2006: siivet

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En keksiny topikkia mihin olisin nää tunkenu joten tein uuden.. :D
Kuten title sanoo niin tämän vuoden siivistä vois jarnata täälä jos on jotain jarnattavaa...
Itse ainakin imolan kuvista löysin pari hyvää vertailua..

Mäkin etusiipi näyttäs olevan ihan hervottoman kokonen verrattuna vaikkapa ferkun lankkuun...


Mäkin siipi tulee rengaslinjaan asti... Tosin mäkkärihän ei käytä "lisä" profiileja,
kuten ferrari ja rellu...

Ja taas takasiivistä, rellulla näyttäs äkkiseltään olevan aika paljon
pienempi takasiipi kuin ferkulla.


Tuossa muuten on taas tuo rellun taivutettu siipi kun sitä joku täälä
kaipaili kun ausseissa oli perinteisempi suora siipiprofiili käytössä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Näköharhaa, kyse on vaan muotoilusta.

Tai härpäkkeiden määrästä.
 

technine

Active member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
40
Mun mielestä saisivat kieltää etusiivekkeestä noi lisähärpäkkeet tossa päällä. noi "tuplasiivet". Mäkki on kärkitalleista ainoa, joka ei niitä käytä ?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
technine sanoi:
Mun mielestä saisivat kieltää etusiivekkeestä noi lisähärpäkkeet tossa päällä. noi "tuplasiivet". Mäkki on kärkitalleista ainoa, joka ei niitä käytä ?

Mun mielestä niitä ei tarvitse/pidä kieltää. Miksi kaikki pitäisi heti kieltää kun joku keksii jonkun toimivan jutun?
 

technine

Active member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
40
heh, varmasti mun mielipiteeseen vaikuttaa se että omalla suosikkitallilla tämmöstä ei ole. mutta muutenkin siinä vois olla ideaa:

kun siivistä tehdään yksinkertaisempia, on niiden sääntöjenmukaisuutta helpompi valvoa ja ainakin periaatteessa yksinkertaistamisella voitaisiin saada aikaan säästöjä.

Toki on hienoa, jos keksii jotain nopeuttavaa, eikä sitä pitäisi ottaa heti pois. Mun silmään noi ylimääräset härpäkkeet on kyllä rumia..
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mäkin etusiipi kyllä on iso jos Ferrariin vertaa. Schumacher perinteisesti ajaa aerodynamisesti aliohjaavaa Ferraria. Olen kiinnittänyt samaan huomiota jo vuosia sitten.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
technine sanoi:
kun siivistä tehdään yksinkertaisempia, on niiden sääntöjenmukaisuutta helpompi valvoa ja ainakin periaatteessa yksinkertaistamisella voitaisiin saada aikaan säästöjä.
Latuskat vanerilevyt eteen ja taakse. Halpaa o. :doubtful:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Siivissä voisi mielestäni siirtyä yksielementtisiin ja ottaa mitoista pois 20% / sivu. Nykyisillä tehoilla ja pidoilla mennään suoralla 280 ja mutkaan 270km/h, näin kärjistäen.
technine sanoi:
kun siivistä tehdään yksinkertaisempia, on niiden sääntöjenmukaisuutta helpompi valvoa ja ainakin periaatteessa yksinkertaistamisella voitaisiin saada aikaan säästöjä.

Toki on hienoa, jos keksii jotain nopeuttavaa, eikä sitä pitäisi ottaa heti pois. Mun silmään noi ylimääräset härpäkkeet on kyllä rumia..
:thumbup: Täysin samaa mieltä!
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mickey sanoi:
Näköharhaa, kyse on vaan muotoilusta.

Tai härpäkkeiden määrästä.
Ei minusta... Jos vaikka olettaa, että päätylevyt ovat jotakuinkin
yhtä pitkät niin niitä vertaamalla siipiprofiileihin näkee selvästi, että
ferrarin siivessä olisi tilaa vielä yhdelle lisä profiilille....

Mutta asiaan vaikuttaa varmasti se, että ferrarilla on tuo lisä siipi varsinaisen siiven päällä.

Takasiivistä muuten sen verran, että rellulla näytti tänään taas olevan perinteisempi siipi käytössä. Eli ilman taivutuksia päätylevyjen vierestä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
technine sanoi:
kun siivistä tehdään yksinkertaisempia, on niiden sääntöjenmukaisuutta helpompi valvoa ja ainakin periaatteessa yksinkertaistamisella voitaisiin saada aikaan säästöjä.
No säästöjä ja säästöjä... Mitä tiukemmat on säännöt niin sitä isompi työ (=enempi rahaa) pitää tehdä, että saadaan kehitystä...
Näin ainakin itse pähkäilisin asian. Toki rajansa kaikella, eli ei nyt tarvi jonkun
keksiä, että sittenhän pitäs ottaa säännöt kokonaan pois niin johan olis halpaa. :wink:
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
formulat ilman sääntöjä :) ois suhteellisen sairasta touhua, aktiivijousitus ja maaefekti ja moottoreina olis jotku ahdetut v16 koneet, tehoo lähtis varmaa 4000hp :) ois ainaki kuskista mittaa sitte ku vauhdin rajottava tekijä ei enää oo auto vaa se kuski joka pystyy ajamaan pyörymättä kovinta vauhtia ;)
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
pyrydaman sanoi:
formulat ilman sääntöjä :) ois suhteellisen sairasta touhua, aktiivijousitus ja maaefekti ja moottoreina olis jotku ahdetut v16 koneet, tehoo lähtis varmaa 4000hp :) ois ainaki kuskista mittaa sitte ku vauhdin rajottava tekijä ei enää oo auto vaa se kuski joka pystyy ajamaan pyörymättä kovinta vauhtia ;)
Tällästä pitäisi just olla, formuloiden suosio nousisi varmaan aika paljon, perseestä tällänen holhous mitä nykyään harrastetaan
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Mikkoz84 sanoi:
Tällästä pitäisi just olla, formuloiden suosio nousisi varmaan aika paljon, perseestä tällänen holhous mitä nykyään harrastetaan
Vaikka ahdetut v16-koneet, maaefektit, aktiivijousitukset sun muut kuulostaa oikein mukavilta, tulisi F1 päätökseensä hyvinkin nopeasti ellei autoja jatkuvasti rajoitettaisi keinotekoisesti. Sarjasta tulisi aivan liian vaarallinen (kuskit ei yksinkertaisesti pystyisi hallitseen autoja) ja kallis.

Takaisin aiheen piiriin:

Siipiprofiileja pitäisi huomattavasti yksinkertaistaa ja palata enemmän mekaanisen pidon (tosin tämä toisi uusia mahdollisuuksia kiertää sääntöjä) pariin. Kaiken näköiset ylimääräiset härpäkkeet pois auton rungosta ja siipien päältä. Autoista tulisi paljon komeampia ja todennäköisesti radallakin näkyisi enemmän tapahtumia.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
CountZero sanoi:
Vaikka ahdetut v16-koneet, maaefektit, aktiivijousitukset sun muut kuulostaa oikein mukavilta, tulisi F1 päätökseensä hyvinkin nopeasti ellei autoja jatkuvasti rajoitettaisi keinotekoisesti. Sarjasta tulisi aivan liian vaarallinen (kuskit ei yksinkertaisesti pystyisi hallitseen autoja) ja kallis.

Takaisin aiheen piiriin:

Siipiprofiileja pitäisi huomattavasti yksinkertaistaa ja palata enemmän mekaanisen pidon (tosin tämä toisi uusia mahdollisuuksia kiertää sääntöjä) pariin. Kaiken näköiset ylimääräiset härpäkkeet pois auton rungosta ja siipien päältä. Autoista tulisi paljon komeampia ja todennäköisesti radallakin näkyisi enemmän tapahtumia.
Samalla turvallisuus kokonaan pois. Välillä kohtalo puuttuisi peliin, se ajaa joka uskaltaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
pyrydaman sanoi:
formulat ilman sääntöjä :) ois suhteellisen sairasta touhua, aktiivijousitus ja maaefekti ja moottoreina olis jotku ahdetut v16 koneet, tehoo lähtis varmaa 4000hp :) ois ainaki kuskista mittaa sitte ku vauhdin rajottava tekijä ei enää oo auto vaa se kuski joka pystyy ajamaan pyörymättä kovinta vauhtia ;)

Kuskien fysiikka loppuis jo eka kierroksella.. :rolleyes:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mickey sanoi:
Kuskien fysiikka loppuis jo eka kierroksella.. :rolleyes:

Siitä puheen ollen, muistan joskus kuulleeni juttua (olisko ollu Senna joka sanoi) että joskus F1 autoissa oli niin paljon sivuttaispitoa että mutkissa meisani jalka liukua polkimelta pois... :eek!: Tai sit muistan ihan väärin.. ;)
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
pyrydaman sanoi:
formulat ilman sääntöjä :) ois suhteellisen sairasta touhua, aktiivijousitus ja maaefekti ja moottoreina olis jotku ahdetut v16 koneet, tehoo lähtis varmaa 4000hp :) ois ainaki kuskista mittaa sitte ku vauhdin rajottava tekijä ei enää oo auto vaa se kuski joka pystyy ajamaan pyörymättä kovinta vauhtia ;)
höpöhöpö. Top fuel dragstereiden kanssa puhutaan 8000hp tehoista mutta toisaalta niillähän ajetaankin vaan suoraan. Mutta kyllä se vaan joka kesä säväyttää niin että palleissa tuntuu :D Oikeesti. Ja niitä näkee Suomessa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mikkoz84 sanoi:
Tällästä pitäisi just olla, formuloiden suosio nousisi varmaan aika paljon,
Juu, sen takiahan säädöksiä tehdään, että formulioden suosio ei nousisi :rolleyes:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Törni sanoi:
Juu, sen takiahan säädöksiä tehdään, että formulioden suosio ei nousisi :rolleyes:
No näin musta ainakin tuntuu, aika-ajot on niin tylsät nykyään, yleensä ottaen hyvin tapettu innovaatiot jolloin autot on kaikki samasta muotista
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mickey sanoi:
Siitä puheen ollen, muistan joskus kuulleeni juttua (olisko ollu Senna joka sanoi) että joskus F1 autoissa oli niin paljon sivuttaispitoa että mutkissa meisani jalka liukua polkimelta pois... :eek!: Tai sit muistan ihan väärin.. ;)
No nykysinhän polkimissa taitaa olla laidat polkimen reunoilla. Että voi pitää paikkansakin...

Mutta josko pysyttäs taas aiheessa... :rolleyes:
 
Ylös