2008 Malesian Grand Prix - Kilpailu

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
imthesun sanoi:
Lol. Varmaan kyse oli siitä, että foorumilla hirveä juhlinta siitä kuinka Heikki näytti Hämikselle mistä kana pissii. Vaikka todellisuudessa se oli Elviksen edellä tasan sen epäonnistuneen varikkokäynnin takia, ilman omaa panostaan.
Kun rengas irrotettiin, sieltä pölähti semmoinen nokipilvi että ihme jos kaikki olisi mennyt normaalisti. Ettei vaan Lewis olisi itse sulattanut sen mutterin lukon jumiin ajollaan/säädöillään.
 

Rll89

Member
Liittynyt
19.3.2008
Viestit
17
Eli kisasta:

Kimi:thumbup:
Kubica:thumbup:
Trulli :thumbup:
Heikki:thumbup:
Heidfeld:thumbup: :thumbup: (jos alkua ei lasketa)

Massa :thumbdown :alppu:

Itse kisahan oli taas kerran äärimmäisen tylsä :jaska: ....mitään erikoista ei tapahtunu , kaikki ajeli vaan ympyrää samassa järjestyksessä. Kovalaisella kävi kerranki hyvä tuuri ku McLaren munas Hamiltonin mahdollisen 3 sijan (siis olis se voinu Kovalaiselle muutenki hävitä, mutta sitä ei saada ikinä tietää). BMW nopea, hyvin pystyy haastamaan Mclarenit, mutta ferrari aivan liian nopea, saattaa tulla tylsä kausi jos ferrari jatkaa noin ylivoimaisena ja massa jatkaa idioottimaisia munauksiaan :alppu:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Nelssoni sanoi:
Kun rengas irrotettiin, sieltä pölähti semmoinen nokipilvi että ihme jos kaikki olisi mennyt normaalisti. Ettei vaan Lewis olisi itse sulattanut sen mutterin lukon jumiin ajollaan/säädöillään.
Enkä olis ollenkaan varma, että ilman varikko kämmäilyjä Lewis olisi ollut Heikin edellä toisien varikkokäyntien jälkeen. Oli nimittäin aika moista ajoa Hamiltonilla koko kisa. Minun veikkaus olisi, että Lewis ilman ongelmia olisi ollut neljäs. Kovalainen olis pyyhältänyt ohi toisen varikkopysähdyksen aikaan.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Hamiltonin ja Kovalaisen kierrosaikojen ero Malesiassa (punainen pylväs=ero Hamiltonin hyväksi).


Erittäin hyvä suoritus Kovalaiselta, puhtailla kierroksilla (varikkokäynnit poisluettuna) Hamilton oli vain n. 5s nopeampi kisan aikana.

Taisin olla täysin väärässä Kovalaisen (ja Hamiltonin) suhteen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hauska tosiaan tuo grandprix.com:n kisarapo.

Quickly the order stabilised and it was clear that Hamilton could make little impression on Webber, either because of a heavy fuel load, or because the car was not good enough.

Niin joo, mihin unohtui vaihtoehto Gee) driver was not good enough?

Elwari ei ole vielä osoittanut mitään ihmeellisiä taistelijanlahjoja kun takaa pitäisi nousta a la Kimi Bahrain 2006 tai Suzuka 2005, vaikka nyt ei tarvinnut edes kovin kaukaa takaa raivota ja ainoa ongelma oli venähtänyt varikkostoppi. Toisaalta eipä kyllä ole moni muukaan.
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Wagner sanoi:
Erittäin hyvä suoritus Kovalaiselta, puhtailla kierroksilla (varikkokäynnit poisluettuna) Hamilton oli vain n. 5s nopeampi kisan aikana.

Taisin olla täysin väärässä Kovalaisen (ja Hamiltonin) suhteen.
Sinivalkolasit päässä tuon kääntää melkein Heikin eduksi. Lopun Heikki kruisaili (lähin kuski 20s edessä ja takana) ja toisaalta alussa Heikki juuttui hitaampien taakse ;)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Hermanni sanoi:
Nyt näytti kyllä siltä että Heikin ja Hamiltonin autot olivat aivan eri säädöissä, pimittikö sitten Heikki jotain Hamiltonilta?
Vai onko niin että Heikin ja Hamiltonin ajotyylit niin erillaisia ettei Hamilton voi/pysty käyttämään Heikin auton setuppia omassaan?
Jossain yhteydessä Norbert Haug oli maininnut ennen Malesian kisaa, että Heikin säädöt ovat neutraalimmat ja hellemmät renkaille. Vähän veikkaisin että esimerkiksi se Hamiltonin jarruongelma johtui siitä, että hän on halunnut jarrutasapainon enemmän etupainoiseksi ettei perä lähde vahingossa alta.

