Turva-alueiden osalta ei näköjään mikään kelpaa. Malesia on ainoa näistä uusista radoista, jossa ei ole asvalttiturva-alueita. Esim. Massa olisi valtaosalla radoista päässyt takaisin liikkeelle, jopa Bourdais olisi voinut selvitä spinnistään, jos nurmikon tilalla olisi ollut asvalttia. Malesiassa spinni on kuitenkin kohtalokas ja päättää kilpailun. Sitä että turva-auto ei tule radalle tuskin kannattaa harmitella. Turva-auto tulee radalle, jos tapahtuu pahempi kolari. Yksittäinen spinnaus ei saisi johtaa turva-auton radalle tuomiseen.
Itse kilpailu oli suomalaisittain hieno, joskin tapahtumien määrä jäi aika vähäiseksi ainakin kauden avaukseen verrattuna. Kovalainen oli Hamiltonia nopeampi aika-ajoissa vaikka hänellä oli hieman painavampi auto. Startissa kovalainen ei sen sijaan onnistunut toivotulla tavalla. Trullin ohittamista kilpailun alkupuolella ei McLarenilla olisi kuitenkaan voinut tehdä. Toyotan vauhti oli tässä kisassa enemmän kuin kohdallaan. Kovalaisen täytyy jatkossa pystyä petraamaan starttejaan, niin Hamilton on mahdollista lyödä silloinkin, kun Hamiltonilla ei ole ongelmia. Nopeudessa Kovalainen on alusta asti ollut lähellä Hamiltonia ja auton säätöjen hakemisen osalta Kovalainen alkaa jo olla Hamiltonin edellä. Kovalaisen tilanne McLarenilla on siis erittäin hyvä. Pelko kakkoskuljettajaksi jäämisestä ole toteutumassa.
Räikkösen suoritus oli eleetön. Hän oli niin ylivoimainen, ettei joutunut edes tiukoille. Enää ei ole mitään epäselvää siitä, kumpi kuljettajista on Ferrarilla ykkönen. Räikkösen pyörähtelyt Australiassa ja Massan paalupaikka Malesiassa olisivat voineet viitata siihen, että Räikkönen on saamassa Massasta kunnon vastuksen. En kuitenkaan usko, että Massa menettäisi asemansa Ferrarilla tämän kauden aikana, mutta 2010 vuoteen asti Massa ei tätä menoa jatka.
Williamsin kilpailu oli katastrofaalinen. Toiveet valmistajien mestaruussarjan kolmannesta tilasta voidaan unohtaa saman tien. Jopa viides ja kuudeskin sija voivat olla vaikeita saavuttaa, sillä Toyotan vauhti on parantunut selvästi. Myös Red Bull ja Renault ovat selviä uhkia Williamsille. Toivottavasti kysymys oli vain Malesian radan erityispiirteistä ja Rosberg pystyy palaamaan takaisin Q3-kuljettajien joukkoon jo seuraavassa kilpailussa. Silloin muutamien pisteiden nappaaminen on mahdollista. Myös Nakajiman soisi löytävän lisää vauhtia aika-ajoihin. Kilpailussa hänen vautinsa alkaa jo olla hyväksyttävällä tasolla.
BMW on ilmiselvästi valmistajien MM-sarjan kolmonen. Ferrari tai McLaren on mahdollista lyödä yksittäisessä kilpailussa, mutta molempien huipputallien lyöminen samassa kilpailussa ja valmistajien MM-sarjan kärkipaikasta taistelemiseksi tarpeellisten voittojen ottaminen ei BMW:ltä onnistu. Auto ei ole siihen tarpeeksi nopea. Ilman McLarenin aika-ajoissa saamaa rangaistusta olisi Kubican podiumsijoitus jäänyt vain haaveeksi.
Myös seuraavassa kilpailussa suurin jännitysmomentti on Kovalaisen suorituskyky. Ensimmänen voitto on mahdollinen jo kauden alkupuolella ja suomalaisten kaksoisvoitto on vain ajan kysymys. Bahrain voi olla se paikka, jossa molemmat toteutuvat. Toinen jännityksen kohde on se pystyykö Williams toipumaan Malesian katastrofista. Toki myös BMW:n kuljettajien välinen mittelö on kiinnostava. Tällä hetkellä Kubica ja Heidfeld ovat osapuilleen tasoissa. Heidfeldin pitäisi löytää lisää aggressiivisuutta ja Kubican pitäisi pystyä välttämään ulosajot.