JPP sanoi:
Mulla on sellainen käsitys että aika huomattava osa turbulenssia aiheuttavista aerodynaamisista osista on tarkoitettu jarruttamiseen (lentokoneiden ilmajarrut ja mitä spoilereita niissä(kin) on) tai sitten alaspäin painavan voiman tekemiseen (esim. F1 autojen etu- ja takasiivet). Toi golfpallo taitaa olla oma erikoistapauksensa mutta mistä sitä tietää vaikka sama toimisi formuloissakin, lieneekö kukaan vielä kokeillut.
Joo, ihan anekdoottia heitin. Eihän formuloissa yleensä pyritä mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen vaan aika rajuun. Siivet ovat sellaisessa kulmassa, että niiden jättöpuolelle syntyy väkisinkin jumalaton turbulenssi.
Ja ainakin auton takana tämä on ihan tarkoituksellista, koska joka talli pyrkii nykyään saamaan auton perässä tulevan pyörteen sellaiseksi, että perässä tulevan auton on mahdoton ohittaa. Ja valitettavasti tallit ovat onnistuneet tässäkin pirun hyvin.