2008 Bahrainin Grand Prix - Kilpailu

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Skenejeesus sanoi:
Totta. Tästä tilanteessta vosi melkein päätellä että ylivoimaisten voittojen aika on ohi. Ei kannata voittaa kun parilla sekunnilla jos takaa tulevat eivät uhkaa.
Lisäksi kun muistetaan moottorijarrutuksen ja luistoneston puuttuminen niin ei kannata vikalla kierroksella liikaa seikkailla.

Siksi ihmettelinkin, että miten niin Ferrari ei ollut ylivoimainen Bahrainissa kun ero oli vaan muutaman sekunnin bemareihin. Jos eroa pystyy kontrolloimaan niin silloinhan nopeusero on aika selvä.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Kyllähän minustaki Ferrari oli ylivoimainen,juuri tuon säästelyn takia ero oli niin pieni bemareihin maaliin tultaessa.Eikö kaksoisvoitto kerro ylivoimasta?Ja jossain kisan keskivaiheillahan Ferrarit takoivat vuorotellen nopeimpia kierros aikoja.Sitä ei ole vissiin tiedossa että mikä oli se ajankohta jolloin tilanne Ferrarilla jäädytettiin?
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
TMK sanoi:
Kyllähän minustaki Ferrari oli ylivoimainen,juuri tuon säästelyn takia ero oli niin pieni bemareihin maaliin tultaessa.Eikö kaksoisvoitto kerro ylivoimasta?Ja jossain kisan keskivaiheillahan Ferrarit takoivat vuorotellen nopeimpia kierros aikoja.Sitä ei ole vissiin tiedossa että mikä oli se ajankohta jolloin tilanne Ferrarilla jäädytettiin?
Toisten varikkopysähdysten jälkeen, jolloin Massa johti Kimiä n. 6 sekunilla.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Sue_me sanoi:


Heikillä ihan järjettömän pitkä keskistintti :eek!:
jooh suht pitkä näyttää olevan mutta myös BMW:llä vain kaksi kierrosta lyhyemmät stopit.

Sen sijaan omaan silmään pisti tuossa Coulthardin stoppi, sisälle heti alun törmäilyjen jälkeen ja siitä aina loppuun asti maaliin.:eek: Siis tuohan on käytännössä koko kisapituus ilman stoppeja! Ei se vauhti tietenkään kovin kummoista ollut mutta en olisi uskonut että nykykilpurilla pystyy koko kisapituuden vetämään, vastaavaa kuitenkaan nähty 11 vuoteen.

EDIT: onkohan tuossa nyt joku virhe, tuon mukaan myös Lewis olisi vetänyt alun kolarin jälkeen loppuun ilman stoppeja vaikka yhden vielä kisan aikana tekikin. Ei olla taidettu kaikkea dataa tuohon saada.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ma sanoi:
EDIT: onkohan tuossa nyt joku virhe, tuon mukaan myös Lewis olisi vetänyt alun kolarin jälkeen loppuun ilman stoppeja vaikka yhden vielä kisan aikana tekikin. Ei olla taidettu kaikkea dataa tuohon saada.
Pari P-merkkiä puuttuu. Varikkokäynnit kuitenkin näkee sijoituksen tippumisesta edelliseen kierrokseen nähden.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1993
Tuo DC:n käyrä näyttää aika ihmeelliseltä, en olisi kyllä minäkään uskonut että nykyautolla pääsisi melkein 57 kierrosta ilman stoppia ja nykyrenkailla varsinkaan.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
odetus sanoi:
Tuo DC:n käyrä näyttää aika ihmeelliseltä, en olisi kyllä minäkään uskonut että nykyautolla pääsisi melkein 57 kierrosta ilman stoppia ja nykyrenkailla varsinkaan.
Vaikuttaa juu aika ihmeelliseltä:

Koodi:
Tyre strategies - Bahrain GP
Team                       Tyre choice by stint

Ferrari 
Kimi Raikkonen              Soft-Soft-Medium
Felipe Massa                Soft-Soft-Medium

BMW Sauber
Nick Heidfeld               Soft-Soft-Medium
Robert Kubica               Soft-Soft-Medium

Renault 
Fernando Alonso             Soft-Soft-Medium
Nelson Piquet               Medium-Soft-Soft-DNF

Williams      
Nico Rosberg                Medium-Soft-Soft
Kazuki Nakajima             Medium-Soft

Red Bull Racing       
[B]David Coulthard             Soft-Soft-Soft-Medium[/B]
Mark Webber                 Soft-Soft-Medium

Toyota 
Jarno Trulli                Soft-Soft-Medium
Timo Glock                  Soft-Soft-Medium

Scuderia Toro Rosso  
Sebastien Bourdais          Medium-Soft-Soft
Sebastian Vettel            Medium-DNF

Honda
Jenson Button               Soft-Soft-Soft-DNF
Rubens Barrichello          Soft-Soft-Medium

Super Aguri
Takuma Sato                 Soft-Soft-Medium
Anthony Davidson            Soft-Soft-Medium

Force India 
Adrian Sutil                Soft-Soft-Soft-Medium
Giancarlo Fisichella        Soft-Soft-Medium

McLaren  
Lewis Hamilton              Soft-Soft-Medium
Heikki Kovalainen           Soft-Soft-Medium
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
IceManFani sanoi:
Vaikuttaa juu aika ihmeelliseltä:
Koodi:
[B]David Coulthard             Soft-Soft-Soft-Medium[/B]
F1.comin mukaan DC kävi varikolla kierroksilla 2, 20 ja 40. Neljä "stinttiä" siis, vaikkei ensimmäisellä stopilla välttämättä renkaita vaihdettukaan.

