#1 Max Verstappen 2022: Sennan manttelinperijä

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1965
Kyllähän tuo tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä että Max tulee nousemaan tuolla listalla korkealle ja nopeasti, mutta äkkiä nuo kurssit voi aina muuttua ja voittokulku loppuakin. Vaatii kuitenkin joko tuuria tai tosi hyvää kristallipalloa, että pääsee voittoihin kykenevästä kalustosta nauttimaan jatkuvasti vuodesta toiseen.

Löyhästi tähän liittyen tuli tuollainen tilasto juuri jossain somessa sattumalta vastaan. 150 ajetun kilpailun jälkeen Alonsonkin statsit ollut melko samaa luokkaa kuin Maxilla, mutta lopulta ei ihan hirveän paljoa enempää tuon jälkeen sitten kaunistunutkaan. Samoin Vettelin tahti hiipui varsin jyrkästi.
 
Viimeksi muokattu:

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
385
Olen nähnyt puhetta siitä, että Verstappen olisi selkeästi parantanut tekemistä tänä vuonna vähentämällä virheitä, mikä omasta mielestä jättää paljon kontekstia pois. Hän on kyllä ollut aivan loistava kisoissa ja pois lukien Jeddahin kaksi ensimmäistä ohitusyritystä Leclerciä vastaan ja ehkä pientä optimointia Bahrainin kahdessa ensimmäisessä ohitusyrityksessä DRS-alueet huomoiden, hän ei ole tehnyt yhtään virhettä. Mutta toisaalta verrattuna viime vuoteen, missä hän oli joka osa-alueella selkeästi paras, aika-ajoissa Verstappen on ollut selkeästi heikompi, vaikka Monacossa hän mikrosektoreiden perusteella todennäköisesti olisi lyönyt Perezin viimeisellä vedolla ilman hänen pyörähtämistä.

Mietitään vaikka viimeistä kolmea vuotta. Verstappen on todennäköisesti ollut sarjan paras kuski 2019:n alusta lähtien, mutta 2020 ja eteenpäin siitä ei ole kysymystäkään. 2020, massiivinen suorituskykyero Mersuun nähden jokaisella osa-alueella ja erityisesti selkeä ero suoranopeudessa, mikä on selkeästi suurin faktori kisatilanteissa. Eli siis täysin toivoton tilanne, silti hän pystyi jokseenkin haastaman Mersuja kauden aikana ja voitti kaksi kisaa, virheet yleensä yliyrittämisestä.

2021, selkeästi Mersua hitaampi keskimäärin koko kauden aikana ja sama suoranopeudessa erityisesti kauden lopussa kun Hamilton sai supermoottorin käyttöön, hävisi myös vajaa 100 pistettä Hamiltoniin nähden huonoon tuuriin ja "tuuriin". Voitti silti mestaruuden, eniten voittoja ja paaluja. En erityisesti muista häneltä virheitä pois lukien Jeddahin aika-ajoa ja loppukauden epätoivoisia jarrutuksia hänen yrittäessä taistella Hamiltonin valtavaa suoranopeusetua vastaan.

Ja sitten 2022, suurin piirtein yhtä hyvä auto Ferrariin nähden ja selkeä etu suoranopeudessa. En voi painottaa tarpeeksi, kuinka tärkeä tekijä suoranopeus on varsinkin DRS-aikakaudella, sillä useimmilla radoilla 10-15 km/h tarkoittaa sitä, että edes .999 detektiopisteellä tarkoittaa valtavia ongelmia hitaammalle autolle, kun taas hitaamman auton on lähes mahdoton ohittaa samoilla radoilla.

Verstappen loogisesti ajateltuna varmaan jatkuvasti kehittyy vielä vähän jonkin aikaa ja hän on ehkä hieman kypsempi kuski kuin viime vuonna, mutta itse tekemisen taso 2021 oli aika selkeästi parempaa, kuin mitä tähän mennessä tänä vuonna. Se itsessään ei ole huolestuttavaa tai kritisoivaa, koska 2021 Verstappen on yksi kaikkien aikojen parhaita kausia, mitä kuski on ikinä ajanut, ja on mahdotonta toistaa se joka vuosi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2344
Kyllähän Verstappen hyvin ajoi viime kaudella, mutta oli siinä tekemisessä kyllä nähtävissä selkeää ratin puristusta ja liikkeet olivat aggressiiviset kun mestaruus oli ns. pakko saada. Selkeä ero tähän kauteen jossa Verstappen tuntuu ajelevan rennosti eikä ole Leclerciäkään vastaan tehnyt dive bombeja. Red Bull ja Mersu olivat viime kaudella mielestäni melko tasoissa ellei jopa Red Bulli vähän vahvempi, mutta sitten taas loppukaudesta Mersulla oli selkeä yliote mörkömoottorin kanssa. Verstappen kehittyy fyysisesti ja henkisesti vieläkin ja ajaa nyt jo 24-vuotiaana kuin vanha konkari.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1745
Sijainti
Vyborg
Kyllähän Verstappen hyvin ajoi viime kaudella, mutta oli siinä tekemisessä kyllä nähtävissä selkeää ratin puristusta ja liikkeet olivat aggressiiviset kun mestaruus oli ns. pakko saada. Selkeä ero tähän kauteen jossa Verstappen tuntuu ajelevan rennosti eikä ole Leclerciäkään vastaan tehnyt dive bombeja. Red Bull ja Mersu olivat viime kaudella mielestäni melko tasoissa ellei jopa Red Bulli vähän vahvempi, mutta sitten taas loppukaudesta Mersulla oli selkeä yliote mörkömoottorin kanssa. Verstappen kehittyy fyysisesti ja henkisesti vieläkin ja ajaa nyt jo 24-vuotiaana kuin vanha konkari.
Paineet olivat Verstappenilla suuremmat viime kautena kuin tänä vuonna kun oli tavoittelemassa ekaa titteliään ja vastassa Hamilton lisäksi.
Tänä vuonna on ollut toistaiseksi astetta helpompaa Maxilla, koska on nyt hallitseva maailmanmestari ja vastassa Leclerc. Jolla on patteja hajonnut urakalla viime kisoissa antaen tasoitusta Red Bullille hankalan alku-kauden jälkeen.
Vielä se yhteenotto Leclercin ja Verstappenin välillä voi vielä tulla.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1965
Vielä se yhteenotto Leclercin ja Verstappenin välillä voi vielä tulla.
Voi, mutta edellyttää kyllä, että Ferrari saa äkkiä paletin kasaan. Nyt alkaa eroa olla sen verran, että Verstappen voi jo ajella suht "rennosti" ilman hölmöilyjä.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3044
Voi, mutta edellyttää kyllä, että Ferrari saa äkkiä paletin kasaan. Nyt alkaa eroa olla sen verran, että Verstappen voi jo ajella suht "rennosti" ilman hölmöilyjä.
Red Bull on selvästi edellä renkaiden kanssa kisamitassa.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
385
Kyllähän Verstappen hyvin ajoi viime kaudella, mutta oli siinä tekemisessä kyllä nähtävissä selkeää ratin puristusta ja liikkeet olivat aggressiiviset kun mestaruus oli ns. pakko saada. Selkeä ero
Mietitäänpä tätä hetki. Mainitset argumentteina ratin puristuksen ja yliaggressiivisuuden, mutta mihin virheisiin ne johti? Verstappen ajoi edellä mainitsemani tilanteita lukuun ottamatta täysin virheettömän kauden ja Hamiltonin nopeampi auto + supermoottori olivat suora syy Verstappenin yliaggressiivisuuteen ja "virheisiin" epätoivoisessa tilanteessa. Pistin lainausmerkkeihin, koska ne kuitenkin antoivat Verstappenille suuremman mahdollisuuden pitää paikka, kuin mitä normitoiminta (ohi päästäminen) olisi. Toisaalta urheilullisessa mielessä ne olivat tietysti kyseenalaisia liikkeitä, mutta Silverstonen tappoyrityksen jälkeen se tiedettiin, että kaikki rehti ajo näiden kahden välillä oli ulos ikkunasta.

Jeddah oli selkeä virhe, mutta kontekstina taas kriittinen kohta mestaruudessa ja taistelu selkeästi nopeampaa autoa vastaan, Verstappen oli silmämäärällä (aivan järkyttävän aggressiivinen ja kierros) ja aikojen perusteella tekemässä kauden parasta kierrosta, mutta hänellä oli varmaan kymmenys marginaalia viimeiseen mutkaan mennessä niin se yliaggressiivinen linja oli silti selkeä virhe.

Paineet olivat Verstappenilla suuremmat viime kautena kuin tänä vuonna kun oli tavoittelemassa ekaa titteliään ja vastassa Hamilton lisäksi.
Tänä vuonna on ollut toistaiseksi astetta helpompaa Maxilla, koska on nyt hallitseva maailmanmestari ja vastassa Leclerc.
Tämä vertailu ei tuota sitä johtopäätöstä, mitä varmaan yritit (Hamilton > Leclerc). Leclerc on ollut lähes yhtä hyvä kuin Verstappen tällä kaudella, pisteiden suhteen kuskien välillä on kokonaisuudessaan ehkä noin 10 pistettä. Viime kaudella Verstappen oli yli 100 pistettä Hamiltonia parempi selkeästi huonommalla autolla.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4707
Sijainti
Vantaa
Tämä oli toinen kerta, kun Verstappen suorittaa 360 spinnauksen kisassa ja voittaa. Edellinen kerta oli Hockenheim 2019. Mahtaako kellään muulla kuskilla olla enemmän vastaavia suorituksia?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3044
Tämä oli toinen kerta, kun Verstappen suorittaa 360 spinnauksen kisassa ja voittaa. Edellinen kerta oli Hockenheim 2019. Mahtaako kellään muulla kuskilla olla enemmän vastaavia suorituksia?
Felipe Massa pyöri muuten vaan, ilman voittoa. Jossakin kisoissa useamman kerran.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4896
Keke olikin kovempi jätkä ja veti 360 mutkaan mentäessä eikä hävinnyt yhtäkään sijaa. Taisi kylläkin keskeyttää tuon kisan.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Schumacher (Michael) teki 1995 360 spinnin Unkarin aika-ajoissa ja sai silti siltä kierrokselta paremman ajan, kuin tallitoveri Herbert. (Toki schumin -94 ja -95 autojen laillisuudesta pyöri epäileviä huhuja.).
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4707
Sijainti
Vantaa
Toi Keken kolmekuuskymppinen Long Beachilla 1983 never forget. Yksi tyylikkäimpiä suorituksia koskaan.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4707
Sijainti
Vantaa
Schumi Belgia 1994. Kolmekuuskymppinen kisassa ja voittoon. Tosin hylättiin pohjalevyn liiallisen kulumisen vuoksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2830
Kumpaa Max edustaa:Hollantia vai Belgiaa??
Hollantia. Max on tosiaan kaksoiskansalainen, äitinsä puolelta belgialainen ja isänsä puolelta hollantilainen. Mutta kilpailulisenssi on hänellä hollantilainen , edustaa siis Hollantia.

Vähän samanlainen tilanne kuin Nico Rosbergilla, hänkin kaksoiskansalainen, Suomen ja Saksan kansalainen, mutta edusti Saksaa
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
49
Hollantia. Max on tosiaan kaksoiskansalainen, äitinsä puolelta belgialainen ja isänsä puolelta hollantilainen. Mutta kilpailulisenssi on hänellä hollantilainen , edustaa siis Hollantia.

Vähän samanlainen tilanne kuin Nico Rosbergilla, hänkin kaksoiskansalainen, Suomen ja Saksan kansalainen, mutta edusti Saksaa
Oliko muuten Eddie Irvinelläkin myös Irlannin kansalaisuus vai pelkästään Britannian? Mikäli oikein muistan, niin uransa alkuvaiheessa hän ainakin kilpaili Irlannin lipun alla, mutta vaihtoi brittilippuun Pohjois-Irlannin konfliktien vuoksi.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
816
Hollantia. Max on tosiaan kaksoiskansalainen, äitinsä puolelta belgialainen ja isänsä puolelta hollantilainen. Mutta kilpailulisenssi on hänellä hollantilainen , edustaa siis Hollantia.

Vähän samanlainen tilanne kuin Nico Rosbergilla, hänkin kaksoiskansalainen, Suomen ja Saksan kansalainen, mutta edusti Saksaa
Ei oo Hollannilla aiemmin ollu täntason F1-kuskia!!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2830
Oliko muuten Eddie Irvinelläkin myös Irlannin kansalaisuus vai pelkästään Britannian? Mikäli oikein muistan, niin uransa alkuvaiheessa hän ainakin kilpaili Irlannin lipun alla, mutta vaihtoi brittilippuun Pohjois-Irlannin konfliktien vuoksi.
Joo. Irvinellä oli ainakin Wikipedian mukaan pelkkä Iso-Btitannian kansallisuus.

Otan suoran lainauksen, jota en muokkaa ollenkaan tähän: "
Koska Irvine oli kotoisin Pohjois-Irlannista , Yhdistyneen kuningaskunnan osavaltiosta, hän oli Ison-Britannian kansalainen koko uransa ajan. [106] Hänellä oli myös Irlannin tasavallan National Sporting Authorityn myöntämä kilpa-ajokortti (kuljettajien ei tarvitse hankkia lisenssiä kotimaasta). [107] FIA:n kansainvälisissä urheilusäännöissä todetaan, että FIA:n maailmanmestaruuskilpailuissa kilpailevien kuljettajien on kilpailtava passinsa kansallisuuden perusteella eikä kilpa-ajolisenssin myöntäneen kansallisen urheiluviranomaisen kansalaisuuden perusteella, kuten muissa kilpailusarjoissa. [108] Liittyy Irvinen kansalaisuuteen, FIAjulkaisi toistuvasti virheellisesti virallisia osallistujaluetteloita, joissa väitettiin Irvinen kilpailevan Irlannin kansalaisuudella (esim. ilmoittautumislista kaudelle 1995 ja 1996 ). [109] [110]

Tämä tilanne aiheutti hämmennystä Irvinen kansallisuudesta hänen esiintyessään Formula 1 -maailmanmestaruuskilpailujen palkintokorokkeissa. Useaan otteeseen (esim. vuoden 1995 Kanadan Grand Prix , 1996 Australian Grand Prix , 1997 Argentiinan Grand Prix ja 1997 Monacon Grand Prix ) kilpailun järjestäjät lensivät erehdyksessä Irlannin Tricolorilla . [ lainaus tarvitaan ] Vuoden 1997 Argentiinan GP:n jälkeen hänen perheensä sai uhkaavia puheluita. Irvine pyysi sitten, että seuraavissa kilpailuissa nostettaisiin poliittisesti neutraalia sharock -lippua ja pelataan ei-lahkollista Londonderry Airia voiton kunniaksi.[107]

Irvine on ilmoittanut olevansa irlantilainen:

Mutta loppujen lopuksi olen irlantilainen. Tarkoitan, minulla on brittipassi, mutta jos olet Irlannista, pohjoisesta tai etelästä, olet irlantilainen. Ja "brittiläinen" on. . . sellainen käsittämätön asia, eikö?
–  Haastattelu vuodelta 1995.
[111]
Irvinellä tosiaan oli välillä Irlannin lippu ja välillä Iso-Britannian lippu podiumilla, mutta Argentiinan GP:n jälkeen (kausi 1997) Irvinen ollessa podiumilla oli vain Iso-Britannian lippu.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6952
Sijainti
Helsinki
Joo. Irvinellä oli ainakin Wikipedian mukaan pelkkä Iso-Btitannian kansallisuus.

Otan suoran lainauksen, jota en muokkaa ollenkaan tähän: "
Koska Irvine oli kotoisin Pohjois-Irlannista , Yhdistyneen kuningaskunnan osavaltiosta, hän oli Ison-Britannian kansalainen koko uransa ajan. [106] Hänellä oli myös Irlannin tasavallan National Sporting Authorityn myöntämä kilpa-ajokortti (kuljettajien ei tarvitse hankkia lisenssiä kotimaasta). [107] FIA:n kansainvälisissä urheilusäännöissä todetaan, että FIA:n maailmanmestaruuskilpailuissa kilpailevien kuljettajien on kilpailtava passinsa kansallisuuden perusteella eikä kilpa-ajolisenssin myöntäneen kansallisen urheiluviranomaisen kansalaisuuden perusteella, kuten muissa kilpailusarjoissa. [108] Liittyy Irvinen kansalaisuuteen, FIAjulkaisi toistuvasti virheellisesti virallisia osallistujaluetteloita, joissa väitettiin Irvinen kilpailevan Irlannin kansalaisuudella (esim. ilmoittautumislista kaudelle 1995 ja 1996 ). [109] [110]

Tämä tilanne aiheutti hämmennystä Irvinen kansallisuudesta hänen esiintyessään Formula 1 -maailmanmestaruuskilpailujen palkintokorokkeissa. Useaan otteeseen (esim. vuoden 1995 Kanadan Grand Prix , 1996 Australian Grand Prix , 1997 Argentiinan Grand Prix ja 1997 Monacon Grand Prix ) kilpailun järjestäjät lensivät erehdyksessä Irlannin Tricolorilla . [ lainaus tarvitaan ] Vuoden 1997 Argentiinan GP:n jälkeen hänen perheensä sai uhkaavia puheluita. Irvine pyysi sitten, että seuraavissa kilpailuissa nostettaisiin poliittisesti neutraalia sharock -lippua ja pelataan ei-lahkollista Londonderry Airia voiton kunniaksi.[107]

Irvine on ilmoittanut olevansa irlantilainen:




Irvinellä tosiaan oli välillä Irlannin lippu ja välillä Iso-Britannian lippu podiumilla, mutta Argentiinan GP:n jälkeen (kausi 1997) Irvinen ollessa podiumilla oli vain Iso-Britannian lippu.
Kirjoitin tästä nostalgia-toikkiin huhtikuussa.
 
Ylös