.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
895
Jyväskylän Suurajojen 60-vuotisjuhlassa ajaa Harjun näytösajoss ainakin yksi b-ryhmäläinen ralliauto. Tapahtuma on 09.07.2010. Listalla on hienoja pelejä, monessa on RS-tyyppimerkintä, kuten tuossa B-ryhmäläisessäkin.

Levittäkää sanaa

makka
Kiitos muistutuksesta! Olen paikalla!
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
FFFUUU- itse haluaisin tulla mutta en saa ketään muuta mukaan : / Ja yksin olen ihan hukassa, näinkö jään tulematta : (


Mutta olen kyllä kertoillut monille tapahtumasta : )
 
Ylös