Jos tuo varikkokäynnin rekisteröinti perustuu jonkin anturiin, joka sijaitsee nokkapalassa? Hamiltonille ja DC:lle vaihdettiin keulat.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
WebSlave sanoi:
Jos tuo varikkokäynnin rekisteröinti perustuu jonkin anturiin, joka sijaitsee nokkapalassa? Hamiltonille ja DC:lle vaihdettiin keulat.
Ei kai sitä sentään niin kauas keulaan ole laitettu. Veikkaisin vähän että se on siinä kuskin etupuolella, jossa on ne antennit.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Ei kai sitä sentään niin kauas keulaan ole laitettu. Veikkaisin vähän että se on siinä kuskin etupuolella, jossa on ne antennit.
Tuo perustuikin puhtaasti siihen, ettei nokkapalan vaihdon jälkeisiä varikkokäyntejä näy. Sattui niin sopivasti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Skenejeesus sanoi:
Totta. Tästä tilanteessta vosi melkein päätellä että ylivoimaisten voittojen aika on ohi. Ei kannata voittaa kun parilla sekunnilla jos takaa tulevat eivät uhkaa.
Eipä se ylivoimainen voittaminen koskaan ole kannattanut. Barcelona 2001, kisan nopeimpia kierroksia ylivoimaisessa johdossa, poks :D
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
oskari sanoi:
Miksei voi? Nythän Massalla oli kone, jolla ei ajettu koko kisaa Malesiassa, joten Kimillä oli enemmän kilometrejä koneessa, mutta silti aina voidaan käyttää koneen säästöä syynä, jos halutaan. Ekassa kisassa pitää säästää seuraavaa varten, ja toisessa kisassa pitää säästellä, kun sillä on jo niin paljon kilometrejä takana. Lisäksi vaihteistojen pitää kestää 4 kisaa etc. - aina löytyy jotain säästettävää.

Ainoa tilanne, jossa ei voida käyttää kaluston säästämistä tekosyynä on, kun on pakko ajaa täysillä pärjätäkseen. Niin kauan kun Ferrarin nopeus riittää siihen, että voivat säätää kalustoa, sitä voidaan (ja pitääkin - mielestäni kalustoa on säästettävä, jos pystyy) syynä käyttää. Naurettavampaa kuin koneen säästäminen on revitellä auto rikki kisan lopussa vaikka olisi turvallinen etumatka.
Tietysti sitä voidaan aina käyttää syynä, mutta jos ihan röyhkeästi aletaan käyttämään, niin kyllä sen kaikki huomaa. Ensimmäisessä kisassa uudella moottorilla ei todellakaan ole mitään syytä alkaa rajoittamaan kierroksia heti kun autot on 2 johdossa, vain moottorin "säästämiseksi". Kyllä kummankin pitää saada ajaa kisaa. Samantien voisi poistaa kuskien pisteet ja ainoastaan tallit saisi pisteitä.

Tietenkin, jos kisaa on jäljellä 10 kierrosta ja ero +5sek tallikaveriin, niin silloin on ihan järkevää himmailla vauhtia. Ei ennen sitä, menee melkoiseksi pelleilyksi muuten, niinkuin bahrainin kisa.

Olisi mukava tietää, että kuinka pitkän rasitustestin esim. ferrari tekee moottoreillensa. Luulisin, että testipenkissä pitää kestää ~3-4 kisan rasitukset. :confused:

Eiköhän tämä riitä jo tästä :)
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Stedos sanoi:
Toisten varikkopysähdysten jälkeen, jolloin Massa johti Kimiä n. 6 sekunilla.
Eiköhän säästely aloitettu jo parin ensimmäisen kierroksen jälkeen. Voittajakin todennäköisesti päätettiin jo lauantaina kun selvisi ettei Kimi pysty Massan vauhtiin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Mulle tuli sellanen fiilis, että Kimi olisi tahallaan hieman härnännyt Massaa ensimmäisten stoppien jälkeen. Siinä kun ne vuoron perään ajeli kovia kierroksia? Jos vaikka olis Massalta livenny.

Varsinainen himmailu kait alkoi sitte niiden toisten stoppien jälkeen, ku se meni sellaseks köröttelyks. Kimikin päästi vähän niinku Kubican siihen suht lähelle.
 
Ylös