2018 Verizon IndyCar Series

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4631
Sijainti
Salo
Kauden toinen IndyCar-kilpailu uudelleen nimetyllä ISM Racewaylla käynnistyi poutaisessa säässä auringonlaskun aikoihin. Jo alussa nähtiin hieman dramatiikkaa paalupaikalla olleen Sebastien Bourdais'n hyydyttyä lämmittelykierroksella lähtöruutuun. Tilanne saatiin kuitenkin hallintaan ja lähdöstä suoriuduttiin siististi Bourdais ykköspaikalla.

Kilpailun alkuosuus eteni puhtaasti, jopa niin puhtaasti, että ensimmäinen keltainen nähtiin vasta 40 kierroksen jälkeen Pietro Fittipaldin haukattua kevyesti reunavallista. Tilanne ei ollut vakava, mutta Fittipaldi kutsuttiin takaisin varikolle. Johto vaihtui keltaisten aikana Will Powerin ottaessa ykköspaikan. Varikkosuoralla olisi ollut ainekset isompaan katsatrofiin Bourdais'n koukatessa omaan boksiinsa Pagenaud'n nokan edestä ilman ennakkovaroitusta mutta tilanne oli ohi ilman törmäilyä.

Uusintastartti nähtiin kierroksella 50. illan pimentyessä entisestään. Sebastien Bourdais tippui sijalle 21 saamansa läpiajorangaistuksen vuoksi. Keltaisen jälkeiset kierrokset osoittivat jälleen lupaavia merkkejä ensimmäistä ovaalikisaansa ajaneen rookie-kuljettaja Robert Wicnkensin kyvyistä. Vakuuttava ajo kolmannella sijalla - Penske-kuljettajien takana - kesti yli 60 kierroksen ajan, kunnes oli varikkokäynnin aika. Tuona aikana myös taivas oli tummunut ja nyt ajettiin yön pimeydessä.

Kierroksella 121 Mattheus Leist poistui varikolta turhan aikaisin ja menetti toisen takapyöränsä löysälle jääneen mutterin vuoksi. Tilanne oli kuitenkin hallinnassa ilman keltaisia. James Hinchcliffen ottaessa johdon, kilpailussa saatiin seurata todellista kanadalaista osaamista Robert Wickensin seuratessa alle puolen sekunnin erolla perässä.

Kierroksella 150 Robert Wickens pääsi Hinchcliffestä ohi ja sai nautiskella kilpailun johtopaikasta. Samoihin aikoihin Will Power kosketti reunavallia ja ajoi autonsa varikolle tarkempaan syyniin. Keskeytys oli vasta kilpailun kolmas. Muutoin kilpailu oli sujunut erittäin puhtaasti vain yhdellä FCY:llä sekä ilman uusintastartteihin liittyvää joukkokolarointia.

Wickensin varikkokäynnin aikana Ryan Hunter-Reay otti johtopaikan lyhyeksi aikaa vain luovuttaakseen sen muutamaa kierrosta myöhemmin Simon Pagenaud'lle, joka taas luovutti johdon Graham Rahalille.

TV-ohjaajalta paitsioon jäänyt Sebastien Bourdais otti johdon kierroksella 190, joskin muiden varikkokäynneistä hyötyen. Johtoa kuitenkin kesti lähes parikymmentä kierrosta noinkin epävarmoista asetelmista oman varikkokäynnin odotellessa nurkan takana. Kilpailu jatkui hallitsevan mestarin Josef Newgardenin johdolla.

Kilpailua oli jäljellä 21 kierrosta, kunnes hienosti kakkospaikalla ajanut Ed Jones täräytti neloskaarteessa seinään. Tuolloin keltainen lippu heilahti ja varikolle alkoi muodostua ruuhkaa. Jonesin tilanteesta nähdyn uusinnan perusteella radan pinta alkoi olla jo melko likainen. Selostajan mukaan radan pinnan lämpötila oli tuolloin laskenut noin 30 asteen tienoille.

Vasta kilpailun toinen keltainen oli ohi kun kilpailua oli vaivaiset 7 kierrosta jäljellä. Nyt oli todellinen näytön paikka Robert Wickensillä. Kuitenkin pieni herpaantuminen sai Wickensin menettämään johtonsa kokeneemmalle Newgardenille. Loppu sujui puhtaasti ja Newgarden otti voiton Phoenixin yössä, Wickensin kakkossija antoi kuitenkin vahvan näytön kanadalaisen kyvyistä.

Kolmannen sijan nappasi Wickensin kanssa St. Petessä kolaroinut Alex Rossi, joka kävi kilpailun jälkeen reilusti onnittelemassa Wickensiä suorituksesta.

Kokonaisuutena puhdas kilpailu, ei turhia keltaisten lippujen ketjuja, tämäntyyppiset radat sopivat avopyöräisille huomattavasti paremmin kuin puolitoistamailiset. Edelleen yleisö oli löytänyt tiensä katsomoihin vaisusti - asia joka on ollut Indy 500:sta ja Gatewayta lukuunottamatta lähes jokaisen ovaalikisan stigmana. ISM Raceway ei kuitenkaan ole mikään korpirata, Phoenixin metropolialue on 4,7 miljoonan asukkaan koti ja matkaa itse kaupungista on noin 30 kilometriä.

Kausi on nyt pyöräytetty täydellä teholla käyntiin ja seuraavan kerran ajetaan jo viikon päästä Kalifornian Long Beachissa.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vaikeaa oli ohittaminen Phoenixissa eikä tire dragonin käyttökään ennen kisaa saanut aikaan toista linjaa.

Rossi kuitenkin erinomaisella autolla nousi kierroksen takaa vielä podiumtaistoon. Penskeltä rohkea veto ottaa Newgarden sisään vielä lopun keltaisten aikana, mutta kun oli 4:s uusintalähdössä, niin uusilla renkailla oli sitten valtava etu.

Kiitos Rossin suorituksen ja lopun uusintalähdön kannatti yöllä nousta katsomaan. Ja olihan kisassa muutenkin draamaa; ensimmäiset stopit sekä kisaa yhdessä vaiheessa hallinneen Powerin kisan päättänyt osuma muuriin.

Yleisömäärä ei ollut mitenkään mairitteleva, mutta ilmeisestikin oli edellisvuosia parempi. Toivottavasti kisa saa jatkoa ensi vuonna, varsinkin kun vielä tähän aikaan vuodesta potentiaaliset radat ovat kortilla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4631
Sijainti
Salo
Yleisömäärä ei ollut mitenkään mairitteleva, mutta ilmeisestikin oli edellisvuosia parempi. Toivottavasti kisa saa jatkoa ensi vuonna, varsinkin kun vielä tähän aikaan vuodesta potentiaaliset radat ovat kortilla.
Artikkeli, USA Today

Lukuja ei ole julkaistu, mutta yleisömäärä tosiaan on ollut parempi kuin edellisinä vuosina. Mario Andrettilla markkinointi oli toiminut jollain tasolla, muttei odotusten mukaisesti. Ja nyt tosissaan sopimus on katkolla, jatko selvinnee syksyllä.

Maalis-huhtikuun vaihde näyttää olevan haastava ajankohta. Jos sarja olisi taloudellisesti sillä tasolla, että kaukomailla voitaisiin ajaa, helmi-maaliskuu olisi hyvä ajankohta esim. Meksiko-Australia-Brasilia-akselille. Muuten ajankohta on vähän hankala, kuten lumisateen vuoksi siirretty NASCAR-kisa Martinsvillessä kertoi. Fontana tuskin on palaamassa kalenteriin ja siellä NASCAR-kisa ajoittuu juuri maaliskuulle. New Orleansin IndyCar-kisaa ei kukaan edes halua muistella...
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Maalis-huhtikuun vaihde näyttää olevan haastava ajankohta. Jos sarja olisi taloudellisesti sillä tasolla, että kaukomailla voitaisiin ajaa, helmi-maaliskuu olisi hyvä ajankohta esim. Meksiko-Australia-Brasilia-akselille. Muuten ajankohta on vähän hankala, kuten lumisateen vuoksi siirretty NASCAR-kisa Martinsvillessä kertoi. Fontana tuskin on palaamassa kalenteriin ja siellä NASCAR-kisa ajoittuu juuri maaliskuulle. New Orleansin IndyCar-kisaa ei kukaan edes halua muistella...
Mikä Fontanan paluun tiellä olisi? Vai muistelenko oikein, että sielläkään ei ollut tarpeeksi yleisöä? Olisi vain mielestäni niin hieno rata, että näkisin sen mielelläni kalenterissa. Vastaavaa ei oikein tällä hetkellä ole.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mikä Fontanan paluun tiellä olisi? Vai muistelenko oikein, että sielläkään ei ollut tarpeeksi yleisöä? Olisi vain mielestäni niin hieno rata, että näkisin sen mielelläni kalenterissa. Vastaavaa ei oikein tällä hetkellä ole.
Fontana olisi ilmeisestikin ollut valmis isännöimään IndyCaria myös 2015 jälkeen, sillä ehdolla, että olisi kauden päättävä lauantai-iltakisa lokakuussa, jolloin lämpötilat ovat jo laskeneet ja enemmän yleisöä odotettavissa. 2015 kisahan ajettiin keskipäivän kuumuudessa kesäkuussa ja 2014 kuumuus haittasi myös elo-/syyskuun vaihteessa, vaikkakin lämpötila laski auringon laskettua.

Mutta tuo lokakuun päivämäärä ei sopinut sarjan johdolle. Toki kauden päätös on kahtena edellisvuotena ajettu NFL-kauden jo alettua, vaikka NFL-kautta sarja yrittääkin välttää. Länsirannikon iltakisoissa on vieläpä se ongelma, etta kisat loppuvat itärannikon aikaa lähemmäksi puoliltaöin tai jopa ylikin, eli Fontanan pitäisi paremminkin päättyä alkuillasta paikallista aikaa.

Toki alkuvuodesta tuon kuumuuden voisi välttää. Mutta kun maaliskuussa on radan NASCAR-viikonloppu ja huhtikuussa IndyCar kisaa lähistöllä Long Beachissa, niin alkukauteenkin on vaikea Fontanaa lisätä. Toki Etelä-Kalifornian ilmastossa voisi kisata jo helmikuussa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4631
Sijainti
Salo
Mikä Fontanan paluun tiellä olisi? Vai muistelenko oikein, että sielläkään ei ollut tarpeeksi yleisöä? Olisi vain mielestäni niin hieno rata, että näkisin sen mielelläni kalenterissa. Vastaavaa ei oikein tällä hetkellä ole.
Ajankohdasta ei päästy yhteisymmärrykseen. Iltakisa ei sopinut itärannikon mukaisiin tv-aikaikkunoihin ja taas 2015 annettu päiväkisan ajankohta kesäkuussa oli täydellisen epäsopiva. Mikä sitten oli syynä ko. vuonna yleisökatoon.

Ja taas se järjellisesti sopivin syyskuun loppu ei jommalle kummalle osapuolelle käynyt. Ja ilmeisesti neuvotteluja ei ole sittemmin käyty kun kisa on pysytellyt poissa myös 2017 ja 2018.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9750
Sijainti
Helsinki
Alexander Rossi hyödynsi erinomaisesti turva-auton poistuttua uusintalähdöt ja ajoi voittoon Long Beachissä. Will Power tuli toiseksi ennen Ed Jonesia.

Pistekärki:

1. Rossi 126
2. Newgarden 104
3. Rahal 93

Ensi sunnuntaina jatketaan Alabamassa Barberin radalla.
 
Viimeksi muokattu:

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Nuoren Ed Jonesin toinen podium. Bourdaisilta myös vahva kisa ja hienoja ohituksia. Rahalilta käsittämätön ekan kierroksen virhe, joka päätti Pagenaudin kisan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4631
Sijainti
Salo
Katsoin kisan tänään uusintana. Hienosti hallittu kokonaisuus Rossilta (ja taustajoukoilta).
Kisan alkupuolta vähän latisti kun neljä ensimmäistä kierrosta meni Rahalin töppäilyjen vuoksi haaskuuseen.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Kunnes kierroksella 72 kolaroi viimeisessä mutkassa Wickensin, Kingin ja Hunter-Reayn kanssa. Sijoitus maalissa 13.
Tuo meni ohi kun tuli sen verran silmät ristissä seurattua viimeiset kierrokset.Tulikin mietittyä että mihin se Wickens katosi.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
1. harjoitus käynnissä Alabamassa kirkkaassa auringonpaisteessa. Huhupuheet ja Foreca lupaa kuitenkin vesikuuroja sunnuntaille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4631
Sijainti
Salo
1. harjoitus käynnissä Alabamassa kirkkaassa auringonpaisteessa. Huhupuheet ja Foreca lupaa kuitenkin vesikuuroja sunnuntaille.
Foreca on melkoinen lottokone, mutta tarkempi Accuweather näyttää niin ikään kisapäivälle +17 ja vesisadetta (sijainti Birmingham). Muistaakseni 2014 ajettiin Barberissa edellisen kerran sadekelin kisa?

E: Ohessa aikataulu viikonlopulle. Honda Indy Grand Prix 2018

Paljon tapahtumaa, tauon jälkeen MRTI-luokat jälleen mukana.
 
Viimeksi muokattu:

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Foreca on melkoinen lottokone, mutta tarkempi Accuweather näyttää niin ikään kisapäivälle +17 ja vesisadetta (sijainti Birmingham). Muistaakseni 2014 ajettiin Barberissa edellisen kerran sadekelin kisa?
2014 se taisi olla. Viime vuonna ei ainakaan satanut.

Ilmeisesti vaikeuksia monilla pidon kanssa, kun radan leveys ei meinannut perjantaina riittää. Sunnuntain warm up on peruttu. Kompensaationa push to passia on saanut käyttää jo perjantaina.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Newgarden ja Power varmistivat Penske-eturivin huomiseen kilpailuun. Bourdais ajoi kolmanteen ruutuun. Pistejohtaja Rossi putosi jo ennen fast 6 -osiota.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Kisaa on aikaistettu huonon sään takia. Moottorit käynnistetään klo 3pm ET eli kymmeneltä Suomen aikaa.
 
Ylös