2008 Malesian Grand Prix - Kilpailu

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
IceManFani sanoi:
Seuraavat kaks kisaa luulis ainaki sopivan pikkasen paremmin Ferrarille, ainaki mitä viimevuotta kahtoo, niin... Sen jälkeen on taas tosi tasasta McLarenien kanssa. Vaikkei ne seuraavissa kahessa kisassakaan mitään kehnoja tuu oleen.
Ilman teknisiä ongelmia Bahrain tulee olemaan Kimin dominointia. Paiskoivat hurjia aikoja siellä talven testeissä. Eurooppaan tultaessa monille tulee uudistuksia autoihin ja Barca on varmaan selvästi tasaisempi, mutta Turkki taas on ollut aiempina vuosina Ferrarin rata. Monaco ja Kanada päinvastoin Mäkin vahvoja ratoja. Sitten tullaankin taas Eurooppaan ja tässä kohtaa kautta monet saavat taas paljon uudistuksia autoihin ja muistan, että ainakin Ferrari sai kovasti lisää vauhtia uudistusten myötä viime vuonna, joten tästä eteenpäin on vaikea veikkailla tallien vahvuuksia. Toivotaan, että Bemari parantaa vielä hitusen ja haastaa kärkeä tosissaan. Kolmas talli kärkikahinoihin olisi todellinen piristysruiske .
 

F1-pro

Formula one 1950 -
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
98
Sijainti
suomi
Torres sanoi:
Ilman teknisiä ongelmia Bahrain tulee olemaan Kimin dominointia. Paiskoivat hurjia aikoja siellä talven testeissä. Eurooppaan tultaessa monille tulee uudistuksia autoihin ja Barca on varmaan selvästi tasaisempi, mutta Turkki taas on ollut aiempina vuosina Ferrarin rata. Monaco ja Kanada päinvastoin Mäkin vahvoja ratoja. Sitten tullaankin taas Eurooppaan ja tässä kohtaa kautta monet saavat taas paljon uudistuksia autoihin ja muistan, että ainakin Ferrari sai kovasti lisää vauhtia uudistusten myötä viime vuonna, joten tästä eteenpäin on vaikea veikkailla tallien vahvuuksia. Toivotaan, että Bemari parantaa vielä hitusen ja haastaa kärkeä tosissaan. Kolmas talli kärkikahinoihin olisi todellinen piristysruiske .
Mutta ovatko enää... jostain kuulin tai luin, että Ferrari on pienentäny akseliväliänsä joten se kai vois auttaa kulkee paremmin noilla kapeilla radoilla.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
F1-pro sanoi:
Mutta ovatko enää... jostain kuulin tai luin, että Ferrari on pienentäny akseliväliänsä joten se kai vois auttaa kulkee paremmin noilla kapeilla radoilla.
Joo, siis kyllähän Ferrari on pienentäny akseliväliään. Tuo teoria perustuu vaan Ferrarin Bahrainin talvitesteissä paiskomiin hurjiin aikoihin. McLaren taasen ymmärtääkseni on pidentänyt hiukan akseliväliään.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
F1-pro sanoi:
Mutta ovatko enää... jostain kuulin tai luin, että Ferrari on pienentäny akseliväliänsä joten se kai vois auttaa kulkee paremmin noilla kapeilla radoilla.
Ferrarilla on silti pisin akseliväli kaikista talleista. Mäkki sen sijaan ei ole enää sieltä lyhimmästä päästä, mutta kärkitalleista lyhin. Tämä tieto IS F1-liitteestä, joten voi olla väärääkin tietoa..
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
F1-pro sanoi:
Mutta ovatko enää... jostain kuulin tai luin, että Ferrari on pienentäny akseliväliänsä joten se kai vois auttaa kulkee paremmin noilla kapeilla radoilla.
Viime vuonna Fefen huonous noilla radoilla johtui siitä, että auton pitkä akseliväli oli suunniteltu joustavaa pohjaa silmällä pitäen. Sitten kun kävi miten kävi, eli joustavuudesta jouduttiin tinkimään, ei autolla voinutkaan enää ajaa kanttikivien yli kuten oli toivottu. Koska auton pohja olikin jäykempi aiempaan nähden, ei joustavamman pohjan kanssa yhdessä toimimaan suunniteltu jousitus kyennyt paikkaamaan tätä vajetta ja pitoa ei yksinkertaisesti ollut kanttikivien ylityksen jälkeen.

Ongelma ei ollut pitemmästä akselivälistä mahdollisesti johtuva kankeus tiukoissa käännöksissä, vaan pito-ongelmat pomppujen jälkeen.

Tästä kielii myös se, että fefellä oli ongelmia Monzan radalla, vaikka siellä radan kapeus ei ole ongelma. Sen sijaan siellä on korkeita kanttikiviä, joiden päältä ajetaan rajusti.

Tänä vuonna vastaavaa ongelmaa ei pitäisi olla(kuuluisia viimeisiä sanoja), koska autoa ei enää ole suunniteltu auton joustavaa pohjaa hyväksi käyttäen.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Lancer sanoi:
Brasilia 2003 tuskin on unohtunut niiltä jotka sen katsoivat.
Mutta eihän Fisi siinä kisassa esittänyt mitään ihmeellistä märällä radalla. Ratahan oli märkä vain aluksi, hyvin pian ajettiin kuivalla ajolinjalla. Ongelma vain oli se, että radalla oli yksi mutka (3. mutka) joka pysyi niin märkänä että jouduttiin ajamaan sadekelin renkailla tuolla kuivalla ajolinjalla, jolloin Brisukoilla oli julmettu etulyöntiasema, useita sekunteja per kierros, josta Fisi sitten hyötyi. Sitä aiemmin Fisi oli myös sopivasti hyötynyt turva-autotilanteista jotka mahdollistivat hänen pysymisen kärjen tuntumassa. Vauhdillisestihan Fisillä ei ollut mitään jakoa ketään vastaan ennen kuin Brisukat antoivat suorastaan järkyttävän edun kaikkia Michelin-kuskeja vastaan.

Ehkä ärsyttävin piirre tuossa kisassa oli se, että kun kisa aloitettiin turva-auton takana, kysyttiin Brisukkakuskeilta (esim. Barrichellolta) että voidaanko jo aloittaa kilpaa ajaminen, ja he vastasivat että ei voida kun on liian märkää. Tuolloin kun rata oli oikeasti vielä märkä, olisi Michelin-kuskeilla ollut etu puolellaan, mutta sitä ei voitu käyttää hyväksi koska mammanpoika Brisukkakuskien takia piti körötellä turva-auton perässä aina niin kauan että rata olisi riittävän kuiva heidänkin renkailleen.
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Hieno Malesian GP suomalaisittain, muuten aika vaisuhko peruskisa. Jotain arvioita kisasuorituksista:

Onnistujat:

Kimi Räikkönen

Ajoi koko kisan varmasti virheittä, otti kärkipaikan schumimaisesti ja piti sen loppuun asti. Suvereeni esitys, kenelläkään ei ollut mitään sanomista. 10

Heikki Kovalainen

Alussa pientä hapuilua, mutta loppua kohden sai auton toimimaan ja nosti itsensä 8. ruudusta podiumille. Virheetön, tosin hieman väritön kisa suomussalmelaiselta. 9-

Robert Kubica

Tasainen ajo läpi kilpailun. Hermo piti tallitoveria paremmin, lisäksi lähtö oli loistava. Eiköhän ala olla selvää kumpi on Bemarin ykköskuski, niin suvereeni puolalainen oli koko viikonlopun ajan. 9

Jarno Trulli

Pitkästä aikaa paras suoritus Toyota-autolla. Pääsi ilmaiseksi kolmosruutuun, mutta isohko sulka tuli hattuun Hamiltonin ja Heidfeldin pitämisestä takana. Lisäksi hiillosti Kovalaista lähes ohituksen arvoisesti. 8½


Pettymykset

Nico Rosberg

Saksalaisella taisi Australian menestys kihahtaa ennätysnopeasti päähän. Koko viikonloppu ihmeellistä tunarointia, aika-ajot penkin alle ja itse kisassa yliyrittämisen kautta lopetti Timo Glockin kilpailun. Uran yksi surkeimmista kisoista, pointseja tulee siitä että sentään ajoi maaliin ennen tallitoveriaan ja Super Agureita. 6½

Lewis Hamilton

Pudotettiin yhdeksänteen lähtöruutuun. Onnistui mahtavasti startissa noustuaan viidenneksi. Sitten jäi Trullin taakse ja epäonnekseen varikkostoppikin meni pieleen. Viides sija oli pettymys, plussana todettakoon että britti kuitenkin piti päänsä eikä sortunut virheisiin. 7+

Felipe Massa

Voi, Massa. Koko viikonlopun Räikköstä nopeampi, sai pidettyä lähdössä ykköspaikan mutta voi sentään... Jälleen riodejaneirolainen temperamentti kiehui yli ja pää ei kestänyt paineettomassa tilassa köröttelyä kakkospaikalla. Vakavan itsetutkiskelun paikka nyt brassilla, näytti tänään Kimiin verrattuna narrilta. Jos ulosajaot ja kolaroinnit jatkuvat vielä Bahrainissa, niin paikka kisakuskina on mennyttä. 6-


Tallit, onnistujat:

Ferrari

Talli sai kaiken toimimaan viime viikonlopun farssin jälkeen. Molemmat autot eturiviin ja kaksoisjohto aina kisan viimeiselle puolikkaalle asti. Olisi ottanut kaksoisvoiton ja valmistajien kakkospaikan jos Massa ei olisi jälleen hölmöillyt. Stefano Domenicali varmasti miettii jopa Michael Schumacherin tuomista takaisin kisakuskiksi napsimaan varmoja pisteitä Kimin takana. Tätä menoa valmistajien titteli karkaa McLarenille. 9-

BMW Sauber

Jälleen tasapainoinen viikonloppu tallilta. Robert Kubica heilutteli kapellimestarina tahtipuikkoa ja Heidfeld soitti toista viulua. Heidin jääminen aika-ajossa seiskaksi oli pettymys. Purnauksen jälkeen Bemarit sijoilla 4 ja 5, Heidfeld menetti lähdössä jopa podium-paikan. Kubica hallitsi viikonloppua ja on ottamassa ykköskuskin paikkaa tallissa. Joka tapauksessa BMW on nyt MM-kakkosena ja Heidfeld kolmantena, joten hyvä viikonloppu kaiken kaikkiaan. 8+

Toyota

Vihdoin resurssien mukaisia tuloksia alkaa tulla. Aika-ajoissa Jarno Trulli on ollut koko alkukauden vahva, nyt uurastus palkittiin kisan nelossijalla. Glock joutui valitettavasti epäonnen runtelemaksi, hänen vauhtinsa on vielä näkemättä. Eteenpäin on menty siis Toyotallakin. 8


Pettymykset

Williams-Toyota

Australian aallonharjalta Malesian pohjamutiin. Eroa viikko. Nico Rosberg ajoi kuin rookie, Nakajima samoin. Kisassa Nico ryssi koko homman jo ekalla kiekalla, Nakajima oli kertakaikkisen hidas ja koko kisan viimeinen. Homma on pahasti hukassa Frank Williamsin teamilla juuri nyt. Plussaa kuitenkin molempien rotiskojen pääsystä maaliin. 6½

Scuderia Toro Rosso-Ferrari

Vettelin viikonloppuun kaksi moottoririkkoa, Bourdaisilla niinikään vaikeuksia. Kisassa carttimestari palasi arkeen vetäsemällä pihalle heti ekalla kierroksella. Vettel koki toisen kerran peräkkäin moottoririkon itse kilpailussa, mitä sekundaa ne sieltä Maranellosta oikein toimittaa Toro Rossolle? Kuskit ajoivat kohtuullisesti ongelmiin nähden, joten arvosanaa ei ole oikein reilua antaa.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Eddie Rickenbacker sanoi:
Vettel koki toisen kerran peräkkäin moottoririkon itse kilpailussa, mitä sekundaa ne sieltä Maranellosta oikein toimittaa Toro Rossolle? Kuskit ajoivat kohtuullisesti ongelmiin nähden, joten arvosanaa ei ole oikein reilua antaa.
Aika rajua tekstiä - kannatta ehkä kääntää tilanne siten, että mihin sekundaan se Toro Rossa niitä Maranellon koneita asentaa...
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
TJS sanoi:
Viime vuonna Fefen huonous noilla radoilla johtui siitä, että auton pitkä akseliväli oli suunniteltu joustavaa pohjaa silmällä pitäen. Sitten kun kävi miten kävi, eli joustavuudesta jouduttiin tinkimään, ei autolla voinutkaan enää ajaa kanttikivien yli kuten oli toivottu. Koska auton pohja olikin jäykempi aiempaan nähden, ei joustavamman pohjan kanssa yhdessä toimimaan suunniteltu jousitus kyennyt paikkaamaan tätä vajetta ja pitoa ei yksinkertaisesti ollut kanttikivien ylityksen jälkeen.

Ongelma ei ollut pitemmästä akselivälistä mahdollisesti johtua kankeus tiukoissa käännöksissä, vaan pito-ongelmat pomppujen jälkeen.

Tästä kielii myös se, että fefellä oli ongelmia Monzan radalla, vaikka siellä radan kapeus ei ole ongelma. Sen sijaan siellä on korkeita kanttikiviä, joiden päältä ajetaan rajusti.

Tänä vuonna vastaavaa ongelmaa ei pitäisi olla(kuuluisia viimeisiä sanoja), koska autoa ei enää ole suunniteltu auton joustavaa pohjaa hyväksi käyttäen.

:idea: Just noin.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Calvin sanoi:
Mutta eihän Fisi siinä kisassa esittänyt mitään ihmeellistä märällä radalla. Ratahan oli märkä vain aluksi, hyvin pian ajettiin kuivalla ajolinjalla. Ongelma vain oli se, että radalla oli yksi mutka (3. mutka) joka pysyi niin märkänä että jouduttiin ajamaan sadekelin renkailla tuolla kuivalla ajolinjalla, jolloin Brisukoilla oli julmettu etulyöntiasema, useita sekunteja per kierros, josta Fisi sitten hyötyi. Sitä aiemmin Fisi oli myös sopivasti hyötynyt turva-autotilanteista jotka mahdollistivat hänen pysymisen kärjen tuntumassa. Vauhdillisestihan Fisillä ei ollut mitään jakoa ketään vastaan ennen kuin Brisukat antoivat suorastaan järkyttävän edun kaikkia Michelin-kuskeja vastaan.

Ehkä ärsyttävin piirre tuossa kisassa oli se, että kun kisa aloitettiin turva-auton takana, kysyttiin Brisukkakuskeilta (esim. Barrichellolta) että voidaanko jo aloittaa kilpaa ajaminen, ja he vastasivat että ei voida kun on liian märkää. Tuolloin kun rata oli oikeasti vielä märkä, olisi Michelin-kuskeilla ollut etu puolellaan, mutta sitä ei voitu käyttää hyväksi koska mammanpoika Brisukkakuskien takia piti körötellä turva-auton perässä aina niin kauan että rata olisi riittävän kuiva heidänkin renkailleen.
Bridgestone oli enemmän sadekelinrengas, mutta se tuskin vähentää suorituksen arvoa. Esim. iso-Schumi ajoi Brisukoista huolimatta pihalle, vaikka sateella onkin/olikin loistava. Lisäksi Jordanin EJ13 oli melko sysipaska auto, eikä sillä saatu tuon voiton jälkeen enää kuin kolme pistettä kauden aikana.

Juu, eihän Fisi ollut mitenkään murskaava kuten vaikkapa Senna parhaimpina päivinään, mutta voiton kuitenkin otti.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
talakem sanoi:
Saarivaltakunnan lehdistö alkoi etsiä syitä kultapojunsa huonoon esitykseen...
Whitmarsh antaa lausuntoja...:D

Ei hätää McLaren saittehan palkintopalli sijoituksen. :ahem:


http://www.autosport.com/news/report.php/id/66064

Hamilton alkaa ryyppäämään..

http://www.autosport.com/news/report.php/id/66059
Näissä kommenteissa häiritsee se varmuus millä ne annetaan. Eli varmasti Lewis menetti podiumin, eikä vain todennäköisesti. On siis tallin sisällä päätetty että Lewis tulee Heikin edellä maaliin? Ei kyllä yllätä, tätä linjaa Whitmarsh on vetänyt jo kuukausien ajan, Mersun tukemana.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Kimi Räikkönen sanoi:
- Tiukin paikka oli palkintopallilla, kun samppanjaa suihkusi silmääni. Mielestäni samppanja kuuluu suuhun, eikä silmään, Kimi veisteli hyväntuulisena.
Näinhän se pitäisi olla joka kisassa :idea:
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
patriot sanoi:
En nyt viitannut pelkästään äskeiseen kommenttiisi. Voi olla että Hamilton olisi ollut Heikin edellä, mutta pyyhkinyt lattiaa?

Se on kyllä totta, että kyllähän Hamilton kärsi aika paljon tuosta rengasongelmasta. Mutta aika-ajot Heikki vei selvästi nimiinsä.
Lol. Varmaan kyse oli siitä, että foorumilla hirveä juhlinta siitä kuinka Heikki näytti Hämikselle mistä kana pissii. Vaikka todellisuudessa se oli Elviksen edellä tasan sen epäonnistuneen varikkokäynnin takia, ilman omaa panostaan.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
imthesun sanoi:
Lol. Varmaan kyse oli siitä, että foorumilla hirveä juhlinta siitä kuinka Heikki näytti Hämikselle mistä kana pissii. Vaikka todellisuudessa se oli Elviksen edellä tasan sen epäonnistuneen varikkokäynnin takia, ilman omaa panostaan.
Ja täysin ilman omaa panostaan myös raskaammalla autolla aika-ajossa kympän super-Elwiksen edellä. Kummallista ansiottomuutta ku tuommoisiin joutuu ilman omaa panostaan.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
imthesun sanoi:
Lol. Varmaan kyse oli siitä, että foorumilla hirveä juhlinta siitä kuinka Heikki näytti Hämikselle mistä kana pissii. Vaikka todellisuudessa se oli Elviksen edellä tasan sen epäonnistuneen varikkokäynnin takia, ilman omaa panostaan.
Tästä olen aivan samaa mieltä, mutta ainahan jollakin on epäonnea, esim. jos ajatellaan viikon takaista sessiota, niin Heikki olisi taistellut voitosta ilman viimeistä turva-auto episodia...
Heikiltä hyvät suoritukset kummassakin kisassa, samoin myös Hamikselta, Hamis ei vaan näköjään saanut autoaan yhtä hyviin säätöihin kuin Heikki.
Aika ajoissa Heikki oli kuitenkin nopeampi, kuin Hämis.

Kaikenkaikkiaan ainakin minulle McLarenin vauhdin puute oli hieman yllätys, Ensimmäisellä stintillä Hamis ei ollut juurikaan nopeampi kuin Webber, Trulli pysyi perässä, jota Heikki ei saanut kiinni.
Myöhemmässä vaiheessa kisaa Heikki taisi vain säästellä moottoria...
Ainakaan ei saavuttanut Kubicaa.

Hamis sai kyllä aivan hyvin Trullin kiinni kisan lopussa, muttei päässyt yrittämään ohitusta... Toisaalta, eipä päässyt yrittämään Webberistäkään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Massa jo tukalassa henkisessä niskalenkissä eikä vielä olla edes huhtikuussa :rolleyes:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Miksei Rosberg mennyt varikolle kun menetti etusiipensä? Etusiipi lähti takasuoralla ja olisi päässyt hyvin nopeasti varikolle, mutta lähti uudelle kierrokselle
 
Ylös