2009 Kiinan GP

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Autojen painot Kiinan F1-kilpailun startissa:

Sebastien Vettel, Red Bull 644 kg
Fernando Alonso, Renault 637
Mark Webber, Red Bull 646,5
Rubens Barrichello, Brawn 661
Jenson Button, Brawn 659
Jarno Trulli, Toyota 664,5
Nico Rosberg, Williams 650,5
Kimi Räikkönen, Ferrari 673,5
Lewis Hamilton, McLaren 679
Sebastien Buemi, Toro Rosso 673

Nick Heidfeld, BMW 679
Heikki Kovalainen, McLaren 697
Felipe Massa, Ferrari 690
Kazuki Nakajima, Williams 682,7
Sebastien Bourdais, Toro Rosso 690
Nelson Piquet, Renault 697,9
Robert Kubica, BMW 659
Adrian Sutil, Force India 648
Timo Glock, Toyota 652
Giancarlo Fisichella, Force India 679,5
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Niinkö meinaat:thumbfh:



F1:n rengastoimittajan Bridgestonen kehitysjohtaja Hirohide Hamashima tyrmää kuljettajien esittämän rengaskritiikin.

Kuskien mielestä Bridgestonen Kiinaan tuoma superpehmeä rengas tuhoutuu liian nopeasti Shanghain radalla. Hamashiman mielestä kyse on kuitenkin siitä, että joidenkin tallien autot kuluttavat renkaitaan liikaa.

- Näimme perjantaina odotuksiemme mukaisesti pintakumin irtoamista, mutta sen määrä vaihteli tallien välillä. Etenkin Brawn- ja Toyota-autojen renkaat näyttivät kauniilta ja tasaisilta. Tämä tarkoittaa, että ne autot näyttäisivät käyttävän renkaitaan hyvin, kun taas jotkin muut tallit hakevat edelleen parhaita säätöjä, Hamashima latasi.

Australian GP:ssä superpehmeä rengas menetti suorituskykynsä noin 7 kierroksen aikana.

- Superpehmeiden renkaiden kuluminen ei ole niin pahaa kuin Australiassa, Hamashima vakuutti Kiinan GP:n tiimoilta.

Mikäli kisa ajetaan kuivassa kelissä, on kuljettajien käytettävä molempia Bridgestonen tarjoamia rengasseoksia, eli sekä superpehmeää että keskikovaa.

- Kaudella 2009 teemme isommat erot kahden seoksen välille FIA:n ja tallien pyynnön mukaisesti. Tämä antaa enemmän haastetta kisaan. Kaikki muutokset tuovat totta kai mukanaan monenlaisia mielipiteitä, Hamashima totesi rengaskritiikistä.

(MTV3)
Katos vaan se olikin Toyota :eek:
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Tosiaankin on siis melkoinen arvoitus, että onko Red Bulleilla pehmeät vai kovat startissa.
Eiköhän niillä ole pehmeät. En usko että olisi järjellistä ajaa kovilla noin lyhyt stintti alkuun, toisesta kovien renkaiden stintistä tulisi silloin niin pitkä että renkaiden suorituskyky laskee jo aika lailla. Elleivät sitten meinaa ajaa kolmella stopilla, mitä en kyllä myöskään usko.

Tai niin no, jotkuthan (Heikki) meinaa ihan tarkoituksellisesti ajaa sen tolkuttoman pitkän kovan renkaan stintin.. ei kyllä mitään järkeä. Ellei sitten tiedetä, että sade alkaa juuri siinä stopin kohdalla, tai sitten toivotaan turva-autoja sen verran, että saadaan yhdellä stopilla tarpeeksi lyhyt veto supersofteille.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mielenkiintoista, mielenkiintoista.

Ferrari saavutti vähimmäistavoitteen vähimmäistavoitteen (yksi auto kympin sakissa, heh), mutta vauhdillisestihan muut ajavat täysin omaa kisaansa. Kimi ajoi auton suoritukyvyn huomioiden erittäin hyvin ellei loistavasti, mutta Massa valitettavasti teki pienen virheen joka tiputti brasilaisen top-kympistä.

Ja vaikka höyryillä ovatkin matkassa, niin kärkikolmikon suoritus kokonaisuudessaan oli erittäin kova. Näiden jälkeen tulevien Brawnien sijoitukset eivät bensojen takia yllätä, mutta keskinäinen järjestys kyllä. Huomenna ajetaan jälleen voitosta.

