2009 ja "KERS"

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jos osa tiimeistä käyttää tuota vauhtipyörään perustuvaa systeemiä niin hidastuuko sen vauhtipyörän vauhti ennen starttia? Eli jos takasuoralla saadaan se täyteen vauhtiin niin ennen kuin valot sammuu on sen nopeus pudonut. Tässähän voi sähkökersseillä ajavat taktikoida ja viivytellä ruutuun ajamista, jos näin on.
Vauhtipyörä pitänee energiatasonsa huomattavasti paremmin kuin kondensaattoreihin perustuvat kerssit eli ongelmat on juuri toisinpäin kuin luulit. Vauhtipyörästä on hyrrävoimien takia muuta haittaa auton liikkumiselle mutta energian varastoinnissa tyhjiössä pyörivä vauhtipyörä on likipitäen häviötön.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tästä tulee vielä kaikkien aikojen tappelu siitä, mikä on laillista ja mikä ei.:D

Ja kukaa ajaa KERSSIÄ lataavan jarruttajan perään lähtösuoralle ryhmittyessä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kun härveli lisää jarrutustehoa taka-akselille jarrutettaessa tulee mukaan lisäksi tämän tehon kontrolloiminen. Siihenhän on oma elektroniikka mutta se ei taida olla talleilla sama.

Mutkassa jarruttaminen taitaa lisääntyä näillä vehkeillä...


Willisin mukaan lataa vasta kun jarrulla seisoo. Nähtäväksi jää.....

KERS-tehon voi myös jakaa

Myös jarrutusenergiaa kierrättävä KERS vaatii omaa totutteluaan.

- Jarrutuksista tulee erilaisia KERS:in vuoksi. Systeemi alkaa kerätä energiaa vasta, kun jarrun painaa pohjaan. Jokaisella kierroksella on käytössä 70 hevosvoiman lisäteho 6,7 sekunnin ajan. Periaatteessa se olisi parasta käyttää aina kiihdyttäessä ulos mutkasta. Jokaiseen mutkaan sitä ei voi tehdä, mutta 2-3 kertaa jokaisella kierroksella sen pitäisi onnistua, vaikka jakaminen onkin varmaan hankalaa, Willis laskeskelee.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
TS sanoi:
Hondan KERS-systeemi olisi joka tapauksessa tullut Magneti Marellilta, joka rakentaa energiakierrätyksen myös Ferrarille.
Mites tämä kuulostaa jotenkin kummalliselta? Vähän väliä on uutisissa ollut juttua, ettei Ferrarilla olla lähelläkään valmista KERS systeemiä. Samanaikaisesti on höpötelty Hondalla olevan jo pitkälti valmis systeemi.

Nyt sitten selitetään, että kyseisen systeemin rakentaja on sekä Hondalla, että Ferrarilla sama.

Toki eri kone ja eri systeemit vaikuttavat mutta tuskin niin paljon, etteikö Ferrarille olisi jonkinlaista pohjaa kyseiselle laitteelle.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275

Onkohan tuolla nyt sitten BMW:llä KERS käytössä. Näyttäs ainakin takaripustuksen paketti hivenen erilaisemmalta..
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
KERS, toivottavasti tästä puhutaan jouluna 2009.

+uutta tekniikkaa pakko kaivaa
+insinööreille tekemistä
+f1 illuusio lähempänä vihreitä aatteita

-valtavat sähköpotentiaalit, ratatyöntekijöille isot paksut kumihanskat
-räjähtävät ja herkästi palavat f1-autot
-Hamilton keskeyttäisi tekniseen vikaan
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mitä ihmettä Ferrarilla sitten marraskuussa Barcelonassa testattiin, tuolloinhan mekaanikoilla oli varikolla "suojahansikkaat" käsissään?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrari siis kusettaa. Antavat ymmärtää, että kaikki on täysin vaiheessa, jotta saavat altavastaajan aseman. Tämän jälkeen voivat taas loppukaudesta kävellä nokkapystyssä vaikka menestystä ei edes tulisi. Kunhan altavastaajana on pärjännyt riittävän hyvin, niin se riittää.

Pelle talli se on edelleen kaikkine italiaanoineen, vaikka sitä kannatankin lähinnä Kimin vuoksi. Eikä itse italialaisissakaan ole mitään vikaa.

:D
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kunka monelle tallille Magneti Marelli tekee KERSsiä? Vaikuttaisiko alihankintana ostettu KERS laitteen myöhästymiseen?
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
Iltasanomat kertoo että KERS aiotaan yhtenäistää kaudella 2010.

Mun kaaliin ei ihan mahdu tämä FIA:n säästökuuri että tallit painaa miljoonia ensi kauden boxiin ja sitten siirrytään yhtenäisiin. :thumbfh:
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Niin eikös se ollu tarkoitus että F1ssa saadaan kehitettyä ympäristöystävällistä teknologiaa niin kuin tämä lerssi. Nyt sitten kaikki kehitys kielletään. Jees
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Iltasanomat kertoo että KERS aiotaan yhtenäistää kaudella 2010.

Mun kaaliin ei ihan mahdu tämä FIA:n säästökuuri että tallit painaa miljoonia ensi kauden boxiin ja sitten siirrytään yhtenäisiin. :thumbfh:
Mielestäni FIA:n /Mosleyn lausunnossa tarkoitettiin että kaudeksi 2010 KERS:n käyttö tullaan yhtenäistämään -> Kaikki käyttävät sitä. Ensi kaudellahan se ei ole pakollinen varuste.
Eli eivätköhän jatkossakin kaikki tallit saa tehdä omat lerssinsä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
On kyllä nimenomaan puhuttu standardi KERS:stä. Englanninkielisillä sivuila, joten ei ole mikään käännösvirhekään.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
On kyllä nimenomaan puhuttu standardi KERS:stä. Englanninkielisillä sivuila, joten ei ole mikään käännösvirhekään.
KERS-laitetta ei välttämättä käytetä kaikissa F1-autoissa ensi kauden kilpailuissa. Näin ollen F1-tallien yhdistys harkitseekin kaikille talleille samanlaisen standardin KERS-laitteen käyttöönottoa kaudella 2010.
@Mtv3.fi/f1

Kyllä ihan totta, tuommoistakin on näemmä ehdoteltu.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jep, vielä suoraan FIA:n tiedotteesta: "For 2010 FOTA is considering proposals for a standard KERS system. The FIA awaits proposals."

Tämä olisi kyllä ihan vitun käsittämätöntä.

Mikä sitten seuraavaksi FIA:n termien mukaan "performanssierojen" tekijäksi? HERS? (H = heat) Ja sitten luonnollisesti parin vuoden päästä standardiksi sekin.
 
Ylös