Rallin B-ryhmä jutustelu

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Onkohan tuo ECV1 ainoa lajissaan, eli onko noita tehty vain tuo yksi kappale? Kuvien perusteella auto on päässyt vähän huonoon kuntoon, missähän on ollut ennen Voltaa?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pitäisin hieman ihmeellisenä, ellei yksi olisi säilöttynä FIATin museoon.

Ajettiinhan autolla testiä, siitä ehkä nuo huonokuntoiset katteet.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kiitos kaikille teille, jotka laitoitte linkkejä tähän ECV aiheeseen liittyen:thumbup:

nuo ECV sivut on kyllä meleko hienot:tongue: toivottavasti päivittävät niitä vaikkapa videonpätkillä restaurointi vaiheista ym..

Tuon Triflux moottorin käyntiääni olisi kyllä syytä kuulla livenä:D:D
Että pitääkö tässä nyt ottaa liput italiaan rallylegend tapahtumaan:rolleyes:

Hienoa, että Beppe Volta on herättänyt S- ryhmään kaavaillun Lancian henkiin:thumbup::thumbup:
Mua ei vain oikein tuo italialainen kyläseppä vakuuttanut. Pitäis päästää Kannuksen miehet asialle, niin tulis priimaa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kuten sanottua, tuo Voltan paja rakensi aikanaan heti Abarthin jälkeen ripeimmät 037 Lanciat, joten eiköhän noi asiansa osaa.

Itseäni kiinnostaisi enempikin tuo Audin projekti ja sen kohtalo:



 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... tai sitten 037 oli Betan ralliversio. Kuinka vain. ;)

Nopeimpia 5-ryhmäläisiä. Alen kävi kanssa ulkoiluttamassa, muistaakseni juurikin Patresen kanssa (kuvassa) ja Keke liisasi ystävänsä Betan Ahvenistolle, jossa voitti toisen lähdön ja toisen taisi hävitä Nicke Wiikin 320:lle?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
5-ryhmän autot olikin varsinaisia pelejä. Jostain muistan lukeneeni, että jonkun vuoden Giro d'Italiassa tehokkaimmissa Porscheissa oli lähemmäs 700 hevosvoimaa.
Ei se ole mithän. ;) Jotta juttu saadaan samalle tasolle S4 väittelyn kanssa, kerrottakoon, että Schnitzer teki M1:stä turbotetun version josta lähti sitten se n. 1000 hv. BMW:n legendaarinen F1-moottori oli jatkojalostettu juuri F2- ja Gr. 5 -moottoreista(?)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
http://www.bmw-m1.de/english/group5.html

Tuo juttu kertoo kaiken eli 1981 Porsche 935:ssa löytyi sama teho kuin Schnitzerin viimeisessä M1 modifikaatiossa, mutta kevyemmässä korissa, joten Porsche jäi (ehkä Zakspeedin Caprin ohella) nopeimmaksi 5-ryhmäläiseksi.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Alénhan käsittääkseni osallistui tuolla kuvan autolla (Lancia) myös Le Mansiin sekä joihinkin muihin ratakilpailuihin, Vallenlungan, tms..

Tuosta takamoottori(?) quattrosta olis kyllä kiva kuulla enemmän. Muistaakseni esim. McKleinin The rise and fall of rallying's wildest cars ei tuosta juuri maininnut..
 
Viimeksi muokattu:

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Mua ei vain oikein tuo italialainen kyläseppä vakuuttanut. Pitäis päästää Kannuksen miehet asialle, niin tulis priimaa.
Joo komiaa jälkeä siellä lakiallakin tehrähän:thumbup:
on noita mäkelän sivujakin tutkittu ja joitain kuvia taisi olla tossa taannoin tälläkin foorumilla..

Mutta onhan toi Voltan homma niinkuin omistautumista yhdelle automerkille ja jopa yhdelle ajanjaksolle 1982-1986. Äijä pystyy varmaan paikallisilla suhteillaan tettämään uusia osia samoissa pajoissa mistä Lancia Martini ja Voltakin hankki osia 037:hin ja S4:een.
+ että hyllyssäkin on varalla tavaraa muutamaan autoon:wink:

Jotenkin aavistelisin :idea:, että toi ECV1 on vähän sattumalta ajautunut Voltalle jossain Fiat konsernin pihan siivouksessa, jossa kyseinen herra on kalastellut juuri 037:n osia itselleen.
tämä siis puhdasta spekulaatio:eek!:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tuosta takamoottori(?) quattrosta olis kyllä kiva kuulla enemmän. Muistaakseni esim. McKleinin The rise and fall of rallying's wildest cars ei tuosta juuri maininnut..
Kovin moni Audin isoista pomoistakaan ei tuosta keskimoottoriautosta kuullut/tiennyt silloin kun sitä testattiin. :D Se oli hyvin matalan profiilin projekti.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kuten sanottua, tuo Voltan paja rakensi aikanaan heti Abarthin jälkeen ripeimmät 037 Lanciat, joten eiköhän noi asiansa osaa.

Itseäni kiinnostaisi enempikin tuo Audin projekti ja sen kohtalo:



-Tuo prototyyppi on kai romutettu, koska oli alkujaankin kai Audin insinöörien johdolta salaa kehittämä projekti (Ferdinand Piëch halusi säilyttää Quattron etumoottorisena, koska tahtoi sen perustuvan edes jotenkin vakio-Audeihin).
Itse pitäisin kuitenkin tätä Audi R8:a ainakin jossain mielessä tuon projektin hedelmänä, toki tuon ja tämän välissä oli pari, kolme muutakin prototyyppiä:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä


Eihän tuokaan ollut tehtaan virallisesti hyväksymä prokkis vaan oman pienen porukan kyhäilemä =)
 
Ylös