McLaren jatkoi tunnetun tasa-arvoisella linjalla ja Lewis ajoi vähimmäistavoitteen, Heikin ollessa normaalissa seurassa.

Buemi oli lievästi ilmaistuna loistava ja BMW taasen täysin yössä.
Tässä tuli kaikki oleellinen ilmaistua, mitä itsekin suunnittelin kirjoittavani, joten komppaan.:thumbup:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Huomenna sitten taas katsotaan, miten käy.
Kukaan ei aja kahdella stopilla, kunpehmeillä ei pääse tarpeeksi pitkään.
Mutta ei kyllä järkeä näin etukäteen ajatellen raskaalla autolla lähteä. Sattuman sanelemana voi onnistua... 3-4 pysähdystä tehdään. Lopussa jos joku yrittää selviytyä maaliin kuluneilla renkailla, niin tulee kiinniajetuksi ja ohitetuksi.

Outoa, kun ei ole erikseen näitä keskustelupalstoja. Ei kannatusta täältä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ainiin, kisa alkoikin vasta kymmeneltä, ei yhdeksältä... no hyvä niin, ehtii normaalien "F1-rutiinien" ja build-uppien lisäksi katsoa tänään ajetun V8 Supercars kisan aamulla. Puoli seiskalta voisi vaikka heräillä.

Toivottavasti nykyautot tosiaan pystyvät nyt ohittamaan Shanghaissa, onhan se nähty ettei tällä radalla välttämättä nähdä kovinkaan kummoista actionia kuivalla. Noh, sadetta voi tulla... ja varmaan tuleekin. Viime kisojen perusteella draamaa myös.

Onneksi nyt sentään kaikki suosikit on top kympin sisällä, toisin kuin parina viime vuotena.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei tämä nyt multa pois ole, mutta minkä takia näitä otsikoita kirjoitellaan kuin mitkäkin tilastoinsinöörit - chatissä? Eikös tähänkin kisaan olisi voinut olla vain otsikot: vapaista oma, aika-ajoista ja tämä kiinan gp? Kun kijoitellaan ennen kisaa on kyseessä ennakko, kun kisa on käynnissä on kyseessä live ja kun kisan jälkeen joristaan on, on kyseessä jälkipuinti. Ja kaikki yhden otsikon alla. Jos tuo olisi vielä ongelma, lisätään otsikkoon alkamisaika niin kukin osaa positioida kommenttinsa em aikajanaan ;-)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei tämä nyt multa pois ole, mutta minkä takia näitä otsikoita kirjoitellaan kuin mitkäkin tilastoinsinöörit - chatissä? Eikös tähänkin kisaan olisi voinut olla vain otsikot: vapaista oma, aika-ajoista ja tämä kiinan gp? Kun kijoitellaan ennen kisaa on kyseessä ennakko, kun kisa on käynnissä on kyseessä live ja kun kisan jälkeen joristaan on, on kyseessä jälkipuinti. Ja kaikki yhden otsikon alla. Jos tuo olisi vielä ongelma, lisätään otsikkoon alkamisaika niin kukin osaa positioida kommenttinsa em aikajanaan ;-)
-> Ylläpito -palstalta löytyy iltalukemisia tähän asiaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän se oo ihan sama monta toikkia on, kattoo tosta etusivulta että mikä on kärjes ja menee sinne.. :tongue:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Joo, ihan sama - niinkun meidän teini sanoo. Enkä minä kyllä mitään ohjeita rupea lukemaan mutta jotaihan nuo kategoriat kiinnostaa kun näin on. Äkkiseltään vain kovin sekavaa kun jotain asiaa kommentoidaan samaan aikaan neljään otsikkoon. Mutta siis, ihan sama.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuleehan mielenkiintoinen startti.

Vettel ja Alonso ajavat taatusti ykköspaikasta ensimmäiseen mutkaan rengas renkaassa ja Webber on jokerikortti tuossa taistelussa. Mitä sitten tekee Brawn-kaksikko, joista kumpikin on edelliskisoissa vuorollaan nukkunut.

Kimillä on sikäli mielenkiintoinen tilanne, että lähellä on kolme KERS-autoa (Hamilton, Heidfeld ja Kovalainen) joiden kanssa täytyy olla suht tarkkana ts. startin täytyy onnistua täydellisesti. Buemi, Kovalainen ja Massa ovat keskijoukon jokerikortteja ja mielenkintoista on myös seurata mihin Kubica nousee ruudusta 17.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tuleehan mielenkiintoinen startti.

Vettel ja Alonso ajavat taatusti ykköspaikasta ensimmäiseen mutkaan rengas renkaassa ja Webber on jokerikortti tuossa taistelussa. Mitä sitten tekee Brawn-kaksikko, joista kumpikin on edelliskisoissa vuorollaan nukkunut.
Webber on perinteisesti kärkipaikoilta lähtiessä epäonnistunut lähdössä eikä ole kovin usein lähdössä ainakaan parantanut. Luultavasti toimii taas pujottelukeppinä takaa tuleville Brawneille sekä Nicolle ja Kimille. Alonso saattaa hyvin napata kärkisijan, mies on aina ollut hyvä lähtijä. Vettelhän pääsee varsinaisesti starttaamaan sieltä paalupaikalta ensi kerran, sillä Italian lähtö hoidettiin kai muistaakseni lentävänä märästä radasta johtuen. Jännä nähdä miten pojun pää kestää maailmanmestarin hiillostuksessa.

Kimiltä jälleen hyvää työtä aika-ajoissa. Tasaista menoa ja taakse jäivät molemmat McLarenit, Massa, Glock ja Bemarit. Mies on ajanut joka kerran kympin sakkiin kun esim. Massa ja Hamilton ovat sen tehneet vain kerran. Tuon paremmin Ferrarilla ei vain pääse. Lähdössä luultavasti napataan taas muutama sija alkaen Trullista. Ihanne tilanne olisi 4-5 sija ensimmäisen kierroksen päätyttyä ja hyvässä lykyssä voi vauhti riittää jopa podiumille kunhan sää pysyy suosiollisena ja talli välttää mokailut. Tosin aika-ajoissa tuli ikävät flashbackit pintaan kun talli kuulemma käytti liikaa superpehmeitä rengassarjoja.

Voittajasuosikit löytyvät edelleen Brawnin autoista. Renault-koneiset tallit pitänevät tahtipuikkoa käsissään ensimmäisiin varikkostoppeihin asti, ja sen jälkeen joko Rubens tai Jenson ottaa ohjat käsiinsä. Rubens on aina viihtynyt Shanghaissa, onhan hän kisan historian ensimmäinen voittaja. Mielestäni Rubens voi hyvinkin voittaa Kiinassa. Podiumille ovat tunkemassa Jenson, Alonso ja Vettel sekä aivan nappisuorituksella myös Nico ja Kimi. Jännä nähdä myös miten Jensonin vaihdelaatikko pelittää vielä, Rubens joutui jo omansa vaihdattamaan Malesiassa. Samaten Vettelin yllä leijuu kysymysmerkkejä, onko autossa oikeasti jotain pahasti vialla kun aika-ajossa pelattiin niin rutiköyhää ja upporikasta? En hämmästyisi, vaikka miehen auto jäisi radan varteen ensimmäisten kierrosten aikana. Eli Rubens voittoon, Alonso toiseksi ja Rosberg kolmanneksi.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Podiumille ovat tunkemassa Jenson, Alonso ja Vettel sekä aivan nappisuorituksella myös Nico ja Kimi.
Jos Alonso podiumilla meinaa olla niin hänen täytyy startissa täräyttää kärkeen ja ajaa muilta karkuun, sillä hänellä on koko porukan kevyin auto muistaakseni.

Mielestäni Kimi ei edes nappisuorituksella pääse podiumille vaikka kuinka katseltaisiin sinivalkoisten lasien läpi. Kimillä taas liikaa bensaa kohentaa asemiaan ja Hamilton Kersillä startissa ohi niin johan se kisa onkin siinä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Olisko Redbullien järkevää ajaa kaksi lyhyttä settiä pehmeillä ja sitten yksi pitkä kovilla, kun kuitenkin joutuu kaks pysähdystä tekemään. Mikäli ne on lähdössä kisaan pehmeillä, niin 12+12 ja viimeinen olis sit vähän pitempi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos Alonso podiumilla meinaa olla niin hänen täytyy startissa täräyttää kärkeen ja ajaa muilta karkuun, sillä hänellä on koko porukan kevyin auto muistaakseni.

