2008 Bahrainin Grand Prix - Kilpailu

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
mtv3.fi sanoi:
Myös torinolainen La Stampa hämmästeli Hamiltonin epävarmoja otteita Bahrainin aavikkoradalla.

- Hamilton vaikutti yhtä hermostuneelta ja hutiloivalta kuin Brasiliassa, missä hän heitti mestaruuden taivaan tuuliin. Eilen häneltä nähtiin sellainen sarja virheitä, jota ei voisi odottaa edes humalaiselta Nakajimalta, lehti vitsaili.
Jep jep
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
mtv3.fi sanoi:
Eilen häneltä nähtiin sellainen sarja virheitä, jota ei voisi odottaa edes humalaiselta Nakajimalta, lehti vitsaili.
Mut Hamilton kuunteleekin reggaeta eli polttelee pilvee (eiks kaikki reggaemieehet sauhuttele viidakkotupakkaa). :)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8747
Sijainti
Vantaa
Charlie sanoi:
Ja niistä Heikin renkaista, ei ne kovemmat renkaat nyt nopeammat kuin pehmeät ole.
Joskus kovemmat voi olla nopeammat kuten joskus Häkkisellä Unkarin GP:ssä. Silloin kun voitti ylivoimaisesti kolmannesta ruudusta. Oliko vuosi 2000?
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13759
JML82 sanoi:
Joskus kovemmat voi olla nopeammat kuten joskus Häkkisellä Unkarin GP:ssä. Silloin kun voitti ylivoimaisesti neljännestä ruudusta. Oliko vuosi 2000?
Joo mutta se oli kolmannesta ruudusta. Kovemmista renkaista puheenollen, niin ajoihan Alonsokin viime vuonna muutaman kerran niillä 2 stinttiä pehmeämpien yhtä vastaan.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Ma sanoi:
kommenttini oli lähinnä suunnattu daSilvalle, jonka mielestä oli Kimin hyvyyttä että pysyi Massan vauhdissa puolta sekuntia hitaammalla autolla.
Massa tuskin ajoi täysillä puoltakaan kisaa kun auto oli paljon nopeampi kun Kimillä. Johtui sitten autosta, kuskista tai mistä vaan. Puoli sekkaa oli vaan heitto, en ole kyylännyt livetimingia.. Tosin ei Kimikään täysiä ajanut kun tiesi ettei pysty ohittamaan Massaa kevyemmälläkään autolla, tiimikaveria on mahdoton ohittaa ilman toisen virhettä tällä hetkellä.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
JML82 sanoi:
Kimi ei vaan saanut säätöjään kohdalle tai sitten ei vaan ollut riittävän nopea. Välillähän sit nopeutta Räikkösellä löytyi, mutta oli epätasaista (ainakin minun mielestä). Pitäisi tarkistaa kierrosajat suhteessa Massaan.
Ei voi muutakuin ihmetellä miten se kimi vauhti katosi nyt sopivasti bahrainissa :wink: Talvitesteissä oli kuitenkin 2 kymmenystä nopeampi massaa ja aika matala 1:30, eli yli 1 sek nopeammin kuin paras aika-ajo aika. Haiskahtaa pahasti motivaatiovoitolta. :thumbdown:
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
sc sanoi:
Ei voi muutakuin ihmetellä miten se kimi vauhti katosi nyt sopivasti bahrainissa :wink: Talvitesteissä oli kuitenkin 2 kymmenystä nopeampi massaa ja aika matala 1:30, eli yli 1 sek nopeammin kuin paras aika-ajo aika. Haiskahtaa pahasti motivaatiovoitolta. :thumbdown:
Räikkönen ei selittele liikoja. Ei me voi tietää, vaikka esim. korvakipu oli sellanen, että piti kipulääkehuumetokkurassa ajaa. Just paine ja pään liike aiheuttaa välikorvatulehduksessa kipua.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Charlie sanoi:
Mikä siinä nyt on niin vaikeaa myöntää että Massa oli tällä kertaa vain puhtaasti Ferrarin nopeampi kuski?
Näin juuri. Minusta kaikki salaliittoteoriat, mitä esim. IlGiornale kirjoittaa, ovat täyttä potaskaa. Jatkossakin tulee olemaan ratoja, joissa Massa on Kimiä nopeampi. Oikeastaan kaksi seuraavaa kisaa ovat juuri näitä Massalle vahvoja ratoja. Kuitenkin pitkässä juoksussa luulisin Kimin olevan vahvempi ja toki sitä suomalaisena myös toivon.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Vilkku sanoi:
Räikkönen ei selittele liikoja. Ei me voi tietää, vaikka esim. korvakipu oli sellanen, että piti kipulääkehuumetokkurassa ajaa. Just paine ja pään liike aiheuttaa välikorvatulehduksessa kipua.
Eikä sekään ole mahdotonta että ne olosuhteet nyt vaan olivat niin erilaiset, etteivät talvitesteissä haetut pohjasäädöt enää toimineet Kimillä lauantaista eteenpäin. Felipellä tuntui kuitenkin toimivan. :doubtful: Henkilökohtaisesti suhtaudun hieman epäillen tuohon välikorvatulehdushuhuun, koska jos se oli niin paha että vaati lääkitystä, niin varmaan sarjan päällikkölääkäri olisi jo harkinnut kuljettajan hyllyttämistä tästä kisasta. Olisihan se kova takaisku MM-taistelussa, mutta olisi se myös selkeä turvallisuusriski sekä muille kuljettajille että sairaalle itselleen.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
CamoN sanoi:
Eikä sekään ole mahdotonta että ne olosuhteet nyt vaan olivat niin erilaiset, etteivät talvitesteissä haetut pohjasäädöt enää toimineet Kimillä lauantaista eteenpäin. Felipellä tuntui kuitenkin toimivan. :doubtful: Henkilökohtaisesti suhtaudun hieman epäillen tuohon välikorvatulehdushuhuun, koska jos se oli niin paha että vaati lääkitystä, niin varmaan sarjan päällikkölääkäri olisi jo harkinnut kuljettajan hyllyttämistä tästä kisasta. Olisihan se kova takaisku MM-taistelussa, mutta olisi se myös selkeä turvallisuusriski sekä muille kuljettajille että sairaalle itselleen.

