2021 NTT Indycar Series

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795

Lähtöjärjestys ensimmäiseen kisaan...

mitä harjoituksia kattonut tähän asti niin todella huonolta näyttää että saadaan kisa joka tulee olemaan tylsä yhden linjan kisa PJ1 Trackbiten takia jonka rippeet on vielä radassa kiinni koska NASCAR ei osaa tehdä pakettia joka kisaa hyvin ja heidän täytyy sen sijaan pilata kisaaminen muissa sarjoissa levittämällä PJ1 sontaa ulkolinjalle jota on vaikea saada irti radasta...
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
on kyllä Eddie Gossage onnistunut pilaamaan Texasin radan ihan kunnolla... yhden linjan Dixon juna.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Dixon ajoi helppoon voittoon ehkä tylsimmässä IndyCar kisassa vuosiin. Ottaisivat hyvänen aika Texasin pois kalenterista jos eivät osaa korjata kisaamista radalla.

jos Dixon nappaa huomenna voiton joka on todennäköistä koska hän lähtee paalulta Dixon on tasoissa Mario Andrettin kanssa Amerikan Open Wheel sarjojen voitoissa. Dixonilla tällä hetkellä 51 voittoa kun Mario Andretilla 52. Dixonin on povailtu jopa pääsevän lähelle AJ Foytin 67 uran voittoa jotka kaikki tulivat USACissa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
Scott McLaughlin ajoi podiumille ensimmäisessä ovaalikisassaan ja Mclaren Sp:n Pato O'Ward tuli kolmanneksi. Graham Rahal parhaana jenkkinä viides.

Sarja ei ole ollut amerikkalainen radoistaan huolimatta lähes 20 vuoden ajan ja kaikkien aikojen parhaisiin lukeutuu 🇳🇿
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
Dixon ajoi helppoon voittoon ehkä tylsimmässä IndyCar kisassa vuosiin. Ottaisivat hyvänen aika Texasin pois kalenterista jos eivät osaa korjata kisaamista radalla.
Tuomas-veturin tunnari alkaa soimaan. :D 🚂

Texas on jäänne splitin ajoilta. Itsekin heivaisin pois ja tilalle laittaisin Milwaukee Milen tai Gatewayn toisen kisan. Jälkimmäinen kun vetää sponsseja ja yleisöä.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
634
Sijainti
Turku
Ei liity suoranaisesti tän kauden Indycariin, mutta tietääkö joku miksi se vuoden 2001 CART-kilpailu Teksasissa peruttiin ilman minkäänlaisia kokeiluja nopeuden rajoittamiseksi? Esim. sen aikaisten short oval aerokittien käyttäminen, turbon buustin laskeminen jne. Sen tiedän, että kisa peruttiin turvallisuuteen vedoten kun osa kuskeista tuli huonovointiseksi g-voimista. Oliko siinä kyse jonkinlaisesta ylpeydestä, että CART-autojen piti kulkea ehdottomasti paljon lujempaa kuin toisen blokin sontakärryjen, vai olisiko nopeuden laskeminen vaikuttanut jotenkin aerodynamiikkaan eli auto ei olisi matalemmissa nopeuksissa tuottanut tarpeeksi downforcea? Kun eikös joskus vajaa 10 vuotta sitten ne Lotuksen melko lailla epäonnistuneet Indycar-moottorit aiheuttaneet sitä, että Indianapoliksessa puutteellisen suoranopeuden vuoksi kyseiset autot eivät tuottaneet tarpeeksi downforcea ja olivat osaltaan senkin takia hitaampia myös kaarteissa.

Viime yön kisaa luonnehdittiin kuulemma tylsäksi, mitä jonkin verran tuloksia ja tapahtumia tuossa lueskelin. Kanaan ajoi hyvin kun oli harjoituksissa nopein, mutta joutui lähtemään peruttujen aika-ajojen ja JJ:n alkukauden suoritusten ansiosta kisaan viimeisenä, mutta oli maalissa 11. Muutamaa viestiä aiemmin spekuloitiin jopa Kanaanin mahdollisesta karsiutumisesta Indyssä, kun on ollut vähän taukoa eikä ihan nuori kaveri enää ole. Meinasin silloin tarttua asiaan, ja kommentoida etten yllättyisi vaikka Kanaan olisi Indyssä yksi potentiaalisista voittajaehdokkaista, mutta valitettavasti joudun nyt jälkiviisastelemaan että ainakin Teksasissa kulki hyvin :D Dixon ajeli ilmeisen jäämiesmäisesti voittoon ja on taas pistejohdossa, ja yllätyin että rookie McLaughlin ajoin noinkin hyvin kuin toiseksi heti ekassa ovaalikisassaan.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Ei liity suoranaisesti tän kauden Indycariin, mutta tietääkö joku miksi se vuoden 2001 CART-kilpailu Teksasissa peruttiin ilman minkäänlaisia kokeiluja nopeuden rajoittamiseksi? Esim. sen aikaisten short oval aerokittien käyttäminen, turbon buustin laskeminen jne. Sen tiedän, että kisa peruttiin turvallisuuteen vedoten kun osa kuskeista tuli huonovointiseksi g-voimista. Oliko siinä kyse jonkinlaisesta ylpeydestä, että CART-autojen piti kulkea ehdottomasti paljon lujempaa kuin toisen blokin sontakärryjen, vai olisiko nopeuden laskeminen vaikuttanut jotenkin aerodynamiikkaan eli auto ei olisi matalemmissa nopeuksissa tuottanut tarpeeksi downforcea? Kun eikös joskus vajaa 10 vuotta sitten ne Lotuksen melko lailla epäonnistuneet Indycar-moottorit aiheuttaneet sitä, että Indianapoliksessa puutteellisen suoranopeuden vuoksi kyseiset autot eivät tuottaneet tarpeeksi downforcea ja olivat osaltaan senkin takia hitaampia myös kaarteissa.

Viime yön kisaa luonnehdittiin kuulemma tylsäksi, mitä jonkin verran tuloksia ja tapahtumia tuossa lueskelin. Kanaan ajoi hyvin kun oli harjoituksissa nopein, mutta joutui lähtemään peruttujen aika-ajojen ja JJ:n alkukauden suoritusten ansiosta kisaan viimeisenä, mutta oli maalissa 11. Muutamaa viestiä aiemmin spekuloitiin jopa Kanaanin mahdollisesta karsiutumisesta Indyssä, kun on ollut vähän taukoa eikä ihan nuori kaveri enää ole. Meinasin silloin tarttua asiaan, ja kommentoida etten yllättyisi vaikka Kanaan olisi Indyssä yksi potentiaalisista voittajaehdokkaista, mutta valitettavasti joudun nyt jälkiviisastelemaan että ainakin Teksasissa kulki hyvin :D Dixon ajeli ilmeisen jäämiesmäisesti voittoon ja on taas pistejohdossa, ja yllätyin että rookie McLaughlin ajoin noinkin hyvin kuin toiseksi heti ekassa ovaalikisassaan.


Moottorit eivät kuulemma olisi kovin paljon tykänneet turbo boostin laskemisesta.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Tuomas-veturin tunnari alkaa soimaan. :D 🚂

Texas on jäänne splitin ajoilta. Itsekin heivaisin pois ja tilalle laittaisin Milwaukee Milen tai Gatewayn toisen kisan. Jälkimmäinen kun vetää sponsseja ja yleisöä.
Tämän yön kisasta saattaa tulla jännempi koska enemmän kierroksia ja Dixonilla kauemmin aikaa ohitella kierroksella ohitettavia autoja, ensimmäisessä kisassa Dixonin auto ei ollut paras ruuhkassa kun täytyi lähteä kierroksella ohitettavia ohittamaan, oliko Rosenqvist joka jossain vaiheessa kuroi kiinni 9 sekunttia eroa kiinni kun Dixon oli jumissa Hinchcliffen takana.

Ainoa mielenkiintoinen osa kilpailua oli kun jotkut autot pysähtyivät aiemmin kuin toiset autot ja nähtiin muutama ohitus seuraavien kierrosten aikana kun uuden renkaat oli parempia kuin vanhat. Kisa oli lämpenemässä kohti loppua ennen kun Hinchcliffe ajautui PJ1 sonnalle kakkosmutkassa ja ajautui seinään.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795

Newgardenin mietteitä ensimmäisen kisan jälkeen...

kysymys joka nousi auttamatta päähän kun katsoi videota oli missä on Pagenaud? kaikki muut Pensken kuskit paitsi Pagenaud videolla, Ainoa Penske kuski jolla ei ole sopimusta vielä seuraavasta kaudesta on Pagenaud. Will Power solmi oliko Neljän vuoden jatkosopimuksen viime viikolla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
todella pahan-näköinen kolari startissa...
6 autoa ulkona kisasta heti startissa.

Rossin huono startti kaudelle saa jatkoa.

Rossi haastattelussa kritisoi syytä miksi aika-ajoja ei pidetty toiselle kisalle vaikka olisi ollut runsaasti renkaita ja aikaa järjestää aika-ajo sessio.

Will Power sanoi että Dixon odotti aivan liian kauan ennen kun starttasi kisan
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Pato O'Ward pääsi yllättämään Dixonin ja Rahalin nappaamalla Uran ensimmäisen voiton. Viimeisimmät Meksikolaisvoittajat sarjassa olivat Adrian Fernandez 2004 Fontanassa IRL:n puolella ja Michel Jourdain Jr. 2003 Montrealissa Champ Carin puolella.

Pato O'Ward saa F1 testin kauden jälkeen...

Täytyy vaan toivoa ettei F1 nappaa häntä koska kohta saattaa IndyCarilla olla hyvin markkinoitava nimi Meksikossa joka voisi tuoda takaisin Meksikon IndyCar kisat.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
Täytyy vaan toivoa ettei F1 nappaa häntä koska kohta saattaa IndyCarilla olla hyvin markkinoitava nimi Meksikossa joka voisi tuoda takaisin Meksikon IndyCar kisat.
Turha huoli. O'Ward ei harkitse sarjan vaihtoa. Testi on osa yhteistyötä Mclaren Racingin ja Mclaren Sp:n välillä.


Paton voitto oli nykyisen tallin ensimmäinen. Edellinen tuli Sam Schmidt Motorsportsin aikaan, kun Hinchcliffe voitti Iowassa 2018.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
634
Sijainti
Turku
kysymys joka nousi auttamatta päähän kun katsoi videota oli missä on Pagenaud? kaikki muut Pensken kuskit paitsi Pagenaud videolla, Ainoa Penske kuski jolla ei ole sopimusta vielä seuraavasta kaudesta on Pagenaud. Will Power solmi oliko Neljän vuoden jatkosopimuksen viime viikolla.
Ensinnäkin, yllätyin että nelikymppinen Power ja ennen kaikkea tiimi teki noinkin pitkän sopparin, mutta kai se on tyypillisempää Amerikassa kuin formuloissa, että jotkut kuskit tekevät pitkänkin uran samassa tallissa pitkillä sopimuksilla vrt. Helio Castroneves, RHR yms. Tosin ymmärrän asian siitä näkökulmasta, että nykyvireinen Power todennäköisesti rikkoo kaikkien aikojen paalupaikkaennätyksen kirkkaasti, vaikka paaluihin nähden voittoja ja mestaruuksia on yllättävän vähän.

Enkä mä oikein tiedä miksi Penske luopuisi Pagenaudistakaan. Tuntuu että hänellä ottaa aina vuoden verran totutella uusiin autoihin sääntömuutosten myötä, mutta kun tuntuma on kohdallaan niin kulkee ihan hyvin. Tälläkin hetkellä neljän kisan jälkeen Pensken kuskeista 2/4. paras pisteissä. Newgarden pisteissä 4., Pagenaud 6., Power 8. ja Scott M 9.
Ja kuka tilalle, vai aikovatko supistaa kolmen auton tiimiksi? Rossille voisi toki tehdä hyvää maisemanvaihdos, mutta kyllä hän on viime aikoina suoriutunut huomattavasti Pagenaudia huonommin suhteessa tallikavereihinsa, eritoten Hertaan verrattuna. Conor Dalyn näkisin toki mieluusti kärkitiimissä, mutta näen sen vähän epätodennäköisenä (ja epäreilunakin) skenaariona.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Ensinnäkin, yllätyin että nelikymppinen Power ja ennen kaikkea tiimi teki noinkin pitkän sopparin, mutta kai se on tyypillisempää Amerikassa kuin formuloissa, että jotkut kuskit tekevät pitkänkin uran samassa tallissa pitkillä sopimuksilla vrt. Helio Castroneves, RHR yms. Tosin ymmärrän asian siitä näkökulmasta, että nykyvireinen Power todennäköisesti rikkoo kaikkien aikojen paalupaikkaennätyksen kirkkaasti, vaikka paaluihin nähden voittoja ja mestaruuksia on yllättävän vähän.

Enkä mä oikein tiedä miksi Penske luopuisi Pagenaudistakaan. Tuntuu että hänellä ottaa aina vuoden verran totutella uusiin autoihin sääntömuutosten myötä, mutta kun tuntuma on kohdallaan niin kulkee ihan hyvin. Tälläkin hetkellä neljän kisan jälkeen Pensken kuskeista 2/4. paras pisteissä. Newgarden pisteissä 4., Pagenaud 6., Power 8. ja Scott M 9.
Ja kuka tilalle, vai aikovatko supistaa kolmen auton tiimiksi? Rossille voisi toki tehdä hyvää maisemanvaihdos, mutta kyllä hän on viime aikoina suoriutunut huomattavasti Pagenaudia huonommin suhteessa tallikavereihinsa, eritoten Hertaan verrattuna. Conor Dalyn näkisin toki mieluusti kärkitiimissä, mutta näen sen vähän epätodennäköisenä (ja epäreilunakin) skenaariona.
Rossia ollaan viety Penskelle viimeiset pari vuotta koska hän ajoi Penskelle IMSA:ssa ja kuulemma NAPA Auto Parts maksoi hyvän summan pitääkseen Rossin Andretilla.

En yhtään ihmettelisi vaikka Penske typistäisi takaisin kolmen auton tiimiksi. Nykyinen tiiminjohtaja Tim Cindric saattaa olla eri mieltä neljän auton ajattamisesta kokoaikaisesti 2018 kauden jälkeen kuin mitä Penske oli. Oma käsitykseni on että Pensken entisiä Acura IMSA tiimin työntekijöitä käytetään Mclaughlinin tallissa että ne työntekijät eivät olisi tippunut täysin tyhjän päälle kun Acuran ja Pensken yhteistyö loppui.

Andrettin tiimi on kyllä tahan asti yllättänyt kovasti hitaudellaan, Ainoastaan Herta on ollut todella vakuuttava Andrettin leiristä, Harvey on ajanut myös hyvin Meyer Shankin Andrettin satelliittitiimille. Hertan ja Harveyn jälkeen suoritusten taso tähän asti tippuu rankasti, Hinchcliffe tehnyt monta alottelijavirhettä tähän asti joka on yllättävää ja RHR on jo melkein sata pistettä Dixonistä neljän kisan jälkeen.

Toivottavasti Andretti saa pakettinsa kasaan Indy 500:n sillä jos he eivät saa odottaisin että Bump Dayssä saatetaan nähdä vähintään yksi Andrettin auto.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795
Turha huoli. O'Ward ei harkitse sarjan vaihtoa. Testi on osa yhteistyötä Mclaren Racingin ja Mclaren Sp:n välillä.


Paton voitto oli nykyisen tallin ensimmäinen. Edellinen tuli Sam Schmidt Motorsportsin aikaan, kun Hinchcliffe voitti Iowassa 2018.
IndyCarin tulevaisuus näyttää todella hyvältä jos nykyiset nuoret tähdet pysyy sarjassa seuraavan vuosikymmenen.

Kuitenkin toivon että Santino Ferruccin NASCAR kokeilu epäonnistuu ja hän palaa IndyCar sarjaan tuodakseen hänen Paul Tracymäisen luonteensa mukanaan...

Olisi hienoa nähdä IndyCarissa pitkästä aikaan kuski joka jakaa mielipiteitä ja uskaltaa sanoa asiat suoraan kuin Paul Tracy parhaina vuosinaan.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
795

Legendaarinen kaksinkertainen USAC Championship Car (1968, 1974) mestari ja kolminkertainen Indy 500 voittaja Bobby Unser on menehtynyt.
Legendaarinen mies, teki hyvän uran ajamisen jälkeen Kommentaatorina legendaarisen Paul Pagen rinnalla CART sarjassa
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5623
Sijainti
Helsinki
Kaksi voittajaa Texasissa

Texasin ovaaliradalla ajetut viikonlopun Indycar-kisat olivat toistensa vastakohtia. Lauantain kilpailussa kuljettajilla oli sateen jäljiltä ajettavana yksi puhdas ajolinja, mikä vaikeutti ohitusten tekoa. Ganassi-tallin Scott Dixon luovutti johtopaikkansa varikkopysähdysten ajaksi, muuten hän hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin. Hänen maamiehensä Scott McLaughlin ajoi toseksi uransa ensimmäisessä ovaalikilpailussa ja meksikon Patricio "Pato" O'Ward oli kolmas.

Sunnuntain lähdössä Dixon pidätteli pakkaa ennen vihreää lippua ja se johti kuuden auton kolariin. Onneksi osapuolet selvisivät ilman loukkaantumisia. Uusintalähdön jälkeen ajettiin sata kierrosta Dixonin johtaessa, kunnes kärkiryhmässä ajaneen britin Jack Harveyn autosta hajosi moottori. 128. kierroksella tehdyssä uusintalähdössä O'Ward otti loistavan lähdön ja nousi haastamaan kärkijoukkoa. Tallitoveri Felix Rosenqvistin kilpailu päättyi oikean takarenkaan irtoamiseen seinäkosketuksessa.

Moni ajoi kahden pysähdyksen taktiikalla, myös Takuma Sato, joka oli hetkellisesti kärjessä vihreän lipun heiluessa 197. kierroksella. Viimeiset 30 kierrosta oli tiukkaa taistelua Josef Newgardenin ja O'Wardin kesken. Kilpailun ratkaiseva ohitus taphatui, kun 25 kierrosta oli ajamatta. Meksikolainen O'Ward otti uransa ensimmäisen voiton ennen Newgardenia ja Graham Rahalia. Kyseessä oli myös nykyisen tallin ensimmäinen voitto. Monta nimenvaihdosta käynyt Sam Schmidt Motorsports ajoi ensimmäiset kilpailunsa 20 vuotta sitten.

Dixon johtaa sarjaa 22 pisteellä ennen O'Wardia, kun kausi jatkuu kahden viikon päästä Indianapolis GP:n merkeissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös