2007 Fuji Television Japanese Grand Prix: Ennakko

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo testit on ohi porukka oottaa Ferrarilta uutta aeropakettia Fujiin.
En tiedä mikä on totuus, mutta itse olen käsittänyt niin että (kimin sanojen mukaan)Ferrari tuo Fujiin taas jotain uutta. Ei mun mielestä viittaa hirveesti aeroon. Ja aeropuolella tuskin on Ferrarin ongelmatkaan..
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Ferrari are planning to introduce an aggressive aero upgrade on their F2007 at the Japanese Grand Prix, this week's Autosport reveals, as they bid to overhaul McLaren in the fight for the world championship.

And part of their plan to achieve that target is with a full bodywork upgrade that will be raced for the first time at Fuji in September.

autosport.com
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Belgian GP:n jälkeen esille tulleet väitteet siitä, että Honda olisi alkanut vaikeuttaa Super Agurin toimintaa ovat paljon uskottavampia, nyt kun näkee miten epätoivoisella virityksellä Honda yrittää saada autonsa vauhdin paranemaan kotikisassaan. En yhtään ihmettelisi, jos Super Aguri pystyisi vanhallakin aeropaketilla kyykyttämään Hondaa ainakin aika-ajoissa.

Sinänsä tuolla Super Agurin kilpailukyvyn heikentymisellä kehitystyökiellon takia ei taida olla paljoakaan merkitystä. Keskeytyksiä tulee niin vähän, ettei peräpään talleilla ole toivoakaan päästä pisteille. Näin Aguri säilyttää asemansa valmistajien sarjassa Hondan edellä.

Toyotan suorituskyky Japanissa on kiinnostava nähdä. Jos taktiikkavalinnat onnistuvat Trulli voisi periaatteessa taistella sijoituksesta heti bemarien takana ja tiputtaa näin joko Rosbergin tai Kovalaisen pisteiltä. En tosin panisi pahakseni Toyotan onnistumista nyt, kun Kovalainen saattaa hyvinkin olla tallin ensi kauden kuljettaja. Myös Rosbergin kannalta Toyotan menestys olisi plussaa ensi kautta ajatellen, sillä Williamssin suorituskysyn paraneminen ensi vuonna edellyttää myös Toyotan moottoreiden paranemista.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Zaikom sanoi:
Ei millään pahalla Hondafaneja kohtaan, mutta tuo ei ainakaan näytä nopealta :thumbfh:
Ei ni, siinä kasvaa jotain sammalta päällä...:wink:
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Zaikom sanoi:
Ei millään pahalla Hondafaneja kohtaan, mutta tuo ei ainakaan näytä nopealta :thumbfh:
Tulee väkisin mieleen Mustamäen torilta ostettu McLarenin etusiipi. Huva siipi, halpa hinta.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
kouvotsvoni sanoi:
Mites ne nykyisin säännöin paranevat?:eek:
Tarkoitin sitä, että jos Toyota ei pärjää siedettävästi ei asiakastalli välttämättä enää saa tasavertaista kohtelua moottorien osalta.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Zaikom sanoi:
Ei millään pahalla Hondafaneja kohtaan, mutta tuo ei ainakaan näytä nopealta :thumbfh:
Sori vaan mutta pakko kysyä, että mikä tuosta siivestä tekee hitaan? Ihan vaan tällaisena maallikkona utelen kun en noita Formula1-auton siipien aerodynaamisia simulaatioita osaa päässäni ynnätä still-kuvasta mallintaen.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
trotwood sanoi:
Tulee väkisin mieleen Mustamäen torilta ostettu McLarenin etusiipi. Huva siipi, halpa hinta.
Ihan sama tuli mieleen.

Täytyy muuten sanoa, että johan on näiden kilpailujen nimet menneet vuosi toisensa jälkeen vain naurettavampaan suuntaan, kiitos markkinavoimat.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
sakuraba sanoi:
Sori vaan mutta pakko kysyä, että mikä tuosta siivestä tekee hitaan? Ihan vaan tällaisena maallikkona utelen kun en noita Formula1-auton siipien aerodynaamisia simulaatioita osaa päässäni ynnätä still-kuvasta mallintaen.
Katselepa riittävän pitkään vaikka lentokoneiden tai menestyneiden F1-autojen linjoja, niin alkaa pikku hiljaa hahmottua näkemys aerodynaamisesta tehokkuudesta. En minäkään voi suoraan mainita niitä kohtia jotka tekevät tuosta Hondan testisiivestä huonon, mutta kun se vaan näyttää siltä. Eniten ahdistaa tuo auton nokan ympärys - selvästi pyritty vaan maksimoimaan horisontaalinen siipipinta-ala, kun siipi on tavallaan vaan kääräisty nokan yli. Ei juurikaan vastaa alkuperäistä McLarenin versiota.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
sakuraba sanoi:
Sori vaan mutta pakko kysyä, että mikä tuosta siivestä tekee hitaan? Ihan vaan tällaisena maallikkona utelen kun en noita Formula1-auton siipien aerodynaamisia simulaatioita osaa päässäni ynnätä still-kuvasta mallintaen.
Mullakaan ei isompaa aerodynamiikantajua ole, mutta ainakin äkkiseltään näyttäisi, että etusiiven nokan yläpuolinen osa on aikalailla vaakasuora kun taas itse nokka siiven alla on nouseva. Tästä saadaan lopputuloksena sumppu joka lähinnä vastustaa etenemistä plus aiheuttaa pyörteitä jotka edelleen lisäävät ilmanvastusta. Luulisin ainakin että autojen suunnittelussa pyritään niin pyörteettömiin ilmavirtauksiin kuin mahdollista.

