#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

SweetSuite

Well-known member
Liittynyt
5.9.2009
Viestit
279
Mitä enemmän tästä onnettomuudesta alkaa tihkua tietoa, sitä enemmän ne mielestäni viittaavat siihen, että syynä olisi ollut jonkinlainen hallitsematon kohtaus, halvaus tai mikä tahansa lihaskramppi Alonson puolelta. Ilman neurologisia syitä tullut kramppi tai muu vastaava lievempi syy olisi varmasti kerrottu julkisuuteenkin "jopa" Alonson kohdalla, mikä mielestäni viittaisi siihen, että onnettomuuden syynä oli jokin mistä ei vielä tiedetä tarpeeksi tai ei haluta kertoa asioiden epäselvyyden vuoksi.

Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että McLarenissa tapahtui jotain omituista mikä aiheutti onnettomuuden, eikä tästä haluta vielä kertoa mitään julkisuuteen jostain syystä. Useimmiten testeissä olleet tekniset ongelmat on kuitenkin mielestäni kerrottu julki, tai ainakin myönnetty että ulosajo johtui autossa olleesta teknisestä viasta eikä kuskista.

Onko F1-historiassa jotain esimerkkejä tapauksista, jossa (tässä tapauksessa mahdollisten) ilman onnettomuutta tulleiden neurologisten ongelmien vuoksi kuljettajan ura on/oli katkolla? Onko niistä päästy vielä takaisin rattiin asti?
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Autot ei ole kuvissa täsmälleen samassa kohdassa mutkaa ja muutenkin ovat eri ajolinjoilla. Mutkaa ei ajeta niin että, ratti olisi koko ajan samassa asennossa. Tässä Hamiltonin paalukierros viime vuodelta. Hamilton kääntää mutkan lopussa hetkeksi ratin jyrkempään asentoon ennen kuin rata suoristuu.

http://www.formula1.com/video/onboard/2014/spain/
Kun vertaa rengaskulmaa ja ratin asentoa Buttonin ja Alonson välillä, onkos noissa rengaskulmassa niin iso ero mitä ratin asento antaisi olettaa? Tarkoitan, että onks renkaat suoremmassa... kuvakulma varmaan hämää minua.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
En olisi uskonut tällaistakaan tapahtuvan, mutta nyt kyllä harmittaa Alonson puolesta. Jos ajot on ajettu, niin toivottavasti aiheuttaja selviää aukottomasti. Vaikka diaknoosi tulisi, niin jos jää edes epäilyksen siemen jostain sähkötällistä tms. niin katkera loppuelämä Alonsolla edessä.

Toivottavasti pelot ei realisoidu ja Alonso palaa radoille ärsyttävyyksineen päivineen.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Auto on kääntynyt eri asentoon nurmikolla?
Ei se kyllä tuolla matkalla enää ehdi nurmikolla kääntyä mihinkään. Pitoa niin vähän, että luisuu eteen päin tasan siinä asennossa missä nurmikolle menee.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei se kyllä tuolla matkalla enää ehdi nurmikolla kääntyä mihinkään. Pitoa niin vähän, että luisuu eteen päin tasan siinä asennossa missä nurmikolle menee.
Mutta nurmikkoa ei montaa metriä ole ja vauhtia yli sata niin miten se on ehtinyt kääntyä tossa nurmikolla.
Toi aiempi kuva antaa ehkä väärän kuvan jarrutusjäljen jyrkkyydestä suhteessa seinään. Tässä toinen, kyllä tossa auto vielä pystynee tarpeeksi kääntymään.




Tässä toinen mahdolinen skenaario. Näin itsekkin olen asiaa pohtinut, että etupyörä osui ensin.

 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Koska aivoissa on kaksi puoliskoa, on nopea sivusuuntainen liike paljon vaarallisempi, koska aivopuoliskojen välisiin hermoratoihin voi tulla vaurioita. Kun pää liikkuu nopeasti useisiin suuntiin vauriot lisääntyvät, vaikka hetkittäiset G-voimat eivät ole kovin suuria ja sellaisia tapahtuu muunmuassa jääkiekossa, laitaa vasten taklatessa, jossa voi tulla kaksi nopeasti eri suuntiin vaikuttavaa iskua. Eli ensin aivot liikkuvat kallon sisällä johonkin suuntaan ja toinen isku kääntää voiman johonkin muuhun suuntaan. Samoin on voinut käydä Alonsollakin, mutta ainakin sivusuuntainen isku on ollut ilmeinen.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
En kyllä ymmärrä, miten tämä ajolinja voisi pitää paikkansa:
http://www.newsf1.it/wp-content/uploads/2015/02/fotochhiara.jpg
Selvästi tossa hajoisi ainakin etusiipi jos tuossa kulmassa osuu seinään.
Väitän edelleen, että tuo jälki on takarenkaasta, eli Alonso ON kääntänyt vasemmalle oikaistakseen astrolta luistoon lähteneen perän, mutta jostain syystä onkin tullut vastaheitto ja auto mennyt takarengas ekana muuriin. Vanne ja takaripustus soosiksi, eturipustus on kestänyt sen pienemmän tällin sitten.

Miksi sitten auto ei ole oiennut, vaikka nuo ovat jäätäviä ottamaan luistoja kiinni? Tässä kohtaa voisin uskoa johonkin autosta johtuneesen syyhyn, eli "kaasu on hirttänyt" tms. vastaavaa. Muuten tuo olisi ihan uskottava tapahtumienkulku, mutta tosiaan niin "pienessä" vauhdissa tapahtuva perän irtoaminen ei pitäisi noilla kuskeilla johtaa kuin hallittuun pyörähtämiseen tai usein jopa juuri auton palautumiseen kuskin hallintaan.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Väitän edelleen, että tuo jälki on takarenkaasta, eli Alonso ON kääntänyt vasemmalle oikaistakseen astrolta luistoon lähteneen perän, mutta jostain syystä onkin tullut vastaheitto ja auto mennyt takarengas ekana muuriin. Vanne ja takaripustus soosiksi, eturipustus on kestänyt sen pienemmän tällin sitten.

Miksi sitten auto ei ole oiennut, vaikka nuo ovat jäätäviä ottamaan luistoja kiinni? Tässä kohtaa voisin uskoa johonkin autosta johtuneesen syyhyn, eli "kaasu on hirttänyt" tms. vastaavaa. Muuten tuo olisi ihan uskottava tapahtumienkulku, mutta tosiaan niin "pienessä" vauhdissa tapahtuva perän irtoaminen ei pitäisi noilla kuskeilla johtaa kuin hallittuun pyörähtämiseen tai usein jopa juuri auton palautumiseen kuskin hallintaan.
Spassa kuitenkin Alonso nappasi lähes 300km/h vauhdista luisun kiinni, toki huitas rajoittimelle sammalla hetkellä niin se saattoi vähän helpottaa. Siksi tuntuu ihmeelliseltä f1 mittakaavassa kävelyvauhdista totaalinen lipeäminen.
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Väitän edelleen, että tuo jälki on takarenkaasta, eli Alonso ON kääntänyt vasemmalle oikaistakseen astrolta luistoon lähteneen perän, mutta jostain syystä onkin tullut vastaheitto ja auto mennyt takarengas ekana muuriin. Vanne ja takaripustus soosiksi, eturipustus on kestänyt sen pienemmän tällin sitten.

Miksi sitten auto ei ole oiennut, vaikka nuo ovat jäätäviä ottamaan luistoja kiinni? Tässä kohtaa voisin uskoa johonkin autosta johtuneesen syyhyn, eli "kaasu on hirttänyt" tms. vastaavaa. Muuten tuo olisi ihan uskottava tapahtumienkulku, mutta tosiaan niin "pienessä" vauhdissa tapahtuva perän irtoaminen ei pitäisi noilla kuskeilla johtaa kuin hallittuun pyörähtämiseen tai usein jopa juuri auton palautumiseen kuskin hallintaan.
Ihan järkevä skenaario sinällään kyllä, mutta mielestäni mahdollinen vain pienestä nopeudesta (kuten tässä), mikä tekee tapahtumaketjusta mahdottoman kuten itsekin totesit.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Toi aiempi kuva antaa ehkä väärän kuvan jarrutusjäljen jyrkkyydestä suhteessa seinään. Tässä toinen, kyllä tossa auto vielä pystynee tarpeeksi kääntymään.

Hyvä kuvakulma, sopii miettiä miten tuolla ajolinjalla voisi tajuissaan oleva kuski päätyä seinään. Tuo mutka voidaan F1:llä ajaa kuitenkin melkein 300km/h läpi ja Alonso ei ole satasen vauhdista saanut autoa käännettyä tuolla matkalla sen vertaa että ei olisi osunut seinään.....
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ihan hyvä että Fernando ei aja, toivottavasti ei aja Malesiassakaan, tuolla Hondan pommilla ei tulosta ajeta kuitenkaan, joten huoletta voi keskittyä vaikka comebackiin euroopan kisoissa.
Samanlaiselta pommilta RedBull Renault vaikutti vuosi sitten huhuttua sähköiskuriskiä lukuunottamatta, mutta kausi meni ihan ok, parhaimmillaan autolla jopa voitettiin. Sitä tuskin kukaan olisi testien jälkeen ennustanut.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hyvä kuvakulma, sopii miettiä miten tuolla ajolinjalla voisi tajuissaan oleva kuski päätyä seinään. Tuo mutka voidaan F1:llä ajaa kuitenkin melkein 300km/h läpi ja Alonso ei ole satasen vauhdista saanut autoa käännettyä tuolla matkalla sen vertaa että ei olisi osunut seinään.....
Paitsi, jos se 135 km/h ei pidä paikkaansa. Noin pitkällä jarrutusjäljellä F1-auton luulisi hiljenevän enemmän kuin 135 km/h -> 105 km/h. Lisäksi kevenisikö auton oikea puoli kyseisestä vauhdista niin paljoa ja noin loivassa käännöksessä, että vain toisen puolen rengas lukkiintuisi?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eikö tätä simulaatiota ole täällä ollut vielä, vai miksi niin paljon hourua, vähän järkeä?

Alonso crash simulation
No näkeehän sen tuosta simulaatiostakin että tuollaisessa tilanteessa tuossa voi saada vauhtia vain niin vähän kohti seinää että auto ei hajoa eikä kuskille käy mitään. Puhumattakaan siitä että tuollainen virhe on aivan ämätöörimäinen, aikaa olisi tehdä vaikka mitä mutta kuski ei tee mitään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mielenkiintoinen on kyllä. Eli Alonso on kääntänyt tosiaan vasemmalle ennen törmäystä ja ensiksi seinään on osunut takarengas, mistä on hajonnut ripustus. Ekan kontaktin jälkeen on ratti kääntynyt oikealle. Etusiipi hajosi vasta toisesta kontaktista.

En kyllä ymmärrä, miten tämä ajolinja voisi pitää paikkansa:
http://www.newsf1.it/wp-content/uploads/2015/02/fotochhiara.jpg
Selvästi tossa hajoisi ainakin etusiipi jos tuossa kulmassa osuu seinään.
Joo, en ole lukenut kaikkea.. Onko tuo radassa oleva viiva ja seinässä oleva renkaan jälki takapyörästä?

Miten alinopeudella voi tuolleen lentää sivuttain sisäpuolen seinään?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tässä toinen mahdolinen skenaario. Näin itsekkin olen asiaa pohtinut, että etupyörä osui ensin.
Jos etupyörä olisi osunut ensin, niin eturipustus olisi ottanut paljon suuremmat voimat vastaan verrattuna takaripustukseen.
Kuitenkin eturipustukset kestivät, taka ei?

Väitän edelleen, että tuo jälki on takarenkaasta, eli Alonso ON kääntänyt vasemmalle oikaistakseen astrolta luistoon lähteneen perän, mutta jostain syystä onkin tullut vastaheitto ja auto mennyt takarengas ekana muuriin. Vanne ja takaripustus soosiksi, eturipustus on kestänyt sen pienemmän tällin sitten.
Tämä tuli myös itselläni mieleen..
 
Ylös