1. div 12. osakilpailu, Monza

• Viestiketjun aloittaja Hënkka
  • Aloituspäivämäärä

akjanu

Well-known member
Sijainti
Hyllykallio, Finland
Kaksoisvoitto Eagle-tallille!

Kovalla ammattitaidolla suoritettu taktikointi tuotti Eagle-tallille kaksoisvoiton Monzan legendaarisella radalla. Aika-ajosta lähtien Eaglet näyttivät muille missä kaappi seisoo.

rWestin loistava paaluaika siivitti minua yrittämään yhtä kovaa aikaan, melkein onnistuin. Tein kuitenkin parhaalla kierroksella pienen virhelaskelma, kun yritin ennen maalilinjaa kaasua nostamalla hidastaa sopivasti kellottaakseni täsmälleen saman ajan kuin rWest. No, tuota pitää harjoitella lisää... :D

Startti onnistui melkein suunnitelmien mukaisesti. Eagle lähti kuitenkin viivalta sen verran verkkaisesti että rWest sai jo ekalla kierroksella hyvän etumatkan, muut sain kuitenkin pidettyä takanani. Eka kierroksen toisella puoliskolla tajusin että perässähän tulee Mr. PekPoy, siinä palasi kieltämättä mieleen muutama tilanne ed. kisoista wink Tässä oli nyt selvä taktikoinnin paikka, ajattelin että minun on turvallisempaa ajella PekPoyn perässä ja niinpä löysäsin sen verran että Pekpoy pääsi ohi T1;ssä. wink Ajelin siinä sitten PekPoy;n perässä virheettömiä kierroksia, renkaita ja moottoria säästellen kunnes Jape ilmestyi "nurkan" takaa peräboksiin kiinni. Japen loppukiri yllätti minut täydellisesti eek! , olin siinä vaiheessa turvallisesti kolmantena eikä takana olevat mielestäni suoranaisesti ollut uhkaamassa sijoitustani. PekPoy sai minun puolesta ajaa kakkoseksi, en halunnut ota mitään turhia riskejä yrittämällä väkisin ohi, maaliin pääsy ja suht. hyvät pisteet olivat minulle tärkeimpiä kuin PekPoy;n voittaminen. Toiseksiviimeisen kierroksen alussa PekPoy;n Hondan moottori sanoi työsopimuksensa irti T1;een mentäessä idea ja nousin toiseksi :) . Jape tuli takaa niin kovaa, että alkoi siinä meikäpojalla kädet ja jalat tutisemaan siihen malliin että tuli tehtyä pari virhettäkin viimeisellä kieroksella :confused: . Lesmossa ajoin hieman kanttarin päälle ja Jape lähti yrittämään ohitusta minun oikealta puolelta. Mentiin rintarinnan kohti Ascaria ja vähän ennen sillan alitusta katsoin sivulle että missäs se Jape luuraa, pahus Ferrari tuli aivan rintarinnan Eaglen kanssa. Iskin Japelle silmää wink ja käännin katseeni sekä Eaglen nokan kohti Ascarin sisäreunaa, ajattelin että tilaa on kyllä, siinä samassa Jape antoi pikkuisen periksi ja sain kovemman ulostulonopeuden takasuoralle eikä Jape päässyt imuun. Parabolicassa tein samanlaisen virheen kun Lesmossa, etupyörä meni kanttarin päälle mistä ajolinja karkasi hieman ulos. Jape;n ohjastama punainen ori oli välittömästi sovittamassa turpaansa minun sisäpuolelle, rahkeet ei kuitenkaan riittänyt ohitukseen asti vaikka Jape oli punaisen paholaisen korvatulpatkin poistanut Parabolicaan tultaessa.

Maalissa toisena maltillisella ajolla ja Eagle-tallille makea kaksoisvoitto, onnittelut rWestille, Eagle-tallille sekä Japelle.

Jape, osoitit ajotavallasi että hieman järkeä ja malttia käyttäen päästään nauttimaan jännittävistä kaksinkamppailuista myös ForumGpl-liigassa, kiitos siitä.

Ps. Mielestäni tässä kisassa löytyi reikiä vain Hondan moottorin kyljestä.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Jape kyllä osoitti herrasmiesmäisyyttä. Kun siinä viimeisellä kierroksella parabolicassa jäi se raontynkää sisään, niin siihen olisi periaatteessa hyvinkin voinut ajaa. Silloinhan sitten kuitenkin olisi kolissut, kun akjanu veti aika surutta sisälinjalle takaisin lipsautettuaan ensin ulospäin .

Hyvä Jape!

Ja onnea RWestille! :cool:

<small>[ 28-11-2002, 14:56: Message edited by: Wilpuri ]</small>

akjanu

Well-known member
Sijainti
Hyllykallio, Finland
Wilpuri:
Jape kyllä osoitti herrasmiesmäisyyttä. Kun siinä viimeisellä kierroksella parabolicassa jäi se raontynkää sisään, niin siihen olisi periaatteessa hyvinkin voinut ajaa. Silloinhan sitten kuitenkin olisi kolissut, kun akjanu veti aika surutta sisälinjalle takaisin lipsautettuaan ensin ulospäin .

Hyvä Jape!

Ja onnea RWestille! :cool:
Niinpä niin....Siitähän tässä oli kysymys, takana tulevan kuljettajan (Jape) erinomaisesta taidosta ennakoida edellä menevän, tässä tilanteessa minun yllättäviäkin liikkeitä. Jos siinä tilanteessa takana oleva kuljettaja olisi ollut joku muu vähemmän taitava/maltillinen kuljettaja olisi varmasti kolissut. BRM;n kotisivulta lainattu: ""Surkein hetki GPL-uralla: Ajoin tallikaverin perään Kyalamissa"", että silleen... wink

Ja onnea vielä kerran: rWest, :p ja Jape

<small>[ 29-11-2002, 14:45: Message edited by: akjanu ]</small>

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
akjanu, ainakin pystyn myöntämään virheeni ja kertomaan niistä salailematta, itse asiassa taisin ottaa Kyalamin täysin oman suoritukseeni liittyvän virheen piikkiin, vaikka siinä oli hieman muutakin taustalla). Toisilla tuntuu olevan tapana vaieta omista virheistään. Missä on Mosportin raporttisi? :confused: .

<small>[ 29-11-2002, 15:07: Message edited by: Wilpuri ]</small>

abc

DNF
akjanu:
BRM;n kotisivulta lainattu: ""Surkein hetki GPL-uralla: Ajoin tallikaverin perään Kyalamissa"", että silleen... wink
Löytyihän Wilpurin uralta sentään yksi moka! :)

Hënkka

Guest
akjanu:
Niinpä niin....Siitähän tässä oli kysymys, takana tulevan kuljettajan (Jape) erinomaisesta taidosta ennakoida edellä menevän, tässä tilanteessa minun yllättäviäkin liikkeitä.
Näistä Schumi-blokeista on kenties huomautettu joskus jossain. Tuo nyt ei ihan vakavammasta päästä ollut, mutta pistää miettimään vähän kuitenkin... doubtful

<small>[ 29-11-2002, 17:23: Message edited by: Henkka ]</small>

Jape

Well-known member
Apuva, ei kai kukaan vaan nyt tulkinnut että olisin ollut pahoillani tuosta tilanteesta? En ainakaan tuolla raportillani sellaista kuvaa halunnut antaa.

Omasta näkökulmastani katsoen ohitusyritys olisi tosiaankin ollut tuhoon tuomittu tuossa tilanteessa. En kokenut sitä mitenkään Akjanun blokkina vaan ihan normaalina oman sijoituksen kiinni pitämisenä viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa. Akjanu kuitenkin kerkisi ihan hyvin takaisin sisälinjalle.
Sitä paitsi halusin kunnioittaa Akjanun siihen asti hyvin mennyttä kisaa ja varmistaa puhtaan kilpailun niin Akjanulle kuin itsellenikin.
Joten puhalletaankos peli poikki tässä vaiheessa, kun ei kerran tilanteessa vahinkoja tullut, jookos?
Lainaanpa tähän loppuun vielä Henkan sanoja toisesta toikista : "Ei tämä sentään maailman vakavin asia ole." wink

...ja nyt rentoutumaan ja ottamaan ilo irti viikonlopusta....

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Kylläpä väännetään kättä pienestä rikkeestä, eikö Wilpurilla ja kump. oo muuta tekemistä kun pohtia pikku blokkia kisan vipassa mutkassa? Kyllähän tuo nyt oli _paljon_ pienempi virhe kun esim. peräänajo josta mm. raukkamaisesti syytetään edellä ajavan väärää jarrutuspaikkaa tai viimehetken ajolinjan muutoksia... kattokaas pojat myös omia suorituksia... virheitä löytyy jopa teiltä ja paljon suurempia kun tuo blokki mistä nyt oli kyse.

Monet meistä kuskeista ei jaksa alkaa inisemään ihan jokaisesta rikkeestä... ja sen takia, kun aivan varmasti saa kuulla kunniansa muutaman hepun toimesta.

Tottakai virheistä pitää ja täytyy puhua... että jokainen kuski ottaisi niistä oppiksi, mutta yleensä virheen sattuessa jotkut selittävät "taitavasti" että se toinen teki sitä ja mun yhteydet teki sitä jne. Meidän pitäis oppia pikkuhiljaa se asia, kaikki ei oo loistavia GPL:ssä ja eikä monella ole tarkoituskaan olla hyvä siinä.. moni haluaa vaan pitää tätä selaisena mukavana pikkuharrastuksena...

Voisin kauden jälkeen tehdä tilaston, mistä näkyis jokaisen kuskin tekemät virheet ja rikkeet syyskaudella... wink

<small>[ 29-11-2002, 23:17: Message edited by: Pasi73 ]</small>

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Pasi73:
Kylläpä väännetään kättä pienestä rikkeestä, eikö Wilpurilla ja kump. oo muuta tekemistä kun pohtia pikku blokkia kisan vipassa mutkassa? Kyllähän tuo nyt oli _paljon_ pienempi virhe kun esim. peräänajo josta mm. raukkamaisesti syytetään edellä ajavan väärää jarrutuspaikkaa tai viimehetken ajolinjan muutoksia... kattokaas pojat myös omia suorituksia... virheitä löytyy jopa teiltä ja paljon suurempia kun tuo blokki mistä nyt oli kyse.

Monet meistä kuskeista ei jaksa alkaa inisemään ihan jokaisesta rikkeestä... ja sen takia, kun aivan varmasti saa kuulla kunniansa muutaman hepun toimesta.

Tottakai virheistä pitää ja täytyy puhua... että jokainen kuski ottaisi niistä oppiksi, mutta yleensä virheen sattuessa jotkut selittävät "taitavasti" että se toinen teki sitä ja mun yhteydet teki sitä jne. Meidän pitäis oppia pikkuhiljaa se asia, kaikki ei oo loistavia GPL:ssä ja eikä monella ole tarkoituskaan olla hyvä siinä.. moni haluaa vaan pitää tätä selaisena mukavana pikkuharrastuksena...

Voisin kauden jälkeen tehdä tilaston, mistä näkyis jokaisen kuskin tekemät virheet ja rikkeet syyskaudella... wink
Kyllä, on muutakin tekemistä :D . Oli pieni virhe, totta. Kyllä, teemme kaikki virheitä, tuskin sitä kieltää kukaan.

Ja tuosta inisemisestä sen verran mm. omalta kohdaltani, että on totta, että olen ollut kommentoimassa eri tilanteita aika aktiivisesti. Se johtuu siitä, että kun on alusta lähtien ollut mukana tämän sarjan järjestelyssä ja ideoinnissa, niin sitten siitä seuraa, että itse tulee sen vuoksi aika aktiivisesti oltua kehittelemässä tätä touhua koko ajan, ja kun noita kolarifestareita on ollut monesti, niin tuosta yhtälöstä ei voi seurata kuin semmoinen juttu, että sitten itse niistä sen vuoksi tulee oltua paljon turinoimassa, koska yksinkertaisesti haluaisin, että niitä olisi vähemmän. Ja se vähentäminen ei onnistu niin, että "päätetään", että nyt vähemmän kolareita, vaan siihen vaatii pohtimista ja kommentoimista, ja sitten sen vuoksi näitä kolaritilanteitakin tulee kommentoitua. Tokihan se sitten voi vaikuttaa sivusta katseltuna siltä, että "onpa siinä jätkä, kun vaan inisee, miksei se aja ja pidä hauskaa".

En muista aiemmin akjanun ajosta pahemmin mitään kommentoineenikaan, vaikka mielestäni kommentoitavaa olisi ollut. Muun muassa juuri tuolta Mosportista. Tuo viesti oli siis vähän semmoinen pidempää aikaväliä käsittelevä, ja ehkä sellaisenaankin turhan kriittisesti (kärkevästi ehkä juuri siksi, että oli useampi tilanne mielessä tuota kirjoittaessa, oliskohan parempi joka tilanteen jälkeen sittenkin antaa sitä palautetta wink ) kirjoitettu. Olen pahoillani mahdollisesti aiheuttamasta mielipahasta :( .

Kuitenkin, itse kun koitan kykyni mukaan pyytää mokiani anteeksi, niin sitten taidan ajatella liiaksi samalla linjalla, jotta muutkin tekisivät samoin. Oikeastaan toivon, että mulle kerrotaan aina, kun joku kokee niin, että pelaamiseni ei ollut soveliasta, voin sitten siitä oppia taas heti samalla, että mitä tuli tehtyä ja miten välttää moista jatkossa :) .

Loppuun tiivistettynä: on hyvä olla tervettä kritiikkiä omien suoritustensa suhteen sekä kykyä pyytää anteeksi. Ei mokia tarvitse hävetä, mutta on rehtiä mielestäni pyytää anteeksi. Mikäli mokistaan vaikenee, voi saada sen kuvan, että on välinpitämätön. Tervettä kritiikkiä on kohtuudella ihan mielestäni ihan oikeutettua antaa, kunhan ei nalkuta viikkotolkulla jostain kauan sitten tapahtuneesta asiasta. Ja kun aiheellista kritiikkiä saa osakseen, niin ei kannata liikaa harmistua. :) Ja tämä loppuosa nyt ei ollut sen kummemmin kenellekään erityisesti suunnattu, joten toivottavasti kukaan nyt ei tästä sen kummemmin harmistu. Oli pakko vähän täsmentää enemmän, koska tuntui, että itsekin olen sitä mieltä, että mulla ei oo muuta tekemistä kuin etsiä suurennuslasilla toisten mokia ja valittaa sitten niistä. Koko ajan tässä on semmoinen vähän suurempi kuva kuitenkin mielessä, eli laadukas ja rehellinen kisaaminen :) .

<small>[ 30-11-2002, 00:14: Message edited by: Wilpuri ]</small>

abc

DNF
Pasi73:
Kyllähän tuo nyt oli _paljon_ pienempi virhe kun esim. peräänajo josta mm. raukkamaisesti syytetään edellä ajavan väärää jarrutuspaikkaa tai viimehetken ajolinjan muutoksia...
Olet siis sitä mieltä, että edellä ajava saa tehdä mitä haluaa ja kaikki kolarit ovat takaa tulevan vikoja?

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Ainakin se VJR:n Mosportin peräänajo olisi ollut vältettävissä... siinä tilanteessa nopeampi kuski, (tässä tapauksessa VJR) olisi pitänyt oivaltaa :D että edesssä ajava todennäköisesti jarruttaa _paljon_aikasemmin kuin itse jarruttaa... wink VJR on muuten Mosportissa huippu :cool: tuossa tilanteessa Duunarilla oli täystyö pitää auto radalla, niin ei siinä välttämättä onnistu takana tulevan huomiointi täydellisesti. Mä ainakin tuon tilanteen katoin heti VJR:n mokaksi.

