#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Tämähän on mielenkiintoinen tapaus. Hitaalla autolla 120% nopean kuljettajan on haettava vähän sisempää ajolinjaa, että saadaan kello tykkäämään. Mclaren taitaa olla vaan niin hidas ettei edes nurmikot riitä oikomiseen. Pitää muistaa kun verrataan Kovalaisen ja muiden vammoihin, että Alonson vammat parantuvat 120% kuntoon, joka tietenkin vie hieman kauemmin kuin muilla :D

Ei ihan tosissaan, tämä on aika hämärä homma.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jos etupyörä olisi osunut ensin, niin eturipustus olisi ottanut paljon suuremmat voimat vastaan verrattuna takaripustukseen.
Kuitenkin eturipustukset kestivät, taka ei?
Jos isku on tullut eturipustuksille ihan suoraan sivusta ei vinosti.

Kepinkin saa taitettua helpommin kuin päästä puristamalla kasaan.
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Eikö tätä simulaatiota ole täällä ollut vielä, vai miksi niin paljon hourua, vähän järkeä?

Alonso crash simulation
Miksi simulaatiossa Alonso kääntää vasemmalle vasta nurmikolla, eikä heti heitä vastapalloon kun perä lähtee alta? Lisäksi simulaatiossa mun mielestä vauhti näyttäis kiihtyvän seinää kohden epäilyttävän paljon. Simulaatiossa etu ja takapyörä osuvat yhtä aikaa seinään.

Mielestäni ei ole mahdollista, että etupyörä osuu ensin, mutta ripustukset eivät rikkoonnu. Eli iskun on täytynyt tulla etu ja takapyöriin yhtä aikaa, mutta vain takaripustus pettänyt, mikä ei tue tätä. Lisäksi on paljon todennäköisempää, että jompi kumpi osuu ensin kuin että täsmälleen samaan aikaan :p. Taikka sitten takapyörä osunut ensin.

Edit: Eikös etusiivestä välttämättä lennä ainakin joitain palasia kun etupyörä osuu seinään, meneekö päätylevyt yli etupyöristä? Tässä edellä linkatussa kuvassa on aikaleimojen perusteella kai laitettu noi kolarikuvat järjestykseen, ja näyttää, että etusiivestä lentää palasia vasta ekan osuman jälkeen:

http://estaticos02.marca.com/multimedia/graficos/motor/formula1/2015/accidente_alonso/accidente_alonso.jpg
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Kuvasarjan mukaan auto pysyy muurin vieressä koko ajan. Mielestäni se tarkoittaa kahta asiaa: törmäyskulma oli loiva ja nopeus ei ollut suuri. Muuten se auto pomppaisi törmäyksessä irti muurista.

On kyllä erikoinen tapaus ja lisätietoja kaivataan. Minun arvaus menisi suuntaan Alonson sairauskohtaus, tai sähköisku autosta. Tai sitten vaan kaikki mahdolliset huonot tuurit osui kohdalle ja pienehköltä näyttävästä iskusta tulikin isot vammat.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Hyvä kuvakulma, sopii miettiä miten tuolla ajolinjalla voisi tajuissaan oleva kuski päätyä seinään. Tuo mutka voidaan F1:llä ajaa kuitenkin melkein 300km/h läpi ja Alonso ei ole satasen vauhdista saanut autoa käännettyä tuolla matkalla sen vertaa että ei olisi osunut seinään.....

Eikä pelkästään epäonnistunut välttämään seinää vaan suorastaan hakeutui siihen. Alonsollako hartialukko? Kääk, nyt tää lähtee alta...Tiukka ote ratista, silmät kiinni, jarru pohjaan. Tumps.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Seuraavassa julkaisussa veikataan myös sähköiskua ??


"Fernando sai 600 watin iskun. Hänellä on ollut keskittymisvaikeuksia ja tilapäinen tukos suonissa, Barbazza väitti La Repubblica -lehdessä."

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1425453811676.html?pos=ok-nln
No niin nyt taas ne foliohatut tiukemmin päähän. :)

Tuollainen artikkeli tosiaan löytyy La Repubblica lehdestä :
http://www.repubblica.it/sport/formulauno/2015/03/03/news/alonso_sberla_600_watt-108644245/

Toki lähde ja lehti on aina vakuttavaa Italialaista tietoa. ;)

Lähteeksi mainittu Ex F1 kuski :
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fabrizio_Barbazza
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Uskokaa nyt jo ettei sähköisku liity tähän juttuun yhtään mitenkään ja se on 100% varmaa faktaa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Uskokaa nyt jo ettei sähköisku liity tähän juttuun yhtään mitenkään ja se on 100% varmaa faktaa.
Jos on 100% faktaa niin sille lienee myös sitten lähde ja todisteet?

En tiedä onko kyse sähköiskusta, sairaskohtauksesta vai mistä mutta jotain helvetin outoa tässä Alonson episodissa on. Minulla on kyllä vahvasti sellainen tunne että julkisuuteen ei olla kerrottu ihan kaikkea ja erityisesti tuo tuuli-selitys kuulostaa aika köykäiseltä ja keksityltä. Aivotärähdys on varmaankin ihan todellinen mutta onkohan tuo ihan koko totuus siihen miksi Alonso ei Melbournessa aja? Tässä tapauksessa on nyt ihan liikaa outoja elementtejä että minä nielisin nämä selitykset ihan purematta.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
En ole koskaan toivonut Alonsolle mitään hyvää enkä nyt toivo mitään pahaa, mutta olisihan se kaiken tämän spekuloinnin arvailun ja veivaamisen jälkeen melkoinen antikliimaksi jos tosiaan vain lähti lapasesta ja maksimi epäonnella kolahti pää pienessä kosketuksessa
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Jos on 100% faktaa niin sille lienee myös sitten lähde ja todisteet?
Kuskihan on pukeutunut sähköiseen eristeeseen (hanskat, kengät haalarit ja kypärä). Koska kuski ei ole maadoitettu, niin saadakseen sähköiskun kuskin pitaa saada ihokosketus kahteen eri autosta tulevaan sähköjohteeseen. Saa olla kyllä aika paljon mielikuvitusta, että keksii tuohon mahdollisen skenaarion.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kuskihan on pukeutunut sähköiseen eristeeseen (hanskat, kengät haalarit ja kypärä). Koska kuski ei ole maadoitettu, niin saadakseen sähköiskun kuskin pitaa saada ihokosketus kahteen eri autosta tulevaan sähköjohteeseen. Saa olla kyllä aika paljon mielikuvitusta, että keksii tuohon mahdollisen skenaarion.
No MGU-K:n kanssahan McLarenilla oli niitä eristysongelmia. MGU-K on vaihtovirtalaturi jonka jännite nousee aikalailla rajattomasti siihen asti kunnes lyö jostain läpi jos kuumavirtajohto jostain syystä katkeaa. Toki systeemissä on varmasti suojia moisen tapahtuman hallintaan mutta kun komponenttia on hätäisesti käpistelty jotenkuten toimimaan niin ei siinä nyt mikään täysi mahdottomuus olisi jos jotain olisi mennyt pahasti pieleen.

Eli jos jossain pääsee lyömään vaikka muutama sata kilovolttia läpi kuskin läheisyydessä niin ei siinä pelkkä haalari päällä auta.....
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
No MGU-K:n kanssahan McLarenilla oli niitä eristysongelmia. MGU-K on vaihtovirtalaturi jonka jännite nousee aikalailla rajattomasti siihen asti kunnes lyö jostain läpi jos kuumavirtajohto jostain syystä katkeaa. Toki systeemissä on varmasti suojia moisen tapahtuman hallintaan mutta kun komponenttia on hätäisesti käpistelty jotenkuten toimimaan niin ei siinä nyt mikään täysi mahdottomuus olisi jos jotain olisi mennyt pahasti pieleen.

Eli jos jossain pääsee lyömään vaikka muutama sata kilovolttia läpi kuskin läheisyydessä niin ei siinä pelkkä haalari päällä auta.....
Vaikka siellä vaihtovirtalaturissa tulisi läpilyönti, niin en mitenkään käsitä miten se virta kulkisi kuskin kautta, vaan menisi lyhyintä mahdollista reittiä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4395
No MGU-K:n kanssahan McLarenilla oli niitä eristysongelmia. MGU-K on vaihtovirtalaturi jonka jännite nousee aikalailla rajattomasti siihen asti kunnes lyö jostain läpi jos kuumavirtajohto jostain syystä katkeaa. Toki systeemissä on varmasti suojia moisen tapahtuman hallintaan mutta kun komponenttia on hätäisesti käpistelty jotenkuten toimimaan niin ei siinä nyt mikään täysi mahdottomuus olisi jos jotain olisi mennyt pahasti pieleen.

Eli jos jossain pääsee lyömään vaikka muutama sata kilovolttia läpi kuskin läheisyydessä niin ei siinä pelkkä haalari päällä auta.....
Olisiko tunnetulla "viallisella tiivisteellä" ja spekuloidulla sähköiskulla yhteistä nimittäjää? Vesihän siellä MGU-K:ssa kiertää ja jäähdyttää kompenttia parhaansa mukaan...
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
No MGU-K:n kanssahan McLarenilla oli niitä eristysongelmia. MGU-K on vaihtovirtalaturi jonka jännite nousee aikalailla rajattomasti siihen asti kunnes lyö jostain läpi jos kuumavirtajohto jostain syystä katkeaa. Toki systeemissä on varmasti suojia moisen tapahtuman hallintaan mutta kun komponenttia on hätäisesti käpistelty jotenkuten toimimaan niin ei siinä nyt mikään täysi mahdottomuus olisi jos jotain olisi mennyt pahasti pieleen.

Eli jos jossain pääsee lyömään vaikka muutama sata kilovolttia läpi kuskin läheisyydessä niin ei siinä pelkkä haalari päällä auta.....
Sanotaan jossakin, että olisi tuntenut ennen auton lähtöä lapasesta iskun selässään (sähköiskun?) Sähköisku saattaa tehdä sydämeen rytmihäiriön ja hetkellisen tajunnan menetyksen. Rytmihäiriö saa helposti ja hyvin nopeastikin aikaan veritulpan, joka liikkuu aivoihin ja saa aikaan monenlaista hämminkiä.

Itse kerran sain jatkojohdon pistorasiasta iskun käsien kautta läpi ja ei siinä olisi autoa vähään aikaan pystynyt ohjaamaan, kun haukkoi henkeä ja ryki, jotta sydän lähtee oikeaan rytmiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mikään sähköisku se ei ollut. Miksi? Siksi, että McLarenin autot olisivat pysynyt visusti varikolla turvallisuussyistä sellaisen jälkeen. Buttonia ei todellakaan olisi päästetty radalla heti seuraavana päivänä jos toinen kuski olisi joutunut sairaalaan jostain autossa tapahtuneesta epämääräisestä ongelmasta. Tämä on ihan 100% varmaa.
 
Ylös