2006: köli ratkaisut

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko kukaan törmännyt juttuihin erilaisista köli ratkaisuista?
Miten ne eroavat vaikutuksiltaan; jäykkyys, aerodynamiikka tms....

Nyt kun on kuvia saatu bahrainin varikolta niin voidaan todeta, että kuka käyttää minkäkin laista köli ratkaisua...

Nollaköliähän käyttävät ainakin: mäkki, ehkä bmw, williams??
V-köliä käyttävät: renu ja red bull
Yksöisköliä käyttävät: ferrari
Kaksoisköli: aguri(arrows)

Tässä kuvia:
ferrari (yksöisköli)

mäkki (nollaköli)

renu (V-köli)

bemari (nollaköli?)

aguri(arrows) (kaksoisköli)
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Hienot on kuvat ja vielä hienompaa on tirkistellä noin monen auton tekniikkaa tästä näkövinkkelistä.

Joku voisi asiantuntijana tai edes puolikkaana sellaisena kertoa hieman vielä mitä kohtaa autosta kannattaa zuumailla että erottaa nuo köi ratkaisut tarkemmin.

Katsotaanko köliksi pelkästään tuossa leikkauskohdassa (mihin nokkapala kiinnitettäisiin) esiintyvät "palkit"/"ilmavirran ohjaajat". Esim. Renuulla näkyy tuollainen V-muotoinen (V-köli?) ratkaisu ja Agurilla (ex Arrows) 2-palkkia (kaksoisköli?). Entäpä muilla?

Kiitokset kuvista kuitenkin Ghost_Glovelle, nämä ovat mielenkiintoisia, toivottavasti joku kertoo vielä lisää :alppu:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No juurikin noin... Ja ferrarilla on keskellä keulaa yksiköli johon alatukivarret kiinnittyvät joten se on yksöisköli. :D

Ja taas mäkkärillä alatukivarret kiinnittyvät keulan alanurkkiin jolloin ei ole köliä laisinkaan eli nollaköli...

Eli köli on auton keulan alla oleva köllin-mallinen osa johon alatukivarret kiinnitetään... noin yksinkertaisesti.. Samalla köli toki jakaa/ohjaa ilmaa auton nokan alla... Toki tosta v-kölistä sen verran, että ainakin viime vuotisessa renussa näytti olevan v- ja yksöiskölin yhdistelmä, sillä etummaiset alatukivarret kiinnittyivät tuohon v:n malliseen köliin ja takimmaiset taisivat mennä jonkin näköiseen yksöisköliin... tästä vuodesta en tiedä..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Noita tukivarsia voi huvikseen pällistellä, tuossa näkyvät McLarenin ja BMW:n kuin myös Toyotan ja Williamsin ovat tuollaiset "riippuvat" - siinä missä ne normaalisti pyritään saamaan vaakasuoraan, ovat ne nyt aika isossakin kulmassa runkoon nähden. Jännän näköistä mielestäni. Nuo ovat myös ne "nollakölin" käyttäjät.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Noita tukivarsia voi huvikseen pällistellä, tuossa näkyvät McLarenin ja BMW:n kuin myös Toyotan ja Williamsin ovat tuollaiset "riippuvat" - siinä missä ne normaalisti pyritään saamaan vaakasuoraan, ovat ne nyt aika isossakin kulmassa runkoon nähden. Jännän näköistä mielestäni. Nuo ovat myös ne "nollakölin" käyttäjät.
Tuo BMW:n on aika erikoinen. Varmaan kaikkein "riippuvimmat" ripustukset. Ja tuo viisto "jousitustanko" on aika pienessä kulmassa ripustuksiin nähden, kun rungon yläpintaakin on madallettu.

McLarenissa ei ole ihan näin riippuvat. Johtuu varmaan siitä, että alakerran ripustuksen kiinnitystä on pyörännavassa reippaasti nostettu ylemmäksi. Ja yläkerran ripustuskin on nostettu navassa niin ylös kuin suinkin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
J.Heldenview sanoi:
Tuo BMW:n on aika erikoinen. Varmaan kaikkein "riippuvimmat" ripustukset. Ja tuo viisto "jousitustanko" on aika pienessä kulmassa ripustuksiin nähden, kun rungon yläpintaakin on madallettu.
juu sama tuli mieleen....

ootteko muuten huomanneet toyotan ratkaisua rungossa on edelleen yksöisköli, vaikka tukivarret ei kiinnitykään enään sinne.... ilm keksitty jokin aerodynaaminen jippo siihen kohtaan....

edit. ohessa vielä kuva toyotan rungosta, aika mielenkiintonen muoto rungon alaosalla kyllä...

 
Viimeksi muokattu:

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tuo Renaultin systeemi tuntuu kaikkein järkevimmältä, kun ei mistään jousitusgeometriasasta mitään tiedä. Luulis että se on parempi kun tukivarret tulee suoraan sivulta niin et mahdollisimman vähän kaikkea ylimääräsiä voimia vaikuttaa.. niin sitä luulis, tiedä sitten.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Vaikka näitä ratkaisuja onkin ilmeisen mukanaa väenväkisin kategorisoida, niin loppujenlopuksi taitaa tuo Ferrarin "yksöisköli" ja Renoon "V-köli" olla ihan vastaavat systeemit. Ferrarilla se V on vaan "kovera", Renaultilla suora. Tai siis vois ajatella että Ferrarilla on V, josta on imetty ilma pois sisältä, jos tajuatte yhtään mitä ajan takaa. Funktionaalisesti tuolla tuskin on eroa, aerodynaamisesti ehkä enemmän.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
vermula sanoi:
Tuo Renaultin systeemi tuntuu kaikkein järkevimmältä, kun ei mistään jousitusgeometriasasta mitään tiedä. Luulis että se on parempi kun tukivarret tulee suoraan sivulta niin et mahdollisimman vähän kaikkea ylimääräsiä voimia vaikuttaa.. niin sitä luulis, tiedä sitten.
No siis perinteinen (eli kait yksöisköli) on näistä ratkasuista se kaikista jäykin käsittääkseni...ja sikäli paras ratkasu, koska jäykkyys (varsinkin painoon verrattuna ja edelleen VARSINKIN kun puhutaan juosittamattomasta massasta) on näissä peleissä kait aika paljon kaikki kaikessa.

Ja varmasti renulla ja ferrarilla joilla tukivarret ovat aikalailla täysin suorassa on helpompi hallita renkaaseen kohdistuvia voimia. Esim verrattuna mäkkiin jolla tosiaan alatukivarsi näyttää kiinnittyvän melkein pyörän napaan!! Eli varmaan renkaat koittavat "vääntyillä" aivan erilailla kuin jos tukivarret olisivat (tukevasti) vanteen ylä- ja alalaidoissa.

Viime vuonnahan toyotan yhteydessä puhuttiin, että siirtyminen nollaköli ratkasuun(ainakin siis tukivarsien kiinnityksen puolesta) aiheutti muutoksia ohjausgeometriaan ja jousitukseen... Joista ei ainakaan viime vuonna Trulli tykännyt...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Razah sanoi:
Vaikka näitä ratkaisuja onkin ilmeisen mukanaa väenväkisin kategorisoida, niin loppujenlopuksi taitaa tuo Ferrarin "yksöisköli" ja Renoon "V-köli" olla ihan vastaavat systeemit. Ferrarilla se V on vaan "kovera", Renaultilla suora. Tai siis vois ajatella että Ferrarilla on V, josta on imetty ilma pois sisältä, jos tajuatte yhtään mitä ajan takaa. Funktionaalisesti tuolla tuskin on eroa, aerodynaamisesti ehkä enemmän.
Mitä tarkoitat funktionaalisesti?? Sillä V-köli ei ole yhtä jäykkä kuin yksöisköli. Ja minusta se on funktionaalista... Tuo tieto on lehdestä luettoa Bob Bellin (renun tekninen johtaja, rungosta vastaava) sanomaa tietoa. Eli funktionaalista eroa on jos tota tarkoitit.

Ja aerodyynamisesti taas V-köli on ilmeisesti parempi ratkasu (vaikka sen perässä taitaakin olla tynkä yksöisköli).

Noiden kahden kompromissista renu on kait päätänyt V-kölin käyttöön. Näin ymmärsin Bellin puheista..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Viime vuonnahan toyotan yhteydessä puhuttiin, että siirtyminen nollaköli ratkasuun(ainakin siis tukivarsien kiinnityksen puolesta) aiheutti muutoksia ohjausgeometriaan ja jousitukseen... Joista ei ainakaan viime vuonna Trulli tykännyt...
Näin tosiaan puhuttiin. Gascoyne kuitenkin jossain haastattelussaan oli sitä mieltä, että uusittu etujousitus toimi vanhaa paremmin ja syy esim. Trullin tyytymättömyyteen oli siinä, että takajousitus oli vanhaa suunnittelua ja toiminnaltaan huonompi, mikä korostui uuteen etujousitukseen yhdistettynä. Nyt sekin on uusittu ja varsinkin Ralf on ollut varsin tyytyväinen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuo tojon nolla+yksöisköli ratkasu on kyllä mielenkiintoinen...
Miksi näin on tehty?? :dunno:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Muistaakseni Trulli tykkäsi enemmän kyttyrää ohjauksen muuttumisesta...

Halfillehan muutokset taisivat sopia alusta asti...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Tuo Renaultin systeemi tuntuu kaikkein järkevimmältä, kun ei mistään jousitusgeometriasasta mitään tiedä. Luulis että se on parempi kun tukivarret tulee suoraan sivulta niin et mahdollisimman vähän kaikkea ylimääräsiä voimia vaikuttaa.. niin sitä luulis, tiedä sitten.
Niin. Sitä en sitten tiedä miten auton kallistelu milläkin geometrialla vaikuttaa esim. camber kulmaan kallistelun funktiona. Vois kuvitella että Ferrarin ja Renaultin pidemmän alatukivarren mallissa ulkokaarteen pyörän negatiivinen camber mukavasti? suurenee ja sisäkaarteen pienenee kaarteessa. Vaan onko tuolla paljon merkitystä jos liikeradat on parin sentin luokkaa ...
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Bobakki sanoi:
Noita tukivarsia voi huvikseen pällistellä, tuossa näkyvät McLarenin ja BMW:n kuin myös Toyotan ja Williamsin ovat tuollaiset "riippuvat" - siinä missä ne normaalisti pyritään saamaan vaakasuoraan, ovat ne nyt aika isossakin kulmassa runkoon nähden. Jännän näköistä mielestäni. Nuo ovat myös ne "nollakölin" käyttäjät.
Kuinka niin pyritään saamaaan vaakasuoraan koriin nähden? Kyllä niiden pituudet, kiinnitysten sijainti ja kulmat on täsmälleen sellaiset mitä pyöräntuennan suunnittelija on halunnnut.
Allaolevassa linkissä juttua päällekkäisin kolmiotukivarsin toteutetun erillisjousituksen perusteista.
http://www.autozine.org/technical_school/handling/tech_handling_2.htm#Sus-design
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
petrolhead sanoi:
Kuinka niin pyritään saamaaan vaakasuoraan koriin nähden? Kyllä niiden pituudet, kiinnitysten sijainti ja kulmat on täsmälleen sellaiset mitä pyöräntuennan suunnittelija on halunnnut.
Ääh. En kai minä ole muuta väittänyt. Tarkoitin, että ne on normaalisti kuvien perusteella niin sijoitettu, en yritäkään väittää tietäväni jousitusgeometriasta niin paljoa, että tuota ratkaisua voisin sen enempää arvostella. Ero aiempaan on kuitenkin aika selkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ghost_Glove sanoi:
No siis perinteinen (eli kait yksöisköli) on näistä ratkasuista se kaikista jäykin käsittääkseni...ja sikäli paras ratkasu, koska jäykkyys (varsinkin painoon verrattuna ja edelleen VARSINKIN kun puhutaan juosittamattomasta massasta) on näissä peleissä kait aika paljon kaikki kaikessa.
Miten jousittamaton massa ja kölien ratkaisut liittyy toisiinsa? :confused:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Bobakki sanoi:
Ääh. En kai minä ole muuta väittänyt. Tarkoitin, että ne on normaalisti kuvien perusteella niin sijoitettu, en yritäkään väittää tietäväni jousitusgeometriasta niin paljoa, että tuota ratkaisua voisin sen enempää arvostella. Ero aiempaan on kuitenkin aika selkeä.
Uskallan väittää että autojen geometrioiden välillä ei ole niin suurta eroa kuin kuvista voisi luulla: ei ole mitään syytä olettaa että kuvissa tukivarret olisivat siinä asennossa missä ne ovat auton levätessä pyörillään ja normaalilla maavaralla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
petrolhead sanoi:
Uskallan väittää että autojen geometrioiden välillä ei ole niin suurta eroa kuin kuvista voisi luulla: ei ole mitään syytä olettaa että kuvissa tukivarret olisivat siinä asennossa missä ne ovat auton levätessä pyörillään ja normaalilla maavaralla.
Näin toki. Tuo on kuitenkin huomattavissa myös ajon aikana ja kiinnityspisteet ovat kyllä vaihtaneet paikkaa aika merkittävästi. Ei ihan pieni muutos siis.

Vanha Sauber

Uusi BMW
 
Ylös