Joo... ei sitä voi sanoa että _kaikki_ peräänajot johtuvat takana tulevan mokasta... mutta tämähän on taitolaji, pitää oppia ottamaan vauhtia tarpeeksi pois ettei vaan aja "hitaaman" perään... kaikilla on niin pirun kiirus päästä _heti_ ohitse... ja tuo on yleisin syy peräänajoihin.

ps. Esimerkki vielä.. Henkan "jarrutesti" Mossessa lähtösuoralla, takana tuleva ei sitä ajoissa huomannut ja turha kolarihan siitä syntyi.. Henkan tarkoitus oli hyvä mutta vaarallinen liigan kisoihin..

abc

DNF
Jos edellä ajava on sisäkurvin puolella ennen mutkaa oletan, että hän ajaa sisäkurvin puolella koko mutkan (vähintäänkin entryn).

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Pasi73:
ps. Esimerkki vielä.. Henkan "jarrutesti" Mossessa lähtösuoralla, takana tuleva ei sitä ajoissa huomannut ja turha kolarihan siitä syntyi.. Henkan tarkoitus oli hyvä mutta vaarallinen liigan kisoihin..
LÖL. Löysit sitten tuommoisen ihan poikkeavan tilanteen esimerkiksi tuolle hommalle, että missä edellä menevä on syypää kolariin. Ei muuten kukaan muu ole tainnut olla noin herrasmiesmäisesti toimiva, että kolarin jälkeen paljon myöhemmin on yrittänyt päästää ohi. Kun henkka poikkeaa normaaliajolinjalta ja löysää, niin miksi ihmeessä muuten perässä tuleva akjanu poikkeaa itsekin normaaliajolinjalta. Taisipa käydä niin, että tajusi Henkan ajavan hitaammin, ja pyrki sitä sitä hyödyntämään, ja nappaamaan vähän imua. En muuta järkevää selitystä keksi.

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Vjr, ei kannata olettaa että edellä ajava toimii "oikein" wink kannattaa pitää vähän hajurakoa...

Mites Glenin Loop-mutka ajetaan? Siinä vissiin ekaksi käännetään sisään mutkaan kohti sisäreunaa ja heti sen jälkeen annetaan auton liukua ulkokurvin puolelle... sieltä saa sitten hyvän kiihdytyksen takasuoralle. Sovellatko tässä samaa oletusta kuin Mossen hyppymutkassa, että se ajolinja on pidettävä mikä on mutkan alussa? wink

Edit, oli virhe tossa tekstissä, (sisäreunasta pois ja tilalle, kohti sisäreunaa) sori jos aiheutin harmia huonolla kirjoitustaidollani. frown

<small>[ 30-11-2002, 18:21: Message edited by: Pasi73 ]</small>

abc

DNF
Yleensä mutkat ajetaan niin, että siirytään ulkokurvin puolelta kohti sisäkurvia. Ei toisinpäin (edes Mosportin hyppyrimutkaa)

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
VJR
Yleensä mutkat ajetaan niin, että siirytään ulkokurvin puolelta kohti sisäkurvia. Ei toisinpäin (edes Mosportin hyppyrimutkaa)
Tulihan se sieltä kun vähän potkii :D sana "yleensä". :p

abc

DNF
Koskaan ei mitään mutkaa ajeta niin, että siirrytään sisäkurvin puolelta ulkokurvin puolelle _ennen_ mutkan entryä.

Pasi73

Well-known member
Sijainti
Ilmajoki
Joskus poikkeus vahvistaa säännön... wink

Mun puolesta jokainen saa ajella mutkat ihan miten itse osaa tai haluaa...

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Mä oon VAHVASTI sitä mieltä, että vaikka edessä menevä tulis sua vastaan, niin on oma ajotapa sovitettava niin, että kilpakumppaniin ei synny kontaktia. Se että että edellä menevä ajaa "virheellistä" ajolinjaa ja aiheuttaa täten takanatulevalle kolarin, niin kertoo sen, että takana tuleva on vain Hotläppääjä ei sen kummempi. Eli tosimiehen kilpailuominaisuudet puuttuvat. Hotläppääjät älköön vaivautuko.