2021 NTT Indycar Series

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13358

Legendaarinen kaksinkertainen USAC Championship Car (1968, 1974) mestari ja kolminkertainen Indy 500 voittaja Bobby Unser on menehtynyt.
Legendaarinen mies, teki hyvän uran ajamisen jälkeen Kommentaatorina legendaarisen Paul Pagen rinnalla CART sarjassa
Oli tosiaan yksi lajilegendoja.

Huolimatta tosiaan viimeisen, 40 vuoden takaisen Indy-voiton kohusta.

Alkuperäisen Indycarin (Eli ensin sponsorinimeltään ja myöhemmin muutenkin CART-sarjan.) alkuvuosina ei yltänyt ihan mestariksi siinä, mutta tuolloinkin puhuttiin uran lopusta osin.

Tosin ilman tuota Indy-kohua ura olisi saattanut vielä jatkuakin sen vuodesta viiteen vuotta.

Mene ja tiedä.

F1-siirto kunnolliseksi lajiin vuodesta 1969 eteenpäin tai siitä vähän myöhemminkin jäi kun BRM ja muutama muukaan huipputalli ei halunnut maksaa kunnolla tai kun oli muuta vierastusta.

Siksi olikin vain Monzassa ja Watkins Glenin rahakisassa mukana USAC-mestaruusvuonna 1968.

Näistä tosin Monzaan ei startannut kun järjestäjät eivät päästäneet häntä ja Mario Andrettia kisaan päässeinä silloisten sääntöjen puitteissa ja 'The Glenissä' keskeytti moottoririkkoon kun paalumies Andretti kotikisassaan keskeytti kytkinvikaan.

Levätköön rauhassa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1246
Legendaarinen kaksinkertainen USAC Championship Car (1968, 1974) mestari ja kolminkertainen Indy 500 voittaja Bobby Unser on menehtynyt.
Legendaarinen mies, teki hyvän uran ajamisen jälkeen Kommentaatorina legendaarisen Paul Pagen rinnalla CART sarjassa
https://racer.com/gallery/bobby-unsers-life-in-pictures/
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
597
Sijainti
Turku
Kevyet mullat Uncle Bobbylle.

En tietenkään halua maalailla mitään piruja seinille, mutta totean ihan faktan että amerikkalaisessa autourheilussa ja myös formuloissa on paljon tollasia yli 80-vuotiaita lajilegendoja eivätkä hekään ikuisesti tule elämään. Al Unser, Foyt, Mario, Fittipaldi, Richard Petty, Jackie Stewart yms.
Kai tuota voidaan ehkä pitää jonkinlaisena turvallisuuden kehittymisen ilmentymänä jo noiden kuskien ajouran aikoihin, että edelleen on noin paljon tuollaisia lajilegendoja hengissä samaan aikaan. Vaikka tietenkin vastapainona on esim. Sennan ja Earndhardtin ennenaikaiset kuolemat.

Menee aivan totaaliseksi off-topikiksi, mutta ihan samaa olen ajatellut oman, melko laajan sukuni kohdalla. Lähimmät elossa olevat sukulaiseni ovat äitivainaan serkkuja, syntyneet 30-luvun alusta 50-luvun lopulle, painottuen ehkä eniten sota-aikaan. Eli elämän kiertokulku on sellaista, että sota-aikana syntyneetkin alkavat hipoa 80 ikävuotta tai ovat jo täyttäneet pyöreitä. Aika rientää.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3288
Sijainti
Lohja
En tietenkään halua maalailla mitään piruja seinille, mutta totean ihan faktan että amerikkalaisessa autourheilussa ja myös formuloissa on paljon tollasia yli 80-vuotiaita lajilegendoja eivätkä hekään ikuisesti tule elämään. Al Unser, Foyt, Mario, Fittipaldi, Richard Petty, Jackie Stewart yms.
Kai tuota voidaan ehkä pitää jonkinlaisena turvallisuuden kehittymisen ilmentymänä jo noiden kuskien ajouran aikoihin, että edelleen on noin paljon tuollaisia lajilegendoja hengissä samaan aikaan. Vaikka tietenkin vastapainona on esim. Sennan ja Earndhardtin ennenaikaiset kuolemat.
Mitä tulee ikääntymiseen ja autonkäsittelyyn, varmasti monella on tatsi sen verran hyvä, että kädet toimivat ja polkimille yltää vaikka autosta nouseminen olisikin vähän hankalaa.
Tässä Parnelli Jonesin mallia, kun Al Jr. ja random turisti auttavat kopasta ulos

 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355
Kevyet mullat Uncle Bobbylle.