Mielestäni Kimi ei edes nappisuorituksella pääse podiumille vaikka kuinka katseltaisiin sinivalkoisten lasien läpi. Kimillä taas liikaa bensaa kohentaa asemiaan ja Hamilton Kersillä startissa ohi niin johan se kisa onkin siinä.
Juuri näin.

Jännitystä täytyy siis hakea (itse ainakin) Red Bulleista. Vois Webber voittaa tällä kertaa..
 

luca1100

Active member
Liittynyt
19.2.2009
Viestit
29
kysmys

Mites toi bensiini määrä oikein lasketaan? Siis aika-ajossa. Onko FIA:n ilmoittama määrä se bensiini jolla tallit lähtevät aika ajoon vai aika ajon jälkeen laskettu määrä? ja TOINEN kysymys ONKO sadetta luvassa huomiseksi?
Eipä muuta tähän taantumaan:D
by the way mielenkiintonen kisa luvassa...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Webber on perinteisesti kärkipaikoilta lähtiessä epäonnistunut lähdössä eikä ole kovin usein lähdössä ainakaan parantanut. Luultavasti toimii taas pujottelukeppinä takaa tuleville Brawneille sekä Nicolle ja Kimille. Alonso saattaa hyvin napata kärkisijan, mies on aina ollut hyvä lähtijä. Vettelhän pääsee varsinaisesti starttaamaan sieltä paalupaikalta ensi kerran, sillä Italian lähtö hoidettiin kai muistaakseni lentävänä märästä radasta johtuen. Jännä nähdä miten pojun pää kestää maailmanmestarin hiillostuksessa.

Kimiltä jälleen hyvää työtä aika-ajoissa. Tasaista menoa ja taakse jäivät molemmat McLarenit, Massa, Glock ja Bemarit. Mies on ajanut joka kerran kympin sakkiin kun esim. Massa ja Hamilton ovat sen tehneet vain kerran. Tuon paremmin Ferrarilla ei vain pääse. Lähdössä luultavasti napataan taas muutama sija alkaen Trullista. Ihanne tilanne olisi 4-5 sija ensimmäisen kierroksen päätyttyä ja hyvässä lykyssä voi vauhti riittää jopa podiumille kunhan sää pysyy suosiollisena ja talli välttää mokailut. Tosin aika-ajoissa tuli ikävät flashbackit pintaan kun talli kuulemma käytti liikaa superpehmeitä rengassarjoja.

Voittajasuosikit löytyvät edelleen Brawnin autoista. Renault-koneiset tallit pitänevät tahtipuikkoa käsissään ensimmäisiin varikkostoppeihin asti, ja sen jälkeen joko Rubens tai Jenson ottaa ohjat käsiinsä. Rubens on aina viihtynyt Shanghaissa, onhan hän kisan historian ensimmäinen voittaja. Mielestäni Rubens voi hyvinkin voittaa Kiinassa. Podiumille ovat tunkemassa Jenson, Alonso ja Vettel sekä aivan nappisuorituksella myös Nico ja Kimi. Jännä nähdä myös miten Jensonin vaihdelaatikko pelittää vielä, Rubens joutui jo omansa vaihdattamaan Malesiassa. Samaten Vettelin yllä leijuu kysymysmerkkejä, onko autossa oikeasti jotain pahasti vialla kun aika-ajossa pelattiin niin rutiköyhää ja upporikasta? En hämmästyisi, vaikka miehen auto jäisi radan varteen ensimmäisten kierrosten aikana. Eli Rubens voittoon, Alonso toiseksi ja Rosberg kolmanneksi.
Webberin mokailua hillinnee se että Vettel starttaa edeltään. Henkisesti helpompi lähtökohta olla haastajana.

Alonson kisa tulee olemaan yhtä alamäkeä. Auto on kärkikymmenikön hitaimpia. Bensaa naurettavan vähän.

Brawnit on varmasti vahvat, mielenkiintoista nähdä kestääkö Red Bullien taktiikka. Ainakin toinen Brawnin auto haastaa lopussa voitosta, viimeinen stintti jää lyhkäseksi ja ohitus onnistuu kenties jo varikon kautta, viimeistään kalkkiviivoilla. Kunhan ei liikaa aikaa menetä alun trafiikissa.

Trulli päätynee podiumille. Räikkönen jos pääsee viidenneksi vois olla tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös