2024 NTT Indycar Series

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
https://racer.com/2024/02/14/indycar-moves-season-finale-to-nashville-speedway/
IndyCarin kauden viimeinen kisa liikkuu katuradalta Nashville Speedwaylle. Syynä siirrolle se että radalle ei löydy tarpeeksi tilaa Nashvillen kaduilta NFL joukkueen Tennessee Titanssin hallilaajennuksen jäljiltä. Ovaali palaa kalenteriin ensimmäistä kertaa sitten kauden 2008. Linkki viimeisimpään kisaan:

Kausi tullaan päättämään ovaalilla ensimmäistä kertaa sitten 2014. Mielenkiintoista nähdä miltä kisaaminen näyttää autoilla jotka eivät ole Crapwagoneita ja Pakkakisaamisautoja mitä tulee aeron määrään.

Nashvillen kisan vetäjä sanoi että Tennessee Titanssin hallin laajeneminen ei tarkoita mitään mitä tulee kyseisten osapuolien suhteen kiristymiseen... mikä kuulostaa huvittavalta ja pelkästään pressipuheelta kun ottaa huomioon katsojamäärät joita ei Indy ovaalit ovat saaneet verrattuna katuratoihin.

Nyt ainakin Jenkkifaneilla on mahdollisuus laittaa kättä taskuun ja näyttää että ovaalit myös myyvät. Kisa liikkuu 32 kilsan päähän Nashvillen keskustasta viiden mailin päähän Gladevillen 1100 ihmisen asuttamasta pikkukylästä

Todella vaikea tuoda katurataa takaisin kalenteriin välivuoden jälkeen (tässä tilanteessa kyseessä ei ole koronavälivuosi) tai jopa muutaman välivuoden jälkeen kuin kisan vetäjä kommentoi.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8438
Sijainti
Helsinki
https://racer.com/2024/02/14/indycar-moves-season-finale-to-nashville-speedway/
IndyCarin kauden viimeinen kisa liikkuu katuradalta Nashville Speedwaylle. Syynä siirrolle se että radalle ei löydy tarpeeksi tilaa Nashvillen kaduilta NFL joukkueen Tennessee Titanssin hallilaajennuksen jäljiltä. Ovaali palaa kalenteriin ensimmäistä kertaa sitten kauden 2008. Linkki viimeisimpään kisaan:

Kausi tullaan päättämään ovaalilla ensimmäistä kertaa sitten 2014. Mielenkiintoista nähdä miltä kisaaminen näyttää autoilla jotka eivät ole Crapwagoneita ja Pakkakisaamisautoja mitä tulee aeron määrään.

Nashvillen kisan vetäjä sanoi että Tennessee Giantsin hallin laajeneminen ei tarkoita mitään mitä tulee kyseisten osapuolien suhteen kiristymiseen... mikä kuulostaa huvittavalta ja pelkästään pressipuheelta kun ottaa huomioon katsojamäärät joita ei Indy ovaalit ovat saaneet verrattuna katuratoihin.

Nyt ainakin Jenkkifaneilla on mahdollisuus laittaa kättä taskuun ja näyttää että ovaalit myös myyvät. Kisa liikkuu 32 kilsan päähän Nashvillen keskustasta viiden mailin päähän Gladevillen 1100 ihmisen asuttamasta pikkukylästä

Todella vaikea tuoda katurataa takaisin kalenteriin välivuoden jälkeen (tässä tilanteessa kyseessä ei ole koronavälivuosi) tai jopa muutaman välivuoden jälkeen kuin kisan vetäjä kommentoi.
Nashville Superspeedwayn (Radan virallinen nimi) pinnoite edelleen betonia, mikä on poikkeus ovaaliratojen joukossa. Tämä taas tekee radasta liukkaan, muutama sentti tai metri leveäksi, niin seinä kutsuu. Mielenkiintoista on nähdä, miten DW12-auton kolmas evoluutioversio sopii kilvanajon kannalta vajaa 1.5 mailiselle ovaalille. Nostalgiafiilikset tulee heille, jotka ovat katsoneet sarjaa Splitin alkuvuosina. IRL sai maineen ovaalisarjana, ennen katu- ja moottoriratojen lisäystä 2005.

Tenneseen NFL-seuran nimi on edelleen Titans, eikä Giants.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Milenkiintoista on nähdä
Ehkä mielenkiintoisempaa on nähdä riittääkö lipun ostavia katsojia. Kisaaminen riippuu siitä toimiiko muutokset jotka tehtiin autoihin Texasia varten myös Nashvillen ovaalilla mitä tulee kisatuotteeseen, moni on jo kysellyt ajetaanko rata ovaali vai mutkarataspekseillä mitä tulee siipeen yms. Täytyy toivoa ettei muut sarjat jotka ajavat radalla käytä PJ1:stä (aine joka pilasi pidon IndyCareilta muilta kuin yhdeltä linjalta muutamaksi vuodeksi)

Näin huvittavan toteaman X:ssä (entinen twitter) siitä kuinka IndyCar tavoitteli Nashvillen katuradalla sitä että viimeisessä kisassa olisi juhlatunnelma isossa Yhdysvaltalaisessa kaupungissa mutta lopulta joutuvat tyytymään kauden vikaan kisaan lokaatioltaan keskellä ei mitään varastorakennusten ja logistiikka alan ympäröimällä alueella
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
https://racer.com/2024/02/14/fox-sports-making-serious-play-for-indycar-tv-rights/
Fox haastamassa NBC:n mitä tulee IndyCarin TV oikeuksiin jenkeissä. Nykyinen Fox Sportsin CEO on alunperin Indianasta ja oli paikan päällä yhdessä kisassa viime kaudella.

Itse toivoisin että IndyCar lähtisi hakemaan samanlaista diiliä (paitsi ei rahallisesti) minkä WWE sai Netflixiltä (2025 vuodesta eteenpäin WWE RAW näytetään Netflixissä näkyvyytenä USA, Kanada, Britit, Latinoamerikka, muita maita lisätään sopimuksen aikana) täytyy itse asiassa lähettää kysymys asiasta uuteen RACER Mailbägiin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8438
Sijainti
Helsinki
https://racer.com/2024/02/14/fox-sports-making-serious-play-for-indycar-tv-rights/
Fox haastamassa NBC:n mitä tulee IndyCarin TV oikeuksiin jenkeissä. Nykyinen Fox Sportsin CEO on alunperin Indianasta ja oli paikan päällä yhdessä kisassa viime kaudella.

Itse toivoisin että IndyCar lähtisi hakemaan samanlaista diiliä (paitsi ei rahallisesti) minkä WWE sai Netflixiltä (2025 vuodesta eteenpäin WWE RAW näytetään Netflixissä näkyvyytenä USA, Kanada, Britit, Latinoamerikka, muita maita lisätään sopimuksen aikana) täytyy itse asiassa lähettää kysymys asiasta uuteen RACER Mailbägiin.
Paikallisen näkyvyyden kannalta FOX olisi hyvä kumppani, sillä voitaisiin haalia takaisin kaapelin kautta katsovat, joille NBCSN:n lopetus iski. He eivät ole olleet tyytyväisi Peacockiin, sillä lupauksista huolimatta sielläkin tyrkytetään mainoksia. Tekisikö samalla Bob Varsha paluun selostamoon?

Netflix taas voisi helpottaa Indycarin preesensiä ulkomailla, sillä striimauspalvelu tavoittaisi helposti myös uusia katsojia. Myös DTS-tyylisen, kilpailukautta seuraava dokusarja olisi mahdollista toteuuttaa CW:n 100 days to Indy kuulostaa köykäiseltä, sillä siinä ikään kuin korostetaan Indy 500:n merkitystä. Ikään kuin sarjan mestaruudella ei olisi väliä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Näin huvittavan toteaman X:ssä (entinen twitter) siitä kuinka IndyCar tavoitteli Nashvillen katuradalla sitä että viimeisessä kisassa olisi juhlatunnelma isossa Yhdysvaltalaisessa kaupungissa mutta lopulta joutuvat tyytymään kauden vikaan kisaan lokaatioltaan keskellä ei mitään varastorakennusten ja logistiikka alan ympäröimällä alueella
Toki tuossa on tietynlainen tappio mitä tulee ns. juhlahumuun. Mutta toisaalta kun kalenterissa olevia ovaaleita miettii, onhan esim. Gateway ympäristöltään melkolailla, sanotaanko rustiikkinen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8438
Sijainti
Helsinki
Ehkä mielenkiintoisempaa on nähdä riittääkö lipun ostavia katsojia. Kisaaminen riippuu siitä toimiiko muutokset jotka tehtiin autoihin Texasia varten myös Nashvillen ovaalilla mitä tulee kisatuotteeseen, moni on jo kysellyt ajetaanko rata ovaali vai mutkarataspekseillä mitä tulee siipeen yms. Täytyy toivoa ettei muut sarjat jotka ajavat radalla käytä PJ1:stä (aine joka pilasi pidon IndyCareilta muilta kuin yhdeltä linjalta muutamaksi vuodeksi)
Todennäköisesti ajetaan ovaalispekseillä, vaikka Road Coure Nashville Superspeedwayltä löytyy. Mikä olisi sen hienompaa, että mestaruus ratkaistaan viimeisellä kierroksella.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8438
Sijainti
Helsinki
Paikalliset ovat haastaneet Laguna Secan radan omistajat oikeuteen meluhaittojen vuoksi.

https://www.roadracingworld.com/news/local-residents-suing-over-increased-activity-noise-at-laguna-seca/

Oikeusjutun ensimmäinen kuuleminen on kesäkuun 20. päivä eli kolme päivää ennen Indycar-sarjan kilpailua. Oikeuskanne ei kaada ratatoimintaa, mutta voitaisiinko melurajoitusten vuoksi rajata rata-alueen käyttöä, kuten Lime Rockin kohdalla on tehty?
Lime Rockin radalla voi järjestää tapahtumia kuutena päivänä viikossa iltakuuteen asti.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Paikalliset ovat haastaneet Laguna Secan radan omistajat oikeuteen meluhaittojen vuoksi.

https://www.roadracingworld.com/news/local-residents-suing-over-increased-activity-noise-at-laguna-seca/

Oikeusjutun ensimmäinen kuuleminen on kesäkuun 20. päivä eli kolme päivää ennen Indycar-sarjan kilpailua. Oikeuskanne ei kaada ratatoimintaa, mutta voitaisiinko melurajoitusten vuoksi rajata rata-alueen käyttöä, kuten Lime Rockin kohdalla on tehty?
Lime Rockin radalla voi järjestää tapahtumia kuutena päivänä viikossa iltakuuteen asti.
Mitään uuttahan tuossa ei sinänsä ole, Laguna Seca on viimeiset parikymmentä vuotta saanut valituksia melusta, sijainti ja ilmasto kun on varsin ideaalinen halpaa tonttimaata metsästäville.

Tuollahan on jo nyt isojen tapahtumien ulkopuolella tiukat melurajat, yleensä 90dB. Käytännössä siis monet italialaiset ja japanilaiset kyykkypyörät voivat tulla desibelien takia mustaliputetuiksi.

Lime Rock taas on korpirata, mutta siinä on kirkko riittävän lähellä, mikä sai jo vuosikymmeniä sitten sunnuntaikisat kiellettyä eikä sitä päätöstä ole sittemmin kumottu.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8438
Sijainti
Helsinki
Neljän kuljettajan ajamat hybridimoottorin testiajot onnistuivat Homestead-Miamin ovaalilla.

“We didn’t have any big issues, which makes that two hybrid tests in a row that have been that way,” Andretti Global’s Kyle Kirkwood told RACER. “There were a couple of little software gremlins from new stuff that they’re trying, which is normal. Anytime you try something new, it’s not ever gonna work identically to what you expect it to do, so that was handled pretty quickly and everyone got on with their business.”
https://racer.com/2024/02/23/indycars-latest-hybrid-test-so-successful-it-felt-boring-and-thats-a-good-thing/

Uusintalähtöjen proseduuria uusitaan tulevalle kaudelle. Ohittaminen kielletty ennen Restart-viivaa.
https://racer.com/2024/02/23/indycar-revises-restart-procedure-for-new-season/
Starting at the opening round in St. Petersburg, IndyCar will paint a restart line at the exit of the last turn and use that line to holds its field in check during restarts.

Unlike NASCAR, which creates a start/restart zone where the leader must start accelerating, the IndyCar line has nothing to do with when the restart process must begin; it’s intended to keep the field in one row as they mash the throttle and get back to racing, and no passing is allowed until a driver has crossed that line.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8438
Sijainti
Helsinki
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Charter-järjestelmä* pyritään saamaan valmiiksi ennen Indy 500-kisaa.

https://www.motorsport.com/indycar/news/indycar-pushing-to-have-charter-system-in-place-before-indy-500/10581497/

*Miten tuon termin voisi suomentaa?
"we’re going to work with a smaller group of team owners to get that developed" haiskahtaa pahasti sille että keskustelu käydään tiimien kanssa joiden tiimeillä on oikeaa rahallista arvoa (Penske, Ganassi, Andretti, Rahal ja Mclaren) jättäen tiimit kuin Coyne ja muut omaan arvoonsa.

Milesin mukaan kyseinen Charter systeemi ei tule koskemaan Indy 500:ta. mutta kyseinen herra ei ole saanut tyhjästä kutsumanimeä "Malarkey Miles" ja asiat saattaa vielä muuttua moneen kertaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8438
Sijainti
Helsinki
uusi runko ja moottori näillä näkymin vihdoin tulossa kaudelle 2027. onko kohta veivattu uuden rungon suhteen puoli vuosikymmentä?

https://racer.com/2024/02/29/indycar-to-push-urban-and-metro-event-expansion/
IndyCar yrittämässä saada katukisoja Denveriin ja Dallasiin.
Aika pitkään ollaan pähkäilty. DW12-runko tuli 2012 ja kolmas evoluutioversio on ollut käytössä vuodesta 2018 asti. Selvästi pidempään, kuin F2- ja Super Formula-luokilla, jotka uusivat autonsa viiden vuoden välein.

Denverissä ajettiin viimeksi Champ Carin aikaan. 2006 kilpailussahan Bourdais ja Tracy kolaroivat.
Dallasin kisan tavoitteena on suurempien tv-lukujen saamiseksi näytää komeita panorama-kuvia ja ehkä sanoa heipat Texas Motor Speedwaylle. Tarkemmin sanottuna ko. ovaali sijaitsee Fort Worthissä.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
https://racer.com/2024/03/05/thermal-club-slashes-indycar-ticket-prices-partially-refunds-existing-ticketholders/
IndyCar leikkaamassa Thermal Clubin lippujen hintoja... uusi hinta 500 taalaa ja kaikki jotka ostivat lipun 2000 taalalla saivat 1500 taalan refundin. en kyllä sekuntiakaan usko Thermal Clubin johtajaa selityksellään miksi leikkasivat hintoja, oikea syy voi olla pelkästään se että lippu ei liikkunut.

https://racer.com/2024/03/05/ilott-to-stand-in-for-injured-malukas-at-st-petersburg/
Callum Illott paikkaa Malukasta Mclarenilla St Petessä.

https://racer.com/2024/03/05/coyne-confirms-harvey-braun-for-st-petersburg/
Coynen tiimi tulee ajattamaan montaa eri kuskia tällä kaudella. St Petessä ja 13 muussa eri kisassa ajaa Jack Harvey kun taas neljässä kisassa (Thermal Club, Long Beach, Indy 500 ja Toronto) autoa pilotoimassa nähdään Nolan Siegel.

Toista autoa St Petessä sekä Thermal Clubilla ajaa 35 vuotias IndyCar tulokas mutta pitkän linjan IMSA veteraani ja 2023 Daytona 24h voittaja Colin Braun. Ei ole vielä varmaa monta kisaa Braun tulee ajamaan kauden aikana, Katherine Leggeä ollaan huhuttu ajavan joitain kisoja.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8438
Sijainti
Helsinki
https://racer.com/2024/03/05/thermal-club-slashes-indycar-ticket-prices-partially-refunds-existing-ticketholders/
IndyCar leikkaamassa Thermal Clubin lippujen hintoja... uusi hinta 500 taalaa ja kaikki jotka ostivat lipun 2000 taalalla saivat 1500 taalan refundin. en kyllä sekuntiakaan usko Thermal Clubin johtajaa selityksellään miksi leikkasivat hintoja, oikea syy voi olla pelkästään se että lippu ei liikkunut.

https://racer.com/2024/03/05/ilott-to-stand-in-for-injured-malukas-at-st-petersburg/
Callum Illott paikkaa Malukasta Mclarenilla St Petessä.

https://racer.com/2024/03/05/coyne-confirms-harvey-braun-for-st-petersburg/
Coynen tiimi tulee ajattamaan montaa eri kuskia tällä kaudella. St Petessä ja 13 muussa eri kisassa ajaa Jack Harvey kun taas neljässä kisassa (Thermal Club, Long Beach, Indy 500 ja Toronto) autoa pilotoimassa nähdään Nolan Siegel.

Toista autoa St Petessä sekä Thermal Clubilla ajaa 35 vuotias IndyCar tulokas mutta pitkän linjan IMSA veteraani ja 2023 Daytona 24h voittaja Colin Braun. Ei ole vielä varmaa monta kisaa Braun tulee ajamaan kauden aikana, Katherine Leggeä ollaan huhuttu ajavan joitain kisoja.
Coynehan on pienen budjetin tiimi, joten heillä ei ole varaa täyden kauden kuskeihin. Siksi päädyttiin kierrätettäviin maksukuskeihin. Toisaalta Indycarissa kuskin omat tukijat saavat helpommin näkyvyyttä, toisin kuin F1:ssä.
Siegel ajoi Indy NXT:ssä viime kaudella pisteissä kolmanneksi ja pokkasi vuoden tulokkaan palkinnon. Jatkaa tulevalla kaudella samassa tallissa ja osallistuu myös muutamaan IMSA-sarjan kilpailuun.

Thermalin näytöskisa voi osoittautua flopiksi ja tämä voi saada sarjajohdon pohtimaan uusien kilpailujen lisäämistä ihan suoraan mestaruussarjaan kuuluvina.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Coynehan on pienen budjetin tiimi, joten heillä ei ole varaa täyden kauden kuskeihin.
Vuosiin ei Coyne ole joutunut panttaamaan kuskipäätöstä näin pitkälle. viimeisin vuosi jolloin kuskeja kierrätettiin näin rajusti oli 2018 kun ottaa huomioon sen että Romain Grosjean päätti olla ajamatta ovaaleja kaudella 2021. (päätös jonka lopulta pyörsi ja ajoi Gatewayn kyseisellä kaudella)

onko luvassa jopa pitkästä aikaa paluu vanhan ajan Coyneen jolloin kauden aikana ajatetaan ketä tahansa kunhan pystyy maksamaan. (2015 kaudella autoa numero 18 ajoi viisi eri kuskia)
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Voisi heittää jonkin tason ennustuksia tulevasta kaudesta ja sitten kauden päättyessä kattoa kuinka päin honkia meni

- Dixon ajaa uransa seittemänteen IndyCar mestaruuteen
- Vuoden tulokastaistelu käydään Ganassi kuskien Lundqvistin ja Simpsonin välillä
- Grosjeanin uran viimeinen kausi IndyCareissa, Grosjean karsiutuu myös ulos Indy 500:sta, polttaa kaikki sillat jotka on jäljellä IndyCarin suunnilla ennen kokoaikaista siirtymistään kestävyyskisoihin.
- Uudet moottorit yritetään ottaa kiireellä käyttöön jo Detroitissa koska Chevyn kotikisa
- Santino Ferrucci voittaa Indy 500:n (heti kun vedonlyöntikertoimet on ulkona olen valmis lyömään ainakin kympillä)
- jompikumpi moottorinvalmistajista alakynnessä mitä tulee vauhtiin sen jälkeen kun uudet moottorit otetaan käyttöön
- Kyle Larson ajaa Indy 500:ssa Top 10:n
- Graham Rahal voittaa vihdoinkin kisan ensimmäistä kertaa sitten 2017 Detroitin
- Colton Hertan mentaaliset ongelmat jatkuu mitä tulee tasaisuuteen, selostajat kuitenkin jatkavat hänen "Race cräftinsä" hehkuttamista vaikka ehkä tärkein osa race cräftiä on Dixonmainen tasaisuus
- Kauden päättyessä Top 5 pisteissä: Dixon, Newgarden, Palou, O'Ward ja Mclaughlin
 
Ylös