Kimi ei selittele, vaan rehellisesti sanoo missä vika on - uskon mä.
Joo, ois se korvan valittaminen lääkärille ollut riskipeliä, jos sellainen vaiva olisi ollut.
Näin Maikkarilla:


"- Felipe sai auton toimimaan, mä en. En ollut itsekään ihan parhaassa iskussa koko aikana, Räikkönen ruoti kisaviikonloppua nettisivujensa kolumnissa.

Ferrari ajoi Bahrainissa kaksoisvoittoon, kun Felipe Massa oli ykkönen ja Räikkönen kakkonen.

- Totuus on, että en pystynyt koko viikonloppuna haastaa tiimikaveria laiskaan, Kimi myönsi.

- Eniten sattui aika-ajo, kun en saanut sellaista kierrosta, millä olisin päässyt eturiviin. Ei löydetty balanssia, vaikka yritettiin montaa juttua, Räikkönen jatkoi.

Räikkösellä ei urallaan yhtään voittoa Bahrainista.

- Vaikea sanoa, mutta mahtaisko se johtua paikasta. Se ei vaan oo sellainen rata, missä mä oisin koskaan viihtynyt oikein kybällä, Kimi totesi."
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Vilkku sanoi:
Näin Maikkarilla:
"Kybällä", "laiskaan" jne. Vaikka Kimi onkin amis, niin silti nuo jutut vaan jotenkin kuulostaa lähinnä siltä että joku Kimin 13v serkku tienaa viikonloppuviinansa kirjoittamalla noita jorinoita (jotka Maikkari tietysti aina uutisoi Kimin kommentteina :D ).
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Oli aiemmin puhetta suoranopeuksista ja miten paljon kovempaa Massan auto kulki suoralla. Näyttää alla olevista kuvista Ferrari autojen etusiivissä olevan aika erilaiset kulmat. Kimillä on siipi paljon "suuremmalla" ja Massalla taas hieman miedommat säädöt. Kuvakulmat ovat suht lähellä toisiaan, että uskoisin kuvien olevan siltä osin vertailukelpoisia. Ja miesten ajotyylitkin ovat erilaiset (Kimi ajaa enemmän yliohjaavalla).

Kimin auto: http://img441.imageshack.us/my.php?image=R3BahWalls12.jpg

Massan auto: http://img441.imageshack.us/my.php?image=R3BahWalls30.jpg

OT: Ukyo Katayama voisi pitää suunsa kiinni "amislaisten" arvosteluista, naurettavaa provoamista.
 
Viimeksi muokattu:

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Massa oli hyvä joo, mutta tän asian moninkertainen esiintuonti jotenkin antaa sellaisen kuvan väkisin pönkitetään massan itsetuntoa. muistaakseni kun ferrari oli bahrainissa testaamassa kimi tempas kerralla sellaisen aika kierroksen että massa yritti useasti sen rikkoa muttei pystynyt. ja nyt kisassa kimi ei pysynyt kunnolla perässä kevyemmälläkään autolla... :nope:
ja testeissä oli kisamatkalla huomattavasti nopeampi kuin massa.
Ja varikko taktiikat.... voi helv...
No eipä massa ole kyllä mitään vastusta kimille mm kamppailussa.
vituttaa vähän tuo tallipäällikköpeli. Täytyy ens kerralla kun massan itsetunto on pohjassa ja tallipaikka huhut kiertää niin laittaa mies tähtikuljettajaksi( paitsi monacoon).
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
sc sanoi:
Ei voi muutakuin ihmetellä miten se kimi vauhti katosi nyt sopivasti bahrainissa :wink: Talvitesteissä oli kuitenkin 2 kymmenystä nopeampi massaa ja aika matala 1:30, eli yli 1 sek nopeammin kuin paras aika-ajo aika. Haiskahtaa pahasti motivaatiovoitolta. :thumbdown:
Viimekaudella Massa vei, Räikköstä jokaisessa talvitestissä, kun Kimi totutteli autoon, saman voi käntäää myös näin Kimi vei Massaa talvitesteissä, koska Massa totutteli luistoneston puuttumiseen.

Oletko niin sokea, ettet voi vaan sanoa, että Massa oli viime vkl parempi kuin Kimi ja sillä sipuli.:thumbfh:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848


Heikillä ihan järjettömän pitkä keskistintti :eek!:
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Stedos sanoi:
Viimekaudella Massa vei, Räikköstä jokaisessa talvitestissä, kun Kimi totutteli autoon, saman voi käntäää myös näin Kimi vei Massaa talvitesteissä, koska Massa totutteli luistoneston puuttumiseen.

Oletko niin sokea, ettet voi vaan sanoa, että Massa oli viime vkl parempi kuin Kimi ja sillä sipuli.:thumbfh:
En voi, niin paljon oli outoa tossa ferrarien menossa, eli asiat mitä tässäkin topicissa on jo tuotu esille.

No, jos seuraavassa GPssä meno on samanlaista massan osalta, niin sitten myönnän, että oli parempi viime vkl! Edellyttäen tietty, että kimi saa kierrättää konetta koko kisan ajan 19krpm, huippunopeudet about samat ja painostaa massaa, jos on edellä. Eli kumpikin saa ajaa kunnon kisaa.

Seuraavaksi ei voi käyttää edes sitä naurettavaa "Säästetään konetta" tekosyytä :wink:
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
sc sanoi:
Seuraavaksi ei voi käyttää edes sitä naurettavaa "Säästetään konetta" tekosyytä :wink:
Miksei voi? Nythän Massalla oli kone, jolla ei ajettu koko kisaa Malesiassa, joten Kimillä oli enemmän kilometrejä koneessa, mutta silti aina voidaan käyttää koneen säästöä syynä, jos halutaan. Ekassa kisassa pitää säästää seuraavaa varten, ja toisessa kisassa pitää säästellä, kun sillä on jo niin paljon kilometrejä takana. Lisäksi vaihteistojen pitää kestää 4 kisaa etc. - aina löytyy jotain säästettävää.

Ainoa tilanne, jossa ei voida käyttää kaluston säästämistä tekosyynä on, kun on pakko ajaa täysillä pärjätäkseen. Niin kauan kun Ferrarin nopeus riittää siihen, että voivat säätää kalustoa, sitä voidaan (ja pitääkin - mielestäni kalustoa on säästettävä, jos pystyy) syynä käyttää. Naurettavampaa kuin koneen säästäminen on revitellä auto rikki kisan lopussa vaikka olisi turvallinen etumatka.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
oskari sanoi:
Miksei voi? Nythän Massalla oli kone, jolla ei ajettu koko kisaa Malesiassa, joten Kimillä oli enemmän kilometrejä koneessa, mutta silti aina voidaan käyttää koneen säästöä syynä, jos halutaan. Ekassa kisassa pitää säästää seuraavaa varten, ja toisessa kisassa pitää säästellä, kun sillä on jo niin paljon kilometrejä takana. Lisäksi vaihteistojen pitää kestää 4 kisaa etc. - aina löytyy jotain säästettävää.
Totta. Tästä tilanteessta vosi melkein päätellä että ylivoimaisten voittojen aika on ohi. Ei kannata voittaa kun parilla sekunnilla jos takaa tulevat eivät uhkaa.
 
Ylös