107%

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Valaiskaahan toki minua. Eli mahtaakohan 107%-sääntö olla vielä olemassa? Tänäkin viikonloppunahan kaksi viimeistä jäivät tuon rajan ulkopuolelle...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Otto Hokkanen sanoi:
Valaiskaahan toki minua. Eli mahtaakohan 107%-sääntö olla vielä olemassa? Tänäkin viikonloppunahan kaksi viimeistä jäivät tuon rajan ulkopuolelle...
Ei ainakaan FIAn sääntökirjan mukaan.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Onko tuo sääntö pudonnut pois milloin? Ei tainnut olla enää viime kaudellakaan? Vaiko oliko?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Wilpuri sanoi:
Onko tuo sääntö pudonnut pois milloin? Ei tainnut olla enää viime kaudellakaan? Vaiko oliko?
ei ollut viime kaudellakaan
 

Duunari

Well-known member
Liittynyt
19.12.2001
Viestit
371
Sijainti
Harjavalta
eikai sitä voi käyttää jos joku lähtee vaikka yhdellä pysähdyksellä ajaen viimisee ruutuu ja kärkiauto huimaavalla neljällä pysähdyksellä :p
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Oskari Saarihan väitti kuulleensa jostain, että 107% sääntöä voidaan vielä soveltaa joissain tapauksissa.

Jos näin todella on, niin kuvittelisin sen tarkoittavan vain sellaisia tapauksia, joissa radalle ilmestyy joku B-luokan kamikaze-rookie-tohelo joka jää harjoituksissa toistakymmentä sekuntia kärkivauhdista, ja hänen osallistumisensa kilpailuun halutaan estää.
 

zebbo

New member
Liittynyt
6.2.2004
Viestit
3
Sijainti
Suomi
Juu, tämä sääntö poistettiin kun syy, jonka takia se alun perin tehtiinkin, lopetti ykkösten vaivaamisen. Sääntöhän tuli kaudelle 1996 ja sillä haluttiin päästä eroon sekuntitolkulla kärjestä jäljessä polkeneista pikkutalleista ja niiden kuljettajista. 96 kaudella sääntö kiusasi eniten Forti-Fordia (jonka taival päättyi kauden puolivälissä) sekä myöhempinä kausina silloin tällöin peräpään tallien vähemmän taitavia kuljettajia.

Minusta sääntö oli alusta asti aikas turha, koska 95-kauden jälkeen autojen määrä jäi pysyvästi 22 tienoille. Nykyään autoista alkaa olla oikeasti pulaa, jos viimeisetkin yksityistallit (Minardi ja Jordan, ehkä jopa Sauberkin) joutuvat luopumaan leikistä.
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
millonkohan ferrari on niin ylivoimainen että kaikki muut jää 107% ulkopuolelle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
ajuu sanoi:
millonkohan ferrari on niin ylivoimainen että kaikki muut jää 107% ulkopuolelle.
Eiköhän siihen mene aika kauan. Mutta katsokaapas tätä aika-ajoa vuodelta 1992.

http://koti.mbnet.fi/janir/1992/gbr-aa.htm

Jos 107% sääntöä (1.24,493) olisi käytetty tuolloin armotta, mukana kilpailussa olisi ollut huikeat 12 autoa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Bleu sanoi:
Eiköhän siihen mene aika kauan. Mutta katsokaapas tätä aika-ajoa vuodelta 1992.

http://koti.mbnet.fi/janir/1992/gbr-aa.htm

Jos 107% sääntöä (1.24,493) olisi käytetty tuolloin armotta, mukana kilpailussa olisi ollut huikeat 12 autoa.
Oi niitä aikoja kun kilpailutkin olivat tasaisia! ;) Siinä oli Sennat ja Schumitkin paperia kun Williams jyräsi. Häkäkin hienosti 9. ruudussa alle viisi sekuntia kärjestä...

Mutta asiaan, eipä tuota 107% sääntöä enää mihinkään tarvita, kaikki vaan mukaan joilla siihen on vielä varaa. Perjantain harjoituksista tuleekin aina mieleen, että olisi ihan hyvä jos peräpään tallit saisivat ajaa kisatkin kolmella autolla. Edellyttäen tietenkin että heillä olisi siihen varaa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Eikö tuo sääntö poistunut samalla kun uusi aika-ajosysteemi otetitin käyttöön? Vähän kun tätä mietiti, niin hyvin loogista, sillä aika kasan vastustajia sais eliminoitua ihan sillä, että pistät aika-ajoihin tankkiin löpöä sen verran, että joudut heti ensimmäisen kilpakiekan jälkeen tulemaan tankkaukseen :rolleyes:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
OoPee sanoi:
Eikö tuo sääntö poistunut samalla kun uusi aika-ajosysteemi otetitin käyttöön? Vähän kun tätä mietiti, niin hyvin loogista, sillä aika kasan vastustajia sais eliminoitua ihan sillä, että pistät aika-ajoihin tankkiin löpöä sen verran, että joudut heti ensimmäisen kilpakiekan jälkeen tulemaan tankkaukseen :rolleyes:
Pohdintasi oli varmaan tarkoitettukin melko teoreettiseksi, sillä ei tuo ihan noin toimi. :)

Ei noista nykyisistä kisabensoista enää montaa kierrosta voisi tiputtaakaan, ja sillä tiputuksella saatava kierrosaikaetu tuskin olisi sekunninkaan luokkaa. Ja vaikka se ero olisi kaksikin sekuntia, niin ei sillä montaa autoa saisi peräpäästä tiputettua. Samalla menisi tietysti omakin kisa pieleen, kun pitäisi tulla heti kisan alussa varikolle, ja antaa niille muille kisaan ehtineille 30 sekuntia tasoitusta.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei 107% säännöllä nykyisin olisi mitään tehnytkään. Sitäpaitsi jotkut baumgartnerit jäisivät/jäävät tuon ulkopuolelle joissain kisoissa ja koska autoista on pulaa, olisi tuo sääntö aivan järjetön. Ennemmin säännölle olisi ollut käyttöä noin 10-15 vuotta aikaisemmin.

Aika kova pohja-aika muuten Mansellillä tuossa linkissä, ei tule ainakaan itselle mieleen tuota selkeämpää paalua. Tuota kun katsoo niin tuntuu aika turhalta valittaa Ferrarin ylivoimasta nykyisin :).
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Oho, on se schumikin ollut aikoinaan kuolevainen. Aika-ajoissa kärjelle semmoset 3 sekuntia ja kisassa turpiin tallitoveri Brundlelta. Onko kellään muistissa miksi tämä häviö sattui, oliko teknillisiä/muita ongelmia vai joutuiko suosiolla tunnustamaan tallitoverin paremmaksi?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ma sanoi:
Oho, on se schumikin ollut aikoinaan kuolevainen. Aika-ajoissa kärjelle semmoset 3 sekuntia ja kisassa turpiin tallitoveri Brundlelta. Onko kellään muistissa miksi tämä häviö sattui, oliko teknillisiä/muita ongelmia vai joutuiko suosiolla tunnustamaan tallitoverin paremmaksi?
En katsonyt ykkösiä vielä tuolloin, mutta olettaisin ettei Schumilla ollut vedenpitäviä tallietuoikeuksia vielä ensimmäisellä täydellä F1 kaudellaan :thumbup:

Jonain vuonnahan Mika vei Martinia aika-ajoissa ihan samalla tavalla kuin Michael, kisoista en tiedä mutta en usko että siinäkään oli suurta eroa kavereiden suhteen.
 

vasili

Member
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
11
Ma sanoi:
Oho, on se schumikin ollut aikoinaan kuolevainen. Aika-ajoissa kärjelle semmoset 3 sekuntia ja kisassa turpiin tallitoveri Brundlelta. Onko kellään muistissa miksi tämä häviö sattui, oliko teknillisiä/muita ongelmia vai joutuiko suosiolla tunnustamaan tallitoverin paremmaksi?
sumi oli neljäs sillo ko jäi 3sekkaa kärjelle, senna jäi melkein 3 ja oli kolmas.

sumi hävis kaks kertaa aika-ajoissa tallikaverille 91-95

häkkinen hävis aika-ajoissa herbertille 92
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuo Britannian Kisa 92 on jäänyt mieleen yhtenä ennakkoon kaikkein selvimpänä kisana koskaan. Mansellin paalukierros oli aivan huikea. Tuo aika 1.18.965 on suorastaan syöpynyt mieliin. Mansell teki muistaakseni neljä yritystä joista jokainen olisi riittänyt kevyesti paaluun. Oli aivan selvää, että Nigel voittaisi kisan. Aika-ajosta välittyi vahvasti sellainen fiilis, että tuolla autolla ei yksinkertaisesti voisi enää ajaa kovempaa.

Kisassa Williamsit menivät kärkeen ja Brundle sai tosi hyvä lähdön ja nousi kolmanneksi. Läpi kisan Senna-Brundle-Berger-Schumacher nelikko kävi kovaa kamppailua keskenään. Lopussa Sennalta loppui bensa ja Bergeriltä räjähti kone.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
12 kuskia olisi päässyt kisaan 107%-säännöllä:D

Andrea moda ja etenkin McCarthy ollut todella vireessä.. Miksi hänet on moneen kauden kisaan merkattu osallistuneeksi, muttei ole lainkaan aikaa? Vaivaiset 10sekuntia aika-ajosta toiseen jäänyt Morenolle.
 
Ylös