McLarenilla on kyllä myös vastaava kulmaero nokan ja sitä ylittävän siiven välillä, mutta ilmavirta pääsee heillä sujuvammin kiertämään sivulta kun siiven mutka on loivempi eikä seuraa vakioetäisyydellä nokan yläosan poikkileikkausta.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jotain vilunkia tuossa Hondan etusiiven ylemmässä profiilissa on kun sitä ei ole tuettu nokkaan.. Veikkaampa, että se taipuu ihan "mukavasti" suuremmissa nopeuksissa.... :doubtful: :doubtful:

-edit-

No niin näyttää olevan saman tapainen Red Bullillakin..
 
Viimeksi muokattu:

haalz

Member
Liittynyt
13.7.2007
Viestit
10
JPP sanoi:
Mullakaan ei isompaa aerodynamiikantajua ole, mutta ainakin äkkiseltään näyttäisi, että etusiiven nokan yläpuolinen osa on aikalailla vaakasuora kun taas itse nokka siiven alla on nouseva. Tästä saadaan lopputuloksena sumppu joka lähinnä vastustaa etenemistä plus aiheuttaa pyörteitä jotka edelleen lisäävät ilmanvastusta. Luulisin ainakin että autojen suunnittelussa pyritään niin pyörteettömiin ilmavirtauksiin kuin mahdollista.
QUOTE]
LOL

Pitäs vissii vihjasta Hondalle että tällä palstalla on moooonta todella paljon parempaa suunnittelijaa kun teillä yksikään. Näkevät pelkällä silmällä lentokoneita ja autoja katselemalla mikä toimii ja mikä ei. Ja ajatelkaa kuinka paljon F1 tallit säästää kun eivät tarvitse kalliita tuulitunneleita. Katselevat vain hetken lentsikoita ja vaikka Kimin tahi Alonson kilpuria, niin voivat jo seuraavassa hetkessä myydä ne vaikka autotehtaille tarpeettomina. Siis tuulitunnelit. On se vaan kumma kuinka hyviä me ollaan :jaska:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
haalz sanoi:
LOL

Pitäs vissii vihjasta Hondalle että tällä palstalla on moooonta todella paljon parempaa suunnittelijaa kun teillä yksikään. Näkevät pelkällä silmällä lentokoneita ja autoja katselemalla mikä toimii ja mikä ei. Ja ajatelkaa kuinka paljon F1 tallit säästää kun eivät tarvitse kalliita tuulitunneleita. Katselevat vain hetken lentsikoita ja vaikka Kimin tahi Alonson kilpuria, niin voivat jo seuraavassa hetkessä myydä ne vaikka autotehtaille tarpeettomina. Siis tuulitunnelit. On se vaan kumma kuinka hyviä me ollaan :jaska:
Tää foorumi toimii fiilispohjalta, ei me ammattilaisia kaivata. Eikä tarvita. :wink:

CamoN sanoi:
Eniten ahdistaa tuo auton nokan ympärys - selvästi pyritty vaan maksimoimaan horisontaalinen siipipinta-ala, kun siipi on tavallaan vaan kääräisty nokan yli.
Juuri tämä tekee tuosta siivestä epäilyttävän tuntuisen (lue: hitaan).
 

*Juppe*

Member
Liittynyt
7.9.2006
Viestit
20
Aerodynaamisesta suunnittelusta voisin sanoa sen verran, että vaikken olekaan auto- tai lentokonesuunnittelija olen aika paljon tehnyt virtausteknistä mallinnusta.

Se on suoraan sanottuna erittäin epäkiitollista puuhaa, koska hyvin pienet yksityiskohdat voivat aiheuttaa täysin päinvastaisen tuloksen kuin alunperin kuvitteli.

On täysin turhaa väittää näkevä'nsä sielunsa silmin aerodynaamisten osien tehosta tai toiminnasta yhtään mitään, ellei ole tutustunut mallinnus- ja tuulitunnelituloksiin.

Eikä aerodynaamisten osien tarkoitus ole läheskään aina tarjota mahdollisimman tasaista virtausta, vaan kyllä auton takana esimerkiksi vallitsee melkoinen turbulenssi. Hyvin tunnettuna esimerkkinä voisi mainita golfpallon kuopat, jotka saavat pallon vastuksen pienenemään pyöreään palloon verrattuna ja lentämään pidemmälle.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
FO110K sanoi:
jahas, tojokin ottanut pölykapselit käyttöön :)

Ferrarista ei tosiaan montaa kunnon kuvaa löydy, mutta tässä muutama Keskiviikolta....




En ainakaan hirveesti eroja löydä Span pakettiin tuosta.... :dunno:
Näkyvimpänä ainakin ne terävät piikkisiivekkeet kuskin edestä puuttuu. Takapää on erilainen samoin siivekkeet eturipustusten takana.
 
Ylös