Heikillä oli muistaakseni talvitesteissä ja vielä Australiassakin ihan silmin nähtävästi ongelmana se, että auton perä oli aika hermostunut. Mutta hän varmaan ajoi tarkoituksella juuri niillä neutraalimmilla säädöillä koska inssien kanssa oli varmaan tultu siihen tulokseen, että niillä säädöillä on mahdollista pitää renkat paremmassa kunnossa. Sitten Heikki vaan pyrki muokkaamaan omaa ajotyyliään ja tottumaan autoon siinä määrin, että ne säädöt alkoivat toimia ja tuottaa hyvää tulosta.

Tämä on ihan puhdasta mutua, mutta tämän hetkinen tilanne (Heikin vahvat ja nousujohteiset suoritukset vs. Hamiltonin ongelmat Malesiassa ja "rimpuilu" radalla) viittaa mielestäni tuollaisiin asioihin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Pade_ sanoi:
Sinivalkolasit päässä tuon kääntää melkein Heikin eduksi. Lopun Heikki kruisaili (lähin kuski 20s edessä ja takana) ja toisaalta alussa Heikki juuttui hitaampien taakse ;)
Mielenkiintoinen raportti kuitenkin... jos nyt oikeasti arvostellaan, niin olihan Kovalaisen alku vähän vaisu. Lähtö oli hyvin tavanomainen kun taas Leviksellä oli aika hieno. Kovalaisen alkuvauhti oli samoilla renkailla ajaneeseen tallikaveriin nähden aika mummoilua. Vikan stintin erosta taas ei voi sanoa mitään.

Ja tosiaan niinkuin joku täälläkin mainitsi, niin ihan sairas musta jarrypöly levisi siitä Leviksen etujarrusta... sellasta säätämistä oli koko kisan ajan että johan siinä juomapullokin vioittuu :D
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Onkos Hamilton joskus ollut tunnettu autonsäätötaidoistaan? Viimekauden alkukisoissahan hän ainakin kopioi Alonson säätöjä surutta. Näin siis myös Malesiassa viime kaudella. Olisko nyt sitten yrittänyt saman tapaisilla (Alonson) säädöillä jatkaa tälläkin kaudella Malesian uusitulla radalla ja kävi kylmät kun perjantain jälkeen alkoi omia säätöjä viilaileen..? Viimekaudellakin kisojen "suoritusvahvuus" laski heti kauden toisella puoliskolla, kun Alonsolta ei tullutkaan enään vinkkejä.

Heikillä on varmasti enemmän sitä "rallikuskin" taitoa, joten Lewis ei sieltä suunnalta taida apua saada tällä kaudella. :D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Nyt McLarenin johto on muka lausunut seuraavaa... lausuntoja sinne sun tänne...

McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh sanoo Heikki Kovalaisen olleen F1:n Malesian GP-viikonloppuna nopeampi kuljettaja kuin tallikaverinsa, McLarenin supertähti Lewis Hamilton.

- Heikki teki koko viikonlopun fantastista työtä. Hänellä oli viikonlopun aikana hieman enemmän vauhtia kuin Lewisilla, Whitmarsh sanoi Press Association -tietotoimiston mukaan.

Kovalainen ajoi aika-ajossa kolmanneksi nopeimmin, kun taas Hamilton piti neljänneksi nopeinta vauhtia. GP:ssä Kovalainen oli kolmas ja Hamilton viides.

- Lewis joutui tänä viikonloppuna erittäin koville Heikin kanssa, mutta se on hyvä. Lewisin tuntien hän ilmestyy seuraavaan kisaviikonloppuun erittäin päättäväisenä Heikin päihittämisen suhteen, Whitmarsh totesi.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/03/627038
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
belated sanoi:
Onkos Hamilton joskus ollut tunnettu autonsäätötaidoistaan? Viimekauden alkukisoissahan hän ainakin kopioi Alonson säätöjä surutta. Näin siis myös Malesiassa viime kaudella. Olisko nyt sitten yrittänyt saman tapaisilla (Alonson) säädöillä jatkaa tälläkin kaudella Malesian uusitulla radalla ja kävi kylmät kun perjantain jälkeen alkoi omia säätöjä viilaileen..? Viimekaudellakin kisojen "suoritusvahvuus" laski heti kauden toisella puoliskolla, kun Alonsolta ei tullutkaan enään vinkkejä.

Heikillä on varmasti enemmän sitä "rallikuskin" taitoa, joten Lewis ei sieltä suunnalta taida apua saada tällä kaudella. :D
Veikkaan ihan samaa.Ilmeisesti Alonsolta ei tullut apuja enää Silverstonesta asti viime kaudella,kun siellä Hamilton oli hukassa niiden säätöjen suhteen
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Wagner sanoi:
Taisin olla täysin väärässä Kovalaisen (ja Hamiltonin) suhteen.
Mielestäni olet edelleen väärässä analysointisi suhteen. Et voi verrata nopeutta kun kuskeilla oli vapaa baana harvassa. Nuo kierrosajat olivat hitaampien määräämiä suurelti.

Lopussa sitä vapaata baanaa oli, mutta sitäkään ei voida verrata, koska Hamilton yritti ajaa Trullin kiinni ja Kovis jo säästeli.

Aika-ajojen perusteella kuskien välillä on hyvin tiukka taisto. Kisoissa Hamilton 'näyttää' omaavan enemmän räjähtävää nopeutta, mutta toisaalta Heikki on ajanut varmistellen ja puskenut enemmän vasta stinttien lopussa. Ja siellä on on vähintäänkin ollut Hamiltonin vauhdissa.

Näyttäis siltä, että Heikiltä tarvittaessa löytyy nopeutta, mutta se ei ole vielä pyrkinyt koko kisaa paukuttamaan kovalla isoa, etenkin kun vapaa baana on ollut harvassa.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
sarla sanoi:
Ja täysin ilman omaa panostaan myös raskaammalla autolla aika-ajossa kympän super-Elwiksen edellä. Kummallista ansiottomuutta ku tuommoisiin joutuu ilman omaa panostaan.
Kisassahan se vauhti sitten katsotaan. Muistaakseni foorumilla umpisurkeaksi Massa oli Räikkästä puolella sekuntilla vauhdikkaampi. Kyseisellä faktalla tuntuu olevan merkitystä vain silloin, jos se tukee omaa mielipidettään.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
imthesun sanoi:
Kisassahan se vauhti sitten katsotaan. Muistaakseni foorumilla umpisurkeaksi Massa oli Räikkästä puolella sekuntilla vauhdikkaampi. Kyseisellä faktalla tuntuu olevan merkitystä vain silloin, jos se tukee omaa mielipidettään.
Heh, Massa. :eek:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24284
Sijainti
lappeen Ranta
imthesun sanoi:
Kisassahan se vauhti sitten katsotaan. Muistaakseni foorumilla umpisurkeaksi Massa oli Räikkästä puolella sekuntilla vauhdikkaampi. Kyseisellä faktalla tuntuu olevan merkitystä vain silloin, jos se tukee omaa mielipidettään.
Sama taitaa koskea kisanopeuttakin, siellä Kimi oli nopein ja Kovalainen kolmanneksi nopein.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Zaikom sanoi:
Mielestäni olet edelleen väärässä analysointisi suhteen. Et voi verrata nopeutta kun kuskeilla oli vapaa baana harvassa. Nuo kierrosajat olivat hitaampien määräämiä suurelti.
Yritän verrata kuljettajien suorituksia kylmästi seuraavien numeroiden perusteella:
1. Aika-ajonopeus (jossa ajat eivät ole varmasti "hitaampien määräämiä"),
2. Kisanopeus kierroaikojen perusteella, ja
3. Lopputulos.
Eiköhän ne tallipäällikötkin näitä katso, eikä pärstäkerrointa mutu -tuntumalla.
Joudutaan ihan loputtomaan suohon jos yritetään pähkäillä, että kuka jarrutti kenenkin menoa ja kuinka kauan vai oliko "vapaa baana". Ja jos joku jarruttaa edessä, on se kuskinkin huonoutta, jos ei millään ohi pääse. Ei kellään kuljettajalla ole aina sitä vapaata baanaa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Wagner sanoi:
....Eiköhän ne tallipäällikötkin näitä katso, eikä pärstäkerrointa mutu -tuntumalla.
Joudutaan ihan loputtomaan suohon jos yritetään pähkäillä, että kuka jarrutti kenenkin menoa ja kuinka kauan vai oliko "vapaa baana". Ja jos joku jarruttaa edessä, on se kuskinkin huonoutta, jos ei millään ohi pääse. Ei kellään kuljettajalla ole aina sitä vapaata baanaa.
Mutta voittaja tulee aina ensimmäisenä maaliin. Tai no voihan siinäkin toisin käydä, mutta ainakin periaatteessa näin... eli noilla mainitsemillasi nopeuteen liittyvillä suoritteilla on välillinen vaikutus, mutta lopputulos ratkaisee aina. Tyhjän radan prinssejä on tullut ja mennyt ja jotkut jopa muistetaan. Esim. Massa saattoi olla viime viikonlopun nopein kuljettaja, ainakin aika-ajossa, mutta sillä ei ollut paskankaan merkitystä kun lopputulos oli kolme lehmänpersettä ja skootterikyyti. Samoin kisan nopeimmalla kierroksella ei ole juurikaan merkitystä, sillä pääsee tilastoihin ja saa lämmintä kättä. Voittaja muistetaan aina ja vielä paremmin jos sen osaa toistaa.

Hyvä kuski mitataan sillä että löytyy nopeutta, varmuutta ja suoritusten tasaisuutta. Tarpeen vaatiessa sopivaa riskinottokykyä, mutta tyhmä ei saa olla. Hyväkin kuski tekee virheitä, mutta paskan erottaa hyvästä siitä että se tekee samat virheet uudestaan. Lisäksi täytyy olla pelisilmää niin taktisesti kuin strategisesti. Ja tuo viimeinen koskee myös muuta kuin radalla olemista, jotta säilytetään mahdollisuuudet hyviin suhteisiin ja sitä kautta hyvään kalustoon.

Jos mietitte ex. maailmanmestareita, niin mitä useampi em. listalta natsaa kohdalleen, niin sitä enemmän titteleitä on kaapissa.
 

Teidu

Member
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
6
Ghost_Glove sanoi:
Eikös kolari tapahtunut jo pari mutkaa ennen takasuoraa? Joten olis luullut huomaavan, jos ei kolarissa tajunnut että kun formulalla puskee etusiipi edellä toisen perään niin harvoin se siipi kyydissä pysyy.
Ja jos ei Nico huomannut siiven puuttumista niin paha moka tallilta ettei ne sit kutsunu Nicoa sisään...
Mielestäni kyllä tapahtui takasuoraa edeltävässä mutkassa, koska kameramieskin alkoi zoomailla vikan mutkan suunnasta kolariin päin. Mutta se siitä sitten... Ei ollut spotterit eikä kuski tarpeeksi hereillä, tuskin kukaan tyhmyyttään ajaa yhden extrakiekan ilman etusiipeä.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
gin sanoi:
arzipuppy, minä en henkilökohtaisesti ole Kovalaisen viime kautta arvostellut millään lailla kun en häneltä mitään odottanutkaan enkä oikeastaan vielä tälläkään kaudella :rolleyes: joten voin ihan hyvin sanoa, että mielestäni Alonso ajaa suht hyvin. Rellu nyt ei tosiaan ole mikään huippuauto. Enkä viitsi puuttua herra el matadorin omiin kommentteihin autonkehitystaidoistaan. Pelkkää puppuahan ne tietenkin on :D
No niin, eihän se nyt mitään ollut. Forumilla ollaan että saataisiin höpistä, ja siinä minä olen erityisen hyvä. :)
En sanoisi kuitenkaan, etteikö Allu osaisi autoa kehittää. Hänen tietynlainen uhoamisensa nyt on vain tuota - uhoamista.
 
Ylös