En tietenkään halua maalailla mitään piruja seinille, mutta totean ihan faktan että amerikkalaisessa autourheilussa ja myös formuloissa on paljon tollasia yli 80-vuotiaita lajilegendoja eivätkä hekään ikuisesti tule elämään. Al Unser, Foyt, Mario, Fittipaldi, Richard Petty, Jackie Stewart yms.
Kai tuota voidaan ehkä pitää jonkinlaisena turvallisuuden kehittymisen ilmentymänä jo noiden kuskien ajouran aikoihin, että edelleen on noin paljon tuollaisia lajilegendoja hengissä samaan aikaan. Vaikka tietenkin vastapainona on esim. Sennan ja Earndhardtin ennenaikaiset kuolemat.

Menee aivan totaaliseksi off-topikiksi, mutta ihan samaa olen ajatellut oman, melko laajan sukuni kohdalla. Lähimmät elossa olevat sukulaiseni ovat äitivainaan serkkuja, syntyneet 30-luvun alusta 50-luvun lopulle, painottuen ehkä eniten sota-aikaan. Eli elämän kiertokulku on sellaista, että sota-aikana syntyneetkin alkavat hipoa 80 ikävuotta tai ovat jo täyttäneet pyöreitä. Aika rientää.

Ihan Ok kunnossahan vielä ainakin Parnelli Jones ja Johnny Rutherford näytti vielä olevan pari vuotta sitten mitä kognitiivisiin kykyihin ja taitoihin tulee. Fakta kuitenkin on että jos haluaa nähdä Foytin, Marion, Al Unserin ja muut legendat Indy 500:n Legends dayssä täytyy mennä kisaa katsomaan seuraavan kahden tai kolmen vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355
Oli tosiaan yksi lajilegendoja.

Huolimatta tosiaan viimeisen, 40 vuoden takaisen Indy-voiton kohusta.

Alkuperäisen Indycarin (Eli ensin sponsorinimeltään ja myöhemmin muutenkin CART-sarjan.) alkuvuosina ei yltänyt ihan mestariksi siinä, mutta tuolloinkin puhuttiin uran lopusta osin.

Tosin ilman tuota Indy-kohua ura olisi saattanut vielä jatkuakin sen vuodesta viiteen vuotta.

Mene ja tiedä.

F1-siirto kunnolliseksi lajiin vuodesta 1969 eteenpäin tai siitä vähän myöhemminkin jäi kun BRM ja muutama muukaan huipputalli ei halunnut maksaa kunnolla tai kun oli muuta vierastusta.

Siksi olikin vain Monzassa ja Watkins Glenin rahakisassa mukana USAC-mestaruusvuonna 1968.

Näistä tosin Monzaan ei startannut kun järjestäjät eivät päästäneet häntä ja Mario Andrettia kisaan päässeinä silloisten sääntöjen puitteissa ja 'The Glenissä' keskeytti moottoririkkoon kun paalumies Andretti kotikisassaan keskeytti kytkinvikaan.

Levätköön rauhassa.
Bobby Unser tuli Indyyn altavastaajana kolmekymppisenä tulokaskuskina. muut kolminkertaiset voittajat olivat alottaneet Indy 500 uransa paljon aiemmin kuin Bobby, mikä tekee hänen kolmesta voitostaan jopa hienomman saavutuksen. Unsereiden ennätyksiä mitä tulee vanhimpiin Indy 500 voittajiin ei varmaan tulla rikkomaan ikinä (Bobby Unser voitti viimeisen Indy 500:n 47 Vuotiaana, silloinen ennätys jonka rikkoi hänen Veljensä Al Unser Sr vuonna 1987 juuri täyttäen 48 pari päivää ennen kilpailua.) tällä hetkellä Ehkä Montoya saattaa olla isoin haastaja rikkomaan sen ennätyksen.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
597
Sijainti
Turku

Stefan Wilson (Justin Wilsonin veli) Palaa Andrettin tiimiin ajamaan kuudetta Andretti autoa Indy 500:ssa. Wilson on ajanut Indy 500:n viimeksi vuonna 2018.
Melko odotettu uutinen, vaikka mieluummin olisin nähnyt esim. Servian tai Munozin Indyssä. Servialla ei tainnut olla koskaan kovinkaan kaksista kalustoa, paitsi 2011 Newman-Haas Racingilla, mutta ikä alkaa häntäkin painamaan. Munozista en paljoa muista tai tiedä, mutta sen muutaman kerran kun osallistui Indyyn niin oli lähes aina nopea ja sijoittui hyvin, vissiin podiumillekin pariin otteeseen.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355
Melko odotettu uutinen, vaikka mieluummin olisin nähnyt esim. Servian tai Munozin Indyssä. Servialla ei tainnut olla koskaan kovinkaan kaksista kalustoa, paitsi 2011 Newman-Haas Racingilla, mutta ikä alkaa häntäkin painamaan. Munozista en paljoa muista tai tiedä, mutta sen muutaman kerran kun osallistui Indyyn niin oli lähes aina nopea ja sijoittui hyvin, vissiin podiumillekin pariin otteeseen.
Munoz oli todella lähellä Indy 500 voittoa kaksi kertaa,. Hän oli maalissa toinen 2013 ja 2016. Kyllä varmaan saattoi vähän syödä miestä olla niin lähellä, Mutta ei varmaan syönyt miestä niin paljon kuin Vitor Meiraa ajouransa aikana kun hänkin sijoittui kaksi kertaa toiseksi Indyssä ja 15 kertaa podiumille uransa aikana ilman yhtään voittoa.

Wilsonin jälkeen tämänhetkisellä Indy 500 osallistujalistalla näyttäisi olevan 36 autoa (18 Chevyä ja 18 Hondaa) kun lasketaan mukaan vielä Rick Waren poika ja Top Gun Racingin Enerson joka on todennäköisesti maksimimäärä mitä tullaan näkemään kahden moottorivalmistajan aikana.

Spencer Pigot ja Robbie Buhl eivät näköjään saaneet Indy 500 diiliä kasaan tälle vuodelle kun Santino Ferrucci ajaa Rahalin kolmatta autoa Indy 500:ssa
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355

O'Wardilta löytyy itseluottamusta (vai onko kusi kiehahtanut hattuun ekan voiton jälkeen) että hän pystyisi myydä Meksikon IndyCar kisan loppuun.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355

Top Gun Racingin RC Enerson sai alleen ensimmäiset testikilometrinsä toukokuussa jo eilen.

Muutama päivä enään ennen kuin Indy 500 osallistujalistan pitäisi olla ulkona.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4726
Sijainti
Helsinki
RTI-sarjat palaavat Indycar-autojen seuraksi Indy Gp:ssä. Indy Lights ajaa kaksi kilpailua, muut kolme.

Ennakointia tuleviin kisoihin.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355
ENTRY LIST.JPG
Indy 500 Osallistujalista vihdoinkin ulkona. Loppuhetkillä osallistujamäärä tippui 36:sta 35:n.

9 Entistä voittajaa, 3 Tulokasta, 15:sta eri maasta. 18:sta Chevyä ja 17 Hondaa.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355

Eddie Gossage politikoitu ja potkittu pihalle TMS:n johdosta vaikka Gossage väittää vahvasti että hän vain "astuu alas" virastaan..

IndyCarin tulevaisuus Texasin ovaalilla todella vaakalaudalla koska Gossage oli ainoa joka oikeasti halusi pitää IndyCar kisan radalla
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355
Indy GP:n kisaviikonloppu alkaa jo tänään aika-ajoilla. Kilpailu ajetaan jo Lauantaina.

Kisaviikonlopun ohjelma-ajat ja näytettävät sessiot Viaplayn puolella:
Perjantai:
Toinen Harjoitus-sessio: 20:00-21:00
Aika-Ajot: 23:30-01:15
Lauantai:
Kisa: 21:00-00:15
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
355
Ensimmäisen harjoitus-session nopein oli Rossi, toinen Harvey, Veekay kolmas, Newgarden neljäs ja Top 5:n täydensi Romain Grosjean ehkä radalla jolla grosjean on eniten elementissään tähän mennessä.

Graham Rahalilla oli vaikeuksia renkaiden kanssa.